Gå til innhold

Hvor lang sommerferie skal barna deres ha?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter her med listen som skal leveres barnehagen om noen uker, og er i den heldige situasjonen at jeg i år har fri hele sommeren. ( Juli & august). Og i barnehagen så er det pålagt 3 uker sammenhengende. Tenkte å la han få fri hele juli og den første uken i aug. Kan nevne at han skal ha ferie to uker seinere i aug også.

Er dette for lang ferie? Eller er det flere av dere som lar barna være hjemme om sommeren hvis dere har anledning?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hørtes herlig ut! Hadde gjort det samme om vi hadde mulighet. Vet ikke enda hvordan det blir med jobb, men slik det er nå har jeg fri i sommer. Men kan ikke gamble på det, så må nok sette opp på sfo og barnehage. Heldigvis har vi ei pensjonert bestemor og ei mormor som jobber i skolen. Så det ordner seg alltids 😊

Skrevet

Synes ikke det er for mye hvis man har noe å finne på og andre barn å være sammen med i alle fall deler av tiden. :) Vi har bare ett barn, ingen andre barn i familien, og der vi bodde før hadde vi heller ingen venner eller naboer med barn. (Liten bygd.) Så der hadde det nok blitt for mye ferie på en gang for vårt barn. Vi hadde mulighet for mye ferie, men delte det heller mer opp.

Vi flyttet i fjor sommer, og her er alt annerledes, så i år blir det 7 uker sammenhengende sommerferie. :)

Anonymkode: fdc89...c7a

Skrevet

Har alltid hatt minst to måneder ferie for ungene. Jo lenger jo bedre.

Skrevet

Våre har fri hele skoleferien. Barnehagebarnet også. 

I tillegg reiser vi ei uke på ferie før skoleferien starter. 

Vi har noe ferie hver for oss og noe felles. I tillegg er ungene litt hos besteforeldre. 

Anonymkode: 58e94...8f4

Skrevet
3 minutter siden, sug lut skrev:

Har alltid hatt minst to måneder ferie for ungene. Jo lenger jo bedre.

Ungene er jo som oss. Liker å nyte og slappe av. Skal på noen turer her og der, og kan ikke tenke meg at det skal være kjedelig.

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Synes ikke det er for mye hvis man har noe å finne på og andre barn å være sammen med i alle fall deler av tiden. :) Vi har bare ett barn, ingen andre barn i familien, og der vi bodde før hadde vi heller ingen venner eller naboer med barn. (Liten bygd.) Så der hadde det nok blitt for mye ferie på en gang for vårt barn. Vi hadde mulighet for mye ferie, men delte det heller mer opp.

Vi flyttet i fjor sommer, og her er alt annerledes, så i år blir det 7 uker sammenhengende sommerferie. :)

Anonymkode: fdc89...c7a

Han er den minste her også og kompisene for litt unna, men er nok noen som er hjemme så vi får tatt en playdate :) Og 7 uker høres nydelig ut. 

16 minutter siden, Mamma til 2 søte skrev:

Det hørtes herlig ut! Hadde gjort det samme om vi hadde mulighet. Vet ikke enda hvordan det blir med jobb, men slik det er nå har jeg fri i sommer. Men kan ikke gamble på det, så må nok sette opp på sfo og barnehage. Heldigvis har vi ei pensjonert bestemor og ei mormor som jobber i skolen. Så det ordner seg alltids 😊

Er slik jeg har hatt det i alle år med de andre ungene. Logistikk til 1000, og vil påstå at det skal blir digg med FERIE hele sommern i mine øyne :)

Skrevet

Det kommer an på barnet. Noen barn er ekstremt rastløse og kjeder seg fort. Hvis ikke gaten da er full av lekende jevnaldrende kan det fort bli en svært krevende sommerferie. Vi skal ha vår hjemme i nesten to måneder fordi mannen min er i permisjon med yngste, og eldste er ikke overbegeistret for å være borte fra oss. 

Anonymkode: e7814...744

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer an på barnet. Noen barn er ekstremt rastløse og kjeder seg fort. Hvis ikke gaten da er full av lekende jevnaldrende kan det fort bli en svært krevende sommerferie. Vi skal ha vår hjemme i nesten to måneder fordi mannen min er i permisjon med yngste, og eldste er ikke overbegeistret for å være borte fra oss. 

Han er av den rolige typen og vi skal ta noen turer på hytta, Liseberg, Dyrepark og andre kortreiste attraksjoner for oss :) Skal nok ikke kjede seg så lett. ( Håper jeg da)

Skrevet
2 minutter siden, KellyTaylor skrev:

Han er av den rolige typen og vi skal ta noen turer på hytta, Liseberg, Dyrepark og andre kortreiste attraksjoner for oss :) Skal nok ikke kjede seg så lett. ( Håper jeg da)

Det blir nok veldig bra, og kjede dere kommer dere nok ikke til å gjøre :) Vi har to rolige barn selv, så tenker også å gi dem mest mulig ferie. Jeg har to venninner som tok ut sine hyperaktive barn av bhg i 6 og 8 uker i fjor og de angret sånn. Det ble bare mas og barna var sjeleglad for å komme i barnehagen igjen med venner og lek. 

Skrevet

Skolegutten skal ha fri hele skoleferien. Kunne vært på SFO, men han vil ikke det. Barnehagebarna skal ha fem uker sammenhengende ferie. 

Anonymkode: e1b83...efe

Skrevet

5 uker. Skulle gjerne hatt mere. 3 av de er vi i Spania...herregud, jeg gleder meg!!

Anonymkode: b356f...2c3

Skrevet

4 uker, i fellesferien og uke 32 :) Har to stykker, ingen av dem går 100% enda og begge har mye fri ellers i året også. Jeg studerer og jobber litt ved siden av, så kan jeg ha dem hjemme en dag så gjør jeg det ;)  I fellesferien er det omtrent ikke barn i bhg, så da kan de like godt være hjemme. Uke 32 skal vi på tur, så da får de fri den uka også :) 

Anonymkode: 835f9...d48

Skrevet

4 -5 uker tror jeg det blir i sommer . Har hatt fri hele høstferien,juleferie, 3 dager i vinterferien og skal ha fri hele påsken. Er hjemme i permisjon.

I sommer er det far som skal ha permisjon så får høre litt hva han tenker ang ha eldste hjemme.

Anonymkode: dcaac...29a

Skrevet

Har fire skolebarn, de skal alle ha fri hele sommeren naturlig nok. Den eldste burde hatt sommerjobb, men hun har ikke lyktes i å få seg jobb dessverre. 

Skrevet

Vi skal ha tre uker sammenhengende ferie sammen hele familien og det er det jeg har meldt til barnehagen. Besteforeldre har sagt de kan ha med seg noen dager på hytta så det må bli bonus. Tar en langhelg før eldste starter på skolen i august og sparer noen dager til høst- og juleferie. Med "kun" 25 feriedager å ta av må man disponere forsiktig føles det som... 

Anonymkode: 89fa7...134

Skrevet

6 uker ferie på mine. Litt familieferie, litt alene med pappa, litt alene med mamma og litt mens jeg har hjemmekontor.

Anonymkode: ef0fd...b2f

Skrevet

Hele skoleferien.

Anonymkode: e5531...e95

Skrevet

Ungene og pappan skal ha tre uker, jeg har bare en uke sommerferie. Med mindre jeg fortsatt er sykemeldt/har svangerskapspenger til sommeren - da blir det mer ferie på alle, tenker jeg. 

Vi har en barnehage som gjerne ønsker besøk av barna som har ferie, sist vi hadde åtte uker sommerferie var det bare å levere ungene en dag i ny og ne hvis ungene ønsket, eller vi plutselig trengte 😊 

Vi var innom på besøk og lekte ett par ganger den gangen, det var veldig gøy for ungene å ha litt kontakt med vennene sine 😊

Neste sommer er jeg i permisjon så da blir det ferie hele skoleferien 🎊🎊

Anonymkode: 65fd0...565

Skrevet

Jeg tar alltid ut 5 sammenhengende uker ferie på sommeren. Også lapper jeg sammen resten av året med avspasering og noen ubetalte fridager.

Jeg syns det er så deilig å ha en laaaang ferie sammen på sommeren.

Da har vi en opplevelse hver av ukene, Astrid Lindgrens Verden, hjem til hjemstedet mitt, Hunderfossen, Dyreparken, festivaler... også passer vi på å få litt tid til å bare slacke hjemme og oppdage nærmiljøet også.. Ekstra kjekt er det om vi får beøk av vennefamilier med barn fra andre deler av landet :)

Anonymkode: d2b01...9ea

Skrevet

Hele skolesferien. 😀 Skal noen turer på hytta og 4 uker til Thailand. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg tar alltid ut 5 sammenhengende uker ferie på sommeren. Også lapper jeg sammen resten av året med avspasering og noen ubetalte fridager.

Jeg syns det er så deilig å ha en laaaang ferie sammen på sommeren.

Da har vi en opplevelse hver av ukene, Astrid Lindgrens Verden, hjem til hjemstedet mitt, Hunderfossen, Dyreparken, festivaler... også passer vi på å få litt tid til å bare slacke hjemme og oppdage nærmiljøet også.. Ekstra kjekt er det om vi får beøk av vennefamilier med barn fra andre deler av landet :)

kan nevne at dette er luksus for meg. På tidligere arbeidsplasser har ikke dette vært mulig fordi det har vært kamp om juli. Da har vi vært heldige om vi fikk 3 uker samlet. Nå jobber jeg et sted hvor jeg kan styre tiden min selv, og hvor det er en stor fordel for arbeidsgiver at vi tar fri hele juli.

Barnet skal også på sommerskole med spennende oppplevelser uka før ferien og uka etter, så for henne blir det 7 uker borte fra skolen.

Skrevet

Litt usikkert- kommer an på hvilken dato minstemor får tildelt for tilvenning i bhg. Men blir ekstra lenge i år, fordi samboer tar ut 6 uker sammenhengende.

Regner med barna får ca 6 uker, litt alene med meg først, så hele fanilien, og sammen med samboer på slutten.  Barna er 1 og 4 år.

Anonymkode: cbeaa...ddc

Skrevet

Hele skoleferien. Men de skal 2 uker på rideleir. 1 uke rett etter skoleslutt og så uka før skolen starter igjen. Den første uka de er på leir, tar vi voksenferie og skal bare kose oss, sove lenge, spise god mat og løpe lange turer😃

Anonymkode: 67bd9...0cb

Skrevet

Størstemann har alltid med hjelp av besteforeldre hatt fri hele sommeren, men tvillingene er ikke like heldige. Så i år har tvillingene fri 6 uker, og størstemann 9. Som mor er det sårt, men sånn er det bare. 

(Eldste har ikke sfo, så forklarer det slik for de minste som "må" være på SFO)

Neste år tenker jeg og mannen å splitte oss i ferien, slik at ungene skal få mest mulig fri.

Hadde jeg kunnet hadde jeg gjort som deg :)

Anonymkode: ea5a4...77d

Skrevet

Jeg er nok sykemeldt hele ferien så ungene (7 og 3) får mulighet til å være hjemme. Mannen skal ha sommerjobb hele ferien for å spe på med penger da han er fulltidsstudent fra aug-mai ish. Heldigvis begynner han tidlig og er ferdig kl 14. Så fi kan likevel få fine dager sammen og han har fei hver helg. 

Blir ikke noen utenlandstur i sommer siden jeg er sykemeldt men småturer i nærområdet å reise ut på landstedet til besteforeldre osv skal vi nok få til. Blir en rolig sommer. Sol og varme skal vi til i desember. 

Anonymkode: d751e...6da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...