Anonym bruker Skrevet 16. april 2017 #26 Skrevet 16. april 2017 Skjønner deg godt, jeg! All utdanning innen musikk gir ofte dårlig betalte og ustabile jobber. Så det er ingen god utdanning, uansett hva hun velger. Ikke noe å satse på. Anonymkode: 3fab2...502
Anonym bruker Skrevet 16. april 2017 #27 Skrevet 16. april 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Skjønner deg godt, jeg! All utdanning innen musikk gir ofte dårlig betalte og ustabile jobber. Så det er ingen god utdanning, uansett hva hun velger. Ikke noe å satse på. Anonymkode: 3fab2...502 "All utdanning", faktisk! Nei, de gir ikke dårlig betalte OG ustabile jobber. Men du må ofte velge mellom stabilitet og betaling. Jobber du i kulturskolen er det stabilt, samme skolerute og samme regelverk som grunnskolen - men lavere tariff. Jobber du som frilanser tar du betalt akkurat så høyt som du vil, men der er stabiliteten avhengig av deg selv og hvor mange oppdrag du klarer å "selge". Så nei, det gir ikke dårlig betalte og ustabile jobber, men du kan risikere en av delene. HIs datter tenker å studere utøvende. Og da kommer det bare an på hvor god hun er på prøvespill, for da er det ofte orkesterjobber det er snakk om. Anonymkode: 0429d...2a1
Anonym bruker Skrevet 16. april 2017 #28 Skrevet 16. april 2017 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: "All utdanning", faktisk! Nei, de gir ikke dårlig betalte OG ustabile jobber. Men du må ofte velge mellom stabilitet og betaling. Jobber du i kulturskolen er det stabilt, samme skolerute og samme regelverk som grunnskolen - men lavere tariff. Jobber du som frilanser tar du betalt akkurat så høyt som du vil, men der er stabiliteten avhengig av deg selv og hvor mange oppdrag du klarer å "selge". Så nei, det gir ikke dårlig betalte og ustabile jobber, men du kan risikere en av delene. HIs datter tenker å studere utøvende. Og da kommer det bare an på hvor god hun er på prøvespill, for da er det ofte orkesterjobber det er snakk om. Anonymkode: 0429d...2a1 Frilanser.. HAHA.. som om det er et alternativ engang. Anonymkode: 3fab2...502
Anonym bruker Skrevet 16. april 2017 #29 Skrevet 16. april 2017 21 minutter siden, Anonym bruker skrev: Frilanser.. HAHA.. som om det er et alternativ engang. Anonymkode: 3fab2...502 Ja. Jeg ler hele veien til banken, jeg... Anonymkode: 0429d...2a1
Anonym bruker Skrevet 16. april 2017 #30 Skrevet 16. april 2017 Skjønner godt at du er bekymret jeg. Hun burde skaffe seg ett ordentlig yr.no og en skikkelig utdannelse. Anonymkode: d8379...029
Anonym bruker Skrevet 16. april 2017 #31 Skrevet 16. april 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Skjønner godt at du er bekymret jeg. Hun burde skaffe seg ett ordentlig yr.no og en skikkelig utdannelse. Anonymkode: d8379...029 Yrke!! Ikke yr.no. Autocorrect😂😂 Anonymkode: d8379...029
Anonym bruker Skrevet 16. april 2017 #32 Skrevet 16. april 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Skjønner godt at du er bekymret jeg. Hun burde skaffe seg ett ordentlig yr.no og en skikkelig utdannelse. Anonymkode: d8379...029 Musikkhøgskolen gir en skikkelig utdannelse. Anonymkode: 0429d...2a1
Anonym bruker Skrevet 16. april 2017 #33 Skrevet 16. april 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Musikkhøgskolen gir en skikkelig utdannelse. Anonymkode: 0429d...2a1 Eh....ja vel. Anonymkode: 41d40...c6b
Anonym bruker Skrevet 16. april 2017 #34 Skrevet 16. april 2017 Jeg kjenner mange musikere med bakgrunn fra NMH, noen av dem har endt opp som fast ansatte i orkestre, det er helt anstendig betalt. Noen har arbeidet som frilansere og klart seg helt fint som det, men se fleste av dem har tilpasset seg når de har hatt behov for mer stabilitet, og tatt jobber som pedagoger eller andre jobber i musikkbransjen. Atter andre kjemper for tilværelsen som utøvende kunstnere med egne prosjekter, det er vel det som er aller tøffest. Men jeg kjenner ingen musikere som sulter! Og mange av oss andre har jo også jobber som ikke ligner dem vi utdannet oss til - hvor mange jobber finnes det i Norge som sosialantropologer for eksempel? Jeg ville ikke bekymret meg, HI! Om hun kommer inn er hun god, og hun får en fin utdannelse hun kan bruke til mye. Anonymkode: f4c67...a03
Anonym bruker Skrevet 16. april 2017 #35 Skrevet 16. april 2017 Jeg har en god venninne som har tatt utøvende master i sitt orkester-instrument. Det samme har hennes mann, og jeg har blitt kjent med flere av deres venner. Noen av de har fått stabile jobber i orkester og korps, mens de fleste frilanser, eller for det meste får de dagpenger. Det er vanskelig å kombinere med familieliv og veldig sårbart. Skjønner godt at du er skeptisk. Samtidig så er det en mulighet man liksom bare må teste. Tenk om man lykkes... Jeg håper noe annet for mitt barn... Anonymkode: 16089...60c
Anonym bruker Skrevet 16. april 2017 #36 Skrevet 16. april 2017 Mange her er veldig flinke å male fanden på veggen. For det første: Ekstremt mange utdannelser har et tak for, hvor mange som kan jobbe i bransjen etter endt utdanning. Men de beste får alltid jobb, og veldig mange får seg en jobb litt på siden av det de egentlig hadde tenkt men kanskje med noe de ikke visste var mulig en gang da de startet på studiet. Det betyr ikke at man mislykkes. For det andre: Som musiker går man ikke så lett lei. Jobben blir ikke bare rutine, og ting man har gjort en million ganger før. Det finns også et hav av forskjellige jobber som involverer musikk og etterutdanningsmulighetene er mange. Veldig mange andre jobber er ikke slik. For det tredje: Ja, arbeidstidene kan være vanskelige - men ikke værre enn i alle jobber som involverer turnus. Lønnen er ikke alltid super, men den er ikke nødvendigvis dårlig heller. Mange musikere har eget hus og to biler osv, om slikt er viktig for deg. Det værste er nesten de nedlatende holdningene man møter fra en del mennesker - som i denne tråden. At folk ser på det som en hobby. Når spurte du sist en snekker om han ikke er glad for at han kan leve av hobbyen sin? Nei vel? Men det spørsmål kan jeg garantere at alle musikere må svare på. Mange ganger. Det er ikke en hobby. Det er et yrke. Og utdannelsen er beintøff! Om det er det hun brenner for så støtt henne i det! Det er et yrke å være stolt av. Et yrke å utvikle seg i. Hellere det enn så mye annet, tenker jeg. Hilsen musiker med snart 20 års fartstid som profesjonell. Anonymkode: 2ad07...7fe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå