Gå til innhold

Dette er ikke greit vel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg klarer ikke legge dette fra meg. På fredag da jeg hentet barnet mitt i barnehagen til en kontroll hos legen så hørte jeg en av de voksne snakket til et av barna i barnehagen. Vedkommende ba barnet stoppe å gråte fordi det uansett ikke hjalp, mamma kommer ikke uansett og du skal være i barnehagen. Det blir en lang dag hvis du skal gå å gråte sånn hele dagen osv. Det gjorde veldig vondt å høre. Barna er små. Mellom 1-2,5 år. Det er ikke jeg som er hysterisk her?

Anonymkode: dbd1e...34c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo jeg syns du er hysterisk! Så lenge hun ikke ropte eller skreik det til barnet så må det være lov å si at det ikke hjelper å gråte.

Anonymkode: e9f5e...249

Skrevet

Nei, det er ikke innafor! Disse menneskene skal ha utdanning i å håndtere barns følelser, og å avblåse de følelsene som lite produktive gjør man ikke til en 1-2åring.

jeg er i mot at alt skal være pedagogisk, men igjen så mener jeg at dette ikke var greit. 

Anonymkode: 5aca3...6d9

Skrevet

Det kunne jeg fint sagt til mitt barn hvis det gråt etter faren sin eller noe.. Fytti fy, dagens barn skal forståes i hjel. Hva blir resultatet? Slik som hun i 13 reasons? 

Anonymkode: f3364...2b3

Skrevet

Nja, det hadde nok gått inn på meg og, hadde det vært jeg som hørte det. Stakkars liten. Dessverre er det nok ikke så mye du får gjort...

Anonymkode: 92996...a9a

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kunne jeg fint sagt til mitt barn hvis det gråt etter faren sin eller noe.. Fytti fy, dagens barn skal forståes i hjel. Hva blir resultatet? Slik som hun i 13 reasons? 

"Suck IT up, verden er tøff -deal with IT!" Lol 

Nei, sier ikke at de skal "forståes i hjel". Men de skal snakkes til med like mye respekt som du som voksen forventer. 

Feks "Jeg forstår at dette er leit. Men nå skal vi prøve å gjøre det beste ut av dagen, kom så kan vi tegne/perle/lage mat...." 

De er 1-2år, ikke 6-12år, da er det lov å ikke alltid måtte "herde unga for livets harde skole!" 😂

Anonymkode: 5aca3...6d9

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er faktisk omvendt. Barn som blir forstått og møtt på følelsene utvikler seg til sterke, selvstendige individer med god selvfølelse. De føler seg betydningsfulle, de føler seg sett og de utvikler en sterk grad av empati.

Barn som (ofte) får slike beskjeder som barnet det vises til her, lærer å undertrykke følelsene sine og kan bli usikre, engstelige og litt likegyldige til andres følelser, slik som den barnehageansatte det handler om her. 

Det er egentlig ikke noe hokus pokus. Man kjenner det inni seg med en gang man hører et barn som gråter etter mamma. Det gjør litt vondt i hjertet. Det er et signal om at du må hjelpe dette barnet. Dersom du ikke klarer det og tyr til ord som denne barnehageansatte valgte, sier det mer om den ansatte enn om barnet. Det er forferdelig trist at avstumpede mennesker jobber i barnehagen. En voksen skal være større enn, sterkere enn og ha evnen til å romme alle følelser hos barnet. Det er kun på den måten en god relasjon kan skapes og barnet kan føle trygghet. 

Anonymkode: ebae5...b3c

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er faktisk omvendt. Barn som blir forstått og møtt på følelsene utvikler seg til sterke, selvstendige individer med god selvfølelse. De føler seg betydningsfulle, de føler seg sett og de utvikler en sterk grad av empati.

Barn som (ofte) får slike beskjeder som barnet det vises til her, lærer å undertrykke følelsene sine og kan bli usikre, engstelige og litt likegyldige til andres følelser, slik som den barnehageansatte det handler om her. 

Det er egentlig ikke noe hokus pokus. Man kjenner det inni seg med en gang man hører et barn som gråter etter mamma. Det gjør litt vondt i hjertet. Det er et signal om at du må hjelpe dette barnet. Dersom du ikke klarer det og tyr til ord som denne barnehageansatte valgte, sier det mer om den ansatte enn om barnet. Det er forferdelig trist at avstumpede mennesker jobber i barnehagen. En voksen skal være større enn, sterkere enn og ha evnen til å romme alle følelser hos barnet. Det er kun på den måten en god relasjon kan skapes og barnet kan føle trygghet. 

Og hva skjer den dagen dette barnet blir ungdom og ikke så mange har tid til å møte denne ungdommen på vedkommendes følelser? 13 reasons 

Skrevet

Jeg bruker å si til mine på 3 og 5, om de har fått grått en stund og det ikke lenger faktisk er fordi de har slått seg eller hva de gråter for: "Det er veldig fint at du viser følelsene dine og gråter, det gjør mamma også når hun er lei seg, men det blir ikke bedre av å hyle. Kanskje du vil ha en klem?" Føler ikke jeg gjør noe feil med det altså. Må ta litt hensyn til folk rundt seg også 😊

Anonymkode: bd08a...ce7

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og hva skjer den dagen dette barnet blir ungdom og ikke så mange har tid til å møte denne ungdommen på vedkommendes følelser? 13 reasons 

Da har sannsynligvis barnet fått den nødvendige tilliten til at det håndterer det selv og ikke trenger bekreftelse døgnet rundt. 

Dette er snakk om små barn. Det hjelper lite å snakke på den måten som denne barnehageansatte gjorde. Det er selvsagt mer fruktbart å få barnet til å fokusere på andre ting heller enn å bare si 'ta deg sammen og ti stille', for å sette det på spissen. 

Skrevet
2 minutter siden, the amazing spidermamma skrev:

Da har sannsynligvis barnet fått den nødvendige tilliten til at det håndterer det selv og ikke trenger bekreftelse døgnet rundt. 

Dette er snakk om små barn. Det hjelper lite å snakke på den måten som denne barnehageansatte gjorde. Det er selvsagt mer fruktbart å få barnet til å fokusere på andre ting heller enn å bare si 'ta deg sammen og ti stille', for å sette det på spissen. 

Hvor lenge skal man vedkjenne følelsene til barnet? Jeg har vært bort i barn som hyler i et par timer. Da fikk også jeg nok!!!

Skrevet

Barnet uttrykker følelsene sine gjennom gråt. Denne personen undertrykker og skamgjør barnets følelser. Ikke ok. 

Anonymkode: 01ff3...9b1

Skrevet

Kommer jo ann på i hvilken tone det ble sagt. 

Om vedkommende hadde en trøstende stemme er dette helt ok å si. Om stemmen var hard og avvisende er det ikke ok. 

Anonymkode: 0d9ba...235

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Åkei...?

Man skal møte barnas følelser. Er bare til å si "jeg skjønner du vil til mamma, men mamma er på jobb nå og kommer senere". Tror ikke vi ender opp med barn som tar selvmord av den grunn (siden du nevner 13 reasons)

Anonymkode: 0e7d0...8b6

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kommer jo ann på i hvilken tone det ble sagt. 

Om vedkommende hadde en trøstende stemme er dette helt ok å si. Om stemmen var hard og avvisende er det ikke ok. 

Anonymkode: 0d9ba...235

Hi her. Det ble sagt i en irritert og oppgitt tone. 

Skrevet

Hi her. Jeg ser det er litt delte meninger,  men de fleste synes dette er var feil måte å håndtere det på. Det er det som plager meg også. Det kunne vært formidlet på en mye bedre måte og jeg tror ikke en skader barn ved å anerkjenne følelsene deres. Jeg tenker også på mitt eget barn,  og det ville ikke vært greit om det var mitt barn som ble snakket til slik. 

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor lenge skal man vedkjenne følelsene til barnet? Jeg har vært bort i barn som hyler i et par timer. Da fikk også jeg nok!!!

Jeg blir nesten skremt av enkelte svar her. Man skal møte følelsene til alle mennesker ALLTID! Det er ingen følelser som er forbudte. Jeg tror ingen barn hyler i et par timer dersom de blir tatt på alvor, tatt på fanget og kost med. Berøring roer nervesystemet og alarmresponsen i Amygdala. Dette senteret sitter i hjernen og hos barn er det ikke ferdig utviklet og barnet har faktisk ikke sjans til å regulere seg selv. 

Skrevet

Da vil forhåpentligvis ungdommen være trygg nok til å kunne regulere seg selv og forstå at det går over. Ungdom blir ikke bedre på selvregulering fordi følelsene ikke har blitt møtt i barndommen, snarere tvert i mot. Det er barn som ikke har blitt tatt på alvor som får vansker med aggresjon, får atferdsvansker osv. Uansett så skal følelser tas på alvor. Det spiller ingen rolle om det er en voksen eller et barn. Følelsene dine ER deg og ditt viktigste redskap til å forstå deg selv. Når du stenger av for dem, skaper du bare en trykkoker. Verden trenger flere emosjonelt intelligente mennesker. Da hadde vi sluppet unna mye, også mye vold og kriminalitet. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg klarer ikke legge dette fra meg. På fredag da jeg hentet barnet mitt i barnehagen til en kontroll hos legen så hørte jeg en av de voksne snakket til et av barna i barnehagen. Vedkommende ba barnet stoppe å gråte fordi det uansett ikke hjalp, mamma kommer ikke uansett og du skal være i barnehagen. Det blir en lang dag hvis du skal gå å gråte sånn hele dagen osv. Det gjorde veldig vondt å høre. Barna er små. Mellom 1-2,5 år. Det er ikke jeg som er hysterisk her?

Jeg jobber som pedleder på småbarnsavdeling og tenker at du er litt hysterisk, fordi du bare ser en liten bit av situasjonen. Du vet ingenting om det som skjedde før eller etter. Den ansatte kunne sikkert sagt det på en annen måte, men jeg kan godt forstå hvor det kommer fra.

Anonymkode: e32ab...24e

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber som pedleder på småbarnsavdeling og tenker at du er litt hysterisk, fordi du bare ser en liten bit av situasjonen. Du vet ingenting om det som skjedde før eller etter. Den ansatte kunne sikkert sagt det på en annen måte, men jeg kan godt forstå hvor det kommer fra.

Det kommer vel fra at barnehagen deres ikke er tilrettelagt for å ta i mot så små barn, dere bruker ikke nok tid på å trygge barnas overgang fra hjem til barnehage og dere forstår ikke betydningen av hvordan spedbarn utvikler tilknytningssystemet sitt, eller hvordan de utvikler emosjonsregulering. Du er ikke alene om det, dessverre kan mange barnehager i Norge være i samme situasjon. De sitter mange ulykkelig ettåringer inne på småbarnsavdelinger som har ped ledere som forstår sine ansatte bedre enn de barna de er satt til å ta vare på. 

Anonymkode: a508f...89c

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer vel fra at barnehagen deres ikke er tilrettelagt for å ta i mot så små barn, dere bruker ikke nok tid på å trygge barnas overgang fra hjem til barnehage og dere forstår ikke betydningen av hvordan spedbarn utvikler tilknytningssystemet sitt, eller hvordan de utvikler emosjonsregulering. Du er ikke alene om det, dessverre kan mange barnehager i Norge være i samme situasjon. De sitter mange ulykkelig ettåringer inne på småbarnsavdelinger som har ped ledere som forstår sine ansatte bedre enn de barna de er satt til å ta vare på. 

Du er faktisk fullstendig på bærtur

Skrevet

Så fullstendig enig med deg!! 

Skrevet

Du er faktisk fullstendig på bærtur

Veldig bra argumentert. Du fortjener stående applaus for dagens mest innsiktsfulle og best dokumenterte innlegg. 

Føler jeg traff et sårt punkt hos deg. 

Jeg leser mye forskning, og norsk forskning på området indikerer at norske barnehager er godt tilpasset barn i 3-6 år, men at barn i 0-3 alder i store deler av tiden ikke får den omsorgen de har behov for. I tillegg kommer det mer og mer frem at tilvenning er en av de store satsningsområdene nettopp for å ta hensyn til de minste barna, og hvordan 3 dager er for lite for mange barn. Les for eks "Liten i barnehagen" av May Britt Drugli (eller les blogginnleggene hennes om en bok er for tungt). 

Skrevet

Lurer litt på hvorfor den ansatte lyver? 'Mamma kommer ikke uansett' Jo, det gjør hun. Hun kommer ikke akkurat nå, men senere. 

Å lyve til små barn er ikke bra. Og hva forstår et barn av 'uansett'? Betyr det 'aldri'? Et lite barn trenger trøst og hjelp. Ikke realitetsorientering med vage begreper barnet ikke forstår. 

Anonymkode: aad05...f4c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...