Gå til innhold

Valdresmoren avbryter forklaringen igjen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skylder på lavt blodsukker. Tips fra meg: Koble fra insulinpumpen, spise en god, karbohydratrik frokost, da slipper vi avbrytelser. Forstår godt at aktoratet ikke tror på hennes forklaring. Dette blir jo bare pinlig. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det som er pinlig er at du dømmer et menneske du ikke vet noe om! 

Anonymkode: 36e98...6a2

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det som er pinlig er at du dømmer et menneske du ikke vet noe om! 

På hvilken måte dømmer jeg henne? Hun skylder på lavt blodsukker. Aktoratet er lei av hennes avbrytelser. 

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er du dum?

Anonymkode: 57277...880

Hun skylder på lavt blodsukker. Det er virkelig ikke vanskelig å unngå det. Du vet nok litt for lite om dia 1 tenker jeg, så du er unnskyldt ☺️

Skrevet

Jeg kjøper heller ikke denne forklaringen.Jeg er sykepleier og dette er ikke god nok grunn,utenom å få sympati og å slippe å forklare seg rundt de vanskeligste spørsmålene.

Anonymkode: 3bf47...409

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kjøper heller ikke denne forklaringen.Jeg er sykepleier og dette er ikke god nok grunn,utenom å få sympati og å slippe å forklare seg rundt de vanskeligste spørsmålene.

Anonymkode: 3bf47...409

...og det irriterer meg! Og aktoratet.

Hentet i ambulanse nå....

Skrevet

Med insulinpumpe er det dessverre lett å få lavt blodsukker.... Hvis én ønsker det. 

Skrevet

Jeg tenker at dette er en vanskelig sak. Uansett hva moren har gjort eller unnlatt å gjøre, så finnes det ingen tvil om at moren selvsagt elsket sin datter over alt i verden, og at dette er fryktelig vanskelig for henne. Det kan godt være at hun har skyld i mye, men hun har nok ikke ønsket det utfallet som ble. Om det er reelt eller om det er en unnskyldning spiller uansett ingen rolle for deg eller oss andre som ikke er i retten. regner med du ikke er dommer eller aktor, så da tar ikke dette opp din tid og bør heller ikke trigge deg.  

Anonymkode: f6f49...b58

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at dette er en vanskelig sak. Uansett hva moren har gjort eller unnlatt å gjøre, så finnes det ingen tvil om at moren selvsagt elsket sin datter over alt i verden, og at dette er fryktelig vanskelig for henne. Det kan godt være at hun har skyld i mye, men hun har nok ikke ønsket det utfallet som ble. Om det er reelt eller om det er en unnskyldning spiller uansett ingen rolle for deg eller oss andre som ikke er i retten. regner med du ikke er dommer eller aktor, så da tar ikke dette opp din tid og bør heller ikke trigge deg.  

Jo, for jeg ønsker å høre hennes forklaring. Det er av offentlig interesse vet du. 

Skrevet

Enig i at det er av offentlig interesse. Slik jeg ser det, også ut fra hva som nå foregår, har vi potensielt en sak med en ustabil mor som har trukket datteren ut av skolen og vekk fra andre offentlige instanser, og unnlatt å sørge for hjelp til henne, helt frem til hun sultet i hjel. Selv om man kan si det er synd på moren, så har det offentlige, og vi, et ansvar for å sørge så godt vi kan for at noe slikt ikke skal få skje igjen. Derfor må alt på bordet.

Anonymkode: 0892a...c97

Skrevet

For meg blir dette en bekreftelse på mors behov for å kontrollere omgivelsene. Aktoratet tror ikke på at hun ikke er istand til å gi forklaring, mor unnlater å møte opp hos politilege til avtalt time og nå blir hun akutt syk i retten. Beklager at min empati er tynnslitt men her ser man jo et mønster. Forklaringen og svar på aktors spørsmål må jo frem. 

Anonymkode: 8e48b...4c1

Skrevet

Enig med de 2 siste innleggene her. Dette kan umulig hjelpe hennes sak.. Jeg kan ikke huske at noe slikt som dette har skjedd i en så stor sak tidligere. Her er det mye rart, håper alt kommer frem. Og nå tar hun nesten fokuset vekk fra den lille jenta, og får fokuset over på seg selv. Merkelig. 

Skrevet

Jeg synes det gir et skremmende inntrykk. Datteren hennes hadde det vanskelig og endte med å sulte seg i hjel. Nå har moren det vanskelig og blir hentet av ambulanse grunnet lavt blodsukker....

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er det selvsagt at en mor elsker sin datter overalt i verden?

det kommer kanskje som et sjokk gir deg, men det finnes utrolig mange dårlige mødre. Det er bare vanskelig å avsløre dem, for folk tar det samme utgangspunktet som du gjør nå, nemlig at hun selvsagt elsker barnet sitt. Prisen er det disse barna som må betale. Og hun 13 åringen det er snakk om her betalte den høyeste prisen man kan....

Anonymkode: 52fe2...f64

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er det selvsagt at en mor elsker sin datter overalt i verden?

det kommer kanskje som et sjokk gir deg, men det finnes utrolig mange dårlige mødre. Det er bare vanskelig å avsløre dem, for folk tar det samme utgangspunktet som du gjør nå, nemlig at hun selvsagt elsker barnet sitt. Prisen er det disse barna som må betale. Og hun 13 åringen det er snakk om her betalte den høyeste prisen man kan....

Man kan elske barnet sitt, men likevel være en elendig mor.

Anonymkode: 64b00...252

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Man kan elske barnet sitt, men likevel være en elendig mor.

Og en mor trenger ikke å elske barnet sitt heller

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Og en mor trenger ikke å elske barnet sitt heller

Selvsagt ikke, men utgangspunktet i det første svaret ditt er at dårlige mødre ikke elsker barna sine og det er slettes ikke tilfelle. Omsorgssvikt handler ikke nødvendigvis om kjærlighet. Og i den aktuelle saken er også mitt inntrykk her at mor absolutt er glad i barnet sitt. Nå er ikke spekulasjoner lov her inne, men det er mange årsaker til at man ikke gir barn den nødvendige omsorgen de trenger, psykisk sykdom, mistillit osv. Man finner ikke ut av omsorgssvikt ved å undersøke om foreldrene er glad i barna sine eller ei. Det er omsorgsevnen det går på.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Selvsagt ikke, men utgangspunktet i det første svaret ditt er at dårlige mødre ikke elsker barna sine og det er slettes ikke tilfelle. Omsorgssvikt handler ikke nødvendigvis om kjærlighet. Og i den aktuelle saken er også mitt inntrykk her at mor absolutt er glad i barnet sitt. Nå er ikke spekulasjoner lov her inne, men det er mange årsaker til at man ikke gir barn den nødvendige omsorgen de trenger, psykisk sykdom, mistillit osv. Man finner ikke ut av omsorgssvikt ved å undersøke om foreldrene er glad i barna sine eller ei. Det er omsorgsevnen det går på.

Nei, det var ikke utgangspunktet mitt. Jeg svarte brukeren som hevdet at moren selvsagt elsket barnet sitt overalt i verden. Det et jeg ikke enig i er selvsagt i det hele tatt, og er en av hovedgrunnene til at omsorgssvikt utført av mor kan være vanskeligere å oppdage nettopp fordi mange har det samme utgangspunktet som brukeren jeg svarte. Det er vanskeligere for mange å tro at mor begår omsorgssvikt enn far, og prisen er det barna som betaler. På samme måte som vold mot menn av kvinner også har svært høye mørketall.

Skrevet

Jeg skjønner at dette er av offentlig interesse, all den tid moren var aktiv i media selv lenge før datteren ble veldig syk, og fordelte skyld, og også medias enorme dekning av saken da det skjedde. 

Jeg forstår også at dette faktisk er en enorm påkjenning for moren, jeg tror ikke hun på noen måte forsto at datteren var så alvorlig syk. Moren betraktes som tilregnelig nok til å gjennomføre en rettssak, men ER hun det?

Jeg tror ikke moren spiller, jeg tror faktisk at dette er så enorm påkjenning at hun blir syk. Jeg tviler ikke på at moren elsket sin datter, jeg mener at - å elske noen til døde, er saken her. 

Får håpe de kan få svar, men jeg tviler. 

Anonymkode: e489e...351

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner at dette er av offentlig interesse, all den tid moren var aktiv i media selv lenge før datteren ble veldig syk, og fordelte skyld, og også medias enorme dekning av saken da det skjedde. 

Jeg forstår også at dette faktisk er en enorm påkjenning for moren, jeg tror ikke hun på noen måte forsto at datteren var så alvorlig syk. Moren betraktes som tilregnelig nok til å gjennomføre en rettssak, men ER hun det?

Jeg tror ikke moren spiller, jeg tror faktisk at dette er så enorm påkjenning at hun blir syk. Jeg tviler ikke på at moren elsket sin datter, jeg mener at - å elske noen til døde, er saken her. 

Får håpe de kan få svar, men jeg tviler. 

Anonymkode: e489e...351

Tror du blodsukkeret går fra å være kjempehøyt til alvorlig lavt i løpet av kort tid, helt av seg selv? Lurer på hvor mye insulin som ble satt... 🤔

Skrevet
1 minutt siden, FlightlessBird skrev:

Ja, med disse mødrene ønsker jo oppmerksomhet fra sykehus, leger, folk generelt. Var jo motsatt med denne moren..

Det samme kommenterte jeg i en annen tråd. 

• Gjest låste denne emne
Skrevet

Innlegget er moderert grunnet rykter / spekulasjoner/ avsporinger/ hets og personangrep. Fortsetter dette i samme spor, så må jeg dessverre slette tråden!

Mod K. Taylor

• Gjest gjenåpnet denne emne
Skrevet

Evablaum, du hevder å ha peiling på diabetes, men ut fra det du skriver har du tydeligvis ikke nok peiling! Fysisk og eller psykisk stress er med på å gi diabetespasientene et blodsukker som kan være vanskelig å stabilisere. Dette er en mor som i årevis har levd under et enormt stress. Det siste året har hun levd en mareritttilværelse hvor datteren hennes døde, at hun trolig har tatt noen valg som har medvirket til det som skjedde (uavhengig av om hun er "skyldig" eller ikke), og som så befinner seg i en situasjon hvor hun blir "allemannseie" som den "moren som tok livet av datteren" (uten at folk vet), og som så får en straffesak mot seg hvor hun beskyldes for å ha forårsaket datterens død pga. sine dårlige valg. må hun møte i retten for dette, hun retraumatiseres mtp. alt som har skjedd tidligere, når datteren døde og tiden etterpå. Og mens hun trolig retraumatiseres så har hun hele norges pressekorps hengende over seg og følger alle hennes bevegelser, alt hun sier, alt hun gjør. Det ekstreme stresset denne damen lever under tror jeg heldigvis ingen av oss er i stand til virkelig å forstå! Men at dette langvarige stresset, det siste året og når rettssaken kan gi henne slike blodsukkerproblemer som hun hevder å ha, det er det ingen tvil om! Om det er reelt eller ikke i hennes tilfelle, det tar jeg ikke stilling til, men medisinsk er det absolutt en mulighet, og også noe som nesten er sannsynlig i denne ekstremsituasjonen hun er i.

Evablaum, du sier at det er pinlig, du sier at det er i offentlighetens interesse og du sier at hun drar oppmerksomheten over på seg selv. Ja, det er en sak som er i offentlighetens interesse, ikke så mye pga. den forferdelige personlige tragedien dette har vært for både jenta og moren, men kanskje aller mest fordi vi trenger å belyse alt det andre som har gått galt i denne saken. Vi trenger å få belyst hvorfor skole, barnevern og helsevesen alle har sviktet på et eller annet tidspunkt. Det er i offentlighetens interesse, hvordan det kunne gå så galt at en 13-åring må sulte ihjel for å få oppmerksomhet fra de som burde og kunne ha hjulpet henne.

Men når det kommer til pinlighet og det å trekke oppmerksomheten mot seg selv.... det er jo akkurat det du gjør her, som du også synes å like å gjøre i mange andre tråder hvor du synes å like å trekke oppmerksomheten mot deg selv, helt uavhengig av hvilke følger det måtte få for andre. Du gjemmer deg bak "offentlighetens interesse", men det er bare for å legitimere oppmerksomheten rundt deg selv og dine meninger om denne saken. For det som ER i offentlighetens interesse, det er at denne saken foregår riktig, at man sikrer at den anklagede er i stand til å gi ordentlig forklaring, at hun er tilregnelig, at hun kan bidra til sitt eget forsvar. Dette påpekte også aktor i går! Ja, aktoratet er utålmodige, de vet ikke om de tror på den anklagede, og derfor har de også bedt om at det sjekkes om hun er i stand til å være tilstede i rettssalen på nåværende tidspunkt eller ikke. For som aktor påpekte, om hun ikke er det, da vil det være helt feil av en rettsstat å tvinge gjennom rettssaken når anklagede ikke er fysisk eller psykisk istand til å gjennomføre den.

At du er utålmodig, Evablaum, det har ingenting med offentlighetens interesse å gjøre, det er bare pinlig at du må starte en tråd hvor du avslører at du gir blaffen i normale rettsprinsipper... bare fordi du er så utålmodig etter å høre noe du sikkert uansett ønsker å plukke fra hverandre som en gribb etter du har hørt det. Anbefaler deg sterkt å lære deg å tøyle din tålmodighet og også hva du skriver på nettet!

(Og alt jeg har skrevet har jeg skrevet uten å ta stilling til skyldspørsmålet til denne moren, det er det opp til retten å avgjøre. Det eneste som er sikkert i denne saken er at det er mange som har skyld i saken, og jeg håper rettssaken kan få frem det godt nok slik at ikke morens ev. skyld vil gjøre at de andres skyld skyggelegges og vi ikke får en forbedring av andre etaters tilnærming av slike tilfeller i fremtiden.)

Anonymkode: 50bf8...5c4

Skrevet

Amen 🙏🏻 Anonym over her! Veldig godt oppsummert! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...