Gå til innhold

Hvorfor har fedre så lite rettigheter i forhold til mor?

Anbefalte innlegg

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet i hvert fall at hvis jeg hadde samvær annenhver helg og en ettermiddag i uken, og jeg OG barnet hadde ønsket mer, så hadde jeg startet prosessen for lenge siden og nedprioritert oppussing. Kan jo legge til at jeg har fire barn og helt fint klarer å pusse opp samtidig. Jeg ville heller aldri gått rett fra annenhver helg til 50%. Barn er forskjellig. Minst to av mine barn hadde taklet en slik ordning dårlig. 

Anonymkode: 7d091...e05

Samme tenker jeg.

Og jeg syns vel også at man kanskje gjør lurest i å prioritere en god dialog og et godt samarbeid først, da glir det meste av seg selv etter hvert. Å gå rett i konflikt (typ rettssak) beviser jo bare at barnet er en brikke i et sjakkspill, ikke et individ. 

Anonymkode: 7a947...818

Videoannonse
Annonse
Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

For barnet var baby i den tiden de bodde sammen, forteller du jo nå... Det er jo bare tull at han må jobbe så mye da. I permisjonstiden har jo også kvinnen inntekt. 

Anonymkode: 7a947...818

Det har hun jo ikke om hun ikke har jobbet. Engangsutbetalingen + barnetrygd kan vel knapt kalles inntekt.

Anonymkode: 89283...9ae

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sjekk igjen😉

Anonymkode: 0273e...13e

Nå har mor rett på 10 uker og far rett på 10 uker, men far har lovfestet rett til å være hjemme med barnet i ti uker mens mor kun har syv hvis hun føder til termin. Det er ingen logikk at mors rettighet har et krav om at hun må ta permisjon 3 uker før termin og bare er sikret 7 uker med barnet. Det er en logikk i forhold til påkjenning på mors kropp og å forbrede seg til fødsel, men skulle det vært like rettigheter burde mor også ha en lovfestet rett på 10 uker etter fødsel. Mao så er det faktisk far som har den beste rettigheten i forhold til å være med baby etter fødsel, og det er i mine øyne riv ruskende galt med tanke på opprinnelig biologi og hvem et spedbarn er mest avhengig av i forhold til mat.

Anonymkode: 88923...df8

Skrevet

I denne tråden ønsker jeg @MrsRiddick  velkommen! HI hevder jo det stikk motsatt av det Riddick pleier å hevde - som jo mener at far har alle rettigheter, og mor ingen. Det kan bli en morsom diskusjon :)

Skrevet

Hele diskusjonen blir rar, og du hi får ikke svarene du sier du er ute etter. Og det er fordi du påstår igjen og igjen at du vil ha et svar på den generelle problemstillingen "hvorfor har fedre så lite rettigheter", men når de som svarer prøver å fortelle deg at fedre har ikke lite rettigheter, da drar du inn din mann og hans barn som eksempel. Og ingen her kjenner den situasjonen, og derfor dreper du selv hele diskusjonen.

Hva er du egentlig ute etter? 

Skrevet
1 time siden, Iiiiik skrev:

I denne tråden ønsker jeg @MrsRiddick  velkommen! HI hevder jo det stikk motsatt av det Riddick pleier å hevde - som jo mener at far har alle rettigheter, og mor ingen. Det kan bli en morsom diskusjon :)

Dessverre er jeg ikke i humør til å krangle i dag, så der vil jeg skuffe deg :) Håper du overlever :) Hvis dere ønsker å se hvilke rettigheter som er lovfestet for hhv. far og mor, henviser jeg dere til relevant regelverk.

Skrevet

Jeg forstår ikke hvilke rettigheter du mener mødre har som ikke fedre har. Med unntak av obligatorisk permisjon i noen få uker før og etter fødsel kjenner ikke jeg til noen rettigheter som er spesielle for mor. 

Hvis jeg forstår deg riktig så maste DU på barnets far for at han skulle organisere mekling. Hvis han ikke tok initiativ til mekling på egen hånd så tenker jeg at han kanskje ikke var så veldig interessert i mer samvær. De som virkelig ønsker noe gjør gjerne en innsats for å få å oppnå det de ønsker. 

Dere vil pusse opp før dere øker samværet! Når man er foreldre så sørger man for å ha et hjem der barn kan bo. Hverken gifte/samboende foreldre eller foreldre som har omsorg for barn alene kan sette barna på oppbevaring mens de pusser opp eller tar seg av andre prosjekter.  Barna trenger omsorg HVER DAG. I ditt tilfelle er barnets mor god nok til å ta seg av barnet mens dere pusser opp, men når oppussingen er i boks skal far ha omsorg minst 50% av tiden...  Eller kommer det kanskje noe annet i veien da? En ferie eller ny baby, kanskje? 

Du skriver at barnet vil til far.  En 8-åring har sannsynligvis også lyst til å flytte inn hos julenissen.  Jeg mistenker at du hører det du ønsker å høre, og barnet sier det som skal til for å glede faren.  Hvis barnet på eget initiativ ber om å få bo mer hos faren bør FAR svare at det er de voksne som avtaler samvær. Hvis dere på eget inititativ blander barnet inn i en samværsdiskusjon så bør far be om en veiledningstimer på fvk der han kan bli informert om hvordan dette skader barnet. 

Hvis samarbeidet mellom barnets mor og far ikke fungerer bra (og du er ikke part i saken) så gjør mor rett i å avvise fars forslag om 50/50. Hvis far virkelig ønsker mer samvær bør han kalle inn til mekling og legge frem en realistisk opptrappingsplan for samvær. Han bør også takke mor oppriktig for at hun har tatt hånd om barnet mer eller mindre alene i 8 år. Men det passer jo ikke for far å øke samværet NÅ, dere må jo pusse opp først......

Anonymkode: 0fc54...a44

Skrevet
1 minutt siden, MrsRiddick skrev:

Dessverre er jeg ikke i humør til å krangle i dag, så der vil jeg skuffe deg :) Håper du overlever :) Hvis dere ønsker å se hvilke rettigheter som er lovfestet for hhv. far og mor, henviser jeg dere til relevant regelverk.

OK da :(

Skrevet

En ting jeg stusser på er: Far vil vente med ny runde til dere er ferdig med oppussing m.m. Akkurat det der er typisk: Han har ikke tid til å være pappa akkurat nå, det må vente. Jeg som enslig mor kan ikke slutte å være mor selv om jeg vil male stuen, pusse opp kjøkken, betale ned lån osv. jeg må tilpasse andre ting med det å være en god mor. 

50-50 bør man vel ikke velge om ikke begge foreldrene samarbeider godt, man bør også bo relativt nært hverandre for at det skal være best for barnet. Ellers så finnes det nok mye informasjon man kan lese om dette i forhold til andres erfaringer, både foreldre og barn sine. 

Anonymkode: c0657...4ff

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En ting jeg stusser på er: Far vil vente med ny runde til dere er ferdig med oppussing m.m. Akkurat det der er typisk: Han har ikke tid til å være pappa akkurat nå, det må vente. Jeg som enslig mor kan ikke slutte å være mor selv om jeg vil male stuen, pusse opp kjøkken, betale ned lån osv. jeg må tilpasse andre ting med det å være en god mor. 

50-50 bør man vel ikke velge om ikke begge foreldrene samarbeider godt, man bør også bo relativt nært hverandre for at det skal være best for barnet. Ellers så finnes det nok mye informasjon man kan lese om dette i forhold til andres erfaringer, både foreldre og barn sine. 

Anonymkode: c0657...4ff

Og det er kanskje den årsaken HI leiter etter til at fedre har "færre rettigheter enn mødre". Foreldreskap er ikke slik at man kan være mamma/pappa av og til når det passer. Vi pusser opp huset nå, skal vi hive ut ungene i mellomtiden?

Skrevet

Siden det er og far som oftest er samværsforeldre så har han flere rettigheter enn mor, men dog ingen plikter. Han kan bryte samværet når som helst uten konsekvens, mor kan bli bøtelagt for å holde tilbake samværet. 

Pluss mye annet...

Anonymkode: 4159e...ca2

Skrevet

Tja... kanskje fordi fedre bare er fedre. Såklart er de viktige, men likestilling blir ikke rettferdig ovenfor barnet/barna

Anonymkode: 3e28a...b75

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Siden det er og far som oftest er samværsforeldre så har han flere rettigheter enn mor, men dog ingen plikter. Han kan bryte samværet når som helst uten konsekvens, mor kan bli bøtelagt for å holde tilbake samværet. 

Pluss mye annet...

Anonymkode: 4159e...ca2

Ja, for eksempel kan far som ikke har samvær eller betaler bidrag, nekte å skrive under på søknad om pass, visum, skolebytte, innmelding i trossamfunn på pur faen. Far kan også lage helvete for mor som ønsker å flytte for å ta utdanning/få bedre arbeid, selv om far ikke har noe særlig til samvær ved å ta ut stevning for retten. Han kan da senere trekke saken, men skaden vil da være allerede skjedd siden frist for å takke ja til jobb er gått ut og så videre. Nei, far har ikke færre rettigheter enn mor JURIDISK sett. Blant annet blir ikke permisjon som er forbeholdt far avkortet hvis mor føder før termin, mens mors permisjon blir selvfølgelig inntil 3 uker kortere. Det samme ved overtid - føder mor 14 dager etter termin, mister hun 2 av de obligatoriske 6 uker etter fødsel i permisjon. Far mister ikke sine uker hvis barnet blir født på overtid.

At enkelte fedre velger å ikke bruke rettighetene sine, får bli deres problem og kan da ikke likestilles med at fedre ikke har rettigheter. I Hi sitt tilfelle vil de ikke utvide samværet nå fordi det ikke passer i deres egoistiske planer om oppussing. Men med en gang det passer far, skal mor hoppe når far sier "hopp", og det samme skal barnet. Far i denne saken har heller ikke tatt noe steg til mekling før HI maste på ham - han kan da ikke klage på at han ikke har rettigheter når han ikke bruker dem.

En annen ting som jeg stusser på når jeg leser HI og enkelte innlegg i gruppa "likestilling for fedre", er at det er fokus på FARS (og gjerne stemors) rett til ditt og datt. De glemmer helt at retten til samvær er noe BARNET (!) har, ikke far eller mor. Samværet skal skje kun ut fra det som er til beste for barnet. Det kan derfor ikke sies at rett til samvær er noe far har. Hvis et barn på 15 ikke vil til far i det hele tatt, eller til mor for den saks skyld, kan ikke barnet tvinges gjennom rettssystemet til å dra til den forelderen som barnet ikke ønsker å besøke. Far får da ikke selvstendig rettighet til samvær med barnet. Hvis barnet er nyfødt når far drar, får han heller ikke rettighet til å ha barnet på helgeovernatting med en gang. Barnet må gradvis vennes til samvær med far og overnatting anbefales ikke før fylte 2 år. Det vil si, at BARNET har rett til samvær med samværsforelderen, som er tilpasset barnets situasjon. Når folk begynner å skrike om FARS rettigheter til samvær, blir jeg bare kvalm. Fokus på meg, meg, meg og ingenting på barnet.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tja... kanskje fordi fedre bare er fedre. Såklart er de viktige, men likestilling blir ikke rettferdig ovenfor barnet/barna

Anonymkode: 3e28a...b75

Bare tull. Jeg kjenner flere fedre som barna er like knyttet til, som til mor. Kjenner også to alenefedre som er blitt vurdert til å være den beste til å ha hovedomsorgen. Men jeg kjenner også flust med menn som trener/jobber overtid i småbarnsfasen slik at alt i huset og med barnet faller på mor, samværsforeldre som setter barnet foran en skjerm hele helgen og lar barnet titt og ofte bli passet av stemor/bestemor mens far jobber hele samværshelger, menn som stikker eller roper abort med en gang testen lyser positivt. Vanligvis er det de samme råtne eplene som skriker om rettighetene sine i diverse fora på nett.

Skrevet

Det er så gøy når "pappa's nye kjæreste" skal begynne å blande seg inn i ting som samvær og bidrag.

Ser ikke bort fra at her er noe i saken mellom mor og far du kanskje ikke vet. Mulig du skulle spurt mor hva som ligger bak? 

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå har mor rett på 10 uker og far rett på 10 uker, men far har lovfestet rett til å være hjemme med barnet i ti uker mens mor kun har syv hvis hun føder til termin. Det er ingen logikk at mors rettighet har et krav om at hun må ta permisjon 3 uker før termin og bare er sikret 7 uker med barnet. Det er en logikk i forhold til påkjenning på mors kropp og å forbrede seg til fødsel, men skulle det vært like rettigheter burde mor også ha en lovfestet rett på 10 uker etter fødsel. Mao så er det faktisk far som har den beste rettigheten i forhold til å være med baby etter fødsel, og det er i mine øyne riv ruskende galt med tanke på opprinnelig biologi og hvem et spedbarn er mest avhengig av i forhold til mat.

Anonymkode: 88923...df8

Altså, jeg er enig med deg i teorien.  Men hvor mange fedre er det som tar permisjon 7 uker etter fødsel? I praksis er som regel fellesperioden mor sin (mye pga gamle gubber i mannsdominerte yrker som blir gretten om far tar ut mer enn 10 uker), og med 80% dekning så er dette 26 uker.

Kvinner blir aldri likestilt med menn dessverre. Men vi har vår rett til å kreve, heldigvis 😊 Man kommer ett stykke på vei med det. Men det skulle vært unødvendig.

Anonymkode: 0273e...13e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...