Gå til innhold

1. mai

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har dere hengt ut flagget i dag da, damer? 

Jeg har. Det er viktigere enn noen gang, å stå sammen og vise solidaritet. Dessuten er det viktig å minnes de som kjempet fram godene for arbeidstakerne, gode permisjonsordninger, sykelønn, yrkesskadeerstatning, lik lønn for likt arbeid - dette, og mere til, det kom ikke bare flytende på ei fjøl. Ikke er det selvsagt at ordningene forblir så gode heller, hvis ikke arbeidstakerne står sammen og hegner om dem. 

Anonymkode: 35510...36f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oi det har jeg glemt, takk for påminnelsen!

Anonymkode: 20eca...fa8

Skrevet

Helt enig! Vi skal ut og gå i tog i dag, hele hurven! 

Skrevet

Flagget vaier og førstemai-markering, kranser, Internasjonalen og markering for Utøya-ungdommene er allerede gjort.

Det er en viktig dag. Ta med barn og marker dagen.

Skrevet

Flagger ikke, men skal gå i tog med barna for første gang.

Anonymkode: e2df4...ea7

Skrevet

Flagget veier i vind og vi skal snart på 1 mai feiring for barna. Vi har ikke tog her, men arbeiderbevegelsen står sterkt likevel. 

Skrevet

Jeg er grunder og arbeidsgiver og  flagger ikke. Greit nok at arbeidstakere skal ha rettigheter, men å starte bedrift i Norge er nesten umulig pga at arbeidstakeren bruker mer tid på å tenke om det er enda mer de kan kreve enn å faktisk jobbe effektivt og godt de timene de har solgt til sine arbeidsgivere.  Og jeg har også vært hovedtillitsvalgt når jeg jobbet som vanlig ansatt i det offentlige og så akkurat det samme tendensene.

Anonymkode: a8e29...a17

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er grunder og arbeidsgiver og  flagger ikke. Greit nok at arbeidstakere skal ha rettigheter, men å starte bedrift i Norge er nesten umulig pga at arbeidstakeren bruker mer tid på å tenke om det er enda mer de kan kreve enn å faktisk jobbe effektivt og godt de timene de har solgt til sine arbeidsgivere.  Og jeg har også vært hovedtillitsvalgt når jeg jobbet som vanlig ansatt i det offentlige og så akkurat det samme tendensene.

Gründer, kanskje ... 

Men hvis du har vært tillitsvalgt som arbeidstaker, så bør du ha sett nok fra arbeidsgiversiden til at du selv forstår at å ha et godt forhold til dine ansatte er det beste utgangspunktet for gode relasjoner og effektivt arbeid. 

Skrevet

Jeg er bonde og på jobb. Blir ikke tid til noe tog på meg.

Anonymkode: 1590a...c13

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Like greit at du ikke kommer, med et slikt syn på dine ansatte vil vi ikke ha deg med i toget. Makan!

Skrevet

Ja, jeg flagger og skal gå i tog! 

Skrevet

Jeg markerer dagen på den aller beste 1.mai-måte: Jobber 💪🏼🇳🇴

Ha en fin feiring alle sammen 😊

Anonymkode: fc125...9d4

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Gründer, kanskje ... 

Men hvis du har vært tillitsvalgt som arbeidstaker, så bør du ha sett nok fra arbeidsgiversiden til at du selv forstår at å ha et godt forhold til dine ansatte er det beste utgangspunktet for gode relasjoner og effektivt arbeid. 

Det er jeg enig i, men det gode forholdet må gå begge veier. Veldig mange arbeidstakere er mer opptatt av å kreve sine rettigheter (og det er forsåvidt helt korrekt da disse rettighetene allerede eksisterer), men veldig mange bruker også mye tid på å kreve rettigheter de ikke har. Mange hadde hatt godt av å få en påminnelse av at de faktisk selger en del av sin tid til arbeidsgiveren, og under den tiden skal de faktisk jobbe for arbeidsgiver og ikke hva de selv har lyst til.

Skrevet

Nei, flagger ikke for sosialister og kummunister. 

1. Mai er kuppet av LO og arbeiderpartiet.

Anonymkode: 73992...ce9

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, flagger ikke for sosialister og kummunister. 

1. Mai er kuppet av LO og arbeiderpartiet.

Anonymkode: 73992...ce9

Kummunister? 

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jeg enig i, men det gode forholdet må gå begge veier. Veldig mange arbeidstakere er mer opptatt av å kreve sine rettigheter (og det er forsåvidt helt korrekt da disse rettighetene allerede eksisterer), men veldig mange bruker også mye tid på å kreve rettigheter de ikke har. Mange hadde hatt godt av å få en påminnelse av at de faktisk selger en del av sin tid til arbeidsgiveren, og under den tiden skal de faktisk jobbe for arbeidsgiver og ikke hva de selv har lyst til.

Det er jeg enig i, men det gode forholdet må gå begge veier. Veldig mange arbeidsgivere er mer opptatt av å markere sin rett til å bestemme (og henvise til arbeidsgivers styringsrett), men veldig mange bruker også sin tid til å stå for innskrenkinger i plikter. Mange hadde hatt godt av å få en påminnelse om at de aller fleste arbeidstakere faktisk er motiverte og dedikerte, og at de faktisk yter så godt de kan og mere til. 

Skrevet

Ja, jeg flagger. Jeg er selv leder, og har hatt arbeidstakere som er mere opptatt av rettigheter enn av plikter. Jeg har imidlertid også hatt utallige gode arbeidstakere. Jeg er selv arbeidstaker, og ser at det er viktig at det finnes reguleringer i form av arbeidsmiljølov og annet som beskytter meg. 

Først og fremst er imidlertid 1. mai en markering av andre forhold enn min egen arbeidshverdag. Det er en dag for solidaritet, og for å minne om at selv om de fleste her i Norge har en god arbeidshverdag, så har det ikke alltid vært sånn, og det er ingen selvfølge at det fortsetter å være sånn. 

Skrevet

Nei. Kom faktisk ikkje på at det er tog og markeringer pg slikt.  (Blond).

Forbinder 1.mai med fri og motorsykkel-vårslepp. :)

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Takk for at du setter oss alle i bås!

Kan med hånden på hjertet si at jeg aldri har tenkt slik du beskriver! Og ikke er det en holdning jeg gjenkjenner fra der jeg arbeider!

Derimot har jeg opplevd noen arbeidsgivere av blodsugertypen. De er totalødeleggende for produktiviteten og motivasjonen for sine arbeidstakere. 

Så skal vi ikke slutte å sette hverandre i bås på den måten? Alle er ikke like. Uansett om de føler for å gå i tog 1.mai eller ikke.

Jeg er dessverre syk i dag og må holde meg inne, men jeg markerer dagen litt for meg selv og barna. Historieløshet er farlig for fremtiden siden man da ikke skjønner sin samtid.

Anonymkode: 58181...938

Skrevet

Har ingen tradisjoner med å feire eller markere annet enn å forklare barna bakgrunnen for dagen. 

Vi bruker dagen til familiehygge 👍🏻

Skrevet

1. mai er Arbeiderpartiets dag. Ikke mye å feire. 

Anonymkode: 16066...999

Gjest Hercule Poirot
Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hva? Arbeiderpartiets dag? Hvor i all verden har du det fra? Er du virkelig så historieløs?

Vås! Les hovedinnlegget på nytt, hvordan er dette knyttet til Arbeiderpartiet? 1. mai er altså arbeideres internasjonale dag, dette har ingenting med norsk partipolitikk å gjøre. 

Gjest Hercule Poirot
Skrevet
5 timer siden, Kathrine. skrev:

Nei. Kom faktisk ikkje på at det er tog og markeringer pg slikt.  (Blond).

Forbinder 1.mai med fri og motorsykkel-vårslepp. :)

Du tenkte ikke på at det kanskje var en bakgrunn for at du hadde fri fra jobb i dag? Hva lærte du på skolen, da? 

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er også gründer og ser likevel ingen grunn til å uthule andres rettigheter.

Anonymkode: 8c552...478

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

1.mai er dagen som gjorde slutt på 12-timers arbeidsdag. Så enten jobber du fra 0700-1900 med glede. Eller du peller deg i tog! 

Anonymkode: 8c552...478

Skrevet

Ja, vi flagger, men er ikke ute å går i tog. Her det LO og arbeiderpartiet som har kuppet hele toget. Har absolutt ikke sansen for hvordan dagen er blitt, for synes det er kjempe viktig at man kjemper for arbeiderens rettigheter. Det er uavhengig hvilket parti som styrer landet.  

Anonymkode: fae31...dcb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...