Gå til innhold

Hvorfor er det så viktig for kristne mennesker...

Anbefalte innlegg

Skrevet

at andre blir kristne, og lever etter dens regler. Jeg snakker ikke om de som anser seg selv som kristen med barnetro og respekt for tradisjoner, nen de som aktivt deltar i religiøse forsamlinger og som har sluppet Jesus inn. 

Kanskje misjonerer personen ikke, men kan uttrykke at andre lever i synd. Engasjerer seg i folks rett til å velge partner av samme kjønn, få barn utenom ekteskap, høylytte motstandere mot abort osv. 

Så lenge man lever etter norske lover og regler, må det da være irrelevant om jeg lever så jeg kommer til himmelen eller helvete. Veien til himmelen er ofte fylt av forakt om motstand i stedet for nestekjærlighet. Er ikke det selvmotsigende? 

Hvorfor er det så viktig at andre finner Jesus. Har vært i pinsemenighet med venninne noen ganger, og blir ikke møtt med kjærlighet, men sinne og forakt fordi jeg ikke er troende. Skjønner bare ikke hvorfor de har så eierskap i andres livsvalg?

Anonymkode: b55d1...e44

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har jeg lurt på og. Vi har flere ganger hatt jehovas vitner her, og de gjør alt de kan for å overbevise meg. Men hvorfor det, når bare 20-30000 av dem er garantert å komme til himmelen?

Anonymkode: 3e9f7...bfe

Skrevet

Jeg har ikke samme erfaring. Er selv ateist, men har mange gode, kristne venner. De har den samme respekten for meg og mitt livssyn som jeg har for dem og deres. Jesus var en inkluderende og "openminded" mann.

Anonymkode: 4a84a...81b

Skrevet

I og med at kristne ofte trur at dei som trur på gud kjem til himmelen, mens vi andre går til grunne, eller endå verre kjem til helvete, så syns eg no igrunn det er dårleg gjort å ikkje prøve å få meg til å bli kristen... 

Men sånn eigentleg så har eg ikkje opplevd at nokon prøvar å prakke på meg religion av noko slag. Kanskje eg ikkje er verd å redde? 😉

Skrevet

Det er vel fordi man som kristen ønsker andre godt. Og med å ønske andre godt innebærer det å være imot abort, og forsøke å få andre til å gjøre de rette tingene her i livet.

Noe så gursomt, a! 

Anonymkode: cc114...fb0

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel fordi man som kristen ønsker andre godt. Og med å ønske andre godt innebærer det å være imot abort, og forsøke å få andre til å gjøre de rette tingene her i livet.

Noe så gursomt, a! 

Men hvem definerer og bestemmer hva som er riktig og godt for andres liv. Og spesielt i USA er en og samme person for dødsstraff og imot abort. Dobbeltmoral. Kristne eier ikke definisjonen på det gode liv. 

Skrevet
52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det har jeg lurt på og. Vi har flere ganger hatt jehovas vitner her, og de gjør alt de kan for å overbevise meg. Men hvorfor det, når bare 20-30000 av dem er garantert å komme til himmelen?

Og mange av de utrolig slue  og dømmende, ikke mye nestekjærlighet å spore

Anonymkode: 04fbc...340

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvem definerer og bestemmer hva som er riktig og godt for andres liv. Og spesielt i USA er en og samme person for dødsstraff og imot abort. Dobbeltmoral. Kristne eier ikke definisjonen på det gode liv. 

Jeg forstår at du som ateist ikke tror på moral, og rett og galt - som du selv skriver. (Men hvem definerer og bestemmer hva som er riktig og godt for andres liv.) Det betyr ikke at du ikke tar feil :)

Er det riktig av en mann å voldta et esel, hvis han synes det er godt? Det er du ingen til å kritisere! For hvem definerer og bestemmer hva som er riktig og godt for andres liv!?

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg forstår at du som ateist ikke tror på moral, og rett og galt - som du selv skriver. (Men hvem definerer og bestemmer hva som er riktig og godt for andres liv.) Det betyr ikke at du ikke tar feil :)

Er det riktig av en mann å voldta et esel, hvis han synes det er godt? Det er du ingen til å kritisere! For hvem definerer og bestemmer hva som er riktig og godt for andres liv!?

Hvordan tolket du det dit at jeg ikke tror på moral, og rett og galt? Kristne har da ikke eierskap i sunn fornuft og medmenneskelighet. Ateisme er ikke mangel på intellekt, moral og sosiale ferdigheter, det er bare blittet for guddommelighet og troen på en frelser og himmelen samt helvete. Vi ER her og nå. 

Ikke har jeg sagt at man ikke må følge lover og regler, eller at man er umoralske av natur, men hvorfor skal religioner definere hva som er greit? 

Slik jeg ser det er religion menneskeskapt, og derfor er etiske normer også menneskeskapt, selv om menneskets moral nok er formet fra biologien i tillegg til oppvekst, lære og erfaringer. 

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jehovas vitner tror at harmageddon kommer, alle som ikke tror kommer til å dø. Derfor ønsker Jehovas vitner å dele sitt håp med ALLE ! Jehovas vitner går rundt å deler sitt håp gratis for alle. På hele jorden. 

Jehovas vitner tror at vi skal leve på jorden og der er det plass til alle som vil høre! 

Jehova vil gjøre noe med sånn som vi har det på jorden. Mye terror og elendighet. Dette ønsker verken vi eller han skal forsette.

De tror også at 144 000 utvalgte skal til himmelen. Alt står i bibelen 

Anonymkode: 3c05a...3fc

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Noe så gursomt, a! 

Må være deilig å være så god. 

Eller kanskje helst selvgod...? Tynn linje!

Anonymkode: c9a62...580

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

at andre blir kristne, og lever etter dens regler. Jeg snakker ikke om de som anser seg selv som kristen med barnetro og respekt for tradisjoner, nen de som aktivt deltar i religiøse forsamlinger og som har sluppet Jesus inn. 

Kanskje misjonerer personen ikke, men kan uttrykke at andre lever i synd. Engasjerer seg i folks rett til å velge partner av samme kjønn, få barn utenom ekteskap, høylytte motstandere mot abort osv. 

Så lenge man lever etter norske lover og regler, må det da være irrelevant om jeg lever så jeg kommer til himmelen eller helvete. Veien til himmelen er ofte fylt av forakt om motstand i stedet for nestekjærlighet. Er ikke det selvmotsigende? 

Hvorfor er det så viktig at andre finner Jesus. Har vært i pinsemenighet med venninne noen ganger, og blir ikke møtt med kjærlighet, men sinne og forakt fordi jeg ikke er troende. Skjønner bare ikke hvorfor de har så eierskap i andres livsvalg?

Ett av to; enten at de tar Jesu ord bokstavelig om at de skal "fiske mennesker". Som noen her nevner, det står i misjonsbefalingen.

Eller de er så forelska og henført av sine egne opplevelser at de ikke klarer å la være å plapre om det. Som når venninna di har fått ny kjæreste, og hun dagen lang bobler over om hvor praktfull han er. 

Men at det skal skyldes at de ønsker alle andre så godt og elsker alle mennesker, det er i alle fall feil. Da hadde de ikke tillatt seg å være så cocky. 

Anonymkode: c9a62...580

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jehovas vitner tror at harmageddon kommer, alle som ikke tror kommer til å dø. Derfor ønsker Jehovas vitner å dele sitt håp med ALLE ! Jehovas vitner går rundt å deler sitt håp gratis for alle. På hele jorden. 

Jehovas vitner tror at vi skal leve på jorden og der er det plass til alle som vil høre! 

Jehova vil gjøre noe med sånn som vi har det på jorden. Mye terror og elendighet. Dette ønsker verken vi eller han skal forsette.

De tror også at 144 000 utvalgte skal til himmelen. Alt står i bibelen 

Min erfaring med JV er at de i tillegg til det håpet de later som om de ønsker å spre, sprer utrolig mye usikkerhet og utrygghet, at det er en innebygd arroganse og fordømmelse av andre, og at alt snakket om kjærlighet ikke er noe verdt. Hvis man er så uheldig å bli født inn i en JV-familie, men selv ikke er troende, da skal man først forsøkes nedpsyket og hjernevaskes inntil man gjør som fellesskapet bestemmer at man bør gjøre. Og hvis de mot formodning ikke lykkes i å omvende personen likevel, da trekkes kjærlighet tilbake, personen utstøtes og ignoreres.

Det er ikke handlinger gjort i navnet til en gud, det er handlinger bestemt av en liten elite som har opphevet seg selv til å stå for sannhet og moral, og som er livredd for å miste makten sin, og derfor driver med psykisk mishandling av de såkalt "frafalne". Om det virkelig var kjærlighet og godhet så ville man ikke utstøtt sine egne barn eller andre nære fordi de har fått en annen tro. Bare personer som er veldig usikre på seg selv føler behov for å frastøte seg andre som ikke tror nøyaktig det man selv tror for.

Anonymkode: 14338...43b

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min erfaring med JV er at de i tillegg til det håpet de later som om de ønsker å spre, sprer utrolig mye usikkerhet og utrygghet, at det er en innebygd arroganse og fordømmelse av andre, og at alt snakket om kjærlighet ikke er noe verdt. Hvis man er så uheldig å bli født inn i en JV-familie, men selv ikke er troende, da skal man først forsøkes nedpsyket og hjernevaskes inntil man gjør som fellesskapet bestemmer at man bør gjøre. Og hvis de mot formodning ikke lykkes i å omvende personen likevel, da trekkes kjærlighet tilbake, personen utstøtes og ignoreres.

Det er ikke handlinger gjort i navnet til en gud, det er handlinger bestemt av en liten elite som har opphevet seg selv til å stå for sannhet og moral, og som er livredd for å miste makten sin, og derfor driver med psykisk mishandling av de såkalt "frafalne". Om det virkelig var kjærlighet og godhet så ville man ikke utstøtt sine egne barn eller andre nære fordi de har fått en annen tro. Bare personer som er veldig usikre på seg selv føler behov for å frastøte seg andre som ikke tror nøyaktig det man selv tror for.

Anonymkode: 14338...43b

Jeg er veldig enig med deg. Jeg har jobbet for et stort firma som er grunnlagt og stort sett drevet av jehovas vitner. Jeg er ikke vitne, og var derfor ikke et godt menneske i følge de. Det var ikke mye nestekjærlighet der, bare ren utnyttelse, spesielt av arbeidstakere som ikke var norske. Jeg ble helt hjernevasket av å jobbe der, og det er først etter at jeg sluttet at jeg så hvor vilt visse ting var.

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er veldig enig med deg. Jeg har jobbet for et stort firma som er grunnlagt og stort sett drevet av jehovas vitner. Jeg er ikke vitne, og var derfor ikke et godt menneske i følge de. Det var ikke mye nestekjærlighet der, bare ren utnyttelse, spesielt av arbeidstakere som ikke var norske. Jeg ble helt hjernevasket av å jobbe der, og det er først etter at jeg sluttet at jeg så hvor vilt visse ting var.

Du må ikke ta alle under en kam 

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må ikke ta alle under en kam 

Nei, det er sant, alle er ikke sånn. Men det er endel av de som er rimelig sprøyte sprø. Jeg har en venninne som har vokst opp med det, en barndom fra helvete. Tuktet med voldtekt i Jehovas navn blant annet

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det er sant, alle er ikke sånn. Men det er endel av de som er rimelig sprøyte sprø. Jeg har en venninne som har vokst opp med det, en barndom fra helvete. Tuktet med voldtekt i Jehovas navn blant annet

Galninger finnes over alt.

Hvis det er sant det du skriver så kan ikke den personen være frisk på noen som helst måte ! Og hører så absolutt ikke inn i Jehovas vitner 

Skrevet

Jeg syntes at det er kjipt at alle kristne blir tillagt disse meninger og tanker. Er ikke det litt fordomsfult? Eller er det bare vi kristne som er fordomsfulle?det finnes like. Mange tolkninger av bibelen eller andre trosbøker som det finnes mennensker som har lest eller hørt om den. Selv om noen muslimer er terrorister så betyr det ikke at alle er det. Selv om en misjonær voldtar så gjør ikke alle det. Vi blir oppfordret til å forkynne ordet, men betyr det at vi prakker på og dømmer alle som ikke tror på det? Kan ikke være at dine fordommer ligger mer til grunne for at du mener at vi dømmer deg?

Anonymkode: 333c8...4fc

Skrevet

Det er vel som med alt annet - Deres måte er den beste måten å leve på, og tror da at alle andre hadde fått det på samme måte, "hadde de bare visst". Men jeg har dog ikke samme erfaring som deg. Vokst opp i kristent miljø og har barnetroa enda, døper i kirken og kommer også til å gifte meg kristelig, men til og med besteforeldrene mine som den dag idag synger både før og etter maten respekterer at det er andre måter å ha det greit i livet på.

Anonymkode: bcd5d...aa4

Skrevet

Som ateist synes jeg det er opp til hver enkelt om de vil forfølge en tro eller ikke. Jeg har sagt til barna mine hva jeg tror, hva kristne, buddhister, muslimer osv. tror, og de må finne ut hva som er rett for seg. 

Nok en gang sikter jeg ikke til Ola og Kar,i som kanskje tror det er noe der ute, men til de som praktiserer kristendom... 

For meg er ikke religion en del av hverdagen, ei heller antireligion. Jeg prenter ikke inn til barna mine at det ikke finnes en Gud... Barn av religiøse har en mer tapt kamp. De har ikke blanke ark, og det er ofte ikke akseptert hvis de bryter ut. Jeg mener ikke at religiøse mennesker er fæle, men hvis noen fra du er liten har sagt at Gud og Jesus er den rette vegen, alt annet er synd, da har de faktisk blitt indoktrinert hele livet. Det finnes ingen selvstendig reflektering som har landet dem på sitt standpunktet, men en massesuggesjon som sier at sånn er det! 

Det finnes sikkert påtrengende ateister, men jeg ser at kristne ofte har et formål om å vise oss synderene veien. Være seg Jehovas Vitne, Pinsevenner, Frelsesarmeen osv. Fint for de kristne at de har funnet sin vei, men kan de ikke bare stole på at jeg har funnet min. Siden det ikke finnes himmel eller helvete, er jeg ikke fortapt! 

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel som med alt annet - Deres måte er den beste måten å leve på, og tror da at alle andre hadde fått det på samme måte, "hadde de bare visst". Men jeg har dog ikke samme erfaring som deg. Vokst opp i kristent miljø og har barnetroa enda, døper i kirken og kommer også til å gifte meg kristelig, men til og med besteforeldrene mine som den dag idag synger både før og etter maten respekterer at det er andre måter å ha det greit i livet på.

Anonymkode: bcd5d...aa4

Det kan nok hende at de kristne dere har møtt som er så innmari påprakkende og "cocky" kun er de kristne dere har lagt merke til. Tro er tabu i Norge. Det er ikke noe de fleste av oss plaprer om i forbifarten. Så det kan nok hende dere har møtt og pratet med en god del kristne som rett og slett er greie folk - dere bare visste ikke at de var kristne. 

Og som en annen her sa er det utrolig trist at dere begynner å generalisere og dra opp voldtekt og barnemishandling og ekstreme situasjoner. For all del, de er verdt å diskutere, f.eks. under fanen "hvilke stygge ting har skjedd i kristendommens navn". Det er mange ting og de er verdt å snakke om. Men å dra fram hvorfor "alle" kristne er høye på pæra og moraliserende og legge det fram som om det er helt vanlig for Jehovas Vitner å voldta barn, det er trist. Og ikke minst trangsynt og helt ærlig, dere kaster stein i glasshus nå. 

Anonymkode: 2bf50...247

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Som ateist synes jeg det er opp til hver enkelt om de vil forfølge en tro eller ikke. Jeg har sagt til barna mine hva jeg tror, hva kristne, buddhister, muslimer osv. tror, og de må finne ut hva som er rett for seg. 

Nok en gang sikter jeg ikke til Ola og Kar,i som kanskje tror det er noe der ute, men til de som praktiserer kristendom... 

For meg er ikke religion en del av hverdagen, ei heller antireligion. Jeg prenter ikke inn til barna mine at det ikke finnes en Gud... Barn av religiøse har en mer tapt kamp. De har ikke blanke ark, og det er ofte ikke akseptert hvis de bryter ut. Jeg mener ikke at religiøse mennesker er fæle, men hvis noen fra du er liten har sagt at Gud og Jesus er den rette vegen, alt annet er synd, da har de faktisk blitt indoktrinert hele livet. Det finnes ingen selvstendig reflektering som har landet dem på sitt standpunktet, men en massesuggesjon som sier at sånn er det! 

Det finnes sikkert påtrengende ateister, men jeg ser at kristne ofte har et formål om å vise oss synderene veien. Være seg Jehovas Vitne, Pinsevenner, Frelsesarmeen osv. Fint for de kristne at de har funnet sin vei, men kan de ikke bare stole på at jeg har funnet min. Siden det ikke finnes himmel eller helvete, er jeg ikke fortapt! 

Jeg har alltid tenkt at det er omvendt. At det er ateistene som hele tiden skal angripe de som har en religion. Hele virksomheten til humanetisk forbund er jo bygd på kritikk. 

Og det må å kunne velge selv er jo et relativt spørsmål da. Jeg vokste opp uten religion. Vi gikk aldri i kirken på julaften, men foreldrene mine var veldig åpne for at jeg kunne "velge" hva jeg ville. Men det er en utrolig stor bøyg å komme over å skulle bli en del av et religiøst fellesskap i voksen alder. Å døpe seg som 30-åring er liksom litt rart. Derfor tror jeg det er mange som aldri gjør det, men som savner et sted å reflektere over livet på en annen måte enn man får gjort på jobb eller hjemme. 

Å gi barna en form for religiøst grunnlag er å gi dem kunnskap om hva religion egentlig handler om. Og det merker jeg mangler når nordmenn diskuterer religion i dag. En slags forståelse for alt religionen egentlig innebærer. Nordmenn er utrolig trangsynte og tror ofte at religion handler om "en mann på en sky". Hva gjelder barna tenker jeg det ofte kan være lettere å melde seg ut enn å melde seg inn. 

Anonymkode: 2bf50...247

Skrevet

Det er ingenting du kan få av religion som er bra som du ikke kan få andre steder. Å legitimere overtro er ikke noe å være stolt over. Verden går ikke fremover slik mange religioner holder på. Det vi trenger er kreftbehandling og vaksiner. I den kategorien er de kristne i bestefall bøssebærere. Foreslår vitenskap fremfor teologi. 

Anonymkode: 1df0f...053

Skrevet
53 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mange tolkninger av bibelen eller andre trosbøker som det finnes mennensker som har lest eller hørt om den. 

Anonymkode: 333c8...4fc

Det synes jeg er et svært godt argument for å droppe religion på heltid. Alle religiøse følger akkurat de delene de ønsker og tolker sitater slik de ønsker. Da kan man vel gjøre akkurat som man vil uten bibelen eller koranen da. 

Anonymkode: 1df0f...053

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...