Gå til innhold

Nok en gang har syklistene bestemt seg for å eie veien!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

20 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Det gjør at gale bilister faktisk må svinge utenom når de kjører forbi, og ikke bare sneie syklisten som om hun var luft. 

Og så går det dobbelt så fort å kjøre forbi, fordi syklistrekken er bare halvparten så lang :-) 

Anonymkode: 01160...2b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, aanonym skrev:

Synes det blir en ganske retorisk og uinteressant problemstilling. Det er neppe dagligdags at du eller andre bilister blir liggende bak en hel sykkeklasse som bruker hele veien og nekter å slippe forbi trafikk i ti minutter. 

Det er absolutt ikke uvanlig. 

Anonymkode: 32ae6...503

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Oi, det var lurt ja. Så kanskje en syklist får det i øyet, velter og skader seg pga. deg. :-) Du er vel en av disse som inviterer alle ungene, selv de som mobber ditt barn, på bursdag du.....

Anonymkode: 01160...2b8

De klarte fint å vifte med knyttneven, så de var nok langt i fra å miste balansen.. Men du er kanskje en av de som krisemaksimerer alt? 

Anonymkode: d9924...724

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste syklister har og benytter bil selv langt mer enn de sykler. Og har derfor evnen til å forstå hva som skjer inni hodet på bilførere når de møter syklister. Hos de fleste er ikke dette noe problem, er mitt inntrykk. 


Veitrafikkloven tillater både biler, gående, syklister og div. annet å ferdes langs veiene.

Gang- og sykkelstier har fartsgrense som man overstiger på landeveissykkel (og for alle trillende mødre, eldre mennesker  og små barns trygghet ønsker dere ikke landeveissyklistene dit....).

Hva med å dele veien, gjøre plass til alle? På Mallorca tuter bilene før de kjører forbi syklister, for å varsle om at her kommer det en bil. Der har de smale veier. Men også evnen til å tilpasse seg hverandre og dele fremfor å ønske å skade. Et fint sted som ser ut til å funke veldig bra. 

Anonymkode: 01160...2b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De klarte fint å vifte med knyttneven, så de var nok langt i fra å miste balansen.. Men du er kanskje en av de som krisemaksimerer alt? 

Anonymkode: d9924...724

Hvis det hadde skjedd en ulykke, så hadde du blitt dømt for med forsett å ha skapt en trafikkfarlig situasjon. Og sånn er det. Har skjedd før. Uansett hvor forbanna man blir på folk, har man ikke rett til å skade dem i trafikken.

Anonymkode: 97239...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De klarte fint å vifte med knyttneven, så de var nok langt i fra å miste balansen.. Men du er kanskje en av de som krisemaksimerer alt? 

Anonymkode: d9924...724

Det kan hende de syntes spylervæske i øyet var litt kjipt. Å vifte med knyttneven er ikke særlig mye vanskeligere enn å ta en slurk fra drikkeflaska, eller gire med bilen....  Om du slutter å sprute på dem slutter de å vifte med knyttneven.
Jeg liker å tro at jeg er et normalt oppegående menneske, som synes alle har rett til å bruke samfunnets goder og samtidig ta ansvar. Jeg blir også sinna, men jeg går ikke fysisk til angrep på folk, slik det faktisk er å sprute vindusspylervæske på syklister. 

Anonymkode: 01160...2b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ofte redd som forgjenger på grunn av sykklister som tror de kan gjøre som de vil. Først durer de frem i full fart på fortauene uten å ta hennsyn slik de skal for så å plutselig hive seg ut i bilveien. Overholder ikke noen vikeplikt og stopper ikke på rødt lys. Da hiver de seg heller opp på fortauet forran fotgjengere eller sneier deg mens de sykkler over fortgengerfeltet.

Vi skulle hatt fler kontroller her i Trondheim der de tok sykklistene. Saftige bøter hadde nok hjulpet.

Anonymkode: 181ac...042

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ofte redd som forgjenger på grunn av sykklister som tror de kan gjøre som de vil. Først durer de frem i full fart på fortauene uten å ta hennsyn slik de skal for så å plutselig hive seg ut i bilveien. Overholder ikke noen vikeplikt og stopper ikke på rødt lys. Da hiver de seg heller opp på fortauet forran fotgjengere eller sneier deg mens de sykkler over fortgengerfeltet.

Vi skulle hatt fler kontroller her i Trondheim der de tok sykklistene. Saftige bøter hadde nok hjulpet.

Anonymkode: 181ac...042

Helt enig, de utnytter alle situasjoner og oppfører seg som fotgjengere (gjør dem ingenting å sneie borti en barnevogn, for de ser deg rett og slett ikke), plutselig er de  "bilister" og vil at biler skal overholde vikeplikt. Flere ulykker å lese om hvor de meier ned barn som går på fortau. Makan til arrogante grupper av mennesker, rene pøblene er de.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De klarte fint å vifte med knyttneven, så de var nok langt i fra å miste balansen.. Men du er kanskje en av de som krisemaksimerer alt? 

Anonymkode: d9924...724

Jeg opplevde en lur bilist som syns det var kjempegøy å gjøre som du gjorde ( jeg syklet alene helt inntil kanten). Jeg fikk spruten midt i øyet, kjørte av, ned en skråning og tryna skikkelig. Brakk armen på 3 steder og fikk en skikkelig hjernerystelse. Operasjonen av armen tok 3 timer og jeg var borte fra jobb i 3 mnd. Kjempeidé. Men det sier jo noe om intelligensen din. 

Anonymkode: 932a8...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg skjønner ikke hvorfor de ikke kan bruke gang/sykkelsti? Jeg skjønner det jo hvis det er folk på gangveien eller man sykler i 60 km/t, men nesten bestandig er gangveien tom og veldig ofte kjører de ikke sååå fort (f.eks i oppoverbakker) og allikevel kjører kondomkrisa midt i veien.. Jeg har ingenting i mot vanlige folk på sykkel, og jeg kan dele når det er nødvendig. Men disse mannfolka i 50-årskrise som tror de eier verden... Jeg blir gal! 

Anonymkode: 462d5...2a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg opplevde en lur bilist som syns det var kjempegøy å gjøre som du gjorde ( jeg syklet alene helt inntil kanten). Jeg fikk spruten midt i øyet, kjørte av, ned en skråning og tryna skikkelig. Brakk armen på 3 steder og fikk en skikkelig hjernerystelse. Operasjonen av armen tok 3 timer og jeg var borte fra jobb i 3 mnd. Kjempeidé. Men det sier jo noe om intelligensen din. 

Anonymkode: 932a8...9ad

Anmeldte du denne saken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men jeg skjønner ikke hvorfor de ikke kan bruke gang/sykkelsti? Jeg skjønner det jo hvis det er folk på gangveien eller man sykler i 60 km/t, men nesten bestandig er gangveien tom og veldig ofte kjører de ikke sååå fort (f.eks i oppoverbakker) og allikevel kjører kondomkrisa midt i veien.. Jeg har ingenting i mot vanlige folk på sykkel, og jeg kan dele når det er nødvendig. Men disse mannfolka i 50-årskrise som tror de eier verden... Jeg blir gal! 

Anonymkode: 462d5...2a1

Enig, har heller ikke imot vanlige syklister, det er de som oppfører seg som om de er alene uten å ta hensyn til fotgjengere, barnevogner, sykkeltraller med barn i, samt trafikken forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, koro51 skrev:

Enig, har heller ikke imot vanlige syklister, det er de som oppfører seg som om de er alene uten å ta hensyn til fotgjengere, barnevogner, sykkeltraller med barn i, samt trafikken forøvrig.

Snittfart for landeveissyklister er kanskje 30-35 km/t på flatmark. Langt mer nedover. Langt mindre oppover. Ikke så kult på gang- og sykkelveien når man er ute å går med barnevogn og har med storebror/søster på løpesykkel kanskje?
De som sykler på terrengsykkel og jobbsyklister benytter gang- og sykkelvei her, men jeg skjønner at situasjonen kan være en annen i byer.  

Anonymkode: 01160...2b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Problemet er at syklister er "usynlige" og må vike for alt og alle hele tiden, både folk og biler. Jeg sykler på gang/sykkesti der slike finnes, men ofte må jeg ut i veibanen. På fortauer det ikke lov til å sykle fortere enn gangfart.

Jeg er ikke like rask som en bil, men har like stor rett til å være der. Sykkel er ofte et effektivt og fleksibelt transportmiddel, særlig i trafikkert bystrøk. Dersom jeg skal ta hensyn til alle, sykle nærmest i grøftekanten eller stoppe i tide og utide for å slippe forbi biler som har det så fryktelig travelt, så blir poenget med å sykle i stor grad borte. (Og dere som bruker spylevæske for å markere hvor irriterende det er å bli forbisyklet for andre gang: Guess what, jeg holde rikke styring på akkurat hvilke biler som har kjørt forbi meg. Hadde jeg registrert det, hadde det vanket en pen liten anmeldelse:)

Vi som sykler til daglig, i rushtiden, gjør det ofte ikke for å "sykle oss en kosetur" eller trene, men for å komme oss frem på en effektiv måte. Og vi har som sagt akkurat like mye rett til vegbanen som bilistene.

Vil oppfordre dere heltidsbilister til å lette på r...va og sykle til jobb innimellom. Jo færrre biler det blir på veiene, jo mindre trafikk blir det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Snittfart for landeveissyklister er kanskje 30-35 km/t på flatmark. Langt mer nedover. Langt mindre oppover. Ikke så kult på gang- og sykkelveien når man er ute å går med barnevogn og har med storebror/søster på løpesykkel kanskje?
De som sykler på terrengsykkel og jobbsyklister benytter gang- og sykkelvei her, men jeg skjønner at situasjonen kan være en annen i byer.  

Anonymkode: 01160...2b8

Heldigvis har jeg hørt at det er innført sykkelforbud enkelte steder og jeg håper det blir mer av det. Bøter til uaktsomme syklister. Har også lest at politi har hatt kontroller utelukkende for å ta uaktsomme syklister der barn ferdes på sin skolevei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, koro51 skrev:

Heldigvis har jeg hørt at det er innført sykkelforbud enkelte steder og jeg håper det blir mer av det. Bøter til uaktsomme syklister. Har også lest at politi har hatt kontroller utelukkende for å ta uaktsomme syklister der barn ferdes på sin skolevei.

Var det her du leste om sykkeforbudet::nigo:http://eavisa.com/2014/12/15/na-blir-det-forbudt-a-sykle-pa-bilvei-syklistene-raser/ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, koro51 skrev:

Anmeldte du denne saken?

Han kjørte bare videre uten å stoppe. Var ingen vitner. Var på en øde vei. Vi fant aldri ut hvem det var. 

Anonymkode: 932a8...9ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg forstår ikke denne voldsomme aggresjonen mot syklister generelt. Evner dere ikke nyansere bittelittegrann? Ja, det er duster overalt. Jeg er både syklist, bilist en sjelden gang, og fotgjenger. Som meget rolig syklist blir jeg altså nesten daglig utsatt for idiotiske bilister som presser meg ut av veien, som ikke ser meg i speilet, eller som får fullstendig rabiate anfall dersom jeg skulle finne på å være uoppmerksom et øyeblikk. Samtidig holder jeg nesten daglig på å kjøre på fotgjengere som ikke kommer på å se seg for før de krysser veien, de bare går rett ut fordi de ikke hører meg, antar jeg. Og ja, idiotiske syklister ser jeg også. Men jeg går da ikke rundt med en sånn voldsom aggresjon av den grunn? Hva er det som gjør at dere omtrent hisser på dere hjerteinfarkt bare man nevner ordet syklist? Dere som er så sinna, dere vet at vi har nøyaktig like stor rett til å være i veibanen som dere? Hva er det som gjør at dere tenker dere er så priviligerte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, ostepop123 skrev:

Altså, jeg forstår ikke denne voldsomme aggresjonen mot syklister generelt. Evner dere ikke nyansere bittelittegrann? Ja, det er duster overalt. Jeg er både syklist, bilist en sjelden gang, og fotgjenger. Som meget rolig syklist blir jeg altså nesten daglig utsatt for idiotiske bilister som presser meg ut av veien, som ikke ser meg i speilet, eller som får fullstendig rabiate anfall dersom jeg skulle finne på å være uoppmerksom et øyeblikk. Samtidig holder jeg nesten daglig på å kjøre på fotgjengere som ikke kommer på å se seg for før de krysser veien, de bare går rett ut fordi de ikke hører meg, antar jeg. Og ja, idiotiske syklister ser jeg også. Men jeg går da ikke rundt med en sånn voldsom aggresjon av den grunn? Hva er det som gjør at dere omtrent hisser på dere hjerteinfarkt bare man nevner ordet syklist? Dere som er så sinna, dere vet at vi har nøyaktig like stor rett til å være i veibanen som dere? Hva er det som gjør at dere tenker dere er så priviligerte?

Hvorfor har dere like stor rett på veibanen når det finnes sykkelsti like ved? Og forresten så høres du ut som om du er den som får hjerteinfarkt av en slik diskusjon. Jeg kjenner en som ble påkjørt av bil hvor syklisten selv fikk all skyld. How is that?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, koro51 skrev:

Hvorfor har dere like stor rett på veibanen når det finnes sykkelsti like ved? Og forresten så høres du ut som om du er den som får hjerteinfarkt av en slik diskusjon. Jeg kjenner en som ble påkjørt av bil hvor syklisten selv fikk all skyld. How is that?

Haha, du mener jeg skal vite svaret på det siste spørsmålet der? Det var vel syklistens feil, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, ostepop123 skrev:

Haha, du mener jeg skal vite svaret på det siste spørsmålet der? Det var vel syklistens feil, da?

Det sier mest om syklisten. Selv har jeg helt sluttet å sykle fordi jeg er lei av at andre syklister sikter på sykkeltrallen hvor barna sitter! Bred sykkelsti og oppføre seg slik! Synes at bilistene tar mer hensyn enn syklister og tro meg, jeg har SLUTTET å sykle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, koro51 skrev:

Det sier mest om syklisten. Selv har jeg helt sluttet å sykle fordi jeg er lei av at andre syklister sikter på sykkeltrallen hvor barna sitter! Bred sykkelsti og oppføre seg slik! Synes at bilistene tar mer hensyn enn syklister og tro meg, jeg har SLUTTET å sykle.

Det var mitt poeng. Det finnes syklister som gjør dumme ting, så klart, akkurat som at noen bilister gjør det, og noen fotgjengere. Bilistene MÅ ta mer hensyn, fordi de har størst skadepotensiale. Det unnskylder ikke hensynsløse syklister, men det er altså ikke alle syklister som er gale - ikke alle bilister heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

14 minutter siden, koro51 skrev:

Hvorfor har dere like stor rett på veibanen når det finnes sykkelsti like ved? Og forresten så høres du ut som om du er den som får hjerteinfarkt av en slik diskusjon. Jeg kjenner en som ble påkjørt av bil hvor syklisten selv fikk all skyld. How is that?

Til det første: Syklister HAR like stor rett til å være i vegbanen som bilister. Det er fakta, om du liker det eller ikke. Gang- og sykkelveier kan være å foretrekke, men til tiden er de stapp fulle av gående/barnevogner/småbarn/pensjonister/ungdommer som går tre i bredden osv. Og da er vegbanen det mest effektive alternativet. 

 

Endret av aanonym
feil sitering...
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, aanonym skrev:

 

Til det første: Syklister HAR like stor rett til å være i vegbanen som bilister. Det er fakta, om du liker det eller ikke. Gang- og sykkelveier kan være å foretrekke, men til tiden er de stapp fulle av gående/barnevogner/småbarn/pensjonister/ungdommer som går tre i bredden osv. Og da er vegbanen det mest effektive alternativet. 

 

Dere er nå ihvertfall sykt i veien i rundkjøringene og ikke har jeg sett et eneste menneske på sykkelstien når det ligger en irriterende syklist og skaper krøll i trafikken. Det kan hende dere har rett å være der men dere har ingen rett til å meie ned andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, koro51 skrev:

Dere er nå ihvertfall sykt i veien i rundkjøringene og ikke har jeg sett et eneste menneske på sykkelstien når det ligger en irriterende syklist og skaper krøll i trafikken. Det kan hende dere har rett å være der men dere har ingen rett til å meie ned andre.

Nei, og det har altså ikke bilister heller, rett til å meie ned andre, mener jeg. Da koker det ned til følgende:

Syklister har lov til å bruke veien.

Bilister har lov til å bruke veien.

Både syklister og bilister må oppføre seg som folk, og de aller fleste gjør det. Ingen grunn til å drive universell fordømmelse av hverken den ene eller den andre gruppa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...