Gå til innhold

Har naboen rett å bli sur?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Naboen vår har skaffet seg katt, og den har begynt å være litt ute, venner seg..

Jeg var ute med hunden min her om dagen og katten deres var under bilen deres og når hunden min så den så begynte den å løpe mot den, men jeg tok tak i han ganske fort, ingenting skjedde. Men katten løp vekk.

Dette så naboen og sa til en bekjent av meg at vi må ha hunden i bånd, for den skremte katten.

Og nå hilser ikke han på meg lenger. 

Har han rett i det å være sur?

Anonymkode: 172f4...4e4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Let er ingen lov mot surhetsgrad. Det er derimot en lov som sier du må ha hunden i bånd.

Anonymkode: f89f7...ebc

Skrevet

Hvorfor bruker du ikke bånd?

Anonymkode: df4c5...521

Skrevet

Jeg bruker bånd når vi går tur, men ikke utenfor huset, da jeg har kontroll på hunden. Sånn har det vært i alle år. Det er først nå når naboen har skaffet seg katt så må jeg ha hund i bånd. Men katta hans kan gå fritt, på terrassen min, på gresset og drite.

hi

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg bruker bånd når vi går tur, men ikke utenfor huset, da jeg har kontroll på hunden. Sånn har det vært i alle år. Det er først nå når naboen har skaffet seg katt så må jeg ha hund i bånd. Men katta hans kan gå fritt, på terrassen min, på gresset og drite.

hi

Buhu... Du er sjalu for at naboen har katt og du bare hund? At naboen fikk flere fordeler? Omplasser bikkja og kjøp deg katt da vel

Skrevet

Buhu... Du er sjalu for at naboen har katt og du bare hund? At naboen fikk flere fordeler? Omplasser bikkja og kjøp deg katt da vel

Og du kan skaffe deg litt oppdragelse😉

Skrevet

Båndtvang nå. 

I tillegg sier loven om hundehold at du skal blandt annet sørge for at hunden ikke er til sjenanse for andre, dét gjelder hele året. Slik hunden din oppførte seg var den til sjenanse. 

Vår nabo har også hunden løs på vei til bilen, hvis vi feks sykler forbi på det tidspunktet så gjør den "skinnangrep" til tomtegrensa. Det er kjempe skummelt, spesielt tenker jeg at en dag så stopper den ikke lengre på grensa. Vi har barn og jeg tør ikke tenke tanken helt ut en gang. 

Når det er sagt lurer jeg på om dette er trolling. 

Hunder løs er jo en brannfakkel her inne. 

Anonymkode: 94993...b32

Skrevet

Vi har også en egoistnabo som deg, som mener at hunden kan være løs i egen hage. Dette resulterer i at ingen unger vil leke i vår hage fordi de er redd den jævla bikkja.

Anonymkode: 6e1b1...878

Skrevet

Tja.. Du kan ikke nekte naboen din å være sur, hvorvidt han er sur på "riktige premisser" kan jo selvfølgelig diskuteres. 

Men når det gjelder hund i bånd, så gjelder båndtvangen fra 1.april, til og med på egen tomt, om jeg ikke husker riktig. 

Ang katt i Hagen, så er det fryktelig irriterende, da de bra driter og pisser overalt, og tar seg veldig til rette. Personlig så jager jeg alle katter jeg ser i min hage, og har tenkt å ta i bruk ethvert kjerringråd som finnes, i håp om at vi slipper å trampe i kattebæsj hele sommeren. Anbefaler deg å gjøre det og, og heller bare la naboen være sur og grinete.

Anonymkode: 41f82...34f

Skrevet

Jeg kan også bli sur når folk bryter loven. Du får sørge for å ha hunden i bånd

Anonymkode: d85be...916

Skrevet

Bikkja skal være enten i bånd eller under 100 % kontroll. 100 % kontroll på et dyr er pr. definisjon umulig, derfor skal hunden i bånd. Det er uansett full båndtvang etter 1. april. 

Hva gjelder katten, så ville den, hvis den var min nabo, blitt utsatt for de fleste midler for å få den ut av min eiendom. Vann, pepper, appelsin, katt-vekk, jaging osv. 

Meeen... Her er det antakelig trådstarter som eier katten, tenker jeg, og som nå lurer på om det er greit å være sur på naboen og dennes hund. 

Anonymkode: 279a0...8d0

Skrevet

Mye hyggelig naboskap rundt omkring 

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bikkja skal være enten i bånd eller under 100 % kontroll. 100 % kontroll på et dyr er pr. definisjon umulig, derfor skal hunden i bånd. Det er uansett full båndtvang etter 1. april. 

Hva gjelder katten, så ville den, hvis den var min nabo, blitt utsatt for de fleste midler for å få den ut av min eiendom. Vann, pepper, appelsin, katt-vekk, jaging osv. 

Meeen... Her er det antakelig trådstarter som eier katten, tenker jeg, og som nå lurer på om det er greit å være sur på naboen og dennes hund. 

Anonymkode: 279a0...8d0

Nope, liker ikke katter 😉

Skrevet

Det var lite som skulle til for at naboen ble sur..... smålig!!! Katter er en større plage synes jeg enn hunder 

Anonymkode: 72be5...123

Skrevet

Når det er båndtvang så er det båndtvang. Da må du følge reglene. Det du derimot kan gjøre er å plante giftige (for katter) rundt eiendommen, sette opp relativt høyt gjerde (ala vindex- vedlikeholdsfritt) rundt hele eiendommen slik at katten deres ikke kommer seg inn og du kan ha hunden fritt i hagen godt sikret. Du slipper da både naboen og katten. Om katten da forviller seg opp på gjerdet og over så får det være katteeiers ansvar.

Jeg misliker også katter, og jeg har null problemer med å brøle til en katt som kommer på eiendommen slik at de får seg en støkk og stikker...

Anonymkode: aebaf...430

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

hi

Grunnen til at du må ha bånd på hunden rundt huset nå, er at du ikke har kontroll på hunden rundt katt. Beklager, en sånn er det bare. Hadde du hatt kontroll på hunden, kunne du sannsynligvis fortsatt som før.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

hi

Aha, der kom den egentlige grunnen til at du er irritert. At du ikke har kontroll på hunden når den ser en katt, er faktisk ikke naboen sin feil

Anonymkode: 0d161...ac2

Skrevet

Ha hunden din i bånd. Båndtvang!

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Båndtvang nå. 

I tillegg sier loven om hundehold at du skal blandt annet sørge for at hunden ikke er til sjenanse for andre, dét gjelder hele året. Slik hunden din oppførte seg var den til sjenanse. 

Vår nabo har også hunden løs på vei til bilen, hvis vi feks sykler forbi på det tidspunktet så gjør den "skinnangrep" til tomtegrensa. Det er kjempe skummelt, spesielt tenker jeg at en dag så stopper den ikke lengre på grensa. Vi har barn og jeg tør ikke tenke tanken helt ut en gang. 

Når det er sagt lurer jeg på om dette er trolling. 

Hunder løs er jo en brannfakkel her inne. 

Mens løse katter er hellige. Selv om de er smittebærere til barnehager og sandkasser, dreper fugler og skiter i blomsterbed.

Anonymkode: fe0d8...7c1

Skrevet
49 minutter siden, Mostly Harmless skrev:

Grunnen til at du må ha bånd på hunden rundt huset nå, er at du ikke har kontroll på hunden rundt katt. Beklager, en sånn er det bare. Hadde du hatt kontroll på hunden, kunne du sannsynligvis fortsatt som før.

Katta hadde blitt skremt likevel. Båndet er sannsynligvis mer enn 1 cm langt? 

Skrevet

Båndtvang nå, men 20. august er det ikke det, så sant kommunen du bor i ikke har andre reguleringer. (Feks båndtvang enkelte  steder i Oslo hele året som Østensjøvannet blant annet). 

Så naboen må da tåle at du har hunden løs utenom 1. april til 20. August. 

Men godt naboskap blir det kanskje ikke av det. Jeg tror jeg ville ha sørger for en langline i alle fall.

Men folk blir kokko når det gjelder egne dyr og naboen din pålegger nok katten sin (og hunden din) noen menneskelige følelser oppi det hele😜

Skrevet

Mens løse katter er hellige. Selv om de er smittebærere til barnehager og sandkasser, dreper fugler og skiter i blomsterbed.

Hellig og hellig. 

Loven er nå engang slik at kattehold ikke er regulert i loven. 

Ikke noe glad i å få fremmede katter inn i hagen, men lite jeg kan gjøre med det. 

Skrevet

Se hva du selv skriver da menneske. Det skjedde ingenting fordi d tok tak i hunden ganske fort. Du var altså nødt til å ta tak i hunden for å få kontroll på den. Det vil si at du ikke har god nok kontroll på hunden når den er løs, og dermed må du som ansvarlig hundeeier ha hunden i bånd hele tiden, uavhengig av om det er båndtvang eller ikke. Hvis du vil ha hunden løs på tomta må du sette opp et gjerde, som hunden ikke kommer seg over/gjennom.

Jeg liker hunder, og er hundeeier selv, men synbes likefult det er plagsomt når folk ikke har kontroll på hundene sine. Du har ikke kontroll på en løs hund når du må ta tak i den for å stoppe den. Hvis du skal ha hunden løs må den først lære å komme på innkalling, uavhengig av hvor mange katter den ser.

Anonymkode: efd24...61a

Skrevet
2 minutter siden, n74 skrev:

Båndtvang nå, men 20. august er det ikke det, så sant kommunen du bor i ikke har andre reguleringer. (Feks båndtvang enkelte  steder i Oslo hele året som Østensjøvannet blant annet). 

Så naboen må da tåle at du har hunden løs utenom 1. april til 20. August. 

Men godt naboskap blir det kanskje ikke av det. Jeg tror jeg ville ha sørger for en langline i alle fall.

Men folk blir kokko når det gjelder egne dyr og naboen din pålegger nok katten sin (og hunden din) noen menneskelige følelser oppi det hele😜

Selv når det ikke er båndtvang har man plikt til å ha kontroll på dyrene sine. Når ts må ta tak i hunden for å hindre at den løper etter katten har hun ikke kontroll på den løs, og den må dermed vre i bånd også utenom båndtvang.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selv når det ikke er båndtvang har man plikt til å ha kontroll på dyrene sine. Når ts må ta tak i hunden for å hindre at den løper etter katten har hun ikke kontroll på den løs, og den må dermed vre i bånd også utenom båndtvang.

Man kan ALDRI vite hva som trigger en hund så i prinsippet sier du at en hund aldri kan være løs. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...