Anonym bruker Skrevet 4. mai 2017 #26 Skrevet 4. mai 2017 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Jøss, selveste bunadspolitiet til stede i dag altså. For min bunad er det tradisjon med røde til ugifte. Og er ikke reglene rundt bunadsbruk tradisjon da? Fant en artikkel som sier dette: Både luebruk, farge på strømpebuksene og mengde sølv på bringa kan avsløre om du er gift eller ugift. Nokre plassar, mellom anna på Sunnmøre, skal ein kle seg i svarte strømpebukser dersom ein er gift og raude dersom ein er ugift. – Vi kan sjå på bilete og slå fast kva tilbehøyr folk historisk sett brukte til bunaden. Skikken med raud eller svart strømpebukse vart bestemt av dei som brukte bunaden før i tida, fortel Moe. https://www.nrk.no/kultur/her-er-bunadsrada-fra-ekspertane-1.7620207 Anonymkode: c3d78...97c Der jeg kommer fra er det også røde strømper som ugift og svarte som gift. Anonymkode: 4593d...988
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2017 #27 Skrevet 4. mai 2017 Bruker nylonsstrømper. Anonymkode: f68b2...8b8
sug lut Skrevet 4. mai 2017 #28 Skrevet 4. mai 2017 (endret) Skal jeg se hele toget må jeg ha joggesko 😂 men de synes ikke når man står tre i dybden klint oppi andre langs Karl Johan. Jeg har bunadskoene på til og fra, men STÅ i dem i timesvis utgår med høye kneløft. (Høye kneløft hadde hjulpet, faktisk.) Endret 4. mai 2017 av sug lut
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2017 #29 Skrevet 4. mai 2017 10 minutter siden, sug lut skrev: Skal jeg se hele toget må jeg ha joggesko 😂 men de synes ikke når man står tre i dybden klint oppi andre langs Karl Johan. Jeg har bunadskoene på til og fra, men STÅ i dem i timesvis utgår med høye kneløft. (Høye kneløft hadde hjulpet, faktisk.) Helt enig - hilsen fysioterapeuten. Bare et lite tips - ikke ta kneløftene idet mannen foran snur seg... Ev. kan det være en god måte å få bedre plass Kanskje sikrere med tå- og hælløft Anonymkode: 4593d...988
sug lut Skrevet 4. mai 2017 #30 Skrevet 4. mai 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Helt enig - hilsen fysioterapeuten. Bare et lite tips - ikke ta kneløftene idet mannen foran snur seg... Ev. kan det være en god måte å få bedre plass Kanskje sikrere med tå- og hælløft Anonymkode: 4593d...988 Hahaha der har du et godt poeng 😊. Ja, jeg har en kompis som var i Garden og har lært meg om å stå og bevege seg samtidig, og jeg har jo også litt mer bevegelsesfrihet enn han hadde når han sto oppstilt. Men i bunadsko kan det ikke skje, nei.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2017 #31 Skrevet 4. mai 2017 50 minutter siden, Marriet skrev: Da jeg hadde lengre hår satt jeg det opp og bruker ikke det tradisjonelle hårbåndet. Jeg bruker solbriller dersom det er sol og jeg har alltids på meg litt sminke når jeg går med bunad. Har man ikke "lov" til å ha på sminke når man har på bunad? Anonymkode: c64a9...cbc
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2017 #32 Skrevet 4. mai 2017 9 minutter siden, sug lut skrev: Hahaha der har du et godt poeng 😊. Ja, jeg har en kompis som var i Garden og har lært meg om å stå og bevege seg samtidig, og jeg har jo også litt mer bevegelsesfrihet enn han hadde når han sto oppstilt. Men i bunadsko kan det ikke skje, nei. He-he... ja, noen fordeler med bunadstakk enn gardeuniform Med stakk kan man jo trene tær til mage uten problemer mens man står i ro. Til og med knipeøvelser - vi kan utnevne 17. mai til den store bekkenbunntreningsdagen (grusomt langt ord, BB-trening?), ha-ha... Anonymkode: 4593d...988
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2017 #33 Skrevet 4. mai 2017 Bruker litt sminke, og solbriller . Det MÅ jeg ha, året rundt, pga øynene. Utover det følges det slavisk! Anonymkode: b3c30...551
amandine Skrevet 4. mai 2017 #34 Skrevet 4. mai 2017 En av søljene er ikke geografisk fra riktig sted, men jeg elsker den, og det samme med skjorten. Den har ikke riktige broderier, men er vakkert håndsydd i lin og er vel så fin som den som hører til. Jeg bruker den med glede!
sug lut Skrevet 4. mai 2017 #35 Skrevet 4. mai 2017 (endret) 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: He-he... ja, noen fordeler med bunadstakk enn gardeuniform Med stakk kan man jo trene tær til mage uten problemer mens man står i ro. Til og med knipeøvelser - vi kan utnevne 17. mai til den store bekkenbunntreningsdagen (grusomt langt ord, BB-trening?), ha-ha... Anonymkode: 4593d...988 Fantastisk god ide! Nasjonal knipedag, rett og slett!😅 Under stakken kan alt skje! Endret 4. mai 2017 av sug lut
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2017 #36 Skrevet 4. mai 2017 3 minutter siden, sug lut skrev: Fantastisk god ide! Nasjonal knipedag, rett og slett!😅 Under stakken kan alt skje! Ja, vi kniper i rødt, hvitt og blått Tenk hva som kan skje når stakken senere skal av Jeg har dessverre ikke bunad, kanskje derfor jeg bryter denne tråden Beklager, Hi! Hadde jeg hatt bunad tror jeg det er hodeplagget som mest trolig ville blitt brutt. Anonymkode: 4593d...988
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2017 #37 Skrevet 4. mai 2017 Jeg har bevist blandet sølv til den. Det finnes 2 utgaver av sølvet, en ny og en gammel utgave. Alle søljer osv er av den gamle utgaven, men belte er i den nye utformingen. Jeg syns beltet jeg burde ha er så klumpete og stygt, at jeg måtte blande litt. Men alt sølvet hører til den type bunad, så man skal virkelig kjenne bunaden for å se det. Anonymkode: 52c00...6e8
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2017 #38 Skrevet 4. mai 2017 jeg bruker sort hårbånd og ikke hodeplagget. siden jeg ikke har det og det visst nok kun finnes et stk dame på 97 som kan å lave og brette dette og hun har lang ordrebok. solbriller. siden jeg er lysømfintlig. barnesølje. voksensøljen er for diger for meg uten pupper å hvile den på. digert konebelte. med konetamp. enda jeg er skilt og alle vet det. det tror jeg er alle mine bundadsynder. :-) Anonymkode: 78376...70f
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2017 #39 Skrevet 5. mai 2017 18 timer siden, Anonym bruker skrev: Det der vil jeg gjerne se belegg på - der er INGEN bunadstradisjoner som signaliserer sivilstand via strømpene! Det gjør man med hodeplagg. Så jeg tror "regelen" om røde kontra svarte strømper er en myte... Anonymkode: 508d4...2a8 På Rogalandsbunaden viser en sivilstatus på beltet, så hvorfor ikke sokkene? Anonymkode: c14ce...ff9
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2017 #40 Skrevet 5. mai 2017 Solbriller ved sol, vanlig jakke om det er bikkjekaldt ( men matcher bunaden), vanlige sko om jeg skal gå mye. Sekk på ryggen for jeg har ørten unger og får ikke plass til alt i den lille beltevesken Anonymkode: c14ce...ff9
Marriet Skrevet 5. mai 2017 #41 Skrevet 5. mai 2017 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Har man ikke "lov" til å ha på sminke når man har på bunad? Anonymkode: c64a9...cbc Jeg mener jeg leste en gang at god bunadskikk er all natura. Men når jeg pyntet meg så bruker jeg sminke og når jeg bruker bunad da pynter jeg meg hvert fall!
Himmel og hav Skrevet 5. mai 2017 #42 Skrevet 5. mai 2017 9 timer siden, Anonym bruker skrev: jeg bruker sort hårbånd og ikke hodeplagget. siden jeg ikke har det og det visst nok kun finnes et stk dame på 97 som kan å lave og brette dette og hun har lang ordrebok. solbriller. siden jeg er lysømfintlig. barnesølje. voksensøljen er for diger for meg uten pupper å hvile den på. digert konebelte. med konetamp. enda jeg er skilt og alle vet det. det tror jeg er alle mine bundadsynder. :-) Anonymkode: 78376...70f Hva er konetamp?
amandine Skrevet 5. mai 2017 #43 Skrevet 5. mai 2017 (endret) 32 minutter siden, Himmel og hav skrev: Hva er konetamp? http://www.bunad.custompublish.com/kvinnebunad-fra-fusa.370261-28791.html En tamp er det brede båndet som henger ned midt på fra beltet. Og jeg skulle ønske jeg hadde familie fra Fusa!!!! For en bunad!! Endret 5. mai 2017 av amandine
sug lut Skrevet 5. mai 2017 #44 Skrevet 5. mai 2017 42 minutter siden, amandine skrev: http://www.bunad.custompublish.com/kvinnebunad-fra-fusa.370261-28791.html En tamp er det brede båndet som henger ned midt på fra beltet. Og jeg skulle ønske jeg hadde familie fra Fusa!!!! For en bunad!! Wow, det må være en av de flotteste bunadene jeg har sett!
frk Nilsen Skrevet 5. mai 2017 #45 Skrevet 5. mai 2017 59 minutter siden, amandine skrev: http://www.bunad.custompublish.com/kvinnebunad-fra-fusa.370261-28791.html En tamp er det brede båndet som henger ned midt på fra beltet. Og jeg skulle ønske jeg hadde familie fra Fusa!!!! For en bunad!! Jeg bare WOW!
H.K.H Skrevet 5. mai 2017 #46 Skrevet 5. mai 2017 Jeg bruker ikke bunadsko, for jeg synes ikke de er pene. Men de jeg bruker er nærmest identiske, de bare ikke har den brosja på. Jeg bruker tynnstrømpebukse, pga varmen. Og (diskret) øredobber. Selvsagt solbriller og litt sminke. Alt dette er vel ikke så ille. Det aller verste er nok at jeg har så lyst på skaut til bunaden, så har tenkt å kjøpe det, selv om det ikke hører til bunaden. Jeg unnskylder meg selv med at det nok er en slags "forglemmelse" at bunaden ikke har skaut, da det finnes så mange andre bunader som har skaut (Gjerne i tillegg til noe annet).
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2017 #47 Skrevet 5. mai 2017 Jeg bruker sminke, ikke mye men har på mascara, øyenbrynsfarge og mineralpudder. Bruker solbriller om det er sol. Og drikker alkohol om jeg er i bryllup. Anonymkode: 9d500...a1c
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2017 #48 Skrevet 5. mai 2017 Bruker ikke bunadsko, da jeg får gnagsår av dem. Bruker bare vanlige sorte pensko. Bruker oftest joggesko i toget, ellers får jeg også gnagsår. (det er vel ikke helt innafor når det gjelder bunadstradisjoner) Anonymkode: 1ed26...f79
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2017 #49 Skrevet 5. mai 2017 7 timer siden, Himmel og hav skrev: Hva er konetamp? også kalt fanglenke. det er blitt en valgfri del av bunadsbeltet til min bunad - mens på mitt belte skal den være på. litt bredere enn beltet - festes midt under låsen og henger ned til midt på leggen. litt annet sølv på den enn på beltet. og denslags får man bare bære om man er kone. mens jeg som er skilt kan jo aldri mer bli ugift og gå med pikebelte. samtidig er jeg ikke gift og kone. ille dilemma Anonymkode: 78376...70f
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2017 #50 Skrevet 5. mai 2017 6 timer siden, frk Nilsen skrev: Jeg bare WOW! Den var jo gjennomført glorete. Og hodeplagget er jo bare latterlig! Anonymkode: 9b50e...888
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå