Anonym bruker Skrevet 24. april 2017 #26 Skrevet 24. april 2017 Og kan legge til at de jeg kjenner som har tatt livet av seg har vært oppegående, populære mennesker med både økonomi og familieliv på stell. Anonymkode: ea10a...172
Optatium Skrevet 25. april 2017 #27 Skrevet 25. april 2017 Hvis dere tror at Hannah her opplever helt normale ting som alle ungdom går igjennom, så tar dere feil. Hannah er ny på et sted der hun kjenner få. Hun blir av en etter en sviktet og hengt ut fordi de andre ønsker p beskytte selv. Samtidig blir hun ikke fanget opp av de voksne, de har alle nok med sitt. Det er ikke vanlig p være så ensom og utenfor, så alene at når du blir voldtatt har du ingen du føler du kan si det til. Selvmordet hennes er en sum av mange ting, og det er ikke slik ungdom skal ha det. Å lage slike kasetter er i utgangspunktet uvanlig for suicidale personer, men det er vel litt av tv-en i dette. Vil også si at når voksne mennesker tar livet sitt ligger det andre mekanismer bak enn NPR ungdom gjør det. Ungdom er impulsive og de har dårlig konsekvenstenkning. Jeg kjenner tre ungdom som har tatt livet sitt før de ble 18, ingen av den hadde (for oss utenfor) sørlig gode grunner. De voksne jeg kjenner til, har hatt helt andre begrunnelser.
Evablaum Skrevet 25. april 2017 #28 Skrevet 25. april 2017 1 time siden, Optatium skrev: Hvis dere tror at Hannah her opplever helt normale ting som alle ungdom går igjennom, så tar dere feil. Hannah er ny på et sted der hun kjenner få. Hun blir av en etter en sviktet og hengt ut fordi de andre ønsker p beskytte selv. Samtidig blir hun ikke fanget opp av de voksne, de har alle nok med sitt. Det er ikke vanlig p være så ensom og utenfor, så alene at når du blir voldtatt har du ingen du føler du kan si det til. Selvmordet hennes er en sum av mange ting, og det er ikke slik ungdom skal ha det. Å lage slike kasetter er i utgangspunktet uvanlig for suicidale personer, men det er vel litt av tv-en i dette. Vil også si at når voksne mennesker tar livet sitt ligger det andre mekanismer bak enn NPR ungdom gjør det. Ungdom er impulsive og de har dårlig konsekvenstenkning. Jeg kjenner tre ungdom som har tatt livet sitt før de ble 18, ingen av den hadde (for oss utenfor) sørlig gode grunner. De voksne jeg kjenner til, har hatt helt andre begrunnelser. Hun sa det jo til rådgiveren. Men, hva skal de anmelde når hun nekter å fortelle hvem voldtektsmannen er? Og ja, det er VELDIG vanlig at voldtektsofre holder munn og voldtekter ja!
Optatium Skrevet 25. april 2017 #29 Skrevet 25. april 2017 44 minutter siden, Evablaum skrev: Hun sa det jo til rådgiveren. Men, hva skal de anmelde når hun nekter å fortelle hvem voldtektsmannen er? Og ja, det er VELDIG vanlig at voldtektsofre holder munn og voldtekter ja! Nå mente jeg minus voldtektene. Det var kommentarer tidligere her som hevdet st hun har et helt normalt liv, det er jeg helt uenig i.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2017 #30 Skrevet 25. april 2017 Jeg har selv vært der at jeg ønsket å forsvinne. Ikke akkurat selvmord kanskje, men forsvinne vekk fra alle. Jeg trodde at alle hadde hatt det mye bedre uten meg. Jeg skadet ikke meg selv. Jeg lå ikke på et rom og gråt hele tiden. Jeg skulket ikke fra jobben. Jeg hadde fast jobb, som jeg var dyktig i. Jeg hadde to barn, som jeg fulgte godt (nok) opp. Jeg hadde en veldig snill og omtenksom samboer. Jeg hadde foreldre som prøvde å være der for meg. Jeg hadde to venner, der en av dem var til å stole på. Ingen hadde forstått det om jeg tok selvmord. Men jeg var ensom. Jeg hadde det vondt inni meg. Jeg hadde opplevd overgrep. Man forstår nok ikke hvor ødeleggende voldtekt og overgrep er før man opplever det. Jeg hadde opplevd en venninne som trykket meg ned. Men ikke stort mer enn det. Dog blir jo «en venninne som trykker meg ned» til ekstremt mange enkeltstående episoder. Men likevel. Ingen hadde i ettertid kalt meg suicidal. Derfor kan jeg relatere til Hannah. Derfor synes jeg serien er veldig bra. Jeg forstår ikke hvordan dere får Hannah til å være populær, uten vanskeligheter og bare sytete. Har vi virkelig sett samme serie? Anonymkode: 664f8...a5d
Evablaum Skrevet 25. april 2017 #31 Skrevet 25. april 2017 9 minutter siden, Optatium skrev: Nå mente jeg minus voldtektene. Det var kommentarer tidligere her som hevdet st hun har et helt normalt liv, det er jeg helt uenig i. Hva er "normalt" når man er ungdom? Hun slipper billig unna. Jeg vet om maange som hadde det myye verre enn henne, da jeg vokste opp. Hadde de sett denne serien, så ville de muligens tenkt at når "til og med HUN tok livet sitt, da er det ingen vits i at jeg lever..."
Anonym bruker Skrevet 25. april 2017 #32 Skrevet 25. april 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har selv vært der at jeg ønsket å forsvinne. Ikke akkurat selvmord kanskje, men forsvinne vekk fra alle. Jeg trodde at alle hadde hatt det mye bedre uten meg. Jeg skadet ikke meg selv. Jeg lå ikke på et rom og gråt hele tiden. Jeg skulket ikke fra jobben. Jeg hadde fast jobb, som jeg var dyktig i. Jeg hadde to barn, som jeg fulgte godt (nok) opp. Jeg hadde en veldig snill og omtenksom samboer. Jeg hadde foreldre som prøvde å være der for meg. Jeg hadde to venner, der en av dem var til å stole på. Ingen hadde forstått det om jeg tok selvmord. Men jeg var ensom. Jeg hadde det vondt inni meg. Jeg hadde opplevd overgrep. Man forstår nok ikke hvor ødeleggende voldtekt og overgrep er før man opplever det. Jeg hadde opplevd en venninne som trykket meg ned. Men ikke stort mer enn det. Dog blir jo «en venninne som trykker meg ned» til ekstremt mange enkeltstående episoder. Men likevel. Ingen hadde i ettertid kalt meg suicidal. Derfor kan jeg relatere til Hannah. Derfor synes jeg serien er veldig bra. Jeg forstår ikke hvordan dere får Hannah til å være populær, uten vanskeligheter og bare sytete. Har vi virkelig sett samme serie? Anonymkode: 664f8...a5d Men er det virkelig slik at det er alle andres ansvar å gjøre henne lykkelig? At hun ikke har ansvar for eget liv selv? Nå har jeg bare kommet til 5 eller 6, men foreløpig er det absolutt ikke synd på henne. Ting løser seg jo hele tiden. Venner blir med på ball, hun får kjøre en ny bil, noen hjelper henne når bilen stopper osv. De burde kanskje fått med noen få scener der hun sliter litt mer enn normalt også, men det kommer kanskje. Skjønner ikke hvor de vil med serien? Alle som tar livet av seg er noen bitcher? Alle andre må ta skylden om noen sliter og tar livet av seg? Har man det litt kjipt er det ok å ta livet av seg? Anonymkode: 6a52d...b7e
Evablaum Skrevet 25. april 2017 #33 Skrevet 25. april 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Skjønner ikke hvor de vil med serien? Alle som tar livet av seg er noen bitcher? Alle andre må ta skylden om noen sliter og tar livet av seg? Har man det litt kjipt er det ok å ta livet av seg? Anonymkode: 6a52d...b7e Det er akkurat det jeg også lurer på. Hva vil de med serien? Synes den virker mot sin hensikt. Frykter at flere faktisk vil ta livet sitt etter å ha sett den. Absolutt ingenting som var forebyggende med denne serien..
Evablaum Skrevet 25. april 2017 #34 Skrevet 25. april 2017 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har selv vært der at jeg ønsket å forsvinne. Ikke akkurat selvmord kanskje, men forsvinne vekk fra alle. Jeg trodde at alle hadde hatt det mye bedre uten meg. Jeg skadet ikke meg selv. Jeg lå ikke på et rom og gråt hele tiden. Jeg skulket ikke fra jobben. Jeg hadde fast jobb, som jeg var dyktig i. Jeg hadde to barn, som jeg fulgte godt (nok) opp. Jeg hadde en veldig snill og omtenksom samboer. Jeg hadde foreldre som prøvde å være der for meg. Jeg hadde to venner, der en av dem var til å stole på. Ingen hadde forstått det om jeg tok selvmord. Men jeg var ensom. Jeg hadde det vondt inni meg. Jeg hadde opplevd overgrep. Man forstår nok ikke hvor ødeleggende voldtekt og overgrep er før man opplever det. Jeg hadde opplevd en venninne som trykket meg ned. Men ikke stort mer enn det. Dog blir jo «en venninne som trykker meg ned» til ekstremt mange enkeltstående episoder. Men likevel. Ingen hadde i ettertid kalt meg suicidal. Derfor kan jeg relatere til Hannah. Derfor synes jeg serien er veldig bra. Jeg forstår ikke hvordan dere får Hannah til å være populær, uten vanskeligheter og bare sytete. Har vi virkelig sett samme serie? Anonymkode: 664f8...a5d Skulle alle andre hatt dårlig samvittighet for at du tok livet ditt? Var det alle de rundt deg som "drepte deg"? Serien viser ikke at det er ei jente som virkelig sliter. Hadde jeg ikke visst at hun ville ende opp med å ta livet sitt, så hadde jeg fått et sjokk på slutten der..
Anonym bruker Skrevet 25. april 2017 #35 Skrevet 25. april 2017 2 minutter siden, Evablaum skrev: Hva er "normalt" når man er ungdom? Hun slipper billig unna. Jeg vet om maange som hadde det myye verre enn henne, da jeg vokste opp. Hadde de sett denne serien, så ville de muligens tenkt at når "til og med HUN tok livet sitt, da er det ingen vits i at jeg lever..." Er ikke det litt av poenget med serien? Noen takler ting bedre enn andre. Jeg synes jo det er bra at de ikke de viser en som har det verre enn verst. Altså, folk lever videre etter å ha vært torturert i årevis. Hvor ille måtte man laget det hvis alle skulle synes det var totalt riktig å ta selvmord? Alle dere som mener det må være så tungtveiende grunner forstår jo ikke noe av mekanikken bak selvmord. Serien viser at «hvem som helst» kan ha det så vanskelig at man velger selvmord. Og man trenger ikke å ha det verst i hele verden. Hvorfor må det absolutt være en grunn for serien, ut over å vise akkurat det. Anonymkode: 664f8...a5d
Evablaum Skrevet 25. april 2017 #36 Skrevet 25. april 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Er ikke det litt av poenget med serien? Noen takler ting bedre enn andre. Jeg synes jo det er bra at de ikke de viser en som har det verre enn verst. Altså, folk lever videre etter å ha vært torturert i årevis. Hvor ille måtte man laget det hvis alle skulle synes det var totalt riktig å ta selvmord? Alle dere som mener det må være så tungtveiende grunner forstår jo ikke noe av mekanikken bak selvmord. Serien viser at «hvem som helst» kan ha det så vanskelig at man velger selvmord. Og man trenger ikke å ha det verst i hele verden. Hvorfor må det absolutt være en grunn for serien, ut over å vise akkurat det. Anonymkode: 664f8...a5d Fordi jeg er redd denne serien forårsaker at flere tar selvmord.
Anonym bruker Skrevet 25. april 2017 #37 Skrevet 25. april 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Er ikke det litt av poenget med serien? Noen takler ting bedre enn andre. Jeg synes jo det er bra at de ikke de viser en som har det verre enn verst. Altså, folk lever videre etter å ha vært torturert i årevis. Hvor ille måtte man laget det hvis alle skulle synes det var totalt riktig å ta selvmord? Alle dere som mener det må være så tungtveiende grunner forstår jo ikke noe av mekanikken bak selvmord. Serien viser at «hvem som helst» kan ha det så vanskelig at man velger selvmord. Og man trenger ikke å ha det verst i hele verden. Hvorfor må det absolutt være en grunn for serien, ut over å vise akkurat det. Anonymkode: 664f8...a5d Men siden det kan være hvem som helst, skal man da gå på eggeskall rundt alle i tilfelle en skulle uforvarende gjøre noe (eller ikke gjøre noe) som får den (ustabile) personen til å tippe over? Såklart man skal være snill mot folk, men sålangt er det ikke akkurat DET som har vært problemet her, hun har hatt mange folk som har vært snille mot henne, til tross for hennes ufine oppførsel. Fatter ikke at skylden skal legges på andre? Fordi HUN ikke taklet så mye? Så er det andres feil? Anonymkode: 6a52d...b7e
Anonym bruker Skrevet 25. april 2017 #38 Skrevet 25. april 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men siden det kan være hvem som helst, skal man da gå på eggeskall rundt alle i tilfelle en skulle uforvarende gjøre noe (eller ikke gjøre noe) som får den (ustabile) personen til å tippe over? Såklart man skal være snill mot folk, men sålangt er det ikke akkurat DET som har vært problemet her, hun har hatt mange folk som har vært snille mot henne, til tross for hennes ufine oppførsel. Fatter ikke at skylden skal legges på andre? Fordi HUN ikke taklet så mye? Så er det andres feil? Anonymkode: 6a52d...b7e Jeg trenger visst en reminder. Hvem har vært snille? Clay? Ja, også fikk hun hjelp med bilen da..... Anonymkode: 664f8...a5d
Anonym bruker Skrevet 25. april 2017 #39 Skrevet 25. april 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg trenger visst en reminder. Hvem har vært snille? Clay? Ja, også fikk hun hjelp med bilen da..... Anonymkode: 664f8...a5d I hver episode får hun jo nye venner, gjør ting med dem, men så skjer det noe som vel i hennes øyne er katastrofalt. To venner som blir sammen bak hennes rygg, forstår jo hvorfor de gjorde det når hun er som hun er... Nå er jeg snart gjennom episode 6 og det er ingen som har vært veldig veldig slemme med henne enda. Ikke pent å legge ut bilder av henne, men sånt kan man jo faktisk møte på andre måter enn hun gjør. Hun har jo alle pigger ute hele tiden, slike folk blir man lei, og piggene vil jo ubønnhørlilg trekke til seg drit. Anonymkode: 6a52d...b7e
Evablaum Skrevet 25. april 2017 #40 Skrevet 25. april 2017 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: I hver episode får hun jo nye venner, gjør ting med dem, men så skjer det noe som vel i hennes øyne er katastrofalt. To venner som blir sammen bak hennes rygg, forstår jo hvorfor de gjorde det når hun er som hun er... Nå er jeg snart gjennom episode 6 og det er ingen som har vært veldig veldig slemme med henne enda. Ikke pent å legge ut bilder av henne, men sånt kan man jo faktisk møte på andre måter enn hun gjør. Hun har jo alle pigger ute hele tiden, slike folk blir man lei, og piggene vil jo ubønnhørlilg trekke til seg drit. Anonymkode: 6a52d...b7e Tyler(?) ville jo ikke spre bildet. Det var det kompisen som gjorde. Hun virker slitsom ja. Men, det er en annen sak.
Evablaum Skrevet 25. april 2017 #41 Skrevet 25. april 2017 Hva gjør Hannah for seg selv for å få det bedre? Hva gjør hun for andre, at de skal få det bedre?
Optatium Skrevet 25. april 2017 #42 Skrevet 25. april 2017 4 timer siden, Evablaum skrev: Hva gjør Hannah for seg selv for å få det bedre? Hva gjør hun for andre, at de skal få det bedre? Det er ikke rart ungdom har det vanskelig og føler de ikke blir hørt, om de møter sånne som deg.
Evablaum Skrevet 25. april 2017 #43 Skrevet 25. april 2017 5 minutter siden, Optatium skrev: Det er ikke rart ungdom har det vanskelig og føler de ikke blir hørt, om de møter sånne som deg. Hello generation Curling- mom!
Anonym bruker Skrevet 25. april 2017 #44 Skrevet 25. april 2017 Har ikke sett hele serien, men det jeg har sett til nå (ca 7-8 episoder), så bør det ikke være voldsomme ødeleggelser for et menneskesinn. Jeg tipper problemene trapper seg opp, i og med at hun til slutt tar livet sitt. Så det er nok en grunn slik jeg foreløpig ser det. Anonymkode: 107b4...e1e
Anonym bruker Skrevet 25. april 2017 #45 Skrevet 25. april 2017 21 timer siden, Anonym bruker skrev: Anonymkode: 6a52d...b7e
Anonym bruker Skrevet 25. april 2017 #46 Skrevet 25. april 2017 Nei vettuhva, nå blir jeg skikkelig provosert. Den jenta der er jo ikke riktig navla i det hele tatt??!?? Hun ser på at noen voldtar ei anna jente, også messer hun om at kjæresten til denne jenta er et forferdelig menneske fordi han ikke passer på henne. Hun trengte deg.. hva med hun som bare stod å så på da?? Er poenget med serien at en skal bli fornøyd når hun tar livet av seg eller? Anonymkode: 6a52d...b7e
Evablaum Skrevet 25. april 2017 #47 Skrevet 25. april 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei vettuhva, nå blir jeg skikkelig provosert. Den jenta der er jo ikke riktig navla i det hele tatt??!?? Hun ser på at noen voldtar ei anna jente, også messer hun om at kjæresten til denne jenta er et forferdelig menneske fordi han ikke passer på henne. Hun trengte deg.. hva med hun som bare stod å så på da?? Er poenget med serien at en skal bli fornøyd når hun tar livet av seg eller? Anonymkode: 6a52d...b7e Enig.
Marriet Skrevet 30. april 2017 #48 Skrevet 30. april 2017 Livet er jo ikke en konkurranse der de som har det aller mest jævlig tar livet av seg og de som er vellykket, vakre og generelt veldig velger å leve. Alle mennesker har helt forskjellige opplevelser og forutsetninger. Hannah ser tilsynelatende vellykket ut. Foreldre som er glad i henne, venner kommer og går, skole og jobb. Likevel rives hun i stykker av følelser. Hvis man følger med i serien legger man merke til at det er så mye hun trenger å snakke om, men som hun ikke har noen å snakke om det med. Hun mister seg selv og føler seg verdiløs. Og å føle seg verdiløs tror jeg er en av de verste følelsene man kan ha. Hva er liksom vitsen da? I hennes øyne har hun blitt redusert til et null. Noe hun opplever som veldig urettferdig. Som noen nevner tidligere her er hun en anti-helt. Hun er ikke noe bedre enn noen andre, det er ikke poenget her. Clay er helten, med god hjelp fra Tony. Jeg tror serien skal vise hvor komplisert det kan være for noen å være tenåring. Og alle tenåringer behov for å være noen.
Anonym bruker Skrevet 30. april 2017 #49 Skrevet 30. april 2017 56 minutter siden, Marriet skrev: Livet er jo ikke en konkurranse der de som har det aller mest jævlig tar livet av seg og de som er vellykket, vakre og generelt veldig velger å leve. Alle mennesker har helt forskjellige opplevelser og forutsetninger. Hannah ser tilsynelatende vellykket ut. Foreldre som er glad i henne, venner kommer og går, skole og jobb. Likevel rives hun i stykker av følelser. Hvis man følger med i serien legger man merke til at det er så mye hun trenger å snakke om, men som hun ikke har noen å snakke om det med. Hun mister seg selv og føler seg verdiløs. Og å føle seg verdiløs tror jeg er en av de verste følelsene man kan ha. Hva er liksom vitsen da? I hennes øyne har hun blitt redusert til et null. Noe hun opplever som veldig urettferdig. Som noen nevner tidligere her er hun en anti-helt. Hun er ikke noe bedre enn noen andre, det er ikke poenget her. Clay er helten, med god hjelp fra Tony. Jeg tror serien skal vise hvor komplisert det kan være for noen å være tenåring. Og alle tenåringer behov for å være noen. Hun har jo mange å snakke om ting med, men det forutsetter jo at hun åpner kjeften. Hun mener jo at folk skal lese tankene hennes. Selvsentrert! Og når ikke alle andre synes hun er verdens midtpunkt kan det være liksom. Anonymkode: 6a52d...b7e
Anonym bruker Skrevet 30. april 2017 #50 Skrevet 30. april 2017 45 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hun har jo mange å snakke om ting med, men det forutsetter jo at hun åpner kjeften. Hun mener jo at folk skal lese tankene hennes. Selvsentrert! Og når ikke alle andre synes hun er verdens midtpunkt kan det være liksom. Anonymkode: 6a52d...b7e Hun åpner seg jo for alle de hun prøver å være venn med! Hun åpner seg for Alex og Jessica, Alex stenger henne totalt ute, Jessica bruker det uheldige bildet Justin tok som grunn til å mistenke henne for å være utro med typen hennes, selvom hun VET at det bildet og historien rundt det ikke forteller sannheten. Hun åpner seg for Courtney, som mater henne til ulvene for å redde sitt eget rykte, hun bruker det Hannah har fortalt i fortrolighet og vrir det om og legger på enda mer. Hun snakker med han som skriver avisen (husker ikke navnet), men han overkjører henne også totalt og gjør det han syns er best, nemlig publisere diktet hennes selvom hun ikke ville. Det siste kan virke som en bagatell, men når hun har opplevd gang på gang at folk kjører over hennes grenser er det klart man får nok. Hun har jo egentlig INGEN å være fortrolig med. Anonymkode: 780d2...dca
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå