Anonym bruker Skrevet 2. mai 2017 #1 Skrevet 2. mai 2017 Og jeg vet de må til for å få alt til gå rundt...men det er alltid de samme som stiller. Dere som aldri gidder / orker / kan..hvorfor ikke? Dere vet at andre da må gjøre deres jobb? Anonymkode: cd1a4...7c9
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2017 #2 Skrevet 2. mai 2017 Kan bare svare for meg selv. Fordi jeg sjeldent har barnevakt tilgjengelig og har en kropp som ikke tåler mye pga. skader. Og mannen er som oftest på jobb når dugnadene er. Har mannen fri så stiller han selvsagt opp på dugnader. Anonymkode: aaed1...a8c
Luksusdyret Skrevet 2. mai 2017 #3 Skrevet 2. mai 2017 Jeg er også lei, av samme grunn som deg. Det verste jeg vet er når folk sier at de stiller, så kommer de ikke likevel. Endte opp med å stå 6 timers kafevakt under en turnering da jeg var 8 måneder gravid med ganske kraftig bekkenløsning. I tillegg er det "forventet" at vi skal stille hele tiden, mens de som ikke stiller blir ikke spurt en gang...
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2017 #4 Skrevet 2. mai 2017 Å være oppegående innebærer å også dra lasset til mindre oppegående folk. Irriterende som faen selvsagt, men ikke bare hjelper det barna nå, det bygger også opp en moralsk ryggrad for dem. Disse unnasluntrende foreldrene får det nok igjen når deres barn ikke ser poenget med å bidra til fellesskapet. Eller så betaler barna prisen for sine udugelige foreldre (blir egoistiske voksne selv) Anonymkode: 36c1c...7a7
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2017 #5 Skrevet 2. mai 2017 Jeg er kronisk syk og sliter med utmattelse og smerter, så meg ser du aldri på dugnad. Men jeg er med å dra lasset så godt jeg kan da, selv om det ikke blir like synlig. F.eks har jeg sagt ja til å bake kake til dugnaden på skolen neste uke, og jeg har ringt rundt og brukt nettverket mitt aktivt for å samle inn premier til 17.mai. Jeg har veldig dårlig samvittighet og skammer meg over å ikke strekke til, men jeg får dessverre ikke gjort noe med det (og før noen sier at vi uføre ikke bør få barn så ble jeg syk etter at jeg fikk yngste barnet) Anonymkode: d2053...1e4
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2017 #6 Skrevet 2. mai 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er kronisk syk og sliter med utmattelse og smerter, så meg ser du aldri på dugnad. Men jeg er med å dra lasset så godt jeg kan da, selv om det ikke blir like synlig. F.eks har jeg sagt ja til å bake kake til dugnaden på skolen neste uke, og jeg har ringt rundt og brukt nettverket mitt aktivt for å samle inn premier til 17.mai. Jeg har veldig dårlig samvittighet og skammer meg over å ikke strekke til, men jeg får dessverre ikke gjort noe med det (og før noen sier at vi uføre ikke bør få barn så ble jeg syk etter at jeg fikk yngste barnet) Anonymkode: d2053...1e4 Men du bidrar jo :-) Anonymkode: 304b3...fe1
Førstemann Skrevet 2. mai 2017 #7 Skrevet 2. mai 2017 Jeg blir også lei. Men jeg prøver å tenke at de som ikke stiller sikkert har en god grunn. Jeg vet ikke alt om hva folk sliter med. Men møter iblant folk som bare sier at de ikke gidder, og da må jeg innrømme at jeg mister totalt respekten. Synes det er stygt gjort mot sine egne barn!
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2017 #8 Skrevet 2. mai 2017 55 minutter siden, MrsRiddick skrev: Jeg er også lei, av samme grunn som deg. Det verste jeg vet er når folk sier at de stiller, så kommer de ikke likevel. Endte opp med å stå 6 timers kafevakt under en turnering da jeg var 8 måneder gravid med ganske kraftig bekkenløsning. I tillegg er det "forventet" at vi skal stille hele tiden, mens de som ikke stiller blir ikke spurt en gang... Det der hadde jeg faktisk ikke akseptert. Jeg hadde rett og slett stengt kafeen og hengt opp skilt. Fatter ikke at du fant deg i dette! Folk må ikke ha kaffe, brus og vafler for å overleve. Nei vettu hva! Anonymkode: d481d...4e4
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2017 #9 Skrevet 2. mai 2017 Jeg har aldri blitt bedt om å stille på dugnad. Hvor er det dere møter dette kravet? Jeg har barn på både turn, svømming og håndball. Anonymkode: 45bb9...4a2
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2017 #10 Skrevet 2. mai 2017 Det er som NAV. Vi må tjene pengene de bruker. Du må rake og legge ut bark fordi andre ikke gjør det. Oslo kommune kjøper leiligheter både her og der, men dersom du plages med manglende deltagelse, er det lurt å styre unna de stedene hvor det er mange kommunale leiligheter fra før. Jeg sitter i styret i vårt sameie og vet hvem som ikke stiller hos oss. Er du i ung alder og kommer inn i et borettslag/sameie hvor det er mang eldre, som gir flere syke og i tillegg mange kommunale leiligheter, så må du selv gjøre jobben de andre ikke gjør. Anonymkode: 3c204...202
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2017 #11 Skrevet 2. mai 2017 Herregud. Det ser ut som om martyrrollen er mer attraktiv for enkelte av dere enn å øve på ordet NEI. Takk dere sjæl. Anonymkode: 0471c...985
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2017 #12 Skrevet 2. mai 2017 43 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har aldri blitt bedt om å stille på dugnad. Hvor er det dere møter dette kravet? Jeg har barn på både turn, svømming og håndball. Anonymkode: 45bb9...4a2 Dugnad i barnehagen to ganger i året Dugnad på skolen en gang i året, pluss det ene året klassetrinnet har ansvar for 17.mai På turningen er det dugnad to ganger i året, juleforestilling og samme på vår. Vi som har barn på konkurransepartier har dugnader i forbindelse med stevner og konkurranser På fotballen for der på rundgang å stå i kiosken når de voksne spillet kamp i tillegg til dugnad når det er cup'er for barna På håndballen er det dugnad to ganger i året, de to cup'ene klubben arrangerer Anonymkode: d2053...1e4
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2017 #13 Skrevet 2. mai 2017 Jeg hadde totalt 8 timer kioskvakt forrige uke på håndballcup. Helt greit det, måtte jo være i hallen likevel pga at ungene skulle spille. Sosialt er det også, en kjempefin mulighet til å bli kjent med de andre foreldrene. Anonymkode: f349b...9f2
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2017 #14 Skrevet 2. mai 2017 Jeg er helt mot dugnader og betaler meg heller ut av de. Opplevde en periode at det ble for mye så vi kuttet ut den idretten, jeg er heller for mindre dugnader og høyere betaling. Anonymkode: 6cb55...d78
TinaK 1990 Skrevet 2. mai 2017 #15 Skrevet 2. mai 2017 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg er helt mot dugnader og betaler meg heller ut av de. Opplevde en periode at det ble for mye så vi kuttet ut den idretten, jeg er heller for mindre dugnader og høyere betaling. Anonymkode: 6cb55...d78 Du skjønner såpass at høyere betaling betyr at det er mange barn som ikke får anledning til å delta på idretten på for høy betaling? Ja til dugnad slik at alle eller langt flere får være del av fellesskapet
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2017 #16 Skrevet 2. mai 2017 4 minutter siden, Julia1984 skrev: Du skjønner såpass at høyere betaling betyr at det er mange barn som ikke får anledning til å delta på idretten på for høy betaling? Ja til dugnad slik at alle eller langt flere får være del av fellesskapet Men da burde det være valgfritt. De som har råd og ønsker det, burde få mulighet til å betale seg "fri" fra dugnader. Anonymkode: e270b...3c8
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2017 #17 Skrevet 2. mai 2017 8 minutter siden, Julia1984 skrev: Du skjønner såpass at høyere betaling betyr at det er mange barn som ikke får anledning til å delta på idretten på for høy betaling? Ja til dugnad slik at alle eller langt flere får være del av fellesskapet Jeg tenker at det bør være valgfritt. De som ikke har veldig dårlig råd og ikke kan ha ungene med i diverse aktiviteter hvis det blir for dyrt, er ofte de samme som ikke stiller på dugnader. Slik er det i alle fall hos oss. Anonymkode: 304b3...fe1
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2017 #18 Skrevet 2. mai 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Jeg tenker at det bør være valgfritt. De som ikke har veldig dårlig råd og ikke kan ha ungene med i diverse aktiviteter hvis det blir for dyrt, er ofte de samme som ikke stiller på dugnader. Slik er det i alle fall hos oss. Anonymkode: 304b3...fe1 De som HAR dårlig råd skulle det stå....:-P Anonymkode: 304b3...fe1
Luksusdyret Skrevet 2. mai 2017 #19 Skrevet 2. mai 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Dugnad i barnehagen to ganger i året Dugnad på skolen en gang i året, pluss det ene året klassetrinnet har ansvar for 17.mai På turningen er det dugnad to ganger i året, juleforestilling og samme på vår. Vi som har barn på konkurransepartier har dugnader i forbindelse med stevner og konkurranser På fotballen for der på rundgang å stå i kiosken når de voksne spillet kamp i tillegg til dugnad når det er cup'er for barna På håndballen er det dugnad to ganger i året, de to cup'ene klubben arrangerer Anonymkode: d2053...1e4 Skolen som er offentlig kan faktisk ikke kreve at foreldrene pusser opp skolen gratis. Her prøvde de å få foreldrene til å rydde uteområdet, male skolen og reparere pulter og lignende. Det er faktisk kommunens oppgave, ikke foreldrenes. Private barnehager er noe annet. Har ei venninne med to gutter på fotball, og hun måtte rett og slett melde dem ut, til tross for høye protester. Der var det masse dugnad hver eneste uke, salg av diverse produkter som ingen vil ha (slik at man kjører dem på søpla og betaler masse penger). Likevel så de ikke noe til disse pengene, alt gikk vel til det 5. divisjonslaget som bygda hadde "trua på". Hun har et barn til som er 2 år og kan ikke jobbe dugnad 3-4 kvelder i uka i tillegg til full jobb, husarbeid, kjøring til treninger og cuper osv. Så enkelte steder er det faktisk så mye at folk ikke gidder. Og det går kun utover ungene.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2017 #20 Skrevet 2. mai 2017 2 minutter siden, MrsRiddick skrev: Skolen som er offentlig kan faktisk ikke kreve at foreldrene pusser opp skolen gratis. Her prøvde de å få foreldrene til å rydde uteområdet, male skolen og reparere pulter og lignende. Det er faktisk kommunens oppgave, ikke foreldrenes. Private barnehager er noe annet. Har ei venninne med to gutter på fotball, og hun måtte rett og slett melde dem ut, til tross for høye protester. Der var det masse dugnad hver eneste uke, salg av diverse produkter som ingen vil ha (slik at man kjører dem på søpla og betaler masse penger). Likevel så de ikke noe til disse pengene, alt gikk vel til det 5. divisjonslaget som bygda hadde "trua på". Hun har et barn til som er 2 år og kan ikke jobbe dugnad 3-4 kvelder i uka i tillegg til full jobb, husarbeid, kjøring til treninger og cuper osv. Så enkelte steder er det faktisk så mye at folk ikke gidder. Og det går kun utover ungene. Kommunal skole og kommunal barnehage, begge forventer at foreldre skal rake, bære sten, plukke søppel, kutte greiner, fikse på lekeplass og apparater osv. Gjør ikke foreldrene det blir det ikke gjort.... Det er jo litt trivelig med en shina skolegård til 17.mai også, derfor tar fau oppgaven med å beordre på dugnad Anonymkode: d2053...1e4
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2017 #21 Skrevet 2. mai 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kommunal skole og kommunal barnehage, begge forventer at foreldre skal rake, bære sten, plukke søppel, kutte greiner, fikse på lekeplass og apparater osv. Gjør ikke foreldrene det blir det ikke gjort.... Det er jo litt trivelig med en shina skolegård til 17.mai også, derfor tar fau oppgaven med å beordre på dugnad Anonymkode: d2053...1e4 Ikke foreldrene som skal gjøre dette når skolen/barnehagen er kommunal. Det er kommunen sitt ansvar, kommunen skal sørge for at dette blir gjort. Anonymkode: aaed1...a8c
Luksusdyret Skrevet 2. mai 2017 #22 Skrevet 2. mai 2017 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kommunal skole og kommunal barnehage, begge forventer at foreldre skal rake, bære sten, plukke søppel, kutte greiner, fikse på lekeplass og apparater osv. Gjør ikke foreldrene det blir det ikke gjort.... Det er jo litt trivelig med en shina skolegård til 17.mai også, derfor tar fau oppgaven med å beordre på dugnad Anonymkode: d2053...1e4 FAU kan da ikke "beordre" noen på dugnad. Jeg lurer på hvor det blir av pengene som er bevilget til vedlikehold av skolen når skolen bruker foreldrenes gratis arbeidskraft for å gjøre det... hmmm...
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2017 #23 Skrevet 2. mai 2017 Jeg klarer virkelig ikke å forstå greia. Dere som bestandig stiller opp og blir spurt, si NEI! Slutt å klag! Si ifra hva dere syns om de som aldri stiller opp istedet (de dere VET bare er late). Anonymkode: f5587...5fe
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2017 #24 Skrevet 2. mai 2017 6 minutter siden, MrsRiddick skrev: FAU kan da ikke "beordre" noen på dugnad. Jeg lurer på hvor det blir av pengene som er bevilget til vedlikehold av skolen når skolen bruker foreldrenes gratis arbeidskraft for å gjøre det... hmmm... Fau tjener gode penger på denne dugnaden, hver klasse MÅ stille med to kaker og noen som kan stå i kafeen og selge pølser, kake og saft. På en skole med 700 elever blir det ganske mye folk og ganske mye penger inn selv om ikke alle stiller opp.. Anonymkode: d2053...1e4
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2017 #25 Skrevet 2. mai 2017 9 minutter siden, MrsRiddick skrev: FAU kan da ikke "beordre" noen på dugnad. Jeg lurer på hvor det blir av pengene som er bevilget til vedlikehold av skolen når skolen bruker foreldrenes gratis arbeidskraft for å gjøre det... hmmm... Tror ikke dette går på budsjettet for vedlikehold, det er vel mer vaktmester og gartner budsjett. Før i tiden var det jo en vaktmester på hver skole, det er det jo ikke lenger. Nå har kommunen et visst antall vaktmestere som skal reise rundt og dekke flere skoler og barnehager, de har jo ikke sjans å rekke alt... Anonymkode: d2053...1e4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå