Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #1 Skrevet 23. april 2017 ...og jeg er ganske sikker på at det var middagen som gjorde det. Hun er ikke syk, har lekt og kost seg i hele dag, men hun hev innpå en kjempestor porsjon middag. Det var mye mer enn hun pleier å spise, og jeg er rimelig sikker på at hun bare forspiste seg. Er det greit å la henne gå i bhg i morgen? Anonymkode: e0c46...767
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #2 Skrevet 23. april 2017 Det må du avgjøre selv ut fra hva du tror. Alle her inne vil uansett si at du må holde hjemme i to dager. Anonymkode: 14beb...089
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #3 Skrevet 23. april 2017 Omgangssyken kommer ofte plutselig...at hun har lekt i hele dag behøver ikke bety at hun ikke er syk Anonymkode: d3509...2ea
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #4 Skrevet 23. april 2017 Nei, det synes jeg ikke. Du vet at omgangsyken ofte kommer helt ut av det blå? Anonymkode: 6166e...f0f
soleia Skrevet 23. april 2017 #5 Skrevet 23. april 2017 Om det ikkje skjer noko meir, og formen er like fin i morgon, hadde eg sendt i bhg. Det hender at ungar kastar opp av andre årsaker enn omgangssjuke.
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #6 Skrevet 23. april 2017 1 minutt siden, soleia skrev: Om det ikkje skjer noko meir, og formen er like fin i morgon, hadde eg sendt i bhg. Det hender at ungar kastar opp av andre årsaker enn omgangssjuke. Ja, nettopp, det er det jeg tenker og. Etter at hun kastet opp, vasket vi ansiktet og pusset tennene. Deretter løp hun rett bort til legoklossene og fortsatte på prosjektet sitt, glad og fornøyd. Jeg spurte om hun følte seg syk, om hun var mere kvalm eller hadde vondt i hodet. Nei, ingenting. Hun sa hun hadde spist altfor mye hos mormor tidligere i dag. Vi ser det an i morgen tidlig. HI Anonymkode: e0c46...767
Marriet Skrevet 23. april 2017 #7 Skrevet 23. april 2017 Jeg har så lyst til å si vær så snill å hold ungen hjemme. Her har minste hatt spysyke fire ganger siden desember. Jeg har vært til lege med han fordi jeg har tenkt at det må være noe annet, allergi eller noe, men det ser ikke ut til å være det. Han har kanskje dårlig immunforsvar, men han hadde sluppet mer unna dersom folk hadde vært flinkere til å overholde reglene. Man er smittsom selvom man ikke spyr lenger og man er smittsom selvom man ikke har spydd mer enn en gang. Du kan ikke være hundre prosent sikker på om det var overspising eller noe annet. Derfor er også reglene som de er. Jeg skal fint finne meg i omgangsyke både en og to ganger i året, men nå har jeg sagt i fra til barnehagen også. Forrige uke spydde han på onsdag. Dermed ble vi hjemme resten av den uka, eller jeg fikk ordna barnevakt på fredag da, men det er utrolig surt og nesten håpløst dette.
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #8 Skrevet 23. april 2017 Vår 2åring gjør dette ofte. Eller, hun har trangt spiserør og hun pakker for mye inn i munnen og kaster opp. Dette er noe familie og bhg vet. Hadde jeg hatt en unge som hadde kastet opp helt ut av det blå slik din unge gjorde, hadde jeg selvfølgelig holdt ungen hjemme. Anonymkode: c5677...501
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #9 Skrevet 23. april 2017 Når spiste hun middag da? Anonymkode: 6166e...f0f
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #10 Skrevet 23. april 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Når spiste hun middag da? Anonymkode: 6166e...f0f Ca en time før hun kastet opp. Jeg noterer meg meningene deres, og skjønner godt at dere mener at vi burde holde henne hjemme. Jeg hadde sikkert ment det samme selv. HI Anonymkode: e0c46...767
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #11 Skrevet 23. april 2017 Her kastet 5-åringen opp ved midnatt i går og er overbevist over at det var pga overdose av godis og søtsaker etter bursdagsfest, lørdagsgodis, besøk hos naboer mm. Var like fin etterpå, sovnet igjen etter en dusj og våknet til vanlig tid idag. Sender som normalt i bhg imorgen. Anonymkode: 5a6e0...28d
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #12 Skrevet 23. april 2017 Du ser og lukter om det er spysyke! Spy fra virus lukter kjempesurt og inneholder ikke bare middagen for en time siden men alt ila dagen, for har hun magevirus så fordøyes ikke noe men det kommer opp plutselig. Det er fullt mulig og spy etter stort inntak av mat. Anonymkode: 300f2...1c9
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #13 Skrevet 23. april 2017 Rart det går omgangssyke...... Anonymkode: 027b8...144
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #14 Skrevet 23. april 2017 se ann formen. om formen er bra sende du i bhg. Anonymkode: 5388d...237
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #15 Skrevet 23. april 2017 Her spydde ungen etter å ha trøkket i seg en pakke Safari-kjeks og en halv pose potetgull på rappen. Var ikke noen tvil om hva DET skyldtes, liksom. Å tenke "omgangssyke" hadde ikke ramlet meg inn engang. Anonymkode: 02fff...20c
soleia Skrevet 23. april 2017 #16 Skrevet 23. april 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ja, nettopp, det er det jeg tenker og. Etter at hun kastet opp, vasket vi ansiktet og pusset tennene. Deretter løp hun rett bort til legoklossene og fortsatte på prosjektet sitt, glad og fornøyd. Jeg spurte om hun følte seg syk, om hun var mere kvalm eller hadde vondt i hodet. Nei, ingenting. Hun sa hun hadde spist altfor mye hos mormor tidligere i dag. Vi ser det an i morgen tidlig. HI Anonymkode: e0c46...767 Når eg eller ungane har spysjuke, så er vi slappe og har gjerne feber i samband med oppkastet. Om de ikkje kjenner til omgangsjuke i nabolaget, ungen er like kvikk, og det ikkje kjem noko meir oppkast, så hadde ikkje eg hatt problem med å sende i bhg. Har hatt same dilemmaet eit par gonger sjølv.
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #17 Skrevet 23. april 2017 Men hvis treåringen sier i bhg i morgen at hun har kastet opp kan bhg sende dere hjem igjen. Hadde du VISST at dette var pga for mye mat hadde dette stillt seg litt annerledes. Men mtp at du er usikker kan de sende deg hjem igjen. 2—åringen her har hatt omgangssyka to ganger i år. Lekt og vært i fin form, men kastet opp tre ganger begge gangene. Anonymkode: f1d26...8df
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #18 Skrevet 23. april 2017 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men hvis treåringen sier i bhg i morgen at hun har kastet opp kan bhg sende dere hjem igjen. Hadde du VISST at dette var pga for mye mat hadde dette stillt seg litt annerledes. Men mtp at du er usikker kan de sende deg hjem igjen. 2—åringen her har hatt omgangssyka to ganger i år. Lekt og vært i fin form, men kastet opp tre ganger begge gangene. Anonymkode: f1d26...8df En normal person som jobber i bhg vill høre med mammaen til barnet om det stemmer at barnet kastet opp og da igjen høre mammas forklaring, sier mor da at barnet spiste for mye dermed oppkast 1 gang, så er det helt ok og barnet blir ikke sent hjem. Anonymkode: 300f2...1c9
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #19 Skrevet 23. april 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: ...og jeg er ganske sikker på at det var middagen som gjorde det. Hun er ikke syk, har lekt og kost seg i hele dag, men hun hev innpå en kjempestor porsjon middag. Det var mye mer enn hun pleier å spise, og jeg er rimelig sikker på at hun bare forspiste seg. Er det greit å la henne gå i bhg i morgen? Anonymkode: e0c46...767 Uff. Vanskelig å si 🤔 Har lyst til å si : Hold barnet hjemme ! Jeg er livredd for å få omgangssyken i hus. Det er det verste barnet mitt kan få.Jeg har spiserørsbrokk og blir vanvittig dårlig. Men ! Jenta vår spøy etter en stor middag.. Hun turna på faren sin og snurra rundt rett etterpå 🙈 og da visste jeg at det var derfor. Så kanskje i ditt tilfelle hadde jeg sendt. Men samtidig..Det er så forfordelig smittsomt den omgangssyken. Anonymkode: d3178...9ca
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #20 Skrevet 23. april 2017 1 time siden, Marriet skrev: Jeg har så lyst til å si vær så snill å hold ungen hjemme. Her har minste hatt spysyke fire ganger siden desember. Jeg har vært til lege med han fordi jeg har tenkt at det må være noe annet, allergi eller noe, men det ser ikke ut til å være det. Han har kanskje dårlig immunforsvar, men han hadde sluppet mer unna dersom folk hadde vært flinkere til å overholde reglene. Man er smittsom selvom man ikke spyr lenger og man er smittsom selvom man ikke har spydd mer enn en gang. Du kan ikke være hundre prosent sikker på om det var overspising eller noe annet. Derfor er også reglene som de er. Jeg skal fint finne meg i omgangsyke både en og to ganger i året, men nå har jeg sagt i fra til barnehagen også. Forrige uke spydde han på onsdag. Dermed ble vi hjemme resten av den uka, eller jeg fikk ordna barnevakt på fredag da, men det er utrolig surt og nesten håpløst dette. Hvor ofte er barnet ditt sykt? Og er han den eneste som blir syk? Vårt barn fikk diagnosen periodisk oppkastsyndrom etter et år hvor det var igjennom 10 runder med "omgangssyke", hvor det var den eneste som ble sykt. Den verste runden vi hadde varte i ti dager. Navnet på sykdommen varierer mellom periodisk og syklisk og oppkast og brekning, men kan være verdt å google litt om. Står litt her også (https://www.nrk.no/livsstil/lena-hadde-konstant-spysjuke-1.13324724). Sier ikke det er det deres barn har, men om alt annet blir utelukket, kan det være verdt en tanke. Det er ikke noe å gjøre med den sykdommen, men det er en stor trøst i å vite hva det skyldes! Anonymkode: 362ba...065
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #21 Skrevet 23. april 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja, nettopp, det er det jeg tenker og. Etter at hun kastet opp, vasket vi ansiktet og pusset tennene. Deretter løp hun rett bort til legoklossene og fortsatte på prosjektet sitt, glad og fornøyd. Jeg spurte om hun følte seg syk, om hun var mere kvalm eller hadde vondt i hodet. Nei, ingenting. Hun sa hun hadde spist altfor mye hos mormor tidligere i dag. Vi ser det an i morgen tidlig. HI Anonymkode: e0c46...767 Skal aldri pusse tenner rett etter man kaster opp! Bare skylle. Magesyre gjør emaljen myk og da skades den av pussing. Anonymkode: 2af85...92a
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #22 Skrevet 23. april 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Her kastet 5-åringen opp ved midnatt i går og er overbevist over at det var pga overdose av godis og søtsaker etter bursdagsfest, lørdagsgodis, besøk hos naboer mm. Var like fin etterpå, sovnet igjen etter en dusj og våknet til vanlig tid idag. Sender som normalt i bhg imorgen. Anonymkode: 5a6e0...28d Jammen ikke rart omgangssyke er så aktivt. INGEN bryr seg en dritt om andre! Provoserende! Anonymkode: 2af85...92a
Anonym bruker Skrevet 24. april 2017 #23 Skrevet 24. april 2017 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Skal aldri pusse tenner rett etter man kaster opp! Bare skylle. Magesyre gjør emaljen myk og da skades den av pussing. Anonymkode: 2af85...92a Fint du informerer. Jeg var kanskje litt uklar. Vi "pusset" tenner. Hun fikk gjøre det selv. Tviler på at det skadet emaljen... Men, en liten oppdatering til dere; det snør hester og kuer her, og ligger allerede 10 cm på bakken. Det betyr at vi med våre sommerdekk ikke kommer noen vei i dag. Så da blir vi hjemme uansett. 🙃 HI Anonymkode: e0c46...767
Marriet Skrevet 24. april 2017 #24 Skrevet 24. april 2017 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvor ofte er barnet ditt sykt? Og er han den eneste som blir syk? Vårt barn fikk diagnosen periodisk oppkastsyndrom etter et år hvor det var igjennom 10 runder med "omgangssyke", hvor det var den eneste som ble sykt. Den verste runden vi hadde varte i ti dager. Navnet på sykdommen varierer mellom periodisk og syklisk og oppkast og brekning, men kan være verdt å google litt om. Står litt her også (https://www.nrk.no/livsstil/lena-hadde-konstant-spysjuke-1.13324724). Sier ikke det er det deres barn har, men om alt annet blir utelukket, kan det være verdt en tanke. Det er ikke noe å gjøre med den sykdommen, men det er en stor trøst i å vite hva det skyldes! Anonymkode: 362ba...065 Han har ikke vært den eneste, det har gått omgangssyke jevnt og trutt hele tiden, men han er den eneste som har hatt det så mange ganger på kort tid. Nesten en gang i måneden siden desember. Men takk for info, skal følge med på det. De to siste rundene har han bare spydd en gang.
Anonym bruker Skrevet 24. april 2017 #25 Skrevet 24. april 2017 10 timer siden, Anonym bruker skrev: Du ser og lukter om det er spysyke! Spy fra virus lukter kjempesurt og inneholder ikke bare middagen for en time siden men alt ila dagen, for har hun magevirus så fordøyes ikke noe men det kommer opp plutselig. Det er fullt mulig og spy etter stort inntak av mat. Anonymkode: 300f2...1c9 Sånn er det ikke her. Når vårt barn får omgangssyke kaster han opp bittelitt én gang, så er han like fin igjen. Ikke er det spesielt surt heller. Vi har kun oppdaget at det var omgangssyke fordi vi ble syke selv to dager etter. Heldigvis holdt vi ham hjemme for sikkerhets skyld. Vi tar aldri sjansen på at oppkast er noe annet enn omgangssyke, men heldigvis pleier han ikke å kaste opp av andre grunner heller. Om det skjer ofte så skjønner jeg jo at det kan bli et problem. Men har barnet hatt omgangssyke før så vet man vel om det kan arte seg sånn som hos vårt barn, eller om barnet vanligvis får andre symptomer også. Anonymkode: dfb4e...344
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå