Anonym bruker Skrevet 3. mai 2017 #26 Skrevet 3. mai 2017 6 timer siden, amandine skrev: Deg om det. Da vet jeg hvertfall at du har en smak som er helt forskjellig fra min smak. Jeg lurer på om du er av de med kort kjole og dyp utringning på 17.mai? Eller hvilken bunad du selv har? Eller hva du ville tenkt om din egen om den ble nevnt? Bunad er er plagg det knytter seg utrolig mye følelser til hos den som bærer den, og det er fullstendig unødvendig å si noe som helst om man ikke har noe pent å si. Går ikke i utringet kjole nei, da ville jeg nok pådra meg lungebetennelse, ettersom vi nesten aldri har tosifrede temperaturer i mai... Har 4 ulike bunader, så sjansen for at min blir nevnt er stor. I år skal jeg ha råndastakken på. Det står deg fritt å si noe om hvorfor du syns den er stygg, jeg lover å bare le. Den er heldigvis bare noen tøystykker, ikke mitt hjerteblod. Anonymkode: 8d5fa...c8f
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2017 #27 Skrevet 3. mai 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Er klærne en del av deg? Hvis ikke, hvorfor er det lumpent? Det er ikke din kropp, identitet eller ditt ansikt jeg ler av. Bare noen tekstiler. Døde ting. Bare nevner det... Anonymkode: 8d5fa...c8f Du mener bunad ikke har med identitet å gjøre? Skulle gjerne se argumentasjonen din rundt akkurat det. Anonymkode: cffd3...245
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2017 #28 Skrevet 3. mai 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Er klærne en del av deg? Hvis ikke, hvorfor er det lumpent? Det er ikke din kropp, identitet eller ditt ansikt jeg ler av. Bare noen tekstiler. Døde ting. Bare nevner det... Anonymkode: 8d5fa...c8f For en merkelig ting å si.... Klærne man velger, hvordan man klipper håret, sminker seg osv viser da i aller høyeste grad hvem vi er. Det viser hva vi liker, forteller noe om oss og vår personlighet. Bunaden forteller i tillegg noe om hvor vi kommer fra eller har røttene våre. Sier du at bunaden min er stygg er du ikke bare veldig uhøflig og totalt mangler folkeskikk, du kritiserer også meg og min smak. Anonymkode: f78b8...b1d
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2017 #29 Skrevet 3. mai 2017 43 minutter siden, Anonym bruker skrev: For en merkelig ting å si.... Klærne man velger, hvordan man klipper håret, sminker seg osv viser da i aller høyeste grad hvem vi er. Det viser hva vi liker, forteller noe om oss og vår personlighet. Bunaden forteller i tillegg noe om hvor vi kommer fra eller har røttene våre. Sier du at bunaden min er stygg er du ikke bare veldig uhøflig og totalt mangler folkeskikk, du kritiserer også meg og min smak. Anonymkode: f78b8...b1d Er du en bunad? Man kan fint være uenige i et valg eller en smak så lenge det ikke er snakk om bunad? Ærlig talt, det er verken noe å hisse seg opp over eller føle seg krenket for. Vi har alle forskjellige preferanser i livet, på alle plan, det er ikke mangel på folkeskikk eller høflighet. Det er sånn vi mennesker er. Jeg fikk bunad da jeg ble konfirmert, det sier ingenting om min smak eller meg. Noen liker bunader, noen liker noen bunader, men ikke alle, og noen synes det er bortkastede penger å kjøpe bunad. Ingen av gruppene har mer rett enn resten. Anonymkode: e41f2...fad
Superdolly Skrevet 3. mai 2017 #30 Skrevet 3. mai 2017 Og jeg synes det er dårlig oppførsel og mangel på folkeskikk å gå rundt og fortelle folk at klærne de har på seg er stygge. Og si til noen at klærne de har er styggest i Norge. Sier dere det til venner, familie og kjente? Sier dere ting som: "Den jakka var da virkelig grusom!" "Himmel, for ei stygg bukse!" Hvis ikke, hvorfor ikke? Dere argumenterer jo med at det er greit å si slikt om klær -i dette tilfellet bunad- til folk man ikke kjenner. Er det greit fordi man slipper å se folk inn i øynene, se at de blir såret og måtte stå for uhøfligheten sin? Det er ikke alle tanker som trenger å komme ut gjennom munnen, eller tastaturet for den del. Og ja, det kalles folkeskikk.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2017 #31 Skrevet 3. mai 2017 Er da litt forskjell å få høre det fra en bekjent og å høre det fra et anonymforum. Er vel nettopp fordi det er et forum at folk tar opp alt mulig rart her inne og også svarer si ærlige meining. Eg seie på ingen måte alt til folk som eg seie her inne. Anonymkode: 86759...c38
Superdolly Skrevet 3. mai 2017 #32 Skrevet 3. mai 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Er da litt forskjell å få høre det fra en bekjent og å høre det fra et anonymforum. Er vel nettopp fordi det er et forum at folk tar opp alt mulig rart her inne og også svarer si ærlige meining. Eg seie på ingen måte alt til folk som eg seie her inne. Anonymkode: 86759...c38 Så da er det greit å si til folk at klærne deres er stygge, når det er folk du ikke kjenner og folk du slipper å se? Sånn at du slipper å se at de blir lei seg og du slipper å stå for din dårlige oppførsel?
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2017 #33 Skrevet 3. mai 2017 Jøss, tenk at bunad var så fælt å snakke ned. Virkelig mye verre enn tråder om stygt interiør eller stygge biler. Jeg tenker at man er ganske så hårsår om man synes det er så grusomt å lese at noen synes bunaden din er stygg. Eller mindre pen eller «ikke min smak», om det er bedre å si. Anonymkode: 189c0...8cc
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2017 #34 Skrevet 3. mai 2017 Morsomt at folk tar så på vei når det kommer til bunader, men i navnetråder slenger man fra seg AKKURAT det man vil uansett hvor stygt og slemt det man sier er.. Jeg har ikke tenkt å snakke stygt om bunader eller andre plagg, men så er jeg heller ikke en av de som rakker ned på navn, eller interiør, eller klær eller hårfarge. Anonymkode: 10438...59e
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2017 #35 Skrevet 3. mai 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Morsomt at folk tar så på vei når det kommer til bunader, men i navnetråder slenger man fra seg AKKURAT det man vil uansett hvor stygt og slemt det man sier er.. Jeg har ikke tenkt å snakke stygt om bunader eller andre plagg, men så er jeg heller ikke en av de som rakker ned på navn, eller interiør, eller klær eller hårfarge. Anonymkode: 10438...59e Nå er det vel ikke så ofte det startes tråder hvor man spør etter det styggeste navnet du vet da.... Det er jo litt forskjell på å be om folks ærlige mening og få både positive og negative, og å starte en tråd hvor man ber folk fortelle hvilken bunad de synes er styggest. Jeg lever helt greit med at ikke alle synes min bunad er den fineste jeg altså, men det er måten denne tråden ble startet på jeg reagerer på. Anonymkode: f78b8...b1d
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2017 #36 Skrevet 3. mai 2017 Men hvis man ikke tåler at noen på et anonymforum sier at din bunad ikke er fin, så trenger man jo ikke gå inn på tråden heller. Anonymkode: dff4a...ba9
skjotta Skrevet 3. mai 2017 #37 Skrevet 3. mai 2017 Bunaden min, som jeg er kjempe glad i, sier ingenting om min smak. Jeg har bunaden fra fylket jeg bor i og for meg er det slik en bunad skal være. Siden min bunad er svart synes jeg bunader i andre farger er litt... snåle. Jeg liker heller ikke brune og oransje klær (generelt) synes saggebukser er helt gnom og at synlig undertøy er rælig.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2017 #38 Skrevet 3. mai 2017 Så det er greit å si at man synes rødt hår er skikkelig ugly men for Guds skyld, ikke si noe negativt om bunaden? Jeg skjønner meg virkelig ikke på folk🙄Har en bunad selv, men synes ærlig talt at bunad er mindre pent. Må vel ha den på for min mors skyld, men skulle ønske jeg slapp.... Anonymkode: 1c493...f0e
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2017 #39 Skrevet 3. mai 2017 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Du mener bunad ikke har med identitet å gjøre? Skulle gjerne se argumentasjonen din rundt akkurat det. Anonymkode: cffd3...245 Ja, det får du gjerne. Jeg syr også selv, hvis det hjelper på - og jeg vet etterhvert hva som ligger bak utarbeidelsene av diverse bunader: en konstruksjon av "identitet", som startet med norskdom (alle gikk med hardangernasjonalen), snevret seg så inn til fylkesvis samkjørte enheter (nordlandsbunaden er et eksempel på det), deretter gikk det ned på kommunenivå (f eks Lier-bunaden, som er ren komposisjon), og nå er vi der at bunader er i ferd med å bli "jeg har laget min egen stakk" eller "jeg velger det jeg syns er penest." Å mislike en bunad; altså et antall sammenstilte plagg, er likevel ikke en krenkelse av deg som individ eller av noens identitet som person. Tatt i betraktning at mange her vil synes det var greit å krenke andres religion, eller kan få seg til å skjelle ut religiøse plagg, for eksempel, så kan jeg ikke se at ullklær med en viss (sparsom) historisk kontekst skal ha noen større beskyttelse. Anonymkode: 8d5fa...c8f
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2017 #40 Skrevet 3. mai 2017 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, det får du gjerne. Jeg syr også selv, hvis det hjelper på - og jeg vet etterhvert hva som ligger bak utarbeidelsene av diverse bunader: en konstruksjon av "identitet", som startet med norskdom (alle gikk med hardangernasjonalen), snevret seg så inn til fylkesvis samkjørte enheter (nordlandsbunaden er et eksempel på det), deretter gikk det ned på kommunenivå (f eks Lier-bunaden, som er ren komposisjon), og nå er vi der at bunader er i ferd med å bli "jeg har laget min egen stakk" eller "jeg velger det jeg syns er penest." Å mislike en bunad; altså et antall sammenstilte plagg, er likevel ikke en krenkelse av deg som individ eller av noens identitet som person. Tatt i betraktning at mange her vil synes det var greit å krenke andres religion, eller kan få seg til å skjelle ut religiøse plagg, for eksempel, så kan jeg ikke se at ullklær med en viss (sparsom) historisk kontekst skal ha noen større beskyttelse. Anonymkode: 8d5fa...c8f Du må bevege deg mye lenger bakover i historien. Tilbake til 1700-tallet, og tidlig 1800-tall. Les om nasjonsbyggerne og siden om nasjonalromantikken. Her oppsto behovet for å markere norsk identitet, også ved hjelp av klær. Det er dette det er snakk om, ikke noen tilfeldige kvinneforeninger, husflidslag eller bondekvinnelags aktiviteter på 1940- og 50-tallet. I denne sammenhengen er det knapt nok historisk, det er nesten vår egen samtid. Anonymkode: b0d5b...2fd
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2017 #41 Skrevet 3. mai 2017 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Er klærne en del av deg? Hvis ikke, hvorfor er det lumpent? Det er ikke din kropp, identitet eller ditt ansikt jeg ler av. Bare noen tekstiler. Døde ting. Bare nevner det... Anonymkode: 8d5fa...c8f Omtrent akkurat samme argument som barn og unge som mobber andre bruker. Er kanskje ikke så rart det er så store problemer med mobbing rundt omkring så lenge foreldrene har slike meninger. Bare nevner det... Anonymkode: 8e640...0f7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå