Gå til innhold

Hvilke bunadregler/skikker bryter dere?:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Folk følger reglene mindre og mindre føler jeg:)

Anonymkode: 68c75...56d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Brukar hårband i staden for skaut. Utelukkande fordi eg ikkje har skaut.

Skrevet

Drikker andre under bordet i bunad jeg.

Skrevet

Veske. Finnes ikke veske til min bunad og det er bra håpløst på en dag som 17 mai. 

Anonymkode: 45ecd...8d2

Skrevet

Bruker feil farge på strømpene. Er ugift, så skal egentlig bruke røde, men bruker svarte som man skal gjøre som gift. Har vært samboer med mannen i 10 år, gifteplaner har vi hatt i mange år, men får det liksom ikke gjort, så anser meg selv som gift og bruker svarte, det er mye enklere å få tak i enn røde også.

Anonymkode: c3d78...97c

Skrevet

Jeg bruker bare tynn strømpebukse under, orker ikke tykke strømpebukser under ullbunad, da dauer jeg av varme. Skal egentlig bruke offwhite strømper

Anonymkode: e2b79...ccc

Skrevet

Tror det er mye synding på strømpebruken 😂 skal selv bruke røde, men har alltid brukt svarte. Synes det er penest 😉

HI

Anonymkode: 68c75...56d

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bruker feil farge på strømpene. Er ugift, så skal egentlig bruke røde, men bruker svarte som man skal gjøre som gift. Har vært samboer med mannen i 10 år, gifteplaner har vi hatt i mange år, men får det liksom ikke gjort, så anser meg selv som gift og bruker svarte, det er mye enklere å få tak i enn røde også.

Det der vil jeg gjerne se belegg på - der er INGEN bunadstradisjoner som signaliserer sivilstand via strømpene! Det gjør man med hodeplagg. Så jeg tror "regelen" om røde kontra svarte strømper er en myte...

Anonymkode: 508d4...2a8

Skrevet

Har ikke kyse ennå.

Anonymkode: d44f8...d99

Skrevet

Bruker ikke hodeplagget, fordi det er så stygt og absolutt alle ser latterlige ut når de har det på. Som et oppvaskhåndkle.

Anonymkode: 9b50e...888

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bruker ikke hodeplagget, fordi det er så stygt og absolutt alle ser latterlige ut når de har det på. Som et oppvaskhåndkle.

Det er nok trønderbunaden da! (Au, det var visst den man ikke hadde lov å mislike! 😂) 

Skrevet

Bruker ikke hodeplagget og gjerne solbriller til😅

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er nok trønderbunaden da! (Au, det var visst den man ikke hadde lov å mislike! 😂) 

Nei, det er det ikke. Men hva så om det hadde vært det? Skulle du liksom "ta" meg med gjenkjennelse? Snålt.

Skrevet

Jeg bruker solbriller om det er sol og om det regner har jeg blomstrete paraply. Jeg bruker hodeplagget som hører med, da. Det er jo noe av det kuleste som er ved bunader!

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det der vil jeg gjerne se belegg på - der er INGEN bunadstradisjoner som signaliserer sivilstand via strømpene! Det gjør man med hodeplagg. Så jeg tror "regelen" om røde kontra svarte strømper er en myte...

Jøss, selveste bunadspolitiet til stede i dag altså.

For min bunad er det tradisjon med røde til ugifte. Og er ikke reglene rundt bunadsbruk tradisjon da?

Fant en artikkel som sier dette:

Både luebruk, farge på strømpebuksene og mengde sølv på bringa kan avsløre om du er gift eller ugift. Nokre plassar, mellom anna på Sunnmøre, skal ein kle seg i svarte strømpebukser dersom ein er gift og raude dersom ein er ugift.

– Vi kan sjå på bilete og slå fast kva tilbehøyr folk historisk sett brukte til bunaden. Skikken med raud eller svart strømpebukse vart bestemt av dei som brukte bunaden før i tida, fortel Moe.

https://www.nrk.no/kultur/her-er-bunadsrada-fra-ekspertane-1.7620207

Skrevet

Bruker sminke. Bare litt, men uansett. Har av og til håret løst. 

Anonymkode: 297a5...339

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er det ikke. Men hva så om det hadde vært det? Skulle du liksom "ta" meg med gjenkjennelse? Snålt.

Nei? Hvordan "ta" deg? Jeg registerer at det da er flere bunader som har et litt uheldig skaut. 

Skrevet

Bruker solbriller hvis sol (sjelden her i Trøndelag 17 mai da...) vil gjerne ha lua til trønderbunaden😊

Anonymkode: cdefd...d1b

Skrevet

Har bunadsparaply, så redder litt der! Eller bruker jeg normalt med sminke, solbriller og stellebag til😅

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei? Hvordan "ta" deg? Jeg registerer at det da er flere bunader som har et litt uheldig skaut. 

Det virker som om du trodde du hadde "avslørt" at jeg har trønderbunad - men det har jeg altså ikke. Masse bunader som har stygge hodeplagg! 

Skrevet

Jeg har feil sølv. Jeg fikk en sølje etter min oldemor til konfirmasjonen. Da hadde hun vært død i mange år, og min oldefar hadde spart på den til meg. Så min mor kjøpte mer sølv som passet til den, i stedet for det sølvet man "skal" ha. Forskjellen er ikke stor, og bunaden er ikke veldig kjent, så det er nok ikke mange som legger merke til det.

Skrevet

Bruker bunadsøredobber til nordlandsbunad (de er ikke godkjent). Har også en (ikke godkjent) bunadsparaply, men bruker heller en enkel svart. 

Skrevet
7 timer siden, Superdolly skrev:

Jeg har feil sølv. Jeg fikk en sølje etter min oldemor til konfirmasjonen. Da hadde hun vært død i mange år, og min oldefar hadde spart på den til meg. Så min mor kjøpte mer sølv som passet til den, i stedet for det sølvet man "skal" ha. Forskjellen er ikke stor, og bunaden er ikke veldig kjent, så det er nok ikke mange som legger merke til det.

Det er jo ikke feil, det er jo den aller riktigste måten å bruke bunad. 

Jeg bruker øredobber som passer til resten av sølvet.  Fikk dem til konfirmasjonen og liker å bruke dem. Ønsker meg også ringen som hører til. Har ikke hodeplagget som hører til, men ønsker meg det☺

Anonymkode: 050bd...be8

Skrevet

Dropper svart strømpebukse som man skal ha under vår bunad, hvis jeg bare har nude. Må ha strømpebukse for at stakken ikke skal klø, men jeg bryr meg virkelig ikke om fargen. :P har lang stakk, så ingen ser det uansett. Er dog mange som har mye kortere (ankellengde) så skjønner det er mer nøye da :)

Anonymkode: 3283c...acb

Skrevet

Da jeg hadde lengre hår satt jeg det opp og bruker ikke det tradisjonelle hårbåndet. Jeg bruker solbriller dersom det er sol og jeg har alltids på meg litt sminke når jeg går med bunad. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...