Gå til innhold

Jeg har spart penger til eget barn.


Anbefalte innlegg

Skrevet
2 timer siden, Pringles skrev:

Du skal da ikke under noen omstendigheter dele din datters sparepenger med stedatter!! Det er jo kriminelt! Din stedatter er overhodet ikke ditt økonomiske ansvar, at foreldrene ikke har spart er ikke ditt problem. At stebarn føler det urettferdig kan så være, men det er fortsatt ikke ditt problem. Den følelsen må stebarnet adressere til de ansvarlige - foreldrene! Om stebarnet sier noe svarer du enkelt og greit at det må hun ta opp med foreldrene. 

Fy skam deg !!! Godt jeg ikke er en del av din familie. Meg meg meg og kanskje litt deg.. uff at det fortsatt finnes slike mennesker. Tenker kun på deg selv. Stedatter er så stygt ord. 

Anonymkode: 1bee9...24b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er veldig snilt av deg, og synes du skal kjøpe den mopeden og glede din stedatter 😊! Pengene du har spart gir mye renter hvert år.

Anonymkode: d86c1...17e

Skrevet
3 timer siden, Pringles skrev:

Du skal da ikke under noen omstendigheter dele din datters sparepenger med stedatter!! Det er jo kriminelt! Din stedatter er overhodet ikke ditt økonomiske ansvar, at foreldrene ikke har spart er ikke ditt problem. At stebarn føler det urettferdig kan så være, men det er fortsatt ikke ditt problem. Den følelsen må stebarnet adressere til de ansvarlige - foreldrene! Om stebarnet sier noe svarer du enkelt og greit at det må hun ta opp med foreldrene. 

Kriminelt? 

Er du helt på styr?! Dette er penger som inntil videre er HI's og hun bestemmer hva de skal brukes på. Et stebarn er også en del av familien, og er ikke mindre verdt enn hennes biologiske barn!

Anonymkode: d86c1...17e

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kriminelt? 

Er du helt på styr?! Dette er penger som inntil videre er HI's og hun bestemmer hva de skal brukes på. Et stebarn er også en del av familien, og er ikke mindre verdt enn hennes biologiske barn!

Anonymkode: d86c1...17e

Det er da ikke snakk om hvor mye verdt noen som helst er, men det faktum at barn er foreldrenes ansvar. Så kan man inkludere, være rettferdig, være familie så mye man vil, uten at man samtidig har i bakhodet at det er foreldrenes ansvar å sørge for sine barn. Stebarn ER ikke det samme som egne barn, og det skal det heller ikke være. Som steforelder kan man være glad i stebarnet og alt det der, men det er verken naturlig eller riktig at steforelder skal ta plassen til de som er foreldre!

Skrevet

Synes det er så mye dobbel moral her. Stakkars stebarn skal få fra alle ledd. Men biobarn må godta at de ikke får det samme som stebarn får fra sin del av familien. Her er det motsatt og da blir det ramaskrik. 

Ingen som synes synd på hennes barn fordi hun ikke har fått delta på sydenturer o.l som stedatter har fått via sin mor. 

Synes foreldrene først og fremst har ansvar for sine egne barn. 

 

 

Anonymkode: 56bb7...10c

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fy skam deg !!! Godt jeg ikke er en del av din familie. Meg meg meg og kanskje litt deg.. uff at det fortsatt finnes slike mennesker. Tenker kun på deg selv. Stedatter er så stygt ord. 

Anonymkode: 1bee9...24b

Vås. Hvis stedatteren fikk dra til USA på ferie, og den andre fikk en moped - hvem er stygg og egoistisk mot hvem? De gjør ulike valg og har helt ulike verdier.

Og stedatter, stesønn, stemor og stefar er slett ikke stygge ord. Man blir ikke biologisk i slekt med et barn selv om to voksne forelsker seg.

Anonymkode: e69d9...297

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Åå herregud. Skremmende hvordan man snakker her inne. Stakkars "stedatter". Er man familie så er man familie uavhengig av kjøtt og blod. Jeg har tre jenter og en "stedatter". Kunne aldri ha forskjellsbehandlet de. De er alle jentene mine fordi om det er en annen mor inni i bildet. Jeg har økonomien til det. Ja da får alle det samme. Ingen forskjellsbehandling. Jeg elsker mannen min og selvfølgelig barnet hans. Hun er en del av han. Skulle bare mangle. Så sant man ikke har planer om å skilles. Jeg har i hvertfall ikke det så han sine barn er mine barn og omvendt. Hadde han sittet med pengene så vet jeg han hadde tenkt det samme. Hva penger kan gjøre med en familie. Skremmende. Mitt bare mitt.  

Anonymkode: 1bee9...24b

Tror du din manns datter ser på deg som en mor, da? Hun har jo sin egen.

Anonymkode: e69d9...297

Skrevet
15 timer siden, Cersei Lannister skrev:

Prat i alle fall med barna og ikke overøst dine barn med gaver og fordeler.

Jeg satt og så på at mine halvsøsken (og et helt søsken) fikk både bunad, moped og sertifikat. Jeg fikk ikke ei krone til slikt, og ja det skaper bitterhet når det pøses ut til enkelte og ikke alle, selv når det kommer fra "stefamilien"

Men syns du ikke det er din kjødelige familie du skulle være sur på, da? Som hjalp ditt helsøsken og ikke deg? Hva halvsøsken får av sin egen familie er da ikke noe noen kan legge seg oppi.

Anonymkode: e69d9...297

Skrevet
På 22.3.2017 den 16.26, Anonym bruker skrev:

Men syns du ikke det er din kjødelige familie du skulle være sur på, da? Som hjalp ditt helsøsken og ikke deg? Hva halvsøsken får av sin egen familie er da ikke noe noen kan legge seg oppi.

Anonymkode: e69d9...297

Er begge to jeg er skuffet over, og her var det samlegave fra begge foreldrene.

Men helt ærlig, hvis man har stebarn og vil være som en mor for dem, så burde man behandle dem likt også når det gjelder gaver.

Skrevet
På Wednesday, March 22, 2017 den 16.24, Anonym bruker skrev:

Tror du din manns datter ser på deg som en mor, da? Hun har jo sin egen.

Anonymkode: e69d9...297

Men vi er alle en familie. Hun ser nok meg som en mor sammen med sin egen mor som synes dette er helt problemfritt. Det er hvordan du møter det vet du. 

Anonymkode: 1bee9...24b

Skrevet
2 timer siden, Cersei Lannister skrev:

Er begge to jeg er skuffet over, og her var det samlegave fra begge foreldrene.

Men helt ærlig, hvis man har stebarn og vil være som en mor for dem, så burde man behandle dem likt også når det gjelder gaver.

Man er ikke "som en mor for dem" hvis de har en mor fra før. Man er kun det hvis barnets mor er død eller helt fraværende.

Anonymkode: e69d9...297

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men vi er alle en familie. Hun ser nok meg som en mor sammen med sin egen mor som synes dette er helt problemfritt. Det er hvordan du møter det vet du. 

Anonymkode: 1bee9...24b

Nei, der tar du feil. Jeg vokste også opp med at pappa var gift med en koselig dame, men jeg har aldri noen sinne sett på henne som en mor. Jeg har bare en mor.

Anonymkode: e69d9...297

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, der tar du feil. Jeg vokste også opp med at pappa var gift med en koselig dame, men jeg har aldri noen sinne sett på henne som en mor. Jeg har bare en mor.

Anonymkode: e69d9...297

Jeg har to mammaen, min biologiske og pappa sin kone. Jeg likestiller de i ett og alt. At den ene ikke har født meg spiller liten rolle, for den rollen hun har hatt for meg gjennom barndommen, og nå også som voksen, kan man ikke beskrive på en annen måte enn som en mor.

hun er også biologisk mor til mine søsken, og (ste)mor og far gjør ingen forskjell på oss, og har heller aldri gjort det.

Anonymkode: 6a13b...a51

Skrevet
På Tuesday, March 21, 2017 den 15.13, Anonym bruker skrev:

Har tatt det opp. Han sier jeg selvsagt disponerer disse pengene slik jeg mener er best. Samtidig får han dårlig samvittighet fordi han ikke tenkte så langt med eldste. Han vil selvsagt bidra masse med hennes utdannelse men ikke på langt nær så mye jeg kan med vår yngste. 

Jeg har også vært klar på at om han bidrar med eldste så skal han ikke tenke at han ikke trenger hjelpe yngste fordi jeg har spart penger. 

Stedatter har familie som også kunne spart, desverre har mor og besteforeldre ikke tenkt langsiktig og brukt penger, masse penger undervis i oppveksten hennes. En ekstra sydentur til påske, USA i en måned. Jo hun er rik på opplevelser, og mye mer bereist enn eget barn. Jeg tenker at dette er et resultat av prioriteringer. Samtidig er jeg glad i henne og vi har et godt forhold. 

Og du som sa jeg kunne spørre familien og ikke "oss". Vel dette er et forum for foreldre der man kan spørre om alt. Vet ikke hvorfor du er her inne (muligens bare for å være ubehagelig) jeg er her for å få nyttige innspill på ting jeg lurer på. 

HI

Anonymkode: 07e70...897

Du skal selvsagt prioritere ditt barn. Og bare ditt barn!

Anonymkode: 09259...5b6

Skrevet

Det er nå en gang sånn at dere er en familie av type dine-mine-våre barn. Da blir det forskjellsbehandling uansett hvordan man vrir og vender på det. Men en viktig lærepenge med det er at LIVET ER URETTFERDIG. Man får ikke i pose og sekk og man vil ikke alltid få det andre får. Sånn er det. 

Så bruk pengene du og din mor har spart til ditt barn med god samvittighet. Du skal da vel ikke bruke din datters penger på noen andre?! Det blir jo ikke rett! Spesielt side en god del er fra barnets mormor! 

Nei, her må du holde tunga rett i munnen. Din samboer og stedatters mamma skulle ha sørget for dette for stedatteren. Du har jo også din samboers velsignelse. 

Anonymkode: 5d4cf...0f2

Skrevet
På 21. mars 2017 den 15.13, Anonym bruker skrev:

Har tatt det opp. Han sier jeg selvsagt disponerer disse pengene slik jeg mener er best. Samtidig får han dårlig samvittighet fordi han ikke tenkte så langt med eldste. Han vil selvsagt bidra masse med hennes utdannelse men ikke på langt nær så mye jeg kan med vår yngste. 

Jeg har også vært klar på at om han bidrar med eldste så skal han ikke tenke at han ikke trenger hjelpe yngste fordi jeg har spart penger. 

Stedatter har familie som også kunne spart, desverre har mor og besteforeldre ikke tenkt langsiktig og brukt penger, masse penger undervis i oppveksten hennes. En ekstra sydentur til påske, USA i en måned. Jo hun er rik på opplevelser, og mye mer bereist enn eget barn. Jeg tenker at dette er et resultat av prioriteringer. Samtidig er jeg glad i henne og vi har et godt forhold. 

Og du som sa jeg kunne spørre familien og ikke "oss". Vel dette er et forum for foreldre der man kan spørre om alt. Vet ikke hvorfor du er her inne (muligens bare for å være ubehagelig) jeg er her for å få nyttige innspill på ting jeg lurer på. 

HI

Anonymkode: 07e70...897

Jeg er helt enig med deg Hi. Man kan forresten ikke få i både pose og sekk. Da ville din datter har spurt deg hvorfor hun får reise mindre enn sitt stesøsken. Dette er prioritering. Og ja, også enig i at tåpelig bemerkning om ikke å spørre i dette forumet. Er jo derfor det er forum og skjønner ikke hvorfor slike folk er på forumet! Høres ut som det løser seg for deg! Glad på dine vegne! Fordelen med å ha spart er at det gir deg valg! Imponert over din spareevne :) Ikke mange her inne kan skryte på seg det samme og dermed rår vel misunnelsen, er bare å heve seg over 

Skrevet

Jeg synes det er rimelig spesielt å gjøre det på denne måten når du har vært i livet til stebarnet siden hun var under 3 år gammel. Du skriver at stedatteren er 19 år og deres felles er 16 år. Dvs at du har bodd med denne stedatteren nesten hele livet hennes, og så har du ikke hatt en dialog med din mann/samboer om felles sparing til begge barna. Derfor synes jeg nesten at du bør dele noen av de pengene du har spart til deres felles barn med stedatteren din. 

 

Dersom det hadde vært mye større aldersforskjell, eller dersom yngste barnet kun var ditt og ikke et felles barn, hadde jeg syntes det var annerledes. 

Anonymkode: 25bf9...853

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har to mammaen, min biologiske og pappa sin kone. Jeg likestiller de i ett og alt. At den ene ikke har født meg spiller liten rolle, for den rollen hun har hatt for meg gjennom barndommen, og nå også som voksen, kan man ikke beskrive på en annen måte enn som en mor.

hun er også biologisk mor til mine søsken, og (ste)mor og far gjør ingen forskjell på oss, og har heller aldri gjort det.

Anonymkode: 6a13b...a51

Vel, et sånt forhold er vel ikke normen. Hyggelig for deg, men i de fleste barns liv er mamma og pappa viktigst.

Anonymkode: e69d9...297

Skrevet

Nei, her ville jeg ikke delt pengene. Delte de opplevelsene med din datter? Nei, da behøver heller ikke du dele disse pengene. 

Anonymkode: c299a...a5a

Skrevet

Det blir ikke likt, det kan det aldri bli. Din stedatter har fått ferier og opplevelser fra sin morsslekt gjennom oppveksten, som din datter ikke har fått tatt del i. Men nå er det en gang sånn at din stedatter har to familier, mens din datter bare har en. Jeg tror at dersom man bestreber seg på å veie opp for forskjellene som kommer fordi noen av barna har flere familiemedlemmer enn andre, så er det lett for at barna bare opplever det som urettferdig. Det er ikke naturlig at din datter får ting av stedatters mor, fordi stedatters mor aldri har bodd med din datter, og ikke er en del av din daters omsorgsbase. Du har derimot vært en omsorgsperson for din stedatter mesteparten av livet hennes, og det er derfor ikke naturlig at du utelater henne. Hva stedatter får av sin mor blir på mange måter irrelevant, spørsmålet her er om du innkluderer henne så hun kan oppleve seg selv som et fullverdig medlem av din familie? 

Har du kontroll på hvor mye av sparepengene som kommer fra din mor? Jeg ville tenkt at de pengene som kom fra din mor var forbeholdt din datter alene, mens de pengene du har spart kan deles. Du har tross alt bodd med stebarnet nesten hele livet hennes, og bør da, selv om du ikke er mor, ha vært en viktig omsorgsperson for jenta. Dermed synes jeg ikke det er riktig at du forskjellsbehandler. Pengene fra din mor, som jeg antar er øremerket din datter, bør du dog ikke dele, fordi de i utgangspunktet ikke er gitt til deg, men til din datter. Forskjellen i summen kan da også forklares med at deler av pengene til din datter kommer fra hennes mormor. Dette blir igjen litt av det samme som feriereisene, de pengene kommer fra en person som er familie for din datter, men ikkefor din stedatter.

Selv om du ikke er mor, er d en del av din stedatters familie.

Anonymkode: ae03b...9af

Skrevet

Jeg syns ikke hi skal ha dårlig samvittighet,siden stedatter har fått en masse ting og opplevelser.  Turer til USA er ikke akkurat billig. Siden stedatters familie har prioritert turer ol foran sparing så syns jeg ikke datteren til hi skal bli straffet for dette. Jeg regner med at stedatter familie ikke tok datteren til hi med på alle disse feriene. 

 

En kan ikke få i både pose og sekk. Stedatteren er rik på opplevelser mens datteren til hi får pengene i stede. Det er faktisk ikke urettferdig.

Skrevet

Jeg mener at du kan gi disse pengene til barnet deres. Dette har du g din mor spart sammen. 

 

Skrevet
13 timer siden, 3 i april skrev:

Jeg syns ikke hi skal ha dårlig samvittighet,siden stedatter har fått en masse ting og opplevelser.  Turer til USA er ikke akkurat billig. Siden stedatters familie har prioritert turer ol foran sparing så syns jeg ikke datteren til hi skal bli straffet for dette. Jeg regner med at stedatter familie ikke tok datteren til hi med på alle disse feriene. 

 

En kan ikke få i både pose og sekk. Stedatteren er rik på opplevelser mens datteren til hi får pengene i stede. Det er faktisk ikke urettferdig.

Hva vet du om datter ikke også har fått turer?

Anonymkode: 1bee9...24b

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva vet du om datter ikke også har fått turer?

Anonymkode: 1bee9...24b

Hi skriver det jo i et av innleggene sine. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...