Gå til innhold

Kontantstøtten står i fare igjen...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid og har planlagt å være hjemme med baby til barnet er 2 år, men blir hele tiden minnet på at det kan komme endring.. Leste denne artikkelen idag http://www.nettavisen.no/nyheter/innenriks/venstre-vil-fjerne-kontantsttten/3423326812.html  Det står at det kan bli stortingsflertall for å fjerne den etter valget.. Noen som vet når det i tilfelle kan bli ? Kan kontantstøtten forsvinne allerede til høsten ? 

Anonymkode: 720be...d7b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det kan den. Men jeg tviler på at det vil skje. 

Anonymkode: 674e0...f60

Skrevet

Det er jo ikke sånn at de fjerner den morgenen etter valget, det skal jo opp til diskusjon/høring og så setter man en evt dato for når det etv fjernes/endres

Skrevet

Det er såå irriterende med endring hele tiden når man som familie prøver å  planlegge fremover.. Den skal vel egentlig endres til 7500 kr til høsten, men så kan man ikke lenger stole på det heller...

Anonymkode: 720be...d7b

Skrevet

De vet at mange planlegger utfra dagens ordninger, så de fjerner den ikke over natta. Om det blir bestemt at den skal vekk setter de en dato frem i tid så folk får tid til å områ seg og planlegge utfra endringene.

Men du, husk å sørge for skikkelige forsikringer før du velger å gå hjemme i ulønnet permisjon. Jeg ble nemlig veldig syk da jeg gjorde det samme, og endte på minstesats aap, så sørg for å ha en forsikring som gir utbetaling om du blir langvarig syk... Her holdt alt på å gå til helvete økonomisk da jeg ble syk...

Anonymkode: 8062a...9b1

Skrevet

Den bør i aller høyeste grad bort så fort som mulig. Høyre snakker hele tiden om at det skal være insentiver for å jobbe. Kontantstøtten er IKKE det. Bedre å sikre at alle får barnehageplass etter endt permisjon. Latterlig høy sats KrF klarte å få godkjent. 

Håper kontantstøtten fases ut i 2018. 

Anonymkode: 2c73c...dfe

Skrevet

Jeg synes det er greit at det finnes en kontantstøtte for dem som faktisk ikke får barnehageplass på tross av at de har søkt innen fristen. Det kan de gjerne beholde, men det bør ikke være noe man får uansett hvis man ikke bruker barnehageplass.

Anonymkode: 0a245...9ba

Skrevet

Vi skal benytte oss av den fra august og frem til barnet vårt er 2 år. Synes det er flott at den øker til 7500,- da vi ønsker å ha barnet hjemme et år ekstra.

Anonymkode: 394d3...b4a

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Den bør i aller høyeste grad bort så fort som mulig. Høyre snakker hele tiden om at det skal være insentiver for å jobbe. Kontantstøtten er IKKE det. Bedre å sikre at alle får barnehageplass etter endt permisjon. Latterlig høy sats KrF klarte å få godkjent. 

Ja...Gud forby at det er noen som ønsker å være lengre sammen med barna sine enn 1 år! Få alle barna i barnehage fortest mulig. 

Anonymkode: 99090...93c

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja...Gud forby at det er noen som ønsker å være lengre sammen med barna sine enn 1 år! Få alle barna i barnehage fortest mulig. 

Spørsmålet er hvor lenge samfunnet skal betale friske folk for ikke å jobbe.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Neida, man kan godt være hjemme om man ønsker. Men å betale noen for å være hjemme og motta velferdsgoder uten å betale skatt er jo ren idioti fra samfunnets side. Man må nesten betale sin svært utvidede ferie selv.

Anonymkode: 27e54...a65

Skrevet

Håper virkelig at kontantstøtta består. Når minsta var liten valgte vi å ha henne 50% i barnehage, og mottok 50% kontantstøtte. Dette må jo være yppelig for alle små barn å slippe å gå fulltid i barnehage, men ha mulighet for en overgangsperiode hvor man faktisk kan være hjemme med mamma/pappa. 1 åringer har det ikke alltid best sammen med voksne som ikke er foreldre. Nå skal det sies at jeg jobbet turnus, så måtte uansett på jobb når mannen kom hjem fra jobb flere av dagene jeg hadde henne hjemme, men hvor greit det var å ha noen flere kroner å rutte med det året.

Anonymkode: 9e57d...175

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er flott at noen ønsker dette, men det bør ikke være statens oppgave å bekoste det. Ett år med betalt permisjon er i seg selv et stort gode. De andre pengene trengs til bedre barnehagedekning og opprustning av forfalne skoler. 

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi skal benytte oss av den fra august og frem til barnet vårt er 2 år. Synes det er flott at den øker til 7500,- da vi ønsker å ha barnet hjemme et år ekstra.

Anonymkode: 394d3...b4a

Det er jo dette som er problematikken...skal samfunnet betale for at foreldrene (som regel mor) skal være hjemme "et ekstra år" med barnet? Hvorfor? Ønsker man det, bør man vel planlegge ut fra det ønsket og klare å dekke seg inn økonomisk selv. Kontantstøtten som et bidrag til de som ønsker bhg-plass, men ikke får og pga det enten går ned i inntekt uten at dette var planlagt eller må bruke penger på dagmamma (som i noen tilfeller kan koste mer enn bhg da dette ikke er maksprisregulert) syns jeg er helt grei - men da sier det seg selv at i de tilfellene man faktisk får full bhg-dekning, bør kontantstøtten forsvinne.

Diskusjonen går som sagt ikke ut på om man mener det er rett eller galt å sende barna i bhg som 1-åringe, men hvem som skal måtte betale for dette. I Norge er vi jo rimelig bortskjemt på fronten som gjelder dekning av utgifter til barnehage (ja, en plass koster staten adskillig mye mer enn man faktisk betaler) og økonomiske goder i barselpermisjonen. Jeg suns da det blir merkelig å kreve at samfunnet skal betale for at man i tillegg ønsker å være hjemme med barna ut over barselpermisjonen. I de fleste andre land utenfor norden er det snakk om uker, ikke mnd eller år, før man må tilbake på jobb.

Dette er som sagt en samfunnsøkonomisk diskusjon først og fremst. Det er også viktig å se det store bildet her, ikke bare se at man selv syns det hadde vært greit å velge å være ekstra lenge hjemme og få betalt 7500,- i mnd for det. Hvilken følger får dette for samfunnet? At flere kvinner velger bort å være yrkesaktive, de taper pensjonspoeng og blir dermed mer avhengig av sine menn (joda, jeg vet kontantstøtten åpner for at fedre også kan være hjemme, men det er nå faktisk flest mødre som benytter seg av denne muligheten, og det med god margin) og at barn som hadde hatt godt av å gå i bhg (for eks pga integreringshensyn eller pga dårlig hjemmemiljø ol) blir holdt utenfor.

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Spørsmålet er hvor lenge samfunnet skal betale friske folk for ikke å jobbe.

Støttes! Når man så ser det i sammenheng med at barnetillegg etc fjernes fra de som er uføre, for at de skal ha et incentiv til å se om de kan finne seg en jobb og jobbe det de kan, så virker det ganske bort i natta at staten samtidig skal betale arbeidsføre for å være hjemme. 

Anonymkode: f9e01...bcf

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen, INGEN som nekter noen å være lenger hjemme med barna sine. Men man må da for svarte kunne ta litt ansvar selv! Staten må ditt, staten må datt, stakkers meg-holdningene må bort! Det er da ikke statens ansvar å forsørge deg og dine barn. Men, bortskjemte nordmenn. Mye vil ha mer og fanden vil ha fler. Det er flaut! 

Bort med den! 

Anonymkode: c3367...9ea

Skrevet

Hvorfor skal ikke staten (og skattebetalerne) betale for de som velger å gå hjemme (og kun motta en liten kontantstøtte fremfor en høyere vanlig lønn) et år ekstra? Det er faktisk bedre for barnet...ingen 10-12mnd gamle babyer har sosialt utbytte av barnehage - det er bare en oppbevaringsplass... Staten betaler for barna som går i barnehage også... De usle 2500,- foreldrene betaler i mnden er bare en egenandel.. Staten betaler resten av plassen. Så hvis noen dropper barnehageplassen og får penger utbetalt istedet - er det da et så stort problem?  

Anonymkode: 6d213...a72

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skal ikke staten (og skattebetalerne) betale for de som velger å gå hjemme (og kun motta en liten kontantstøtte fremfor en høyere vanlig lønn) et år ekstra? Det er faktisk bedre for barnet...ingen 10-12mnd gamle babyer har sosialt utbytte av barnehage - det er bare en oppbevaringsplass... Staten betaler for barna som går i barnehage også... De usle 2500,- foreldrene betaler i mnden er bare en egenandel.. Staten betaler resten av plassen. Så hvis noen dropper barnehageplassen og får penger utbetalt istedet - er det da et så stort problem?  

Ja, det kan nok bli et problem hvis mange nok gjør det. Man mister arbeidskraft og dermed inntekter til statskassen og velferdssamfunnet i form av ikke betalt skatt, man har en viss fare for å sette kvinnene "tilbake på kjøkkenbenken" og dermed å øke ulikheten mellom kjønnene og en barnehageplass gir også arbeid til mange, som igjen gagner samfunnet. At mor er hjemme et år ekstra med barnet har få, om noen, samfunnsøkonomiske fordeler, så at familien må stå i det økonomiske selv i den forbindelse er vel neppe så urimelig.

Skrevet
7 timer siden, MTF skrev:

Ja, det kan nok bli et problem hvis mange nok gjør det. Man mister arbeidskraft og dermed inntekter til statskassen og velferdssamfunnet i form av ikke betalt skatt, man har en viss fare for å sette kvinnene "tilbake på kjøkkenbenken" og dermed å øke ulikheten mellom kjønnene og en barnehageplass gir også arbeid til mange, som igjen gagner samfunnet. At mor er hjemme et år ekstra med barnet har få, om noen, samfunnsøkonomiske fordeler, så at familien må stå i det økonomiske selv i den forbindelse er vel neppe så urimelig.

"Sette kvinnene tilbake på kjøkkenbenken" hvis det er kvinnen selv som ønsker å gå hjemme et år (eller noen måneder) ekstra? Syns likestilling tar litt av når det plutselig er under tvang og kvinnene/familiene ikke får velge noe selv. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

"Sette kvinnene tilbake på kjøkkenbenken" hvis det er kvinnen selv som ønsker å gå hjemme et år (eller noen måneder) ekstra? Syns likestilling tar litt av når det plutselig er under tvang og kvinnene/familiene ikke får velge noe selv. 

Selvfølgelig skal man få bestemme selv, men staten skal ikke sponse det. Man må spare opp til det eller selv velge å leve på en lønning den perioden.

Anonymkode: 8062a...9b1

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vær for Guds skyld hjemme med ungene dine akkurat hvor lenge du bare vil, men ikke på bekostning av fellesskapets penger. 

Anonymkode: ecb60...d84

Skrevet

Det jeg har enormt vanskeligheter med å forstå her er: så mange kvinner er i mot kontantstøtten, men hvis alle er i mot den hvorfor skall politikerne da absolutt trumphe igjennom noe som da "koster staten sååå mye penger"????

For min del kan den godt ryke hadde absolutt ikke gjort meg noe om det ble gratis barnehage i stedet. Det er det det burde bli. Helt idiotisk å måtte betale så mye når mange land har det helt gratis slik som "vanlig" skole systemet. Med tanke på integrering hadde det også vert helt topp. Innen jobben min har jeg møtt mange 4-5 åringer som ikke snakker ett ord norsk selv om de er født her. Det hjelper absolutt ikke på integrering i det norske samfunnet. Gratis barnehage og 0 kontantstøtte hadde løst dette problemet ganske greit.

Anonymkode: b0ec0...f32

Skrevet

Synes debatt-innlegget i bt sier det meste.

"Det er et legitimt valg å være hjemme med små barn. At kontantstøtten bortfaller, er ikke til hinder for det. Men det betyr at familiene selv må betale mer for en slik prioritering. Det er ikke urimelig. Staten skal ikke belønne arbeidsdyktige voksne som velger å avstå fra lønnet arbeid."

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det jeg har enormt vanskeligheter med å forstå her er: så mange kvinner er i mot kontantstøtten, men hvis alle er i mot den hvorfor skall politikerne da absolutt trumphe igjennom noe som da "koster staten sååå mye penger"????

For min del kan den godt ryke hadde absolutt ikke gjort meg noe om det ble gratis barnehage i stedet. Det er det det burde bli. Helt idiotisk å måtte betale så mye når mange land har det helt gratis slik som "vanlig" skole systemet. Med tanke på integrering hadde det også vert helt topp. Innen jobben min har jeg møtt mange 4-5 åringer som ikke snakker ett ord norsk selv om de er født her. Det hjelper absolutt ikke på integrering i det norske samfunnet. Gratis barnehage og 0 kontantstøtte hadde løst dette problemet ganske greit.

Anonymkode: b0ec0...f32

Så mange andre land? De fleste andre land betaler langt mer for bhg enn oss. Langt mer. 

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dette! 

Man skal ikke ha betalt for å få barn, man skal skaffe seg de barn man klarer å forsørge. 

Anonymkode: cc296...913

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...