Anonym bruker Skrevet 4. mai 2017 #1 Skrevet 4. mai 2017 Livet er blitt så annerledes etter at vi ble voksne. Ingen vi vokste opp med blir med på ferier, de reiser ikke selv heller, inviterer ikke til middag, kan sjeldent dra på kino eller andre aktiviteter som koster penger. Det mangler ikke på invitasjoner fra vår del og de kommer gjerne til oss og står for middag og vin. Vi tar med andre på båttur eller på hytta. Virker som om det kun er økonomi det står på. Noen ganger helsa. Hun ene har 3 barn og er alene. Noen er på AAP. Ingen har mistet jobben, men det er flere ufaglærte i arbeid som selv sier at de lever trangt. Vi synes det er hyggelig å gjøre ting med andre mennesker, ikke bare som familie, men nå begynner vi å merke at kontoen blir merkbart raskere tom hver måned. Det blir bare gi gi gi. Er det virkelig så sjeldent med 2 funksjonsfriske i 30-årene med utdannelse, jobb som har ett/to barn? Må vi skaffe oss nye venner for å kunne få så mye som en middagsinvitasjon uten å vippse penger for maten? Anonymkode: 18508...62a
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2017 #2 Skrevet 4. mai 2017 Å Jesus. I-landsproblemer much? Anonymkode: b4857...758
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2017 #3 Skrevet 4. mai 2017 Man har ett liv. Det er snakk om å gjøre mye eller lite ut av det. Dårlig helse er det som begrenser frihet mest i livet. Det som begrenser frihet nest mest er penger. Så når vi omgås mennesker som er påvirket av de to faktorene som begrenser frihet mest, påvirker det faktisk vårt sosiale liv i stor grad. Anonymkode: 18508...62a
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2017 #4 Skrevet 4. mai 2017 Noen ganger er venner i utakt. Min beste venninne og jeg er det. Hun har store barn og god økonomi. Vi har små barn og har for så vidt også god økonomi men ikke så lett for å få barnevakt. Det er ikke så lett for oss å bli med på festligheter og feiringer over en helg på andre steder. Venner forandrer seg også, noen har det gått bra for andre ikke. Kanskje dere skulle forsøke og få nye venner i tillegg til de dere har. Høres litt rart ut at man ikke har råd til å invitere andre på middag av og til altså. Det har nå jeg bestandig hatt. Anonymkode: 66b34...e6b
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2017 #5 Skrevet 4. mai 2017 Vi har god økonomi og grei helse. Har to barn og er i 30-årene. Vi har ikke venner i det hele tatt vi Jup, I-lands problemer. Dere får slutte å bruke penger på alle andre som åpenbart utnytter deres sjenerøsitet. Anonymkode: da870...4f3
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2017 #6 Skrevet 4. mai 2017 Er du glad i vennene dine? Det går vel an å omgås uten å bruke så mye penger. En båttur koster vel ikke all verdens. Eller en tur i skogen med pølsegrilling. Dere må vel ikke har dyr middag og vin? Du sier at dere tar med venner på hytta. Det koster jo ikke heller så mye. Har det slått deg at dersom vennene dine sliter med dårlig råd og dårlig helse, er det ikke deg det er synd på... Anonymkode: e3b64...e28
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2017 #7 Skrevet 4. mai 2017 Hi her. Dette er jo ironien i det hele. Et industriland har relativt høy inntekt per innbygger. Hvorfor har alle vi kjenner lite penger i i-landet Norge? Resten er syke eller skadet og har lite penger. AAP, uføretrygd, manglende utdannelse etc. Anonymkode: 18508...62a
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2017 #8 Skrevet 4. mai 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hi her. Dette er jo ironien i det hele. Et industriland har relativt høy inntekt per innbygger. Hvorfor har alle vi kjenner lite penger i i-landet Norge? Resten er syke eller skadet og har lite penger. AAP, uføretrygd, manglende utdannelse etc. Anonymkode: 18508...62a Kanskje dere må se etter noen andre venner også? Vi er 34, snart to barn, en fagarbeider og en grunnskoleutdannet , stort hus, bor i by og romslig økonomi (bra jobber). Om vi prioriterer eksepsjonelt bra vet jeg nå ikke, men vi høres ut som det motsatte av hva du snakker om....?! Ingen av våre venner går på aap, og vi har da god helse (litt "vondter",men det er normalt etter fylte 30 😂🙈). Kanskje det er forskjell på by/bygd/landsdel? Ser i bygda jeg kom fra så er det mye alenemødre på trygd, eller "i kassa på kiwi". Mens her vi bor, og i vår krets, er det folk med normalt gode jobber som går på konserter og spanderer på hverandre om hverandre. (Sier det ikke for å provosere, det er bare fakta som jeg ser her) Anonymkode: e8ba5...642
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2017 #9 Skrevet 4. mai 2017 Føler litt på samme måte som deg. Vi er begge rundt 30 og har fast jobb og romslig økonomi. Men omtrent alle vennene vi har er enten evig studenter med dårlig råd eller så har de flere mange unger og har da ikke råd til noe som helst. Men de kommer gjerne når vi inviterer og spanderer. Vi savner også noen å dra på ferie med eller gå ut å spise eller ta noen glass med. Anonymkode: 07c10...f11
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2017 #10 Skrevet 4. mai 2017 Vi kjenner ingen som ikke har jobb eller som lever i fattigdom. Alle har råd til ferie, til middager ute, til kino osv. Så du trenger nok bare å utvide kretsen din. Anonymkode: b14df...f00
Syngensang Skrevet 4. mai 2017 #11 Skrevet 4. mai 2017 36 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hi her. Dette er jo ironien i det hele. Et industriland har relativt høy inntekt per innbygger. Hvorfor har alle vi kjenner lite penger i i-landet Norge? Resten er syke eller skadet og har lite penger. AAP, uføretrygd, manglende utdannelse etc. Anonymkode: 18508...62a Men heilt eigentleg, så er det vel ikkje dykk det er mest synd i? Skjønnar problemstillinga altså, men syns det blir litt usmakeleg å klage på venene sine fordi dei har lite pengar/ er sjuke... Viss dei hadde vore gjerrige og utnytta at de er sjenerøae blir det ei anna sak. Men at de har ein livsstil der de brukar meir pengar enn venene dykkar (fordi de har meir pengar) syns eg det blir småleg å klage på at dei ikkje har råd å vere med. Finn på noko som er gratis. Gå tur i skogen og ta med kaffi på termos og pølser feks.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2017 #12 Skrevet 4. mai 2017 Det er kjipt å ha dårlig helse og lite penger. Jeg har ikke råd til ferier eller middager ute, og ikke kino hver måned heller. Men jeg er ganske hyggelig allikevel, altså. Heldigvis har jeg venner som inviterer meg på ting som ikke koster stort - det er gull verdt for meg. Anonymkode: bef13...2ca
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2017 #13 Skrevet 4. mai 2017 57 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hi her. Dette er jo ironien i det hele. Et industriland har relativt høy inntekt per innbygger. Hvorfor har alle vi kjenner lite penger i i-landet Norge? Resten er syke eller skadet og har lite penger. AAP, uføretrygd, manglende utdannelse etc. Anonymkode: 18508...62a Tenk så kjipt disse folkene hadde hatt det om de ikke bodde i Norge...? Da hadde de ikke hatt noe penger sannsynligvis. Vi har ingen venner som er uføre eller går på AAP. Noen har lavere utdannelse og lavere inntekt, men alle klarer seg ok. Så i min lille verden er det du beskriver ikke normalt. Anonymkode: 3de0d...d1c
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2017 #14 Skrevet 4. mai 2017 3 minutter siden, Syngensang skrev: Men heilt eigentleg, så er det vel ikkje dykk det er mest synd i? Skjønnar problemstillinga altså, men syns det blir litt usmakeleg å klage på venene sine fordi dei har lite pengar/ er sjuke... Viss dei hadde vore gjerrige og utnytta at de er sjenerøae blir det ei anna sak. Men at de har ein livsstil der de brukar meir pengar enn venene dykkar (fordi de har meir pengar) syns eg det blir småleg å klage på at dei ikkje har råd å vere med. Finn på noko som er gratis. Gå tur i skogen og ta med kaffi på termos og pølser feks. Det er ikke synd på meg. Det hjelper heller ikke bankkontoen min eller antall opplevelser om jeg synes synd på andre heller. Medlidenhet, uansett hvilken vei, var ikke årsaken til at jeg postet på forumet. Det beste i verden er gratis, til resten har du Visa. Jeg går også tur i skogen, men blir lei av det etterhvert også. Penger som ikke brukes har ingen verdi. Det er mye morsomt man kan gjøre for penger, men tar selvkritikk på hvordan de har blitt brukt. Tar rådet om å utvide vennekretsen selv om det er litt vanskeligere i voksen alder. Ingen umulighet. Anonymkode: 18508...62a
Mamma til 2 søte Skrevet 4. mai 2017 #15 Skrevet 4. mai 2017 God økonomi, 30-årene og 2 barn. Vi har masse vennepar i akkurat samme situasjon. Så det du snakker om er helt ukjent for meg.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2017 #16 Skrevet 4. mai 2017 Vi har funnet alle vennene vi har nå i voksen alder . Og da har det selvfølgelig blitt de med god økonomi sånn som oss. Like barn leker best ... Anonymkode: 47cfb...172
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2017 #17 Skrevet 4. mai 2017 49 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hi her. Dette er jo ironien i det hele. Et industriland har relativt høy inntekt per innbygger. Hvorfor har alle vi kjenner lite penger i i-landet Norge? Resten er syke eller skadet og har lite penger. AAP, uføretrygd, manglende utdannelse etc. Anonymkode: 18508...62a Er dette virkelige venner av dere så finner dere på ting sammen som ikke koster noe. Det er nok litt spesielt at dere ikke har noen andre venner enn personer som har lave lønninger, har dårlig helse og/eller er fattige. Men det du skriver her, det er jo det som er det - om ikke ironiske - så kanskje det triste. Det at du virker overrasket over at det finnes så mange med så dårlig råd i Norge fordi "Et industriland har relativt høy inntekt per innbygger.". Men det du refererer til her er jo bare et gjennomsnitt, det sier ingenting om enkeltpersoner. Vi ser det stadig vekk her inne på forumet hvor mange som tror at det ikke finnes fattige i Norge, hvor mange som mener at hvis man mot formodning likevel er fattig så må det være pga. egne dumme valg, og har man dårlig råd så må det være fordi man har dårlig økonomisk styring og egentlig er kandidat for Luksusfellen. Realiteten er at det blir stadig flere fattige i Norge, og problemene for de som ikke har bikket grensen for fattigdom, men er nær, den blir verre slik f.eks. boligutgifter er. Landet trenger alle de yrkesgruppene som er lavtlønnet. Og de lavtlønnede jobbene trengs også overalt, ikke bare uti gokk på landet (som ofte er dib-løsningen om man klager over for høye boutgifter). Uti gokk på landet så er det dessuten langt færre slike stillinger, og dermed er det ikke bare å flytte heller. Antall barn som lever i fattigdom i Norge i dag er ca. 100.000. Så kommer foreldrene til disse barna. Og så kommer alle de som ikke har barn, men likevel er fattige av ulike grunner. Hvor mange tror du da vi er oppe i? 300 - 500.000 personer som lever i fattigdom i Norge i dag? Er tallet en halv million så vil det si at hver tiende person i landet i dag lever i fattigdom. I et av verdens rikeste land... Så er det altså de som ikke bikker under grensen for fattigdom, men som "bare" har svært lave lønninger - det er også en økende gruppe. Hvor mange er vi oppe i da totalt, som er i samme kategori som dine venner, Hi? De lavtlønnede er trolig en større gruppe enn de fattige. Forskjellene mellom fattig og rik øker i landet, og forskjellene er forventet å fortsette eller øke i årene fremover. Det du ser blant dine venner, Hi, det blir mer og mer vanlig. Måten du skriver innlegget ditt finner jeg litt pussig, ganske så nedlatende egentlig. Du og mannen din har selv valgt å be venner til dere på dyr mat og vin, dere har selv valgt å bruke så mye penger på vennene deres. At vennene deres ikke har råd til det samme uten at dere vipser penger for egen mat i en middag hos dem virker det som om du synes er urimelig. Hvorfor? Fordi du og mannen ber dem uten å be dem om penger. Har du tenkt på at dere og vennene deres kunne hatt det like koselig uten at det er dyr mat og vin hver gang? Du og mannen sitter på eget hus (?), biler (?) og både hytte og båt, dere reiser på ferier, dere reiser stadig ut med båten eller på hytta. At du nærmest syter over at du og mannen bruker på vennene deres, det blir bare et forferdelig navlebeskuende fokus på deg, HI! Hva vil du at vi skal si? Ja, dere må trolig skaffe dere helt andre venner om dere ønsker å bli bedt på dyre middager med vin. Det er realtiteten - eller ønsker dere virkelig at disse vanskeligstilte vennene deres skal begynne å leve over evne for å følge den livsstilen du og mannen har? For det er alternativet, som du utmerket godt må vite. Det du ser er en oppvekker du tydeligvis trenger for å øynene opp for hvor mange som faktisk sliter i vårt generelt rike land. Anonymkode: e6e60...6e2
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2017 #18 Skrevet 4. mai 2017 Det HI sier er at hun savner å ha vennepar i samme situasjon som seg og mannen. Hun må da få lov til å mene dette. Det betyr vel ikke at det ikke går an å spise rimelig mat, gå tur i skogen og grille på hytta.og dette kan være like hyggelig. Det betyr rett og slett at hun kanskje savner å ha venner det går an å gå en tur ut med, ta en teatertur, en storbyreise osv. Av og til. Jeg skjønner deg godt HI. Mannen og jeg har det litt likt. Vi har lite vennepar, blant annet fordi vi er eldre enn de med barn på samme alder og fordi vi har bosatt oss i et område der vi ikke helt har sammenfallende interesser som mange andre. Anonymkode: 66b34...e6b
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2017 #19 Skrevet 4. mai 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det HI sier er at hun savner å ha vennepar i samme situasjon som seg og mannen. Hun må da få lov til å mene dette. Det betyr vel ikke at det ikke går an å spise rimelig mat, gå tur i skogen og grille på hytta.og dette kan være like hyggelig. Det betyr rett og slett at hun kanskje savner å ha venner det går an å gå en tur ut med, ta en teatertur, en storbyreise osv. Av og til. Jeg skjønner deg godt HI. Mannen og jeg har det litt likt. Vi har lite vennepar, blant annet fordi vi er eldre enn de med barn på samme alder og fordi vi har bosatt oss i et område der vi ikke helt har sammenfallende interesser som mange andre. Anonymkode: 66b34...e6b Enig i det du skriver. Men Hi klager over at hun og mannen bruker for mye penger på vennene sine, og det er noe hun ikke kan laste vennene for, men kun seg selv og mannen, og det virker veldig navlebeskuende. Anonymkode: e6e60...6e2
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2017 #20 Skrevet 4. mai 2017 Er hver tiende person nesten fattig så burde 90% av barndomsvennene deres fra kanskje to forskjellige nabolag eller fylker allikevel ikke leve på fattigdomsgrensen. Dersom det stemmer er det ganske rart statistisk sett eller kanskje det er en liten overdrivelse tilstede. Jeg tror også at like barn leker best. Når det kommer til helse så blir jeg lettere deprimert over de på fb som til stadighet må kringkaste hvor mange plager de har. Slitsomt å omgås sånne. Anonymkode: 18508...62a
Syngensang Skrevet 4. mai 2017 #21 Skrevet 4. mai 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke synd på meg. Det hjelper heller ikke bankkontoen min eller antall opplevelser om jeg synes synd på andre heller. Medlidenhet, uansett hvilken vei, var ikke årsaken til at jeg postet på forumet. Det beste i verden er gratis, til resten har du Visa. Jeg går også tur i skogen, men blir lei av det etterhvert også. Penger som ikke brukes har ingen verdi. Det er mye morsomt man kan gjøre for penger, men tar selvkritikk på hvordan de har blitt brukt. Tar rådet om å utvide vennekretsen selv om det er litt vanskeligere i voksen alder. Ingen umulighet. Anonymkode: 18508...62a Mogleg eg overfolka innlegget ditt. Eg forstår absolutt problemstillinga di altså. Å skaffe seg vennar i vaksen alder er ingen umogleg heit som du seier. Eg har fått dei fleste venene eg omgåast til vanleg i vaksen alder. Barndomsvennene mine er stort sett flytta herifrå. Heldigvis har det flytta nye flotte folk til.
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2017 #22 Skrevet 4. mai 2017 Det er kjipt og aldri bli invitert tilbake.. og man kommer litt til et punkt der det føles som "man er god nok så lenge man inviterer og spanderer,ellers er det ikke så nøye for motparten å omgås" vi har ett vennepar som ikke har barn enda. Vi får nå barn nr 3. Med de to har vi annen hver middag for hverandre men mab tar selv med alkohol om man ønsker dette (og vi tar alltid med en gave/oppmerksomhet til vertskapet) dette er veldig kjekt og vi får til et par middager i året og ellers treffes gjerne jeg og hun i paret for et glass vin ute eller fjelltur. Så har vi et annet vennepar som har et barn. De har vi invitert mange ganger på middag. Aldri fått invitasjon tilbake. Begge i jobb. Tjener godt. Tror de presterte å si dist de var her i romjuls at de enda ikke hadde hatt middagsgjester i huset de bor i (flyttet inn for 2 år siden) så det er vel bare sånn de er!? Hva skal man gjøre? Vi føler vi må "kjempe" for å holde kontakten med de.. hva er egentlig poenget med det? Føler det blir så falskt..? Venner/vennepar er ikke alltid så lett! Anonymkode: 1e3db...635
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2017 #23 Skrevet 4. mai 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Enig i det du skriver. Men Hi klager over at hun og mannen bruker for mye penger på vennene sine, og det er noe hun ikke kan laste vennene for, men kun seg selv og mannen, og det virker veldig navlebeskuende. Anonymkode: e6e60...6e2 Tror vi leser og tolker innlegget litt forskjellig. HiI sier at hun og mannen stadig inviterer og tar initiativ men får lite tilbake. Jeg synes det er direkte uhøflig å ikke invitere tilbake om man blir invitert til andre. Trenger ikke å servere det dyreste som fins, en god gryterett trenger ikke å koste masse. Vennskap må være litt gjensidige. Anonymkode: 66b34...e6b
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2017 #24 Skrevet 4. mai 2017 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Man har ett liv. Det er snakk om å gjøre mye eller lite ut av det. Dårlig helse er det som begrenser frihet mest i livet. Det som begrenser frihet nest mest er penger. Så når vi omgås mennesker som er påvirket av de to faktorene som begrenser frihet mest, påvirker det faktisk vårt sosiale liv i stor grad. Anonymkode: 18508...62a Det som begrenser deg ALLER mest sitter inne mellom øra dine. (Og du ville også se at livet ditt kunne endre seg stort om du begynte å dyrke takknemligheten mer enn snurtheten.) Anonymkode: b4857...758
Anonym bruker Skrevet 4. mai 2017 #25 Skrevet 4. mai 2017 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Har det slått deg at dersom vennene dine sliter med dårlig råd og dårlig helse, er det ikke deg det er synd på... Anonymkode: e3b64...e28 Touché. Anonymkode: b4857...758
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå