Gå til innhold

Hvordan unngå rifter under fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Please kom med mange tips..

Disse er mest utsatt sies det, stemmer det?

Disse er utsatt

Baghestan fant ut at det var økt risiko for alvorlige fødselsrifter hos:

• mødre over 30 år
  • førstegangsfødende
  • mødre med tidligere keisersnitt
  • afrikanske og asiatiske mødre
  • mødre forløst med tang eller vakuum
  • mødre som fødte et stort barn
  • mødre som fødte på en stor fødeinstitusjon

Anonymkode: 3c138...b92

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor har asiatiske og afrikanske kvinner større sjangse for revning????

Anonymkode: 7254b...32f

Skrevet

Vel det beste du kan gjøre for å unngå revning er å håpe på en ok lang utdrivingsfase. Dvs tre trykk og ungen er ute er ikke det mest heldige selv om det også KAN gå bra. Og du Bør høre på jordmoren. Når hun sier press så presser du. Og når hun sier pust, så puster du selv om det betyr at du føler du må presse fordi kroppen nesten presser for deg. Klarer du å holde igjen da så hjelper det. 

Har selv født to barn. Begge fra 4 kg-4.5 kg og ingen revning. Førstemann brukte jeg 45 min med pressing og andremann 30 minutter. 

Anonymkode: 94288...1ca

Skrevet

Jeg var over 30 da jeg fikk mine tre barn. Har aldri fått rifter. Hadde svært lang utdrivelsesfase med nr 1. Og relativ lang med de to neste også. 

Anonymkode: d2c43...4bd

Skrevet

Tipsene mine: Ha ei flink jordmor, unngå styrtfødsel.

M.a.o. lite man kan gjøre selv. 

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mindre elastisk hud?

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Omskjæring for afrikanske og små damer for asiatiske TROR JEG. Ingen fasit altså, bare det ejg antar. 

Mitt beste tips er å lese om "finskegrepet". Jordmødrene skal vel kunne dette rundt om på sykehusene, men det er er greit å kunne teorien selv også. Poenget er altså at før babyens hode kommer ut skal det stå i åpingen for å tøye. På en rie skal du altså holde igjen og ikke presse, men la rien passere mens jordmoren holder hodet igjen i åpningen og samtidig presser mot mellomkjøttet ditt slik at åpningen tøyes godt. Dette er VANSKELIG altså fordi det er så vondt i akkurat den fasen, det er viktig å holde holdet kaldt for å klare det. Jordmødrene har gjort dette under begge mine styrtfødsler med veldig kort pressfase, og begge gangene har jordmødrene gitt meg instrukser om at nå må jeg ikke presse men holde igjen (de sier altså fra når det skjer) og begge gangene har jeg bitt meg i leppa og gjentatt "det er for mitt eget beste". Jeg har presset bittelitt på, saaaaakte for å tøøøøyyyye. Og den stunden virker som år altså og det brenner og svir som faen, men det er SÅ viktig. Jeg har ikke fått rifter i det hele tatt under mine fødsler.

Sigrid Bonde Tusvik har jo selv sagt at hun fikk denne beskjeden under sin andre fødsel, men hun dreit i jordmoren og pressa som faen. Da måtte hun, som hun sier selv, få et nytt rompehull...

Anonymkode: b0c9a...8f6

Skrevet

Det meste er utenfor din kontroll.

Jeg har hatt dyktige jordmødre som kan dette finskegrepet og som ikke lar deg presse ungen ut for fort (det er viktig å høre på jordmor når hun sier ikke press, for da skal ungen langsomt presse åpningen større uten at du presser den ut for fort), men jeg har revnet fra A til Å likevel

Første barnet ble tatt med sugekopp, og jeg ble klippet. Likevel revnet jeg både fremover og bakover. Men når det er sagt så er det godt grokjøtt der nede altså så det var ikke noe stort problem. Jeg tok ikke lukkemuskelen der bak, så jeg var bare full av sting, var hoven, sår og vond, men det grodde egentlig veldig fort og uproblematisk. Ikke noe jeg tenker på som traumatisk etterpå.

Andremann var veldig stor, 4725 g, men da fikk jeg bare en liten rift som de satte 2 sting i for at det ikke skulle svi når jeg tisset. Merket aldri noe til det riftet, grodde uten smerter eller problemer

Tredje var enda større, 4858 g, og satt fast i skuldrene. Da ble det dramatisk og jordmødre, barneleger og fødselsleger gav faen i meg bare de fikk barnet ut (det ble blått av oksygenmangel der det satt fast). Da ble jeg herjet godt med, de dro i beina mine, lå på magen min, knakk og brøyt i alle retninger til de fikk dratt ungen ut med makt. Det viktigste var barnets liv. De fikk pusten igang hos barnet og unngikk hjerneskade, men jeg var temmelig mørbanket gitt. Igjen ble jeg sydd i flere retninger, innvendig og utvendig. Men igjen var lukkemuskelen hel, så ingen totalruptur heldigvis. Og igjen grodde jeg veldig fort og greit sammen.

Så min erfaring er at en rift eller revne eller to ikke er noen krise i det hele tatt. Det er god blodgjennomstrømning der nede, de broderer deg greit sammen og det gror fort. Ikke noe å være redd for, det er utallige ting ved en fødsel som kan gå galt, en revne er ingenting.

Lykke til :)

Anonymkode: 4f8f8...156

Skrevet

Så godt å høre deres erfaringer

Det beste var faktisk å høre at det er faktisk ikke verdens undergang hvis man revner litt.

Jeg håper så inderlig at jeg klarer å gjøre som jordmoren sier. Skummelt 😣

Hi

Skrevet

Press kun når du har rier! Høres dumt ut å nevne det men når babyen er i åpningen halvveis ute så hadde jeg så ekstreme smerter at jeg ikke lenger kjente når jeg hadde rier å dermed presset når jeg ikke skulle. Jeg måtte bare sy 3 sting da.

Anonymkode: dea8e...e40

Skrevet
3 timer siden, Mamma til 2 søte skrev:

Mindre elastisk hud?

Eh... Hva? Har du noe som likner vitenskapelig belegg for den mildt sagt underlige antakelsen?

Anonymkode: 4723b...784

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eh... Hva? Har du noe som likner vitenskapelig belegg for den mildt sagt underlige antakelsen?

Anonymkode: 4723b...784

Eh nei? Det var et spørsmål... Ingen antakelse i det hele tatt! Og nei, har da virkelig ikke noen vitenskapelig belegg for det!

Skrevet

Flaks? 

Jeg aner ikke, jeg har hatt to timer utdrivning i første fødsel og tre press i andre. Revnet ikke noen av gangene, de kalte det skrubbsår 😏 

Jeg har gjort som jordmoren har sagt begge gangene, presset, ikke presset osv. I første fødsel lå jeg i 30min med pressrier og holdt igjen - særlig at det er sykt enkelt 😂 

Anonymkode: 3d17f...437

Skrevet

KJÆRE HI:

Jeg har revnet to ganger, under begge fødslene. Kjente det ikke engang. 

Anonymkode: ac4ce...dbf

Skrevet

Hør på jordmor. Press når hun sier press, og pust når hun sier pust.

Jeg hadde 15 minutter med pressrier, altså babyen kom relativt fort! Jeg revnet ikke. Slapp unna med ett eller to pyntesting, noe jeg kjente lite til i ettertid. Jordmor planla forresten å klippe meg, men det var det lite behov for :) 

Leser det er flere som har skrevet det, men jeg også erfarte var at om fødselen går fort så må du tåle den fasen hvor hode står å sprenger i åpningen. Dette er med på å tøye ut, veldig viktig å høre på jordmor i denne fasen. 

Lykke til! Er forresten ikke farlig med litt rift :) Du får nok glede og lykkerus å tenke på etter fødsel, så en liten rift vil du nok glemme ganske fort.

Anonymkode: 79be4...edd

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Press kun når du har rier! Høres dumt ut å nevne det men når babyen er i åpningen halvveis ute så hadde jeg så ekstreme smerter at jeg ikke lenger kjente når jeg hadde rier å dermed presset når jeg ikke skulle. Jeg måtte bare sy 3 sting da.

Anonymkode: dea8e...e40

Det er sikkert ikke lett nei.

Virker bare helt vannvittig dette.

Helt utrolig at det er mulig 

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hør på jordmor. Press når hun sier press, og pust når hun sier pust.

Jeg hadde 15 minutter med pressrier, altså babyen kom relativt fort! Jeg revnet ikke. Slapp unna med ett eller to pyntesting, noe jeg kjente lite til i ettertid. Jordmor planla forresten å klippe meg, men det var det lite behov for :) 

Leser det er flere som har skrevet det, men jeg også erfarte var at om fødselen går fort så må du tåle den fasen hvor hode står å sprenger i åpningen. Dette er med på å tøye ut, veldig viktig å høre på jordmor i denne fasen. 

Lykke til! Er forresten ikke farlig med litt rift :) Du får nok glede og lykkerus å tenke på etter fødsel, så en liten rift vil du nok glemme ganske fort.

Anonymkode: 79be4...edd

Så godt å høre 😘😘😘😘

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

KJÆRE HI:

Jeg har revnet to ganger, under begge fødslene. Kjente det ikke engang. 

Anonymkode: ac4ce...dbf

Så godt å høre 😘😘

Takk for at dere deler

Skrevet

Jeg har født vaginalt bare en gang, og måtte klippe + at jeg revnet bittelitt i tillegg. Det er ikke noe å være redd for altså! Har ikke hatt noen problemer i ettertid. Og jeg kjente ikke noe til verken klippet eller revninga, det er så vondt likevel at du kjenner det faktisk ikke! Vanskelig å forestille seg på forhånd, og etterpå også faktisk, men sånn var det! :rolleyes:

Anonymkode: 5661f...124

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har født vaginalt bare en gang, og måtte klippe + at jeg revnet bittelitt i tillegg. Det er ikke noe å være redd for altså! Har ikke hatt noen problemer i ettertid. Og jeg kjente ikke noe til verken klippet eller revninga, det er så vondt likevel at du kjenner det faktisk ikke! Vanskelig å forestille seg på forhånd, og etterpå også faktisk, men sånn var det! :rolleyes:

Anonymkode: 5661f...124

Det er utrolig. Jeg gruer meg så hinsides så godt å høre at det går bra uansett da 

Takk for at du delte 

Skrevet

Jeg ble klippet, noe jeg fryktet på forhånd. Men det fantes ikke vondt, de gjør det midt i ei ri, og det kjennes bare ut  (for de aller aller fleste) som man brenner seg, litt som når man som yngre tester hvor nærme flammen i et lys man kan ta fingen. Plutselig brenner man seg, og det svir et sekund. Men virkelig ikke noe smerte å prate om. 

Jeg ble sydd ei lita stund etterpå, men da fikk jeg bedøvelse, så det merket jeg svært lite til. Da har man uansett babyen hos seg, og man er så fokusert på den og full av hormoner at man føler seg som et overmenneske som kan takle alt. 😊

Det gikk også veldig fint å gå på do osv etterpå. Jeg grudde meg til det, men det var mye mye mindre problem enn jeg trodde det skulle være. Og det tok ikke lang tid før jeg ikke merket noe som helst. 

Jeg fikk forresten ungen på kun to press, et press til åpningen, og et press for å få den ut. Så det er slettes ikke alltid man får beskjed om å vente  (verdiene på barnet sank brått, så det måtte ut fortest mulig. Det var derfor jeg ble klippet, fordi de var klare med tang og sugekopp. Men kroppen min skøyt ut ungen i rakettfart. Jeg så barnet komme ut av meg, noe som var temmelig surrealistisk!)

Ble langt svar. Men poenget var at klipping og  sying slettes ikke var verdt alle de nervøse tankene jeg hadde på forhånd. Det er selvfølgelig noe annet om man revner og ødelegger muskler, men her jeg nå ruger i uke 39 orker jeg ikke å grue meg for det nå. Skjer det, så skjer det. Negative/redde tanker på forhånd gjør ikke ting evt bedre. 😊

Anonymkode: b7a96...718

Skrevet (endret)

Jordmor rådet meg til å strekke mellomgulvet de siste ukene før fødselen. Mener man skal gjøre det maks 3-4 ganger på to uker. Man lener seg bakover og bruker to fingre for å strekke, spesielt bakover.

Man burde heller ikke presse for harde livet under fødsel. Under pressriene skal man presse i ca 5 sekunder av gangen, så tar man en liten pustepause. Og press kun under riene, ikke mellom riene. Det kan være fristende å presse for hardet livet for å få det overstått, men det er ikke noen god ide.

Ikke press mens hodet står i åpningen. Du vet når dette skjer pga det er en slags brennende følelse. Hopp over en rie, bare pust deg gjennom, og så press veldig forsiktig på neste rie. Da får området en sjanse til å utvide seg sakte.

Man burde også føde på alle 4, på huk, eller stående, fremfor liggende. Spesielt hvis man ligger på ryggen har man høy risiko for revning.

Å føde i badekar gir også litt beskyttelse mot revning.

Jeg fødte en baby på 4 kg, i stående stilling. Hadde strukket området i forkant ogtok meg god tid med pressingen. Jeg var i badekaret helt til de siste 5 riene ca, men måtte da ut pga de ikke fant hjerteslaget til babyen, men han var ute før de fikk sjekket skikkelig (ikke noe galt med babyen, han lå bare for lavt til at de fant hjerteslaget under vann). Revnet kun bittelitt, fikk noen pyntesting, og følte meg helt normal nedentil ca 1 uke etter fødselen.

Merket ikke at jeg revnet, og fikk bedøvelse før de sydde, så det merket jeg ikke noe til.

Endret av Pobie
Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ble klippet, noe jeg fryktet på forhånd. Men det fantes ikke vondt, de gjør det midt i ei ri, og det kjennes bare ut  (for de aller aller fleste) som man brenner seg, litt som når man som yngre tester hvor nærme flammen i et lys man kan ta fingen. Plutselig brenner man seg, og det svir et sekund. Men virkelig ikke noe smerte å prate om. 

Jeg ble sydd ei lita stund etterpå, men da fikk jeg bedøvelse, så det merket jeg svært lite til. Da har man uansett babyen hos seg, og man er så fokusert på den og full av hormoner at man føler seg som et overmenneske som kan takle alt. 😊

Det gikk også veldig fint å gå på do osv etterpå. Jeg grudde meg til det, men det var mye mye mindre problem enn jeg trodde det skulle være. Og det tok ikke lang tid før jeg ikke merket noe som helst. 

Jeg fikk forresten ungen på kun to press, et press til åpningen, og et press for å få den ut. Så det er slettes ikke alltid man får beskjed om å vente  (verdiene på barnet sank brått, så det måtte ut fortest mulig. Det var derfor jeg ble klippet, fordi de var klare med tang og sugekopp. Men kroppen min skøyt ut ungen i rakettfart. Jeg så barnet komme ut av meg, noe som var temmelig surrealistisk!)

Ble langt svar. Men poenget var at klipping og  sying slettes ikke var verdt alle de nervøse tankene jeg hadde på forhånd. Det er selvfølgelig noe annet om man revner og ødelegger muskler, men her jeg nå ruger i uke 39 orker jeg ikke å grue meg for det nå. Skjer det, så skjer det. Negative/redde tanker på forhånd gjør ikke ting evt bedre. 😊

Anonymkode: b7a96...718

Åååå så utrolig godt å høre 😃😃😃

Tusen takk 🤗🤗

Skrevet
4 timer siden, Pobie skrev:

Jordmor rådet meg til å strekke mellomgulvet de siste ukene før fødselen. Mener man skal gjøre det maks 3-4 ganger på to uker. Man lener seg bakover og bruker to fingre for å strekke, spesielt bakover.

Man burde heller ikke presse for harde livet under fødsel. Under pressriene skal man presse i ca 5 sekunder av gangen, så tar man en liten pustepause. Og press kun under riene, ikke mellom riene. Det kan være fristende å presse for hardet livet for å få det overstått, men det er ikke noen god ide.

Ikke press mens hodet står i åpningen. Du vet når dette skjer pga det er en slags brennende følelse. Hopp over en rie, bare pust deg gjennom, og så press veldig forsiktig på neste rie. Da får området en sjanse til å utvide seg sakte.

Man burde også føde på alle 4, på huk, eller stående, fremfor liggende. Spesielt hvis man ligger på ryggen har man høy risiko for revning.

Å føde i badekar gir også litt beskyttelse mot revning.

Jeg fødte en baby på 4 kg, i stående stilling. Hadde strukket området i forkant ogtok meg god tid med pressingen. Jeg var i badekaret helt til de siste 5 riene ca, men måtte da ut pga de ikke fant hjerteslaget til babyen, men han var ute før de fikk sjekket skikkelig (ikke noe galt med babyen, han lå bare for lavt til at de fant hjerteslaget under vann). Revnet kun bittelitt, fikk noen pyntesting, og følte meg helt normal nedentil ca 1 uke etter fødselen.

Merket ikke at jeg revnet, og fikk bedøvelse før de sydde, så det merket jeg ikke noe til.

Tusen takk 🤗🤗🤗

Jeg blir så glad og lettet 🤗😃🤗😃

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...