Gå til innhold

Denne serien 13 reasons why... hun er jo slem?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har hørt så mye snakk om denne serien, så bestemte meg for å se litt. Jeg har ikke kommet gjennom første episode enda, men førsteintrykket av hun Hannah er jo at hun er særdeles vanskelig å like? Hun er jo slem mot folk rundt seg? Er hun slik hele veien? Skal vi liksom få sympati for henne?

Anonymkode: 6a52d...b7e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så de to første episodene i går. Litt enig med deg. Det er noe som skurrer med dette opplegget hennes. 

Skrevet
1 minutt siden, pifi med tre nurk skrev:

Så de to første episodene i går. Litt enig med deg. Det er noe som skurrer med dette opplegget hennes. 

Ja..Nå har jeg sett hele første. Får vel fortsette litt til, men hvis det er slik det fortsetter så skjønner jeg ikke helt hvor de vil med denne serien? Og da virker det jo som kritikerne har rett. Hadde håpet serien var god for ungdom, og det å forstå jeg. Sønnen min har nylig opplevd selvmord; en klassekamerat, og tenkte kanskje han kunne se den, men sålangt, nei... Vi får jo ikke noe voldsomt innblikk i hennes tanker og psyke, bare hennes sinne mot andre, og hvor "slemme" folk var med henne? Hun er jo lite nyansert selv?

Skrevet

Hun er akkurat like ille som de andre hun anklager, vet ikke om det er poenget? 

Anonymkode: 80687...d9c

Skrevet

De har virkelig mislykkes med hele serien. Jeg satt igjen med tanker om at den rett og slett kan være litt skummel.. Den viser jo at selvmord kan være løsningen sålenge du har det litt dritt (en hendelsen på slutten som er mer enn "litt dritt", men dog likevel). Jeg ble nesten litt irritert over hele hovedrollefiguren og serien. "Buhu, stakkars meg"- Hannah. 

Skrevet

Jeg syns den er ganske bra. Og det er jo akkurat sånn det er, man trenger ikke å ha opplevd totalt umenneskelige ting for å begå selvmord. «Litt dritt» kan oppleves uoverkommelig for én person,mens en annen kommer seg bra nok gjennom det. Og er ikke det viktig å snakke om? At alle kan føle seg mislykkede og håpløse uten at det er absolutt må være så tungtveiende grunner for det? Hvis vi skal lære at du ikke har rett til å bli deprimert og føle håpløshet med mindre du har opplevd noe så eller så fælt, så ender man bare med at folk føler seg enda dårligere. «Hvorfor er jeg deprimert, jeg som bare har opplevd si og så? Jeg må være ufattelig svak». 

Anonymkode: 664f8...a5d

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg syns den er ganske bra. Og det er jo akkurat sånn det er, man trenger ikke å ha opplevd totalt umenneskelige ting for å begå selvmord. «Litt dritt» kan oppleves uoverkommelig for én person,mens en annen kommer seg bra nok gjennom det. Og er ikke det viktig å snakke om? At alle kan føle seg mislykkede og håpløse uten at det er absolutt må være så tungtveiende grunner for det? Hvis vi skal lære at du ikke har rett til å bli deprimert og føle håpløshet med mindre du har opplevd noe så eller så fælt, så ender man bare med at folk føler seg enda dårligere. «Hvorfor er jeg deprimert, jeg som bare har opplevd si og så? Jeg må være ufattelig svak». 

Hele poenget er jo at hun ikke fremstår som ei deprimert jente. Det er jo null fokus på psyken hennes. Jeg tenker heller at flere ungdommer kan tenke at "faen, jeg har jo det akkurat som henne.. Så deilig det hadde vært å sluppet unna alt..."

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men fokuset er ikke at hun er deprimert. Hun anklager jo alle for å ha "drept" henne. Og hun er jo ganske bitch? Jeg ville ikke hatt en som henne som venn? Hun forventer jo at alle skal oppføre seg som om verden kretser rundt henne? 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men fokuset er ikke at hun er deprimert. Hun anklager jo alle for å ha "drept" henne. Og hun er jo ganske bitch? Jeg ville ikke hatt en som henne som venn? Hun forventer jo at alle skal oppføre seg som om verden kretser rundt henne? 

Enig. Jeg fatter heller ikke hva greia var... To av dem havna på morderlista fordi de hadde blitt kjærester og naturlig nok hang sammen uten henne..

Anonymkode: 63646...2b3

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Enig. Jeg fatter heller ikke hva greia var... To av dem havna på morderlista fordi de hadde blitt kjærester og naturlig nok hang sammen uten henne..

Ja, hva var det for noe? Og hun så bitter? Merkelig! 

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De ditchet henne jo. Snakket ikke med henne om hva som foregikk. Hun snakker om total ensomhet etc. Hva skal til for at dere skal kalle det tegn på depresjon egentlig? 

Men vi har nok bare totalt ulike perspektiv. Jeg ser ikke på det som en «morderliste» eller at hun mener noen drepte henne. Jeg ser på det som en forklaring på hvordan mange hendelser leder til følelsen av at det er en stor. Litt «mange bekker små....» Jeg ser ikke på det som å dele ut skyldkort, men forklaring som sagt. Som i at folk burde tenke gjennom hvordan de behandler andre. For det er ikke bare hvordan akkurat du behandler en annen person dårlig. Den personen bærer med seg mange erfaringer og alt sauses sammen inni den personen.  Ergo bør ingen dårlig oppførsel unnskyldes. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De ditchet henne jo. Snakket ikke med henne om hva som foregikk. Hun snakker om total ensomhet etc. Hva skal til for at dere skal kalle det tegn på depresjon egentlig? 

Men vi har nok bare totalt ulike perspektiv. Jeg ser ikke på det som en «morderliste» eller at hun mener noen drepte henne. Jeg ser på det som en forklaring på hvordan mange hendelser leder til følelsen av at det er en stor. Litt «mange bekker små....» Jeg ser ikke på det som å dele ut skyldkort, men forklaring som sagt. Som i at folk burde tenke gjennom hvordan de behandler andre. For det er ikke bare hvordan akkurat du behandler en annen person dårlig. Den personen bærer med seg mange erfaringer og alt sauses sammen inni den personen.  Ergo bør ingen dårlig oppførsel unnskyldes. 

Men hva med hennes dårlige oppførsel? Hun er jo ikke snill mot andre? Men det er greit fordi de ikke tok livet sitt pga det? 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hva med hennes dårlige oppførsel? Hun er jo ikke snill mot andre? Men det er greit fordi de ikke tok livet sitt pga det? 

Hvem er hun ikke snill mot? 

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fler av de andre. Han basket-spilleren med asiatisk utseende får virkelig gjennomgå mer enn fortjent. Fotografen som stalket henne, men som helt tydelig også er ensom og utstøtt. Hendelsen med stopp-skiltet, oppførselen mot Clay... i bunn Og grunn er hun som de andre

Anonymkode: 80687...d9c

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Altså hvem er hun snill mot? Hun tar jo alt i verste mening, og hver gang hun snakker med spesielt Clay så må hun jo påpeke noe drit med ham. Han tar imot... 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hun er skikkelig ufyselig mot flere. Flere som prøvde å være hyggelig mot henne, men fikk kun dritt tilbake. Og det at hun i flere settinger oppførte seg som en drittkjerring, men innerst inne ville at de andre skulle holde rundt henne...? Vet du hva, blir en gutt bedt til helvete å komme seg vekk, så er det veldig vanskelig å vite at hun egentlig mener "hold rundt meg". Ingen er tankeleser. Samme med rådgiveren.. Der sto hun.. Ventet og ventet.. Neivel, da tar jeg livet mitt!! Ideen bak serien er sikkert bra, utførelsen er bare helt elendig!

Skrevet

Jeg syns det er en fantastisk serie. Hannah er en litt antihelt, det er ikke bare slik at vi har sympati med henne, hun har også et hevnmotiv. Samtidig er det tydelig at sorgen og nummenheten hennes var bunnløs, og det er svært frustrerende å tenke at det meste kunne vært unngått dersom noen hadde trådd til. 

Som lærer på ungdomsskolen skjønner jeg dette veldig godt, det hoper seg opp LED episoder og det overvelder dem. Andre unger fryser ut og de blir så ensomme at det er fælt. Ja, hun er skarp mot de andre, men med flere gode grunner spør du meg. 

Jeg syns nesten serien burde vært pensum, samtidig er den for lang og omfattende for skolen, og jeg syns foreldre bør være der sammen med barna. Riktignok krever det et snev av empati og innlevelse om det skal ha noen hensikt. 

Skrevet
5 minutter siden, Optatium skrev:

Jeg syns det er en fantastisk serie. Hannah er en litt antihelt, det er ikke bare slik at vi har sympati med henne, hun har også et hevnmotiv. Samtidig er det tydelig at sorgen og nummenheten hennes var bunnløs, og det er svært frustrerende å tenke at det meste kunne vært unngått dersom noen hadde trådd til. 

Som lærer på ungdomsskolen skjønner jeg dette veldig godt, det hoper seg opp LED episoder og det overvelder dem. Andre unger fryser ut og de blir så ensomme at det er fælt. Ja, hun er skarp mot de andre, men med flere gode grunner spør du meg. 

Jeg syns nesten serien burde vært pensum, samtidig er den for lang og omfattende for skolen, og jeg syns foreldre bør være der sammen med barna. Riktignok krever det et snev av empati og innlevelse om det skal ha noen hensikt. 

Ja, den er fantastisk dårlig. Man begynner jo å lure på om det er en syk tvist på slutten, og hun faktisk ble drept, ikke gjorde det selv. Hun er jo fullstendig umulig å like?? Har ingen sympati med henne så langt hvertfall. Og ingen antydning til noen psykiske problemer heller. Hun er en ungdom, de har det tøft. Men hun har jo så mange rundt seg, hvorfor ikke bruke dem istedenfor å bare slenge drit? Maner hun at noen hun slenger drit på skal være der for henne hele tiden? 

Skrevet
8 minutter siden, Optatium skrev:

Nei fy, ikke få dette inn i skolen! Det ville være direkte skadelig! Vil du at folk skal oppføre seg slik? Unger hermer.

Skrevet
5 minutter siden, Optatium skrev:

Du tenker ikke at det meste hun opplever, er slikt "alle" går gjennom når de er unge? (Foruten voldtekten). Løsningen ifølge denne serien er selvmord! Vi får presentert ei som ønsker å skylde på alle andre og hevne seg. Det er ingenting i denne serien som jeg tenker er forebyggende. Det var jo ikke fokus på "Hannah" og hvordan hun "egentlig" hadde det, men på alt det de andre gjorde. Det var også en scene med henne og foreldrene henne (da hun hadde klippet seg(?)), der det er tydelig at hun vil ha oppmerksomhet. Foreldrene derimot er desperate etter å få det til å gå rundt økonomisk. Hun virker som ei som bare er furten. Ikke ei som er deprimert. Hun er jo på skolen, har en jobb hun liker, flere rundt henne som ønsker å være vennen hennes, blir invitert på fester, får mye oppmerksomhet.. Uff nei, dette vil jeg ikke ha som pensum!! Hva med alle andre som har det mye verre enn henne, de er det jo ihvertfsll ikke håp for. Da er det bare å ta livet sitt. 

Skrevet
17 minutter siden, Evablaum skrev:

Du tenker ikke at det meste hun opplever, er slikt "alle" går gjennom når de er unge? (Foruten voldtekten). Løsningen ifølge denne serien er selvmord! Vi får presentert ei som ønsker å skylde på alle andre og hevne seg. Det er ingenting i denne serien som jeg tenker er forebyggende. Det var jo ikke fokus på "Hannah" og hvordan hun "egentlig" hadde det, men på alt det de andre gjorde. Det var også en scene med henne og foreldrene henne (da hun hadde klippet seg(?)), der det er tydelig at hun vil ha oppmerksomhet. Foreldrene derimot er desperate etter å få det til å gå rundt økonomisk. Hun virker som ei som bare er furten. Ikke ei som er deprimert. Hun er jo på skolen, har en jobb hun liker, flere rundt henne som ønsker å være vennen hennes, blir invitert på fester, får mye oppmerksomhet.. Uff nei, dette vil jeg ikke ha som pensum!! Hva med alle andre som har det mye verre enn henne, de er det jo ihvertfsll ikke håp for. Da er det bare å ta livet sitt. 

Ja ikke sant? Hun er jo "aldri" alene? Mange som vil være med henne, hun er populær og har bra utseende. Hadde alle hatt det så lett... jeg har bare kommet meg gjennom fire episoder. 

Skrevet

Har ikke lest alle svarene,men ser at "hun var jo ikke deprimert",og "ikke fokus på psyken hennes" skrives. Det er det som er poenget! For hvem er det synlig for at noen planlegger, eller har tanker om selvmord i de fleste tilfellene? Man sitter igjen med et stort HVORFOR, og skjønner ingenting. Og det at hun var så "obdskapsfull" med disse tapene,kan vel si litt om psyken, eller ???

Anonymkode: d1b93...2d1

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja ikke sant? Hun er jo "aldri" alene? Mange som vil være med henne, hun er populær og har bra utseende. Hadde alle hatt det så lett... jeg har bare kommet meg gjennom fire episoder. 

Jeg så hele. Irriterer meg at jegbrukte så mye tid på den. Håpet at den skulle bli bedre. Det er akkurat det samme opplegget gjennom hele serien.. Den var ikke så veldig overbevisende nei.. Også ble det så dumt at hun ville henge med de aller, aller mest populære med en gang. Og når hun ikke automatisk ble tatt inn i varmen (selv om hun egentlig gjorde det også) så tok hun livet sitt?? Hva med å prøve å bli kjent med de som var mindre populære, for eks?

Skrevet (endret)
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har ikke lest alle svarene,men ser at "hun var jo ikke deprimert",og "ikke fokus på psyken hennes" skrives. Det er det som er poenget! For hvem er det synlig for at noen planlegger, eller har tanker om selvmord i de fleste tilfellene? Man sitter igjen med et stort HVORFOR, og skjønner ingenting. Og det at hun var så "obdskapsfull" med disse tapene,kan vel si litt om psyken, eller ???

Anonymkode: d1b93...2d1

Jeg kjenner til flere som har tatt livet sitt, og for å si det sånn, ingen av selvmordene kom som et KJEMPESJOKK på noen. Hun derimot, hun ville jeg blitt overrasket over. Flott utseende, flotte foreldre, en gutt som hun forelsket seg i som også forelsket seg i henne, mye oppmerksomhet på skolen, fin jobb, stadig invitert på ting.. (- voldtekten) 

Det gjør serien elendig. Moralen blir at får du litt motgang i livet, så tar du livet ditt. Og det er ikke din skyld, det er "alle de andre som drepte deg". Grusomt

Endret av Evablaum
Skrevet

Det er ikke bare "gode" folk som tar livet av seg. Snille, søte, reflekterte mennesker. Man tar livet av seg fordi man er psyk - og da kan man, til tider, være litt av et rassmenneske. 

Anonymkode: ea10a...172

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...