Gå til innhold

Hvorfor har fedre så lite rettigheter i forhold til mor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er sjokkert over at vi er i 2017, og at fedre fortsatt har så lite rettigheter! Her hadde samboer til å begynne med en helt på trynet samværsavtale som var 1 dag i uka og annenhver helg på dagtid. noe som innenbar at vi måtte rushe igjennom middag, rushe igjennom lekser for å så nærmest løpe bort til mor med barnet før leggetid. barnet var en kasteball uten like.

samboer ordnet etterhvert mekling (etter mye mas fra meg, som så fra dag en om at dette ikke var bra for barnet da barnet aldri fikk lande ett sted før det ble dyttet til neste sted) han prøvde å få 50/50 ordning men mor nektet og da var det ikke mer han fikk gjort. og mor nektet forsåvidt også og forandre på avtalen i det hele tatt da hun syntes ordningen som var fungerte ypperlig (tull)

far fikk da det han har krav på (1 overnatting i uka plass overnatting hele annenhver helg) heldigvis. men er sykt at det er det eneste far kan få til uten å ta det til retten?! barnet (8 år) sier jo hele tiden at det vil være like mye hos oss som hos mor, og spørr også ofte om h*n kan være hos oss en dag ekstra eller komme en dag før osv. dette nekter mor (som oftest)

jeg skjønner såklart at far ikke kan komme inn og kreve MER savær enn mor, men en 50/50 deling, burde far ha mer han skulle sagt på.

hvorfor er det slik?

Anonymkode: d412c...d8c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klart han kan kreve mer enn 50%! Jeg tror at de som virkelig VIL, får det til. Men mulig jeg er naiv. Jeg stusser veldig på hvorfor ikke menn kjemper mer for ungene sine.

Anonymkode: 0273e...13e

Skrevet

For du kjenner historien deres og vet hvordan han fungerte som far i forveien...? 

Anonymkode: 7a947...818

Skrevet

Veldig mange menn har brukt hele småbarnstiden på jobb (statistisk sett så jobber småbarnsfedre mest overtid sv alle) og da er det ikke så rart at mor får de mest siden far nesten ikke har vært til stede. 

Far har rettigheter men mange velger ikke eller evner ikke å bruke de. 

Anonymkode: 4159e...ca2

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Klart han kan kreve mer enn 50%! Jeg tror at de som virkelig VIL, får det til. Men mulig jeg er naiv. Jeg stusser veldig på hvorfor ikke menn kjemper mer for ungene sine.

Hvis han vil ha mer samvær enn det han har nå, så må han ta det til retten. og han vil ikke skape noe situasjoner eller intriger. han planlegger å vente til alt er på plass er hjemme (oppussing) for å så ordne en ny meklingstime for å prøve på nytt med 50/50. han har også ved flere tilfeller kontaktet mor og spurt hvorfor hun ikke er interessert i 50/50 og hva som skal til for at han kan få det. hun svarer bare at dette er hun ikke interessert i å snakke om.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For du kjenner historien deres og vet hvordan han fungerte som far i forveien...? 

tja, jeg kan ikke 100% snakke om tiden før jeg var tilstede, men jeg vet de samarbeidet godt. og ikke minst så ser jeg hvor knyttet og hvor høyt barnet idealiserer far. og har ett stort ønske om å være hos oss hele tiden

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Veldig mange menn har brukt hele småbarnstiden på jobb (statistisk sett så jobber småbarnsfedre mest overtid sv alle) og da er det ikke så rart at mor får de mest siden far nesten ikke har vært til stede. 

Far har rettigheter men mange velger ikke eller evner ikke å bruke de. 

Anonymkode: 4159e...ca2

ja, og det vet jeg han gjorde. fordi mor ikke jobbet, og han måtte det for at pengene skulle strekke til. hun begynte ikke å jobbe før de gikk fra hverandre

Skrevet

Fedre har akkurat samme juridiske rettigheter som mødre, med unntak av en viss andel av foreldrepermisjon forbeholdt hver enkelt. Akkurat det er jo noenlunde logisk, all den tid mors kropp har drevet med svangerskap og ofte er melkeprodusent.

Anonymkode: 7ced3...2cd

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

tja, jeg kan ikke 100% snakke om tiden før jeg var tilstede, men jeg vet de samarbeidet godt. og ikke minst så ser jeg hvor knyttet og hvor høyt barnet idealiserer far. og har ett stort ønske om å være hos oss hele tiden

Eller at han snakker pappa etter munnen, fordi det er sånt barn gjør. 

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

ja, og det vet jeg han gjorde. fordi mor ikke jobbet, og han måtte det for at pengene skulle strekke til. hun begynte ikke å jobbe før de gikk fra hverandre

Og da syns du den kontakten er viktig å kutte over så brått som mulig? Så barnet kan være mest mulig med den han/hun kjenner dårligst? 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Eller at han snakker pappa etter munnen, fordi det er sånt barn gjør. 

nå var det vel strengt talt ett generelt spørsmål jeg kom med , som var om fedre generelt, ikke nødvendig hvordan det er i denne situasjonen, men hvorfor fedre på generell basis ikke har flere rettigheter

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Og da syns du den kontakten er viktig å kutte over så brått som mulig? Så barnet kan være mest mulig med den han/hun kjenner dårligst? 

nå er dette over 7 år siden de gikk fra hverandre, og barnet kan ikke huske at foreldrene i det hele tatt har bodd sammen. jeg var ikke ute etter å høre hva dere syns om at min samboer vil ha 50/50 men, heller ett svar på hvorfor fedre har så lite rettigheter

Skrevet

nå var det vel strengt talt ett generelt spørsmål jeg kom med , som var om fedre generelt, ikke nødvendig hvordan det er i denne situasjonen, men hvorfor fedre på generell basis ikke har flere rettigheter

I jussen har de akkurat samme rettigheter, men i praksis spiller BARNETS rettigheter mest rolle. Og da er de overfladiske tulletingene (som å ha nyoppusset hus) av mindre relevans i en barnefordelingssak. Kvaliteten på omsorgen avhenger av helt andre ting, der tilstedeværelse trumfer nesten alt annet. Man kan ikke komme etter å ha vært lite tilgjengelig i flere år og påstå at man er den mest egnede forelderen.

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

nå er dette over 7 år siden de gikk fra hverandre, og barnet kan ikke huske at foreldrene i det hele tatt har bodd sammen. jeg var ikke ute etter å høre hva dere syns om at min samboer vil ha 50/50 men, heller ett svar på hvorfor fedre har så lite rettigheter

Det svaret kan du ikke få, ettersom de ikke har det.

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For barnet var baby i den tiden de bodde sammen, forteller du jo nå... Det er jo bare tull at han må jobbe så mye da. I permisjonstiden har jo også kvinnen inntekt. 

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For barnet var baby i den tiden de bodde sammen, forteller du jo nå... Det er jo bare tull at han må jobbe så mye da. I permisjonstiden har jo også kvinnen inntekt. 

Ikke nødvendigvis. Hvis mor ikke jobbet før hun ble gravid/under graviditet, er det vel lite med inntekt i permisjonstiden.

Anonymkode: cafde...ee3

Skrevet

Hvorfor har fedre så lite rettigheter i forhold til mor?

Fordi barn knytter seg som regel mer til mor enn til far.

Anonymkode: f23d8...ee0

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fedre har akkurat samme juridiske rettigheter som mødre, med unntak av en viss andel av foreldrepermisjon forbeholdt hver enkelt. Akkurat det er jo noenlunde logisk, all den tid mors kropp har drevet med svangerskap og ofte er melkeprodusent.

Anonymkode: 7ced3...2cd

Hva blir logisk her? Sist jeg sjekket, så er den lovfestede permisjonen for fedre lenger enn den lovfestede permisjonen for mødre.

Anonymkode: 2609b...f46

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva blir logisk her? Sist jeg sjekket, så er den lovfestede permisjonen for fedre lenger enn den lovfestede permisjonen for mødre.

Anonymkode: 2609b...f46

Sjekk igjen😉

Skrevet

Far har ikke mindre rettigheter enn mor. Hvor tar du det fra?

Anonymkode: 2f2cc...f29

Skrevet

Lite rettigheter?? Fedre har altfor mange rettigheter! Småen skulle gå til barnepsykolog men nei så lenge far ikke er enig så får ikke sønnen min gå til barnepsykolog. Småen har også veldig plaget av store mandler så jeg er blitt anbefalt av legen å få fjernet mandlene.Men siden far ikke er enig så får ikke vi gjennomført det heller! Å i fjor sommer hadde jeg,kjæresten min og sønnen min tenkt å dra på sydenferie,men så lenge far nekter å skrive under på pass så ble det ikke noen tur til utlandet. Er helt sykt at en far som kun ser barnet annenhver helg skal kunne ha såpass stor makt!

Anonymkode: 44526...4cf

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lite rettigheter?? Fedre har altfor mange rettigheter! Småen skulle gå til barnepsykolog men nei så lenge far ikke er enig så får ikke sønnen min gå til barnepsykolog. Småen har også veldig plaget av store mandler så jeg er blitt anbefalt av legen å få fjernet mandlene.Men siden far ikke er enig så får ikke vi gjennomført det heller! Å i fjor sommer hadde jeg,kjæresten min og sønnen min tenkt å dra på sydenferie,men så lenge far nekter å skrive under på pass så ble det ikke noen tur til utlandet. Er helt sykt at en far som kun ser barnet annenhver helg skal kunne ha såpass stor makt!

Anonymkode: 44526...4cf

Jeg ville ha gått videre på det med passet. Søk om pass, gi han den obligatoriske fristen til å komme med innsigelser (han må sannsynliggjøre at det er fare for kidnapping hvis du tar barna it av landet), og skaff dem pass. Tror det er snakk om 6 uker.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville ha gått videre på det med passet. Søk om pass, gi han den obligatoriske fristen til å komme med innsigelser (han må sannsynliggjøre at det er fare for kidnapping hvis du tar barna it av landet), og skaff dem pass. Tror det er snakk om 6 uker.

E jo bare å få utstedt nødpass om du trenge. Trenge ikkje fars signatur te det. 

Anonymkode: 66781...ca7

Skrevet

E jo bare å få utstedt nødpass om du trenge. Trenge ikkje fars signatur te det. 

Anonymkode: 66781...ca7

Å joda. Det har jeg måttet skaffe, og da måtte far underskrive ved nærmeste politimyndighet, og lensmannskontoret måtte fakse signaturen til flyplassen. 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis han vil ha mer samvær enn det han har nå, så må han ta det til retten. og han vil ikke skape noe situasjoner eller intriger. han planlegger å vente til alt er på plass er hjemme (oppussing) for å så ordne en ny meklingstime for å prøve på nytt med 50/50. han har også ved flere tilfeller kontaktet mor og spurt hvorfor hun ikke er interessert i 50/50 og hva som skal til for at han kan få det. hun svarer bare at dette er hun ikke interessert i å snakke om.

Jeg vet i hvert fall at hvis jeg hadde samvær annenhver helg og en ettermiddag i uken, og jeg OG barnet hadde ønsket mer, så hadde jeg startet prosessen for lenge siden og nedprioritert oppussing. Kan jo legge til at jeg har fire barn og helt fint klarer å pusse opp samtidig. Jeg ville heller aldri gått rett fra annenhver helg til 50%. Barn er forskjellig. Minst to av mine barn hadde taklet en slik ordning dårlig. 

Anonymkode: 7d091...e05

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...