Pringles Skrevet 22. mars 2017 #26 Skrevet 22. mars 2017 Jeg går utfra at du med venn mener et voksent vennskap som man har til f eks venninner... svaret er at Nei, det kunne jeg ikke. Ei heller person med annen psykisk utviklingshemming. Et vennskap av det slaget som jeg tenker på fordrer en balanse med tanke på både mentale og sosiale ressurser for å gi noe. En person med DS er psykisk utviklingshemmet, og fungerer på et helt annet plan enn meg som er funksjonsfrisk.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2017 #27 Skrevet 22. mars 2017 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Mennesker med downs har jo en utviklingsskade (men i ulik grad selvsagt). Selvsagt kan man være venninne med noen som har downs, men de aller fleste vil jo selvsagt tilpasse forholdet etter den andres forståelseevne. Om man har ei venninne med downs som ha Anonymkode: 1490a...8f3 Det der er jo riv ruskande galt. Mennesker med downs har ikkje utviklingsskade i varierande grad. Dei har eit kromosomavvik. Eg tviler på at eg kunne vore venninne med nokon som har downs (slik eg definerer eit venninneforhold iallefall). Eg kunne sikkert hatt det kjekt, men eg ville nok følt meg meir som støttekontakt ja. Anonymkode: f66bf...1ab
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2017 #28 Skrevet 22. mars 2017 Kromosomavviket som du kaller det er et kromosom for mye. Resultatet er at de er psykisk utviklingshemmet. Det er den vanligste formen for psykisk utviklingshemming. Jeg tror de fleste er enige her og bruker litt forskjellig terminologi. Anonymkode: a5037...173
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2017 #29 Skrevet 22. mars 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Klart det er det. Jeg har akkurat gjort det. To mennesker med mental alder på 12 år kan fint sammenlignes. To mennesker med mental alder på 20 og 30 kan også sammenlignes. Anonymkode: a5037...173 For å være venner må man nesten ha noe viktig til felles. Jeg har ikke møtt noen med Downs som jeg har ført jeg har noe særlig til felles med. Det holder ikke å være dårlige til å stave. Det skal ganske mye til før jeg definitivt eier noen som en venn. Jeg tror det er 4 personer jeg definerer slik. De som er litt fjernere Ser jeg på som gode bekjente. Det er også mennesker jeg kan ha det hyggelig med, men de er ikke nære slik venner er. I den siste gruppen kan jeg godt ha noen med Downs. Anonymkode: fafaf...21d
Søte Satan Skrevet 22. mars 2017 #31 Skrevet 22. mars 2017 16 timer siden, SuperFries skrev: Virkelig? Er dette et seriøst spørsmål? Selvsagt kan jeg det! Hvorfor skulle jeg ikke vært venn med en med Downs? Hvordan kommer man i det hele tatt på et slikt spørsmål og en slik tanke? Dette klarer jeg ikke å tro på.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2017 #32 Skrevet 22. mars 2017 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja. Alenemødre kan kun ha alenemødre som venninner, de med knekt fot må finne seg nye venner med knekt fot osv... Herregud! Ikke rart det er store skiller i verden. Det er jo utallige her inne som heller ikke kan ha venninner eller mann som har normal IQ for da kan man ikke ha dype samtaler og diskusjoner 😂 Det e så mye rart her inne. Så utrolig liten evne til å se andre enn seg selv. "Jeg er rik, kan ikke ha venner som bare tjener 400 000 i året altså!" Jeg er så utrolig heldig at jeg klarer å se alle sider av ett menneske! Anonymkode: 37dc8...b7d Det er ikke noen på dette forumet som uttrykker det du sier her. Men mange uttrykker at de må føle at venn og partner er på samme nivå som dem. Anonymkode: 0201d...99a
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2017 #33 Skrevet 22. mars 2017 *ser for seg Rainman* Det avhenger, hvis vi gjør venneting, som å dra for å spille på hester så gjerne det! Anonymkode: f5b4c...0fa
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2017 #34 Skrevet 22. mars 2017 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: *ser for seg Rainman* Det avhenger, hvis vi gjør venneting, som å dra for å spille på hester så gjerne det! Anonymkode: f5b4c...0fa Rain man hadde ikke Downs, altså... Anonymkode: 0201d...99a
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2017 #35 Skrevet 22. mars 2017 Jeg har venner med Downs jeg. Men det er jo et vennskap som er av litt annen karakter enn det jeg har med de uten downs. Men vi snakker nå om de samme tingene - og har ganske lik humor. Her snakker vi ironi og ganske bekmørk lytehumor. Anonymkode: 1369c...c8e
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2017 #36 Skrevet 22. mars 2017 17 minutter siden, Anonym bruker skrev: Rain man hadde ikke Downs, altså... Anonymkode: 0201d...99a Jeg tenkte på den filmen med Tom Cruise og Dustin Hoffman. Anonymkode: f5b4c...0fa
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2017 #37 Skrevet 22. mars 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tenkte på den filmen med Tom Cruise og Dustin Hoffman. Anonymkode: f5b4c...0fa Skjønte det. Og han hadde likevel ikke Downs. Anonymkode: 0201d...99a
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2017 #38 Skrevet 22. mars 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Skjønte det. Og han hadde likevel ikke Downs. Anonymkode: 0201d...99a Uh, jo. Han hadde Downs. Han var sånn som ikke klarte seg selv. Downs. Men et geni på å telle. Anonymkode: f5b4c...0fa
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2017 #39 Skrevet 22. mars 2017 Jeg kunne ikke hatt et likeverdig venninne forhold med en med downs nei. Vi er liksom ikke helt på samme nivå Anonymkode: 6d0a4...f40
prikkete_kjole Skrevet 22. mars 2017 #40 Skrevet 22. mars 2017 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Uh, jo. Han hadde Downs. Han var sånn som ikke klarte seg selv. Downs. Men et geni på å telle. Anonymkode: f5b4c...0fa Så fordi han ikke klarte seg selv så må han ha downs? Fantastisk logikk. Jeg er rimelig sikker på at rainman hører hjemme i autismespekteret et sted. Jeg er helt sikker på at han ikke har downs. Tror kanskje ikke du helt vet hva downs syndrom er.
Søte Satan Skrevet 22. mars 2017 #41 Skrevet 22. mars 2017 39 minutter siden, Anonym bruker skrev: Uh, jo. Han hadde Downs. Han var sånn som ikke klarte seg selv. Downs. Men et geni på å telle. Anonymkode: f5b4c...0fa Rainman var autist.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2017 #42 Skrevet 22. mars 2017 59 minutter siden, Anonym bruker skrev: Uh, jo. Han hadde Downs. Han var sånn som ikke klarte seg selv. Downs. Men et geni på å telle. Anonymkode: f5b4c...0fa Ehh, nei. Du vet tydeligvis ikke hva downs syndrom er Anonymkode: 96188...07f
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 22. mars 2017 #43 Skrevet 22. mars 2017 Nei, det kunne jeg ikke. Og de her som har svart at de kan, lyver, eller legger noe helt annet i et venninneforhold enn hva jeg gjør. Selv om det er tre forskjellige typer downs, og den minst alvorlige ikke gir har de mest utpregede kjennetegnene, er de pu. Selv om jeg godt kan til ringe tid med, og ha det hyggelig med mennesker på er annet mentalt nivå enn meg selv, så vil det likevel være langt unna min definisjon på et gjensidig vennskapsforhold.
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2017 #44 Skrevet 22. mars 2017 Hi her Ser ut til at de fleste tenker som meg ja. Og nei, rainman hadde ikke downs. Rainman kunne jeg vært venn med. Type støttekontakt- venn med Anonymkode: bca29...a20
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2017 #45 Skrevet 22. mars 2017 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Dette er da VIRKELIG ikke sammenlignbart! Anonymkode: 37dc8...b7d Jo, vil si det er veldig sammenlignbart! Anonymkode: c9c8a...c3e
Anonym bruker Skrevet 22. mars 2017 #46 Skrevet 22. mars 2017 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Uh, jo. Han hadde Downs. Han var sånn som ikke klarte seg selv. Downs. Men et geni på å telle. Anonymkode: f5b4c...0fa Du vet at det fins tusenvis av ulike former for utviklingshemminger og utviklingsforstyrrelser? Downs syndrom er ett eneste, helt spesifikt syndrom, som gir både mentale og fysiske utslag, og som bl a gir et karakteristisk utseende. I tillegg til psykisk utviklingshemming, og en del vanlige følgesykdommer (mange har bl a hjertesykdom.) Det skyldes en kromosomfeil som er til stede allerede på embryostadiet, og især opptrer dette hvis mødrene er mer enn 40 år når barnet unnfanges. Rain man-figuren portretterte en noe atypisk autist som nettopp IKKE har psykisk utviklingshemming, men altså en sosial utviklingsforstyrrelse. Hans "tallmagi" skyldtes at han var i den sjeldne kategorien man før kalte "idiot savant". Savant betyr "vitende", og de som har denne helt spesifikke formen for autisme, kan ofte ha et spesialområde der de nærmest er genier. Dette har absolutt ingen ting med Downs å gjøre, etter som en "savant" har et normal antall kromosomer. Deres problemer skyldes andre ting. Anonymkode: 0201d...99a
SuperFries Skrevet 23. mars 2017 #47 Skrevet 23. mars 2017 17 timer siden, Søte Satan skrev: Dette klarer jeg ikke å tro på. Hvorfor klarer du ikke tro på det? Det finnes utallige grader av vennskap og utallige ulike uttrykksformer for en med Downs. Noen er sinnsykt fantastiske på dikt, og har refleksjoner du ikke kunne maktet selv. Jeg putter ikke alle mine vennskap inn i samme boks. Derfor kan jeg også skape vennskap som kanskje er utradisjonelle. Men dog fantastisk givende.
Iiiiik Skrevet 23. mars 2017 #48 Skrevet 23. mars 2017 Det tror jeg ikke. Jeg kunne hatt et vennskapelig forhold, og jeg kunne blitt oppfattet som en venn av en med Down syndrom (det gjør jeg også), men for meg er et venneforhold mer likeverdig enn det jeg har med en som er så forskjellig fra meg.
Superdolly Skrevet 23. mars 2017 #49 Skrevet 23. mars 2017 20 timer siden, den perfekte mor skrev: Nei, det kunne jeg ikke. Og de her som har svart at de kan, lyver, eller legger noe helt annet i et venninneforhold enn hva jeg gjør. Selv om det er tre forskjellige typer downs, og den minst alvorlige ikke gir har de mest utpregede kjennetegnene, er de pu. Selv om jeg godt kan til ringe tid med, og ha det hyggelig med mennesker på er annet mentalt nivå enn meg selv, så vil det likevel være langt unna min definisjon på et gjensidig vennskapsforhold. Dette.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå