Gå til innhold

Datteren min er veldig flink til å spille trombone

Anbefalte innlegg

Skrevet

og ønsker å studere utøvende musikk.

Kjenner jeg er bekymret. Tviler ikke på at hun er dyktig og læreren hennes sier at hun har gode sjanser til å komme inn på Musikkskolen. Men hva skal hun gjøre med denne utdannelsen?

Hun er jo også skoleflink, så det er ikke sånn at hun ikke har andre muligheter til å studere nesten hva hun ønsker.

Sukk, må bare lufte det litt her, har ikke lyst til å snakke for mye om dette til henne, for da blir hun bare skuffet over meg.

Anonymkode: 04b22...e9f

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjenner jeg er bekymret. Tviler ikke på at hun er dyktig og læreren hennes sier at hun har gode sjanser til å komme inn på Musikkskolen. Men hva skal hun gjøre med denne utdannelsen?

Hun er jo også skoleflink, så det er ikke sånn at hun ikke har andre muligheter til å studere nesten hva hun ønsker.

Sukk, må bare lufte det litt her, har ikke lyst til å snakke for mye om dette til henne, for da blir hun bare skuffet over meg.

La henne følge drømmen sin! De andre evnene forsvinner ikke, og hun kan ta en annen utdannelse senere hvis det blir for tøft å leve av musikken. Hvis hun ikke gjør dette er det mulig hun vil angre resten av livet. 

Anonymkode: 35f1b...79b

Skrevet

Ja jeg vet du har rett. Mente selvfølgelig Musikkhøgskolen.

Er bare det at jeg har sett flere venner som har fulgt drømmene sine uten å ende opp med relevant jobb. Det er ikke bare bare å starte opp igjen i voksen alder mens andre er i ferd med å etablere seg.

Men klart hun må selv ta ansvaret for livet sitt.

Skrevet

Jeg har en kunstutdannelse i bunnen og jobbet utøvende i flere år. Det var helt fantastisk! Jeg tok spesialpedagogikk senere og underviser nå i det+praktisk estetiske fag som har med mitt første studieløp i gjøre. 

Skrevet
3 minutter siden, MammantilNurket skrev:

Jeg har en kunstutdannelse i bunnen og jobbet utøvende i flere år. Det var helt fantastisk! Jeg tok spesialpedagogikk senere og underviser nå i det+praktisk estetiske fag som har med mitt første studieløp i gjøre. 

Spennende! Så du synes at du får brukt kunstutdannelsen din i dag da regner jeg med. Ingen såre følelser fordi du ikke er utøvende kunstner lenger?

Er det jeg er litt redd for.

Skrevet (endret)
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Spennende! Så du synes at du får brukt kunstutdannelsen din i dag da regner jeg med. Ingen såre følelser fordi du ikke er utøvende kunstner lenger?

Er det jeg er litt redd for.

Jeg er kjempefornøyd og føler meg veldig heldig 😊 

Jeg har fått mulighet til å være med på masse morsomt, fått gjøre masse kule jobber og fått møte spennende mennesker. 

Overgangen kom ganske naturlig for meg.På et tidspunkt får man behov for et A4-liv med tilnærmet normal arbeidstid. Man får nok av kveldsjobbing og det føles fint å jobbe 8-16.  

Endret av MammantilNurket
Skrevet
9 minutter siden, MammantilNurket skrev:

Jeg er kjempefornøyd og føler meg veldig heldig 😊 

Jeg har fått mulighet til å være med på masse morsomt, fått gjøre masse kule jobber og fått møte spennende mennesker. 

Overgangen kom ganske naturlig for meg.På et tidspunkt får man behov for et A4-liv med tilnærmet normal arbeidstid. Man får nok av kveldsjobbing og det føles fint å jobbe 8-16.  

Så bra! Er det slik for de du tok utdannelse med også, eller er de fremdeles med på rotteracet?

Jeg tenker at en utdannelse også handler mye om identitet og hvem/hva du skal identifisere deg med.

Skrevet
48 minutter siden, MammantilNurket skrev:

Var det tøft å leve av?

Anonymkode: aad84...a5c

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hun har god grunn til å være skuffet. Du vet åpenbart ikke hva det dreier seg om. 

Det heter f eks ikke "Musikkskolen", men "Norges Musikkhøgskole", eventuelt kan hun søke på konservatoriene rundt om i landet. 

De gir mange ulike typer utdannelse, både som utøvende musiker, musikkpedagogisk utdannelse, musikkterapi og mer teoretiske utdannelser.

Anonymkode: 0429d...2a1

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun har god grunn til å være skuffet. Du vet åpenbart ikke hva det dreier seg om. 

Det heter f eks ikke "Musikkskolen", men "Norges Musikkhøgskole", eventuelt kan hun søke på konservatoriene rundt om i landet. 

De gir mange ulike typer utdannelse, både som utøvende musiker, musikkpedagogisk utdannelse, musikkterapi og mer teoretiske utdannelser.

Nemlig!!

Synes absolutt du skal støtte henne i dette!!

Anonymkode: 6d28f...442

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet hva skolen heter, rettet det opp i neste innlegg. Og hun vil studere utøvende om hun kommer inn.

Klart jeg skal støtte henne alt jeg kan, men sier bare at jeg er bekymret.

Skrevet (endret)
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så bra! Er det slik for de du tok utdannelse med også, eller er de fremdeles med på rotteracet?

Jeg tenker at en utdannelse også handler mye om identitet og hvem/hva du skal identifisere deg med.

Veldig mange av de som jeg studerte sammen med er i jobb som er relatert til utdanningen vår. 

Husk på at det er en tanke om sammenheng. Det er få jobber innenfor kunstfagene, MEN det er også få studieplasser. Da jeg studerte besto _hele_ kullet på et av studiestedene av kun 17 studenter. 

Endret av MammantilNurket
Skrevet
37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Var det tøft å leve av?

Klarte meg egentlig ganske greit. Man blir ikke rik, men jeg klarte å betale regningene. 

Skrevet
Akkurat nå, MammantilNurket skrev:

Klarte meg egentlig ganske greit. Man blir ikke rik, men jeg klarte å betale regningene. 

Hadde ikke sett for meg deg som kunstner MTN! Men, kult:)

Skrevet
4 minutter siden, MammantilNurket skrev:

Selv har jeg ikke et kunstnerisk bein i kroppen, så jeg beundrer alle de som følger hjertet sitt i utdanning- og jobbvalg

Skrevet

La henne prøve seg! 

Og lykkes hun ikke i å gjøre musikken til karrierevei, så er det faktisk mulig å ta annen utdanning etterpå. Hun kan fortsatt ha mye glede av musikken på fritiden. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Selv har jeg ikke et kunstnerisk bein i kroppen, så jeg beundrer alle de som følger hjertet sitt i utdanning- og jobbvalg

Det er fantastisk, men det kommer ikke gratis. Ofret store deler av barndom og ungdomstid. Jeg pleier å si at jeg begynte på utdannelsen min som treåring 😊

Å ha en "vanlig" jobb og det å studere noe "vanlig" sammen med stort sett normale mennesker er egentlig ganske avslappende ... 😂

Jeg er imidlertid utrolig glad for at jeg har den bakgrunnen jeg har. Man lærer selvdisiplin, å både jobbe alene og sammen med andre, tørre å eksponere seg selv ... 

Skrevet

Det er i dag fullt mulig å leve av å være musiker i Norge. Er hun god nok og har vilje nok, så blir hun også yrkesmusiker. Men innmari greit om foreldrene backer henne. 

Anonymkode: 4731b...1e7

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet hva skolen heter, rettet det opp i neste innlegg. Og hun vil studere utøvende om hun kommer inn.

Klart jeg skal støtte henne alt jeg kan, men sier bare at jeg er bekymret.

Jeg er musiker selv - og rimelig trøtt av at folk spør "hva gjør du EGENTLIG" og "kan du leve av det da?" 

Har begynt å svare: "Ligner jeg en som er i ferd med å dø?" (Er såpass tjukk at de faktisk blir nødt til å le.)

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er musiker selv - og rimelig trøtt av at folk spør "hva gjør du EGENTLIG" og "kan du leve av det da?" 

Har begynt å svare: "Ligner jeg en som er i ferd med å dø?" (Er såpass tjukk at de faktisk blir nødt til å le.)

Men ser du for deg å leve av musikken frem til du blir gammel?

Det må jo være et tak på hvor mange som kan gjøre det..

Skrevet

Skjønner veldig godt at du er bekymret. Det er en tøff bransje å holde hodet over vannet i.

Hilsen musiker

Anonymkode: 41d40...c6b

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Men ser du for deg å leve av musikken frem til du blir gammel?

Det må jo være et tak på hvor mange som kan gjøre det..

Et "tak"? 

Taket setter seg selv, det. Er du god, kan du leve av det. De useriøse (les:"som ikke øver nok") kommer nok til å skifte beite. Og de som ikke kan tenke seg å bo noe annet sted enn i Oslo og knive om oppdragene med andre i Oslo, vil nok mene at der er mange om beinet.

Om jeg ser for meg å drive med dette til jeg blir gammel? Ja, man blir dyktigere og dyktigere med årene. Mer etterspurt etter hvert som man opparbeider seg en nisje. Jeg trodde det tryggeste var å bli pedagog, for da kunne jeg undervise. Men jeg har måttet si opp mer og mer av undervisningsjobben. Jeg hadde ikke lenger tid til den når jeg etter hvert fikke så mange spillejobber.

Musiker blir bare de som ikke klarer å la være, for å si det slik. Det er en drift som er sterkere enn bare det å velge en jobbe. 

Skrevet

* velge en jobb

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Et "tak"? 

Taket setter seg selv, det. Er du god, kan du leve av det. De useriøse (les:"som ikke øver nok") kommer nok til å skifte beite. Og de som ikke kan tenke seg å bo noe annet sted enn i Oslo og knive om oppdragene med andre i Oslo, vil nok mene at der er mange om beinet.

Om jeg ser for meg å drive med dette til jeg blir gammel? Ja, man blir dyktigere og dyktigere med årene. Mer etterspurt etter hvert som man opparbeider seg en nisje. Jeg trodde det tryggeste var å bli pedagog, for da kunne jeg undervise. Men jeg har måttet si opp mer og mer av undervisningsjobben. Jeg hadde ikke lenger tid til den når jeg etter hvert fikke så mange spillejobber.

Musiker blir bare de som ikke klarer å la være, for å si det slik. Det er en drift som er sterkere enn bare det å velge en jobbe. 

Hva slags nisje er det du har opparbeidet deg da?

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva slags nisje er det du har opparbeidet deg da?

Den et såpass sær at jeg ikke kommer til å legge ut om det her. Da kan jeg identifiseres. Men det handler om å kunne noe ikke alle kan.

Og jeg kan det fordi jeg brenner for akkurat dette, ikke fordi jeg som 20-åring bestemte meg for å lete opp en blank flekk på kartet... Så man må bare være tro mot seg selv, være tro mot "greia si", øve på teknikken som hører til det man skal kunne og være seriøs.

Hvis man helgarderer hele veien og jobber med noe annet ved siden av, da blir man en hobbyutøver. Og det vil høres, for å si det slik. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...