Gå til innhold

Er bhg vrange her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min 5 åring har brukket foten og har fått gips han kan gå på, men den kan ikke bli våt og han kan ikke løpe.

Bhg sier han kan komme i bhg om han kan være med på alle aktivitetene og at de ikke kan tilrettelegge for han. 

Må jeg da virkelig ha han hjemme i 10 dager? Kan jeg kreve litt tilrettelegging?

Anonymkode: 1c6bf...b01

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min 5 åring har brukket foten og har fått gips han kan gå på, men den kan ikke bli våt og han kan ikke løpe.

Bhg sier han kan komme i bhg om han kan være med på alle aktivitetene og at de ikke kan tilrettelegge for han. 

Må jeg da virkelig ha han hjemme i 10 dager? Kan jeg kreve litt tilrettelegging?

synes de er vrange, ja. Han kan vel være med ut på lekeplassen og pusle eller tegne eller noe

Anonymkode: 7880a...6b2

Skrevet

Egentlig er det ganske stygt gjort av barnehagen! Tenker ikke på sønnen din i det hele tatt 💔

Skrevet

Ja, det var ugreit av bhg. 

Anonymkode: ba09d...c1a

Skrevet

Han kan jo gå i bhg han trenger ikke løpe og du kan ha han hjemme på turdager og dager det regner. Du kan ikke forvente at det skal være en person inne med han en hel dag om det regner eller de skal på tur.

Skrevet

Hvordan er dagene i bhg? Hos oss er ikke alle avdelingene ute samtidig. Med mindre det er knall fint vær.. kan han ikke være litt på de ulike avdelingene alt etter hva som passer? Han må jo få gå i bhg? Hadde hvertfall krevd betalingsfritak de dagene han ikke for lov av bhg..... 

Skrevet

Det tror jeg nesten ikke de har lov til, er det kommunal bhg? Da vårt barn hadde brukket bein og gips fra tærne til lysken hadde jeg han hjemme én dag...deretter var han i bhg som vanlig.

Anonymkode: 1aa8c...e58

Skrevet

Kommunal bhg ja!

hi

Skrevet

Jeg jobber i kommunal barnehage. Vi kunne tilrettelagt for at han kunne vært ute sammen med oss. Men vi får ingen ekstra person for å hjelpe oss, så vi unne ikke vært en på en hele tiden, ingen ekstra til å ta han med på tur, hadde blitt velig kjedelig for han ute om det regna å måttet sitte der å se på de andre. Er det fint vær kunne vi drever med ansiktsmaling, tegnet osv

Anonymkode: 78a39...be2

Skrevet

Min brakk også benet siste året i barnehagen og de ordnet så han kunne være med på alt de ukene han hadde gips.

Var det regn fikk han være inne. Og på tur fikk ham tralle eller en gikk bak med ham. Ute ellers hoppet ham rundt på krykkene og ble hjulpet med der det var behov. Det var faktisk ikke så mye ekstra jobb for de.

Skrevet

helt enig med bhg, de kan ikke bare ta hensyn til et barn når det er mange andre barn der

Skrevet

Det hadde jeg sjekket om de faktisk har lov til. Hva gjør de med barn med funksjonshemminger?

Anonymkode: 8a1bc...eb7

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det hadde jeg sjekket om de faktisk har lov til. Hva gjør de med barn med funksjonshemminger?

Det er ikke akkurat sammenlignbart. Funksjonshemming er permanent, et brukket et ben er ikke det. Jeg kan forstå at det er vanskelig å tilrettelegge, hvis da ikke barnet er villig til å flytte på seg fra avdeling til avdeling. Er det hensiktsmessig? Barnehagen får ikke ekstra personale til å ivareta et brukket ben. Forutsetningen for at barn kan være i barnehagen er at de kan delta på alle aktiviteter. Vi var selv hjemme med barn i 7 dager etter brudd i armen. 

Skrevet
37 minutter siden, Blair Waldorf skrev:

helt enig med bhg, de kan ikke bare ta hensyn til et barn når det er mange andre barn der

Feil. Barnehagen er der for barna som har plass der, et brukket bein og gips er ikke grunn til å nekte et barn å komme i barnehagen! Barnet trenger ikke en til en hele tiden, det er fullt mulig å tilpasse slik at barnet kan være i barnehagen. Om de ansatte ikke greier det, da er de rett og slett ikke egnet til å jobbe der de gjør.

Anonymkode: 1e41d...6e7

Skrevet

Hvilke aktiviteter er det han ikke kan være med på da? Hvilke tilpasninger krever du?

Dersom du krever at de ikke skal forlate ham alene i skogen fordi han ikke orker å gå hjem er bhg vrang. Dersom du forlanger at en voksen skal være med ham hele dagen for å ordne alt og ha ham inne, eller at han skal bæres over alt, då er du vrang.

Skrevet

At han kan være på en annen avd når de er på tur, at de pakker inn beinet hans i pose når de skal ut og passer på at gipsen ikke blir våt. Hjelper han ned trappa. 

Sånne småting..

hi

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At han kan være på en annen avd når de er på tur, at de pakker inn beinet hans i pose når de skal ut og passer på at gipsen ikke blir våt. Hjelper han ned trappa. 

Sånne småting..

hi

Alt det der er jo greit, hvis den andre avdelingen kan bytte barn. På min barnehage har vi kun to avdelinger, så det hadde ikke vært så lett å bytte han og en til mot et lite barn om vi skulle gått langt på tur. 

Anonymkode: 78a39...be2

Skrevet

Har akkurat vært gjennom det samme selv. Laaang historie, men endte med at jeg kontaktet bydelen og fikk snakke med vedkommende som har ansvaret for alle bhg i bydelen. Hun var sjokkert over mangelen på fleksibilitet fra bhg, og var helt klar på at vi hadde krav på tilrettelegging. Hun ville gjerne ringe bhg og snakke med dem, men jeg var redd for hva det ville gjøre med vårt forhold til bhg. Så det ble til at vi holdt henne hjemme mye mer og lenger enn det som var nødvendig. Endte til slutt med at jeg hadde et møte med bhg hvor de ba om unnskyldning for hvordan de hadde behandlet oss. 

Hva med å kontakte kommunen/bydelen og høre hva de har å si om saken. 

Anonymkode: 6dc74...aed

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sånne småting..

hi

Hvor enkelt det er å la han være i barnehagen eller ei mens de er på tur, kommer  nok an på hvor stor barnehagen er. Hos oss hadde ikke det vært noe stort problem. At de passer på at gipsen ikke blir våt, forutsetter at han har tilgjengelige midler for det i barnehagen, kanskje han trenger litt mer enn en bærepose og teip. Å hjelpe han ned trappa ser jeg som en selvfølge, kan de ikke det?

Anonymkode: 607bc...742

Skrevet

Jeg tror ikke de har lov til å nekte altså.

Jeg har fire barn, så ganske lang fartstid i barnehage, og det har vært mange brukne armer og ben, operasjoner osv på div barn i barnegruppa, det har alltid blitt tilrettelagt. Selv da en unge hadde gips opp til lysken og satt i rullestol i et par uker var han i barnehagen.

Anonymkode: ac554...efe

Skrevet

Har du snakket med styrer? Er det hun som sier at de ikke kan tilrettelegge hadde jeg ringt barnehagefagligansvarlig i kommunen og hørt om dette var vanlig prakssis?

Syns dette var svært lite inkluderende. Hva hadde de sagt dersom de hadde fått inn et barn som satt i rullestol eller hadde andre fysiske utfordringer som gjorde at de ikke kunne delta på alt gjennom hele året i flere år? Ingen selvfølge at ppt hadde anbefalt full oppdekning av assistent dersom det kun var det fysiske som var utfordringen. 

Anonymkode: 68d3b...2b2

Skrevet

Ett spørsmål til HI. Hvordan løser dere dette rent praktisk? Hvis barnet ikke får komme i barnehagen bruker dere egenmelding, sykemelding, perm uten lønn eller feriedager? Jeg synes barnehagen er vrange her. Slike situasjoner skjer jo ganske ofte over hele landet. Tenk hvor dyrt det er for samfunnet hvis foreldrene skal være hjemme i lang tid med barna fordi barnehagen ikke vil ta i mot dem før de er 100% friske igjen. 

Anonymkode: 0d2b6...6d8

Skrevet
2 timer siden, SuperFries skrev:

Det er ikke akkurat sammenlignbart. Funksjonshemming er permanent, et brukket et ben er ikke det. Jeg kan forstå at det er vanskelig å tilrettelegge, hvis da ikke barnet er villig til å flytte på seg fra avdeling til avdeling. Er det hensiktsmessig? Barnehagen får ikke ekstra personale til å ivareta et brukket ben. Forutsetningen for at barn kan være i barnehagen er at de kan delta på alle aktiviteter. Vi var selv hjemme med barn i 7 dager etter brudd i armen. 

Jeg ser den og syv dager er vel ok, men sønnen min måtte ha gips i to måneder - du får ikke egenmelding for det akkurat... Han gikk i barnehagen og de tilpasset slik at han kunne være der.

Skrevet
3 timer siden, SuperFries skrev:

Barnehager får ikke nødvendigvis ekstra personal selv om et barn har en funksjonshemming heller. Noe må man faktisk forvente at en barnehage kan tilrettelegge innenfor de rammene de har. En kommunal barnehage burde være universelt utformet og tilrettelegging som ikke er spesialpedagogisk burde være fullt mulig, permanente utfordringer eller ei.

Anonymkode: 68d3b...2b2

Skrevet

Min treåring brakk benet en vinter.

Jeg hadde faktisk full forståelse for at barnehagen ikke kunne ta s av et barn som ikke kunne gå, ikke kunne ake, ikke kunne være med på tur, måtte ha hjelp til å komme seg rundt osv. Det ble faktisk uholdbart for både barn og ansatte. 

Barnet vårt hadde gips fra låret og ned da, og kunne ikke belaste benet. Man må selvfølgelig se an hvert enkelt barn og hvilke hemninger de har i forhold til å kunne følge en vanlig glad i barnehagen. Jeg ville ikke forventet at avdelingen ikke kunne gått på tur, ikke kunne dratt i akebakken, ikke kunne vært ute i snøen, ikke kunne vært i gymsalen osv kun fordi mitt barn bardunene sitte inne og gjøre "stille aktiviteter". 

vi fikk pleiepenger for å være hjemme med barnet. Etterhvert var vi også delvis i barnehagen, men da var vi sammen med henne hele tiden. 

At de pakker inn gipsen dersom du går til innkjøp av de rette remediene mener jeg du kan forvente. Men du kan ikke forvente 1-1 bemanning på ditt barn. Så lenge barnet er fornøyd med å kunne sitte/gå rolig ute i barnehagen bør det kunne tilrettelegges for det, men du kan ikke forvente at de dkal avlyse turer og aktiviteter fordi barnet ditt ikke kan være med uten en ekstra voksen.

du kan forvente at de heller han opp trappen, men du kan ikke forvente at de skal løfte mye på han. En 5-åring kan være ganske tung. Du lan ikke forvente at han nødvendigvis kan være på en annen avdeling med mindre det faktisk er plass til han der. 

Anonymkode: 17d79...554

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...