Gå til innhold

Nok en gang har syklistene bestemt seg for å eie veien!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere er så nusselige mange av dere. Gjør narr både av folks mager og type trøyer.

Tenk om en syklist har en anelse selvironi og har vært på XXL, kjøpt klatretrøya på salg vel vitende om at han (for det er nok en han ja.... damer som sykler er SÅÅÅ mye greiere og mer snertne....) har forbedringspotensial både oppover, nedover og på flatene. Men han er i en situasjon som gjør at det funker å sykle, kanskje er det positivt for helsen hans og på sikt for NAV og helsevesenet (og med det deres skattepenger) 😉 Med mindre han tryner på sykkelen og blir en byrde for velferdsnorge pga. det..... 

Men seriøst, er det ikke greit at folk sykler i de klærne de vil (en fordel om man er godt synlig) og de som fyller trøya ekstra godt burde fått skryt og ikke bli gjort narr av. 👍🏼

Anonymkode: 01160...2b8

Og du er så nusselig når du prøver å bruke hersketeknikk. 😂😂😂

Anonymkode: df7d7...0b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

15 timer siden, aanonym skrev:

Dersom jeg skulle ha kjørt inn til siden for hver gang det kom en bil, ville det tatt meg evigheter å komme meg til jobb. Bilister eier ikke veien de heller.

§ 3.Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

 

Anonymkode: 32ae6...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

§ 3.Grunnregler for trafikk.

Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret.

Vegfarende skal også vise hensyn mot dem som bor eller oppholder seg ved vegen.

 

Anonymkode: 32ae6...503

Og budskapet var...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, aanonym skrev:

Og budskapet var...?

Mest sannsynlig prøver hun å fortelle deg at du som syklist har en plikt på deg til å slippe annen trafikk forbi. Som alle som ferdes langsommere enn resten av trafikken har. 

Hovedproblemet her er jo at folk er plassert godt nedi skyttergravene sine og ikke evner å se at det er flere sider av en sak. Selvsagt er det fryktelig å bli liggende i kø bak syklister og bruke 30 minutter på en strekning som ellers ville tatt 10, når man kjører barnet sitt til lege/legevakt/sykehus. Jeg har absolutt ingen problemer med å forstå at det var 30 fryktelig lange minutter, og at hun (?) var både frustrert og irritert, redd, lei seg og sint på en og samme gang.

Samtidig har jeg også som syklist blitt utsatt for direkte livsfarlige angrep fra bilister, og det har skremt meg så mye at jeg har sluttet å sykle. En del av de holdningene som kommer fram i denne tråden er direkte skremmende, som hun som oppfordrer folk til å sprute vindusspylervæske på syklister.

Da tenker jeg at man mangler noe vesentlig, når man kan hate andre mennesker (som man ikke kjenner en gang) så voldsomt at man er villig til å potensielt skade eller drepe dem, bare fordi de sitter på en sykkel. 

Det finnes tullinger i alle leire, både blant syklister og blant bilister. Skadepotensialet er selvsagt mye større når man sitter i en bil på et tonn eller to, enn når man sitter på en sykkel som veier, tja, femten-tjue kilo kanskje? 

Mitt ønske er at alle kan oppføre seg som folk, følge trafikkreglene og ta hensyn. Og det inkluderer fravær av idiotiske "straffetiltak" som spruting med spylevæske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, aanonym skrev:

Og budskapet var...?

Atman skal ta hensyn til andre og ikke sperre bilister i 30 min. De hadde flere muligheter til å stoppe ved bussholdeplasser, men droppet det. Da gjør de seg til hinder for andre

Anonymkode: 32ae6...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Atman skal ta hensyn til andre og ikke sperre bilister i 30 min. De hadde flere muligheter til å stoppe ved bussholdeplasser, men droppet det. Da gjør de seg til hinder for andre

Anonymkode: 32ae6...503

OK, kommentaren var rettet mot meg og ikke til HI. Jeg snakket om å stoppe "hele tiden" på min vei til jobb, har ikke sagt noe som helst om denne episoden HI snakket om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her jeg bor er der en aktiv sykkelklubb.  Hver vår kommer denne debatten opp. Hver vår lover ledelsen i klubben at de ikke skal organisere treninger og turer der de sykler 40 i flokk langs landeveien og hver eneste vår treffer jeg sykkelgrupper på 40 stk + som det ikke er mulig å komme forbi på en noenlunde trygg måte. 

De som sykler til jobben og lignende er ikke til hinder for trafikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, aanonym skrev:

OK, kommentaren var rettet mot meg og ikke til HI. Jeg snakket om å stoppe "hele tiden" på min vei til jobb, har ikke sagt noe som helst om denne episoden HI snakket om.

Men hvis du er til hinder for trafikken på din vei til jobb, så skal du stoppe "hele tiden". Er du ikke til hinder, så sykle i vei du. 

Anonymkode: 32ae6...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og du er så nusselig når du prøver å bruke hersketeknikk. 😂😂😂

Anonymkode: df7d7...0b4

Oi, ja det var du den rette til å komme med. For det svaret ditt, er jo rett og slett bare et drittsvar

Anonymkode: 5e626...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men hvis du er til hinder for trafikken på din vei til jobb, så skal du stoppe "hele tiden". Er du ikke til hinder, så sykle i vei du. 

Anonymkode: 32ae6...503

Hvis hun må stoppe hele tiden for å slippe frem bilister er jo bilene til hinder for henne også. Det er ikke bare den som kan kjøre raskest som må tilpasse seg. Det er begge parter. Start litt tidligere. Sett på musikk eller en lydbok og nyt at kjøreturen er rolig innimellom.

Anonymkode: 8de5b...554

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Mamma_til_2 skrev:

Syklister som bruker veibanen skal følge trafikkreglene akkurat som bilister de har vikeplikt og skal stoppe på rødt lys.

Min mann har kamera i dashbordet for her er det mange som sykkler slik det passer de, de er syk klister på veibanen men blir det rødt lys eller vikeplikt så er de " gående" på sykkelen! 

Her har faktisk politiet dømt mot syklist i vikepliktsak flere ganger der bilist har hatt kamera og kunne bevist sin uskyld. 

Det er ikke automatisk bilisten sin feil om en syklist blir meid ned lengre.

skal få meg dashbordkamera jeg også. Har ikke men ser nødvendigheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, koro51 skrev:

Faktisk ikke. Men bra det tas tak i flere steder i landet :)

Du vet at eavisa er en humorside?

Endret av Himmel og hav
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Himmel og hav skrev:

Du vet at eavisa er en humorside?

Nope, det visste jeg ikke men er uansett glad for at min by, der jeg bor, tar dette på alvor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis hun må stoppe hele tiden for å slippe frem bilister er jo bilene til hinder for henne også. Det er ikke bare den som kan kjøre raskest som må tilpasse seg. Det er begge parter. Start litt tidligere. Sett på musikk eller en lydbok og nyt at kjøreturen er rolig innimellom.

Anonymkode: 8de5b...554

Det er de vel ikke. Det er jo syklisten som ikke klarer å holde fartsgrensen og den som ikke klarer det, må vike.

Anonymkode: 32ae6...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis hun må stoppe hele tiden for å slippe frem bilister er jo bilene til hinder for henne også. Det er ikke bare den som kan kjøre raskest som må tilpasse seg. Det er begge parter. Start litt tidligere. Sett på musikk eller en lydbok og nyt at kjøreturen er rolig innimellom.

Anonymkode: 8de5b...554

Ikke helt enig. "Hun" alene er ikke "trafikk". "Trafikk består vanligvis av mange trafikkanter. Den som alene har andre behov enn resten av trafikken må vike. Fartsgrenser på norske veier er veiledende, men det betyr ikke at det er akseptert at noen kjører i 30 i 80-sone ved ellers perfekte vegforhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.3.2017 den 21.16, koro51 skrev:

Hvorfor har dere like stor rett på veibanen når det finnes sykkelsti like ved?

I området rundt her finnes det kun gang og sykkelsti, og da skal alt foregå i gangfart, og da sykler jeg heller i veien og stopper om det er biler bak meg, enn å sykle på en gang og sykkelsti og bruke dobbelt så langt tid (om ikke mer)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Ann Christin skrev:

I området rundt her finnes det kun gang og sykkelsti, og da skal alt foregå i gangfart, og da sykler jeg heller i veien og stopper om det er biler bak meg, enn å sykle på en gang og sykkelsti og bruke dobbelt så langt tid (om ikke mer)

Samme her også. Bor i by og det er mye trafikk både av gående, syklende og biler. Gangveien er umulig å sykle på da jeg da vil oppta hele veien (har sykkelvogn). Ca 80% av veien er sykkelvei og der oppstår det ofte problemer pga gående som går i sykkelveien -nettopp fordi det er så mange mennesker. Jeg sykler og kjører til jobb ca 50/50 og som oftest går det problemfritt. Er to ganger det har vært litt ekkelt å sykle, en gang pga en bilfører som hisset seg opp (tutet og ropte at jeg måtte bruke gang- og sykkelveien selv og jeg Max bruker veien i 100 meter) og en gang fordi en gjeng gående gikk mot oss i sykkelfeltet og nektet å flytte seg selv om de så oss på lang avstand (da stoppet jeg fullt opp fordi jeg ikke kunne sykle videre, og lot dem ta valget om å klatre over sykkelen eller gå inn bak de andre gående -jeg sa ingenting til dem, tror de følte seg litt dumme da det ble skikkelig kork). 

Når det er sagt (skrevet😉) opplever jeg de skumleste hendelsene som bilist med andre bilister som ikke følger reglene og tar seg til rette.

Anonymkode: a905d...83a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, koro51 skrev:

Nope, det visste jeg ikke men er uansett glad for at min by, der jeg bor, tar dette på alvor!

Det blir ikke noe sånt forbud, hvem har innbilt deg det?

Anonymkode: 5e626...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, koro51 skrev:

Faktisk ikke. Men bra det tas tak i flere steder i landet :)

Det der er en tulleavis:) Kommer neppe til å skje!

Endret av aanonym
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.3.2017 den 21.08, ostepop123 skrev:

Altså, jeg forstår ikke denne voldsomme aggresjonen mot syklister generelt. Evner dere ikke nyansere bittelittegrann? Ja, det er duster overalt. Jeg er både syklist, bilist en sjelden gang, og fotgjenger. Som meget rolig syklist blir jeg altså nesten daglig utsatt for idiotiske bilister som presser meg ut av veien, som ikke ser meg i speilet, eller som får fullstendig rabiate anfall dersom jeg skulle finne på å være uoppmerksom et øyeblikk. Samtidig holder jeg nesten daglig på å kjøre på fotgjengere som ikke kommer på å se seg for før de krysser veien, de bare går rett ut fordi de ikke hører meg, antar jeg. Og ja, idiotiske syklister ser jeg også. Men jeg går da ikke rundt med en sånn voldsom aggresjon av den grunn? Hva er det som gjør at dere omtrent hisser på dere hjerteinfarkt bare man nevner ordet syklist? Dere som er så sinna, dere vet at vi har nøyaktig like stor rett til å være i veibanen som dere? Hva er det som gjør at dere tenker dere er så priviligerte?

Nei, mitt poeng er at de ikke har den retten. Her vi bor har vi flotte gang- og sykkelstier på nesten alle strekker. Samtidig har vi og mange bakker og trange veier med mye svinger. Veldig mange flinke syklister bruker sykkelstiene her (slik veldig mange i denne tråden sier de gjør og det tror jeg på for mitt inntrykk er at damer er mye flinkere til å vise hensyn enn menn, og det er jo stort sett damer som sitter her. Min aggresjon er mot disse mannfolka som tror de eier veien. Det ville kanskje vært bittelitt mer ubeleilig å skifte mellom vei og sykkelfelt når de skal oppover og nedover f.eks. men man tar da såpass hensyn at man bruker sykkelstien der når den er tom, f.eks en sen ettermiddag etter rushtid når den er tom for fotgjengere og i oppoverbakke. Eller så må man rett og slett tilpasse seg omgivelsene sine og sykle litt saktere enn 35 på sykkelstien når det tett trafikk, så du ikke blokkerer da i alle fall. Men disse kondomdressmannfolka de tilpasser seg ikke over hode. Om de vil sykle i 60 så gjør de det der det passer dem. Og ja, disse egoistiske hvite middelaldrende mennene finnes over alt (og jeg irritererer meg over dem over alt) men de er aller mest synlig i trafikken. Der kan du liksom ikke unngå dem. 

Anonymkode: 462d5...2a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kan ikke lese den siden det er betalingsabonnement

Anonymkode: 5e626...444

 

Her er reglene

Dette er reglene som nå kan lese totalt 20 steder på veien rundt Store Stokkavatn:

  • Alle som ferdes på turveiene skal opptre aktsomt og vise hensyn overfor andre brukere.
  • Syklister som passerer andre brukere skal gi signal før passering, og passering må foretas med tilnærmet gangfart.

*** Turveiene skal ikke benyttes av syklister hvis hovedformålet er trening.**

  • Sykler skal være forskriftsmessig utstyrt, men blant annet lys og ringeklokke.

Ikke sykkelforbud

Nergård understreker at det ikke er forbudt å sykle rundt vatnet. Det skal fortsatt være mulig å velge denne ruta til og fra jobb, for eksempel. Det er treningssyklistene – de som farer rundt vatnet i en voldsom fart og dermed er til fare for andre – som nå erklæres uønsket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

44 minutter siden, koro51 skrev:

 

Her er reglene

Dette er reglene som nå kan lese totalt 20 steder på veien rundt Store Stokkavatn:

  • Alle som ferdes på turveiene skal opptre aktsomt og vise hensyn overfor andre brukere.
  • Syklister som passerer andre brukere skal gi signal før passering, og passering må foretas med tilnærmet gangfart.

*** Turveiene skal ikke benyttes av syklister hvis hovedformålet er trening.**

  • Sykler skal være forskriftsmessig utstyrt, men blant annet lys og ringeklokke.

Ikke sykkelforbud

Nergård understreker at det ikke er forbudt å sykle rundt vatnet. Det skal fortsatt være mulig å velge denne ruta til og fra jobb, for eksempel. Det er treningssyklistene – de som farer rundt vatnet i en voldsom fart og dermed er til fare for andre – som nå erklæres uønsket.

Hvordan kan du sidestille det å sykle der, mot å sykle i trafikken?

Anonymkode: 5e626...444

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...