Gå til innhold

1. mai

Anbefalte innlegg

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, vi flagger, men er ikke ute å går i tog. Her det LO og arbeiderpartiet som har kuppet hele toget. Har absolutt ikke sansen for hvordan dagen er blitt, for synes det er kjempe viktig at man kjemper for arbeiderens rettigheter. Det er uavhengig hvilket parti som styrer landet.  

Anonymkode: fae31...dcb

Og da syns du merkelig nok at LO ikke skal ha din støtte, som representerer de samme arbeiderne...? 

Anonymkode: 8c552...478

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, Hercule Poirot skrev:

Du tenkte ikke på at det kanskje var en bakgrunn for at du hadde fri fra jobb i dag? Hva lærte du på skolen, da? 

Kjenner bakgrunnen godt. Tenker bare ikkje på det. 

Skrevet

LO og Arbeiderpartiet er jo en eneste underlig sekt. De som styrer der, er ikke de som er mest egnet. Heller de som har bygd seg mest nettverk innen sekta. Og da må de andre bøye seg i støvet.

Anonymkode: 16066...999

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og da syns du merkelig nok at LO ikke skal ha din støtte, som representerer de samme arbeiderne...? 

Nei, jeg synes ingenting om at LO støtter et parti som jeg tar sterk avstand fra! Ikke er jeg fornøyd med fagforeningen min heller. Vet det er flere som vurderer å melde seg ut.

Skrevet

Her er det også i regi av AP, og jeg er så langt fra AP som det går an å komme :) Synes sånne dager burde være partinøytrale. Kommer fra et land der 1. mai er en stor dag, og forteller barna mine om hvordan kampen om arbeidernes rettigheter utartet seg, hva man bør huske på denne dagen osv. Flagger ikke, fordi jeg ikke har flagg.

Anonymkode: 538b1...97b

Skrevet

Absolutt ikke, hater 1. mai. Paroler fra Youngstorget i år:

Nei til EØS, nei til boligspekulasjon - bygg ikke-kommersielle utleieboliger, bekjemp fremmedfrykt og rasisme - stans tilbakekalling av statsborgerskap, Anerkjenn Palestina - boikott Israel.

Hvordan mener dere at dette handler om å kjempe for arbeidernes rettigheter?

Anonymkode: 4e9e7...1fb

Skrevet
43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei til EØS, nei til boligspekulasjon - bygg ikke-kommersielle utleieboliger, bekjemp fremmedfrykt og rasisme - stans tilbakekalling av statsborgerskap, Anerkjenn Palestina - boikott Israel.

Du "hater 1. mai", faktisk? Du hater arbeidslivsregulering og rettigheter, du hater også internasjonal solidaritet? Hovedparolen i år var "Bekjemp arbeidsløsheten - nei til utflytting av statlige arbeidsplasser". Har du problemer med det? Hva med parolen som krever faste, hele stillinger og likelønn? Du hater likelønn? Du foretrekker løsarbeidere uten stillingsvern?

Skrevet
14 minutter siden, sug lut skrev:

Du "hater 1. mai", faktisk? Du hater arbeidslivsregulering og rettigheter, du hater også internasjonal solidaritet? Hovedparolen i år var "Bekjemp arbeidsløsheten - nei til utflytting av statlige arbeidsplasser". Har du problemer med det? Hva med parolen som krever faste, hele stillinger og likelønn? Du hater likelønn? Du foretrekker løsarbeidere uten stillingsvern?

Du svarte ikke på spørsmålet mitt, så jeg ser ingen grunn til å svare på dine.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Du svarte ikke på spørsmålet mitt, så jeg ser ingen grunn til å svare på dine.

Svaret på ditt spørsmål er: dagen handler om mer enn vår egen arbeidernavle, selv om den selvsagt er viktig - den handler også om internasjonal solidaritet, folkestyre og demokrati. Og ingen ber deg gå under en parole du ikke står for. Altså er vi tilbake ved mine spørsmål.

Gjest Hercule Poirot
Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Oi sann! Hater, faktisk. Det er temmelig saftig, da, å hate «Arbeidernes internasjonale kampdag, 1. mai, er en dag for å vise arbeiderklassens styrke og føre fram viktige saker for arbeidsfolk.» (Wikipedia). Dagen har tradisjon helt tilbake til 1890, og gudene vet at menigmanns arbeidsforhold hadde aldri vært som i dag hadde det ikke vært for fagbevegelsen og deres mange, lange og harde kamper. 

Så faktisk bør man flagge i ærbødighet for alle dem som gikk foran, for alle dem som fremdeles har mange, lange og harde kamper å føre i andre lands arbeidsliv, og for dem som nå tar opp arven og kjemper for solidaritet, både i arbeidslivet og på det menneskelige plan.

Skrevet

Nei, flagget ikke eller markerte dagen på noen som helst måte. Brukte dagen slik jeg alltid bruker 1. Mai til; hagearbeid og annet forefallende utearbeid. Herlig med en fridag med pent vær😎

Skrevet

Går ikke i 1 mai tog, ser virkelig ikke poenget.  Kan skjønne det historiske ved det og viktigheten før men nå er en jo fagorganisert og det finnes mer effektive og direkte måter å gjøre endringer på arbeidsplassen enn å rope ut i luften. Hvor mange ledere går ned til toget for å se hva slags endringer kollegaene ønsker?  Og angående store nasjonale saker, hvilken endring skjer det ved å gå EN dag med plakat og gaule ut i luften? Hva med de andre dagene i året, hva gjør en med saken sin da?

Nei, 1 mai er gått ut på dato. Men kjekt med fridag

Anonymkode: 52013...4ec

Skrevet
22 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er grunder og arbeidsgiver og  flagger ikke. Greit nok at arbeidstakere skal ha rettigheter, men å starte bedrift i Norge er nesten umulig pga at arbeidstakeren bruker mer tid på å tenke om det er enda mer de kan kreve enn å faktisk jobbe effektivt og godt de timene de har solgt til sine arbeidsgivere.  Og jeg har også vært hovedtillitsvalgt når jeg jobbet som vanlig ansatt i det offentlige og så akkurat det samme tendensene.

Anonymkode: a8e29...a17

Vi har også vårt eget firma og er arbeidsgivere og vi flagger med hele vårt hjerte. Vi har flinke folk som fortjener alle rettigheter dem har. Uavhengig av jobben de gjør mener jeg, fordi arbeiderettigheter er menneskerettigheter. 

Nei, det er ikke lett å drive firma i Norge. Men det er ikke arbeiderkampen sin skyld. Det er mange tiltak man kan sette inn for å øke muligheten for å drive private selskaper uten å hule ut arbeidernes rettigheter. 

Hvis du vil ha mer effektivitet kan jeg f.eks. anbefale 6 timers arbeidsdag. De landene i verden med mest effektivitet på jobb er de landene med kortest arbeidstid. 🤗

Når det er sagt så tror jeg ikke effektivitet er det vi trenger mer av i Norge. Når jeg ser hvordan dette har gått ut over lærere, sykepleiere, hjemmehjelper og egentlig alle andre (spesielt i omsorgssektoren) så forstår jeg nesten ikke at noen tør bruke effektivitetsbegrepet lengre. 

Solidaritet er det viktigste mener nå jeg. Mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Vi spiller på samme lag og vi kjemper for det samme. 

Anonymkode: a7156...e9f

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har også vårt eget firma og er arbeidsgivere og vi flagger med hele vårt hjerte. Vi har flinke folk som fortjener alle rettigheter dem har. Uavhengig av jobben de gjør mener jeg, fordi arbeiderettigheter er menneskerettigheter. 

Nei, det er ikke lett å drive firma i Norge. Men det er ikke arbeiderkampen sin skyld. Det er mange tiltak man kan sette inn for å øke muligheten for å drive private selskaper uten å hule ut arbeidernes rettigheter. 

Hvis du vil ha mer effektivitet kan jeg f.eks. anbefale 6 timers arbeidsdag. De landene i verden med mest effektivitet på jobb er de landene med kortest arbeidstid. 🤗

Når det er sagt så tror jeg ikke effektivitet er det vi trenger mer av i Norge. Når jeg ser hvordan dette har gått ut over lærere, sykepleiere, hjemmehjelper og egentlig alle andre (spesielt i omsorgssektoren) så forstår jeg nesten ikke at noen tør bruke effektivitetsbegrepet lengre. 

Solidaritet er det viktigste mener nå jeg. Mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Vi spiller på samme lag og vi kjemper for det samme. 

Hvilke land bortsett fra Sverige har 6 timers arbeidsdag? Nordmenn er noen av de i verden som jobber færrest timer i året allerede.

Anonymkode: 538b1...97b

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kan jeg være så snill å få begynne og jobbe hos deg? 

Mvh

sliten lærer

Anonymkode: 35510...36f

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, jeg synes ingenting om at LO støtter et parti som jeg tar sterk avstand fra! Ikke er jeg fornøyd med fagforeningen min heller. Vet det er flere som vurderer å melde seg ut.

Men tariffen som foreninga forhandler, den vil du gjerne ha? Ferieordningene også? Forsikringa? 

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

LO og Arbeiderpartiet er jo en eneste underlig sekt. De som styrer der, er ikke de som er mest egnet. Heller de som har bygd seg mest nettverk innen sekta. Og da må de andre bøye seg i støvet.

Anonymkode: 16066...999

Vil du utdype? "Bøye seg i støvet", er det det du mener den nåværende regjering gjør? Med å jobbe for å drive igjennom "fleksibelt arbeidsliv" les: løsarbeidere! 

Skrevet

Nope. Dagen har utspillt sin rolle for lenge siden. Er jeg heldig, så har jeg turnusfri. Er medlem av ett elendig forbund jeg ikke har så mye til overs for - sykepleierforbundet. De jeg jobber med som ikke er organisert har faktisk mer i lønn enn meg når man regner med kontigenten på mange 1000 i året. 

Anonymkode: 53acd...7af

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nope. Dagen har utspillt sin rolle for lenge siden. Er jeg heldig, så har jeg turnusfri. Er medlem av ett elendig forbund jeg ikke har så mye til overs for - sykepleierforbundet. De jeg jobber med som ikke er organisert har faktisk mer i lønn enn meg når man regner med kontigenten på mange 1000 i året. 

Tenker du at sykepleierforbundets gjennomslag i forhandlinger skal bestemme om du markerer 1. mai eller ikke? En nokså snever forståelse av rammene for dagen, må jeg si. 

Skrevet
Akkurat nå, Iiiiik skrev:

Tenker du at sykepleierforbundets gjennomslag i forhandlinger skal bestemme om du markerer 1. mai eller ikke? En nokså snever forståelse av rammene for dagen, må jeg si. 

Hvor mange % av Norges befolkning går i tog denne dagen istedet for å jobbe i Hagen og se på det kun som en fridag som koster samfunnet masse penger?

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du får skattefradrag for den... så det der beviser bare at du går rundt med huet under armen!

Skrevet

Denne 1.mai ble bare rot for meg dessverrr. Ikke var vi hjemme og ikke fikk vi gått i tog heller. Men, enig i viktigheten av dagen! 

Anonymkode: 58b63...5fb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...