Gå til innhold

Dette er ikke greit vel?


Anbefalte innlegg

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg blir nesten skremt av enkelte svar her. Man skal møte følelsene til alle mennesker ALLTID! Det er ingen følelser som er forbudte. Jeg tror ingen barn hyler i et par timer dersom de blir tatt på alvor, tatt på fanget og kost med. Berøring roer nervesystemet og alarmresponsen i Amygdala. Dette senteret sitter i hjernen og hos barn er det ikke ferdig utviklet og barnet har faktisk ikke sjans til å regulere seg selv. 

Anonymkode: ebae5...b3c

Hallo!  Line Melvold😀

Anonymkode: b5576...750

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hjelper aldri å gråte. 

Mammaen din er borte, hjelper ikke å gråte.

Moren din er død, gråt får henne ikke tilbake.

Barnet ditt er sykt...hun blir ikke friskere av gråt.

Noen av dere er antakelig lite empatiske, med barn og voksne..

Anonymkode: 431d5...cf0

Skrevet

Jeg er småbarnspedagog og tenker at du konkluderer på særdeles tynt grunnlag. Du aner ikke om vedkommende vet hvorfor barnet var lei seg, du vet heller ikke hvordan dette barnet vanligvis er. Du vet ikke hva som har blitt sagt og snakka om i forkant og du vet heller ikke hva som skjedde etterpå. 

I utgangspunktet synes ikke jeg heller at det var en ok tilnærming til barnet, men det kan godt hende at dette barnet trenger til snakk, trenger å få beskjed om at det hjelper ikke å gråte mere fordi du blir faktisk ikke hentet. Det kan også tenkes at barnehagen har en avtale med foreldrene om hvordan de skal takle slike situajsoner. Poenget mitt er at du vet alt for lite til å kunne mene noe som helst om dette.

Anonymkode: 15d15...7de

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Veldig bra argumentert. Du fortjener stående applaus for dagens mest innsiktsfulle og best dokumenterte innlegg. 

Føler jeg traff et sårt punkt hos deg. 

Jeg leser mye forskning, og norsk forskning på området indikerer at norske barnehager er godt tilpasset barn i 3-6 år, men at barn i 0-3 alder i store deler av tiden ikke får den omsorgen de har behov for. I tillegg kommer det mer og mer frem at tilvenning er en av de store satsningsområdene nettopp for å ta hensyn til de minste barna, og hvordan 3 dager er for lite for mange barn. Les for eks "Liten i barnehagen" av May Britt Drugli (eller les blogginnleggene hennes om en bok er for tungt). 

Anonymkode: a508f...89c

Nei, du traff ikke et sårt punkt. Men du konkluderer med ting som du ikke vet noenting om.

Anonymkode: e32ab...24e

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det kunne jeg fint sagt til mitt barn hvis det gråt etter faren sin eller noe.. Fytti fy, dagens barn skal forståes i hjel. Hva blir resultatet? Slik som hun i 13 reasons? 

Anonymkode: f3364...2b3


Min mor er nok veldig lik deg. Barn skal ikke forståes, snakkes med eller annerkjennes.

Jeg har 10 år bak meg som psykiatrisk pasient. 

Anonymkode: 40003...4b5

Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, du traff ikke et sårt punkt. Men du konkluderer med ting som du ikke vet noenting om.

Anonymkode: e32ab...24e

Så uangripelig. 

Anonymkode: a508f...89c

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber som pedleder på småbarnsavdeling og tenker at du er litt hysterisk, fordi du bare ser en liten bit av situasjonen. Du vet ingenting om det som skjedde før eller etter. Den ansatte kunne sikkert sagt det på en annen måte, men jeg kan godt forstå hvor det kommer fra.

 

Anonymkode: e32ab...24e

Enig i denne, den ansatte som sa det er bare et menneske,selv den beste kan si ting som ikke er helt bra. Ikke vits å henge seg opp i en liten bagatell.

Anonymkode: 5ca19...ed0

Skrevet

Jeg mener at barn SKAL forstås ihjel.

HI  ingen i vår barnehage hadde snakket sånn til barna her

Anonymkode: f3791...b63

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:


Min mor er nok veldig lik deg. Barn skal ikke forståes, snakkes med eller annerkjennes.

Jeg har 10 år bak meg som psykiatrisk pasient. 

Anonymkode: 40003...4b5

Dette! Jeg har slitt selv veldig psykisk pga at jeg er veldig høysensitiv og ingen forsto eller hjalp meg. Eller snakket ordentlig til meg

Anonymkode: f3791...b63

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er faktisk omvendt. Barn som blir forstått og møtt på følelsene utvikler seg til sterke, selvstendige individer med god selvfølelse. De føler seg betydningsfulle, de føler seg sett og de utvikler en sterk grad av empati.

Barn som (ofte) får slike beskjeder som barnet det vises til her, lærer å undertrykke følelsene sine og kan bli usikre, engstelige og litt likegyldige til andres følelser, slik som den barnehageansatte det handler om her. 

Det er egentlig ikke noe hokus pokus. Man kjenner det inni seg med en gang man hører et barn som gråter etter mamma. Det gjør litt vondt i hjertet. Det er et signal om at du må hjelpe dette barnet. Dersom du ikke klarer det og tyr til ord som denne barnehageansatte valgte, sier det mer om den ansatte enn om barnet. Det er forferdelig trist at avstumpede mennesker jobber i barnehagen. En voksen skal være større enn, sterkere enn og ha evnen til å romme alle følelser hos barnet. Det er kun på den måten en god relasjon kan skapes og barnet kan føle trygghet. 

Anonymkode: ebae5...b3c

Dette! Flott skrevet 😃

Anonymkode: f3791...b63

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er faktisk omvendt. Barn som blir forstått og møtt på følelsene utvikler seg til sterke, selvstendige individer med god selvfølelse. De føler seg betydningsfulle, de føler seg sett og de utvikler en sterk grad av empati.

Barn som (ofte) får slike beskjeder som barnet det vises til her, lærer å undertrykke følelsene sine og kan bli usikre, engstelige og litt likegyldige til andres følelser, slik som den barnehageansatte det handler om her. 

Det er egentlig ikke noe hokus pokus. Man kjenner det inni seg med en gang man hører et barn som gråter etter mamma. Det gjør litt vondt i hjertet. Det er et signal om at du må hjelpe dette barnet. Dersom du ikke klarer det og tyr til ord som denne barnehageansatte valgte, sier det mer om den ansatte enn om barnet. Det er forferdelig trist at avstumpede mennesker jobber i barnehagen. En voksen skal være større enn, sterkere enn og ha evnen til å romme alle følelser hos barnet. Det er kun på den måten en god relasjon kan skapes og barnet kan føle trygghet. 

Anonymkode: ebae5...b3c

Dette!! Flott at du skrev dette. Håper de mødrene her inne som ikke skjønte det, lærte noe nå 😊

Anonymkode: f3791...b63

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette!! Flott at du skrev dette. Håper de mødrene her inne som ikke skjønte det, lærte noe nå 😊

Anonymkode: f3791...b63

Tusen takk. Det var hyggelig sagt av deg. 😊 Dette er så viktig. 

Anonymkode: ebae5...b3c

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hallo!  Line Melvold😀

Anonymkode: b5576...750

Hææ?

Anonymkode: ebae5...b3c

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er småbarnspedagog og tenker at du konkluderer på særdeles tynt grunnlag. Du aner ikke om vedkommende vet hvorfor barnet var lei seg, du vet heller ikke hvordan dette barnet vanligvis er. Du vet ikke hva som har blitt sagt og snakka om i forkant og du vet heller ikke hva som skjedde etterpå. 

I utgangspunktet synes ikke jeg heller at det var en ok tilnærming til barnet, men det kan godt hende at dette barnet trenger til snakk, trenger å få beskjed om at det hjelper ikke å gråte mere fordi du blir faktisk ikke hentet. Det kan også tenkes at barnehagen har en avtale med foreldrene om hvordan de skal takle slike situajsoner. Poenget mitt er at du vet alt for lite til å kunne mene noe som helst om dette.

Anonymkode: 15d15...7de

Det er ingen barn som trenger tilsnakk og å få slike beskjeder. I hvert fall ikke når det stormer som verst og barnet er helt oppløst i tårer. Beskjeder man da gir, vil ikke gå inn uansett. Alarmsystemet i hjernen er i full beredskap og barnet trenger trøst! Et fang og litt kos og SÅ kan man evt snakke rolig om situasjonen. 

Hvis dette er avtalen foreldrene har med barnehagen, så vitner jo det om lite evne til å forstå barnet fra begge sider. Det er trist. 

Det er lite emosjonell kompetanse i samfunnet generelt og det er ikke så rart at slike ting forekommer. Tenk deg hvis du gråt på jobben, men bare fikk tilsnakk fra en som satt langt borte om at det ikke hjelper å gråte, og nå fikk du se å få jobben gjort. Hvilken følelse hadde du fått inni deg da? Jo, du hadde følt deg avvist. Den følelsen gjør mye skade, spesielt når man er to år og ikke vet hvordan man skal takle den. 

Anonymkode: ebae5...b3c

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ingen barn som trenger tilsnakk og å få slike beskjeder. I hvert fall ikke når det stormer som verst og barnet er helt oppløst i tårer. Beskjeder man da gir, vil ikke gå inn uansett. Alarmsystemet i hjernen er i full beredskap og barnet trenger trøst! Et fang og litt kos og SÅ kan man evt snakke rolig om situasjonen. 

Hvis dette er avtalen foreldrene har med barnehagen, så vitner jo det om lite evne til å forstå barnet fra begge sider. Det er trist. 

Det er lite emosjonell kompetanse i samfunnet generelt og det er ikke så rart at slike ting forekommer. Tenk deg hvis du gråt på jobben, men bare fikk tilsnakk fra en som satt langt borte om at det ikke hjelper å gråte, og nå fikk du se å få jobben gjort. Hvilken følelse hadde du fått inni deg da? Jo, du hadde følt deg avvist. Den følelsen gjør mye skade, spesielt når man er to år og ikke vet hvordan man skal takle den. 

Anonymkode: ebae5...b3c

Ingen barn trenger tilsnakk? Det er klart barn skal ha tilsnakk når de oppfører seg urimelig. Og det har vi ingen forutsetninger for å vite om dette barnet gjorde! Barn skal også lære å fungere med andre, og da må man korrigeres av og til. Sjelden det er nødvendig når barn er lei seg, men her aner vi jo faktisk ikke hva som har skjedd. Hva hvis situasjonen var slik at det barnet HI så, hadde slått og dyttet et annet barn, ble oppdaget og skjemtes for så å begynne å gråte og rope på mamma? Jeg skriver jo at jeg er enig i at dette ikke er en god tilnærming, men her kan det ligge så mangt bak, både i forkant og i ettertid at det blir helt umulig å mene så mye mer om det. 

Anonymkode: 15d15...7de

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...