GÃ¥ til innhold

Aap og innkalling😫🙈

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått innvilget aap dette året. Hadde møte med en saksbehandler (som ikke var min) i november i fjor. Og fikk brev igår om møte i mai med enda en annen saksbehandler. Det sto bare at de vil se hvordan det går med meg.

Dette blir tredje gang jeg har en annen saksbehandler. Er det egentlig lov?

Selv om de har mine papirer foran seg så må jeg fortelle om min sykdom fra begynnelsen av, og det er så slitsomt.

Anonymkode: 82a2d...2f9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De er forpliktet til å følge deg opp, så det gjør de. Selv om det er både sykemeldinger, permisjoner, oppsigelser osv i staben hos nav også.

Jeg gikk på aap i tilsammen 5 år, hadde flere forskjellige saksbehandlere på den tiden. Noen sluttet, noen ble omplassert i bedriften, ei fikk baby og noen ble sykemeldt selv.

Har ikke akkurat inntrykk av at staben er så veldig stabil hos nav, mye gjennomtrekk og nye folk. 

Anonymkode: bb8ed...bb3

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

De er forpliktet til å følge deg opp, så det gjør de. Selv om det er både sykemeldinger, permisjoner, oppsigelser osv i staben hos nav også.

Jeg gikk på aap i tilsammen 5 år, hadde flere forskjellige saksbehandlere på den tiden. Noen sluttet, noen ble omplassert i bedriften, ei fikk baby og noen ble sykemeldt selv.

Har ikke akkurat inntrykk av at staben er så veldig stabil hos nav, mye gjennomtrekk og nye folk. 

Anonymkode: bb8ed...bb3

Er på mitt femte år. I løpet av disse årene har jeg byttet kommune,og i en å samme kommune er dette tredje saksbehandleren jeg skal ha. Vet at noen kan bli syke, ferie etc.. men dette blir for mye. 

Jeg synes at det er såååå slitsomt, hver gang må jeg starte på nytt og jeg gruer meg skikkelig denne gangen også. :(

hi

Skrevet

Såååå slitsomt ?

Du må jo yte litt for pengene du får, makan 😡

Anonymkode: 149f5...1f1

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Såååå slitsomt ?

Du må jo yte litt for pengene du får, makan 😡

Og da sier vi takk til deg 😉

Skrevet

Takk til meg fordi? Jeg er tross alt med på å betale for trygda di..

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Takk til meg fordi? Jeg er tross alt med på å betale for trygda di..

JAH, orker ikke sånne som deg. Du vet ingenting om meg og min situasjon ang sykdom. Ferdig!

Skrevet

Men da kan jo jeg svare som faktisk går på aap pga utbrenthet og vet litt om hvordan det er å være syk og gå på aap. Jeg er sjeleglad for de rettigheter vi har i Norge og det er en selvfølge at med en ytelse kommer det noen krav. 3 saksbehandlere på fem år er ikke veldig mye, og et møte i halvåret er også veldig lite og noe du absolutt bør takle forholdsvis bra. At du gruer deg er du i din fulle rett til, men du må prøve å forandre tankene dine og se det positive i at de følger deg opp. I tillegg må du også mentalt forbrede deg på at det blir oppfølging fra Nav så lenge du er under aap ordningen.

Anonymkode: caa86...9d8

Skrevet

Jeg har gått på AAP i 9 mnd, og er allerede sendt på 3 kurs, og en arbeidsutprøving, selv om fastlegen, en overlege, en psykolog og alle veilederne mine på de tiltakene, jeg var på. Har sagt at jeg er alt for syk, for å være på kurs, og i jobb nå. At dette bare vil gjøre meg mer syk. At nå må jeg ha utredning og behandling. Men Nav bare kjører på, og jeg vil bytte saksbehandler, for hun hører ikke på meg, eller noen andre. Og jeg får hele tiden trusler om at jeg mister pengene mine. For det hjelper fint mot stress.

Så da hadde jeg heller foretrukket, nye saksbehandlere jevnlig. Jeg må jo på vært tiltak, inn på 2 møter hver uke, og sitte og prate om min historie. Så jeg er dritt lei nå.

Anonymkode: ab8db...980

Skrevet

Si fra dere aap da så slipper dere alle de slitsomme møtene. 

Anonymkode: 20b0e...6c6

Skrevet

Hi, du kan ta det opp med Nav at stadig bytte av saksbehandler er mer enn slitsomt for deg og spørre om det er muligheter for at du får en fast saksbehandler fremover. Ikke alltid det er mulighet for dem, men noen ganger kan de gjøre tilpasninger. Man har selvfølgelig likevel ingen garantier, for også de stabile og friske kan f.eks. bli sykemeldt eller bytte jobb. Men det er verdt et forsøk. Går det ikke, så har du i hvert fall forsøkt.

Jeg forstår hvordan du har det. Har vært borti noe av det samme selv. Problemet er da at hver ny saksbehandler som regel ikke har lest papirene, ikke har satt seg inn i saken, ikke har lest speialisterklæringer osv. Jeg har opplevd å ha en saksbehandler i to år som ikke skrev ett eneste møtereferat, ikke noterte noen referat fra lange telefonsamtaler osv. Dette visste jeg ikke noe om, men ba om å få bytte saksbehandler pga. personen rett og slett var udugelig i jobben sin og kom med uttalelser som var helt horrible og ikke hang på greip. Jeg fikk byttet saksbehandler, men det jeg ikke visste var at internt så ble forrige udugelige saksbehandler brukt som "spesialist" på min sak fordi det var den personen som hadde hatt min sak lengst og dermed liksom kjente saken min. Denne personen ble det søkt råd hos om min sak lenge etter at personen ikke lenger var min saksbehandler - selv om personen altså ikke hadde skrevet ett eneste journalnotat på to år, noe jeg fant ut da jeg ba om utskrift av hele journalen min fordi ingenting de sa eller gjorde lenger var fornuftig. Jeg har gitt beskjed om at saksbehandlere får sette seg inn i saken før jeg snakker med dem. Det har ført til at jeg nesten aldri blir innkalt dit lenger. Tror det er et par år siden siste møte med dem. Har hatt tre telefonsamtaler med dem på disse to årene tiden, en av dem for å gjøre dem oppmerksom på feil som de hadde gjort. I samtaler spør jeg alltid om de har lest seg opp på siste spesialisterklæringer, og hvis ikke kan vi ta en ny prat når de har oppdatert seg.

Noen har også sykdommer som gjør at det å forholde seg til ulike personer hele tiden blir uoverkommelig. Det å ikke greie det har ikke nødvendigvis noe med vilje å gjøre hos disse, men evne. Da er Nav pliktig til å legge forholdene mest mulig til rette for den enkelte. Det betyr ikke at de kan unngå at det blir bytte innimellom, men de er i hvert fall pliktig til å forsøke så langt det er mulig, ikke bare overføre alle født på en viss dato til en ny saksbehandler, men gjøre individuelle tilpasninger der det er behov for dette. Problemet er at slike overføringer skjer automatisk, så skal man få en tilrettelegging så må man gi spesifikk beskjed om det. For de fleste er det ikke noe problem, men for de få som trenger det har rett på individuelle tilpasninger så langt det er mulig. Det vil også være mer hensiktsmessig for alle parter.

Anonymkode: 3d521...b02

Skrevet

Hvordan mener du Nav skal forhindre dette da? Skal en saksbehandler være forpliktet til å følge deg så lenge DU har behov for det? Skal ikke saksbehandleren kunne bli syk, få barn, skifte stilling eller si opp jobben fordi det blir ubehagelig for DEG?

Å gjenta sykdomshistorien sin en gang i blant høres ikke så veldig belastende ut altså...

Anonymkode: f390f...4a1

Skrevet

Hvis du har fått ny saksbehandler så er vel det fordi den forrige sluttet? Skulle NAV-ansatte være forpliktet til å bli i jobben livet ut? 

Jeg må på jobb hver dag.  Det er slitsomt....

Anonymkode: 51493...1ac

Skrevet

Tja... min erfaring er at det er mye lettere å være på jobb enn å motta AAP. Jeg har gjort begge deler. Og ja, det er ganske slitsomt å måtte fortelle intime og vanskelige ting til ukjente mennesker igjen og igjen og igjen. Man betaler skatt av trygdeytelser også..visste dere det? 36 % faktisk. 

Men tilbake til HI - ja, det er slitsomt. Men sånn er det - og det er fullt lovlig. 

Anonymkode: 201f0...315

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har gått på AAP i 9 mnd, og er allerede sendt på 3 kurs, og en arbeidsutprøving, selv om fastlegen, en overlege, en psykolog og alle veilederne mine på de tiltakene, jeg var på. Har sagt at jeg er alt for syk, for å være på kurs, og i jobb nå. At dette bare vil gjøre meg mer syk. At nå må jeg ha utredning og behandling. Men Nav bare kjører på, og jeg vil bytte saksbehandler, for hun hører ikke på meg, eller noen andre. Og jeg får hele tiden trusler om at jeg mister pengene mine. For det hjelper fint mot stress.

Så da hadde jeg heller foretrukket, nye saksbehandlere jevnlig. Jeg må jo på vært tiltak, inn på 2 møter hver uke, og sitte og prate om min historie. Så jeg er dritt lei nå.

Anonymkode: ab8db...980

Skal si det er forskjell. Jeg har gått på aap i ett år, og har ikke hørt  eller sett snurten av nav i det hele tatt. Siden jeg ble sykmeldt for 2 år siden, så har jeg kun hatt ett møte med nav, arbeidsgiver og lege. Eneste jeg gjør, er å følge handlingsplanen min

Anonymkode: 2e309...d47

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du har fått ny saksbehandler så er vel det fordi den forrige sluttet? Skulle NAV-ansatte være forpliktet til å bli i jobben livet ut? 

Vi kan gjerne bytte? Jeg kan jobbe og være sliten, du kan ha smerter 24/7 og være deprimert og isolert. Vær glad du bare er sliten du 

Anonymkode: ca301...997

Skrevet

Hvordan mener du Nav skal forhindre dette da? Skal en saksbehandler være forpliktet til å følge deg så lenge DU har behov for det? Skal ikke saksbehandleren kunne bli syk, få barn, skifte stilling eller si opp jobben fordi det blir ubehagelig for DEG?

Å gjenta sykdomshistorien sin en gang i blant høres ikke så veldig belastende ut altså...

Det er så typisk! Du vet ikke hvordan de syke har det. Vips så sitter du på nav og griner fordi du har vært i en traumatisk ulykke og skadd! Ikke vær så kjepphøy 

Skrevet

Jeg har og jobb hver dag. Min jobb er jobbe for å komme meg tilbake i arbeid, og det jobber jeg beinhardt for hver eneste dag. Jeg  hadde gladelig byttet mot den jobben jeg hadde, og ikke minst den lønnen jeg hadde.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er så typisk! Du vet ikke hvordan de syke har det. Vips så sitter du på nav og griner fordi du har vært i en traumatisk ulykke og skadd! Ikke vær så kjepphøy 

Man må faktisk ikke vite hvordan syke har det for å se at noen kanskje er littegrann urimelig  og har litt urealistiske forventninger. Ja, visst er det trasig å måtte bytte saksbehandler, men det er jo sånt som skjer, og ikke til å unngå, og ihvertfall ikke noe man kan lage en lov mot. 

Anonymkode: 0b8d4...38a

Skrevet

Klages skal det uansett. Du synes ikke du er bittelitt urimelig? Wow, du har måttet forholde deg til tre mennesker på et år... uansett hva som feiler deg er det virkelig ikke for mye forlangt.

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du svarte ikke på spørsmålet mitt. Hvordan skal Nav kunne forhindre at deres ansatte blir syke/får barn/skifter stilling/sier opp jobben sin?

Godt mulig jeg blir syk en dag jeg og. Om det skjer, så kommer jeg ikke til å ha noen forventninger om at én bestemt Nav-ansatt skal være forpliktet til å følge opp meg så lenge JEG har behov for det. Tvert imot håper og tror jeg at jeg vil være ydmyk og takknemlig for å i det hele tatt få hjelp, selv om det innebærer at jeg må gjenta sykdomshistorien min noen ganger.

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Skal si det er forskjell. Jeg har gått på aap i ett år, og har ikke hørt  eller sett snurten av nav i det hele tatt. Siden jeg ble sykmeldt for 2 år siden, så har jeg kun hatt ett møte med nav, arbeidsgiver og lege. Eneste jeg gjør, er å følge handlingsplanen min

Samme her , er på 2 året og følger tiltaksplanen , ikke hatt ett møte siden mai for to år siden 

Anonymkode: a1729...adf

Skrevet

Det er ikke så vanskelig å skjønne at det er slitsomt, men det er klart det er lov. Tenker du det skal være grunnlovsfestet eller regulert i noen forskrift at man ikke kan bytte saksbehandler for ofte? Hvis du legger godviljen til, kan det faktisk hende de innkaller deg fordi de ønsker å kjenne de de har ansvar for. For meg er det helt rimelig, og faktisk også ønskelig, at de som mottar ytelser må delta i egen prosess. Jeg skjønner at du sikkert går til lege eller annen behandling, eller følger en annen plan for å bli frisk, men NAV er en viktig aktør i oppfølgingen av personer på AAP, og de gjør jobben sin når de innkaller til møter. 

Skrevet

Alt ettersom det er en liten eller stor kommune, nav kontor. Jeg vil tro de har en leder, som kan utpeke en saksbehandler for deg, av de mer stabile. At de gjør et unntak for deg når det gjelder datofordrling innad på kontoret og begrunner dette i din diagnose og ditt behov. 

De skal følge deg opp, ikke plage deg. Deres innkallingen og tiltak skal være både hensiktsmessige og forholdsmessige.

Å kalle deg inn til samtale bare for å informere din nye saksbehandler om din helse er ikke hensiktsmessig, og om du opplever denne utleveringen av deg som svært stressende er det uforholdsmessig tyngende. 

Jo mer hensiktsmessig, jo mer inngripende kan kravene være. Dette blir en helhetsvurdering. 

Å kalle noen inn til samtale bare for å kalle inn til samtale er ikke oppfølging. Er du klar for jobb jo mer kontakt bør du ha med nav. Er du ikke det trenger du ikke oppfølging, men behandling. Er det samtale terapi du trenger, så er det hos helsepersonell, ikke hos nav. 

Det ser fint ut med innkallingen på saksbehandleren statistikk. Ikke nødvendigvis for deg. 

Anonymkode: 6e70f...e39

Skrevet

Herregud så mange frekke og uvitende svar. Fysj!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...