Gå til innhold

3-åringen kastet nettopp opp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her endret de til 24 timer etter oppkast/diare i barnehagen på avdelingene med barn fra 3 år og opp. Dette reduserte tilfeller av omgangssyke og en del annet svineri betraktelig!

En av grunnene til det mente man var at i tilfeller som dette (barnet kaster opp en gang på natte eller rett etter middag, men er "helt frisk" før og etter), så valgte nå "alle"/mange fler" og la barnet være hjemme en dag, bare for å være sikker. Men med 48t regel så vegrer man seg mer, fordi da må man ta fri både mandag og tirsdag (hvis oppkast skjer søndag) uansett når "oppkast" er meldt inn ved varsel om fravær. Her holder de fortsatt på med dette, er vel snart 10 år siden det ble innført tenker jeg, og det er den offentlige arbeidsplassen med desidert minst sykefravær både når det kommer til korttid og langtidsfravær, og jeg hører stadig at mens andre barnehager har frafall i perioder som er ENORMT blant barn, så berger denne barnehagen utrolig bra!

Småbarn (0-3) praktiserer fortsatt 48t regel.

Anonymkode: dba5e...869

Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor ofte er barnet ditt sykt? Og er han den eneste som blir syk? 

Vårt barn fikk diagnosen periodisk oppkastsyndrom etter et år hvor det var igjennom 10 runder med "omgangssyke", hvor det var den eneste som ble sykt. Den verste runden vi hadde varte i ti dager.

Navnet på sykdommen varierer mellom periodisk og syklisk og oppkast og brekning, men kan være verdt å google litt om. Står litt her også (https://www.nrk.no/livsstil/lena-hadde-konstant-spysjuke-1.13324724). 

Sier ikke det er det deres barn har, men om alt annet blir utelukket, kan det være verdt en tanke. Det er ikke noe å gjøre med den sykdommen, men det er en stor trøst i å vite hva det skyldes! 

Anonymkode: 362ba...065

Dette har jeg aldri hørt om, men tror jeg må ha hatt en mild variant av det selv. Jeg kastet alltid opp da jeg var liten. I bil, om jeg fikk litt feber, rundt mensen (som var nevnt i artikkelen) osv osv. Blir også lett kvalm som voksen, men kaster ikke så ofte opp lenger (annet enn din gravid, da spøy jeg hele tiden). Har aldri tenkt på at det kunne være en diagnose, men det var heldigvis ikke så ille som hun i artikkelen. 

Jeg har også en sønn som ofte er kvalm som vi har testet mye, men ikke har funnet noen årsak.  Så hvis det fortsetter, skal jeg huske på dette. 

Anonymkode: 0c766...3d1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...