Gå til innhold

Jeg har spart penger til eget barn.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Problemstillingen er den at jeg har spart penger til eget barn i alle år. I tillegg har min mamma satt i penger på denne kontoen. 

Jeg bor sammen med barnets far og han har en fra før. 

Pappa har ikke spart til eget barn eller vårt felles. 

Nå er de 16 og 19 år. Jeg har spart 450 000,- disse er øremerket utdannelse men jeg har tenkt å kjøpe moped. 

Eller har lyst, har ikke bestemt meg. Samboers datter fikk ikke dette da hun ble 16 år. Moren hennes har dårlig råd og samboer har ikke spart. Han har ikke dårlig råd så kunne nok helt sikkert cashet ut en moped. 

Hva tenker dere? Er dette forskjellsbehandling som ikke er ok, eller lar jeg vare vær å kjøpe den mopeden?

Anonymkode: 07e70...897

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva skal en 19 åring med moped?

Anonymkode: 78f21...e5e

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva skal en 19 åring med moped?

Anonymkode: 78f21...e5e

Poenget er jo at hun ikke fikk dette da hun ble 16 år. Jeg skrev da det i HI. 

Skrevet

En 19-åring er vel voksen nok til å forstå dette? Jeg tenker du gjør som du ønsker, forhør deg litt med mannen din først. Ta en prat med 19-åringen slik at hun ikke misforstår noe. :-)

Skrevet

Det er da din familie, hva med å snakke med den, fremfor å høre med oss? 

Skrevet

Det var vel 16-åringen hun mente. 

Og nei, jeg synes ikke du skal ta hensyn til dette, det er ditt barn og du bestemmer. At samboer ikke kjøpte til sitt barn var hans beslutning.

Anonymkode: 7c743...fb2

Skrevet

Har du tatt det opp med din samboer dette med forskjellsbehandling? Kanskje gjøre det? Ikke sikkert han synes det. Du skal jo dele ut fremover også, like greit å få en avklaring først som sist....

Skrevet

Din samboers barn har en mor selv, og egne besteforeldre. De kunne ha spart, kanskje de har det også? 

Hva du kjøper til ditt barn, for dine penger, er ikke noe som andre skal mene noe om.

Anonymkode: e69d9...297

Skrevet

Har tatt det opp. Han sier jeg selvsagt disponerer disse pengene slik jeg mener er best. Samtidig får han dårlig samvittighet fordi han ikke tenkte så langt med eldste. Han vil selvsagt bidra masse med hennes utdannelse men ikke på langt nær så mye jeg kan med vår yngste. 

Jeg har også vært klar på at om han bidrar med eldste så skal han ikke tenke at han ikke trenger hjelpe yngste fordi jeg har spart penger. 

Stedatter har familie som også kunne spart, desverre har mor og besteforeldre ikke tenkt langsiktig og brukt penger, masse penger undervis i oppveksten hennes. En ekstra sydentur til påske, USA i en måned. Jo hun er rik på opplevelser, og mye mer bereist enn eget barn. Jeg tenker at dette er et resultat av prioriteringer. Samtidig er jeg glad i henne og vi har et godt forhold. 

Og du som sa jeg kunne spørre familien og ikke "oss". Vel dette er et forum for foreldre der man kan spørre om alt. Vet ikke hvorfor du er her inne (muligens bare for å være ubehagelig) jeg er her for å få nyttige innspill på ting jeg lurer på. 

HI

Skrevet

Hvis dere har hat felles økonomi bør du dele pengene på barna. Da har du i realiteten brukt av deres felles penger på spare gen.

Om dere har adskilt økonomi der begge betaler like mye for å bo ol synes jeg det er greit nok at du har brukt dine penger på sparing. Hvis dere har bodd lenge sammen synes jeg det er rart at du ikke ønsker å sørge for begge barna, men jeg har forstått at det ikke egentlig er så mange som bryr seg om stebarn sine.

Anonymkode: 4d934...678

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis dere har hat felles økonomi bør du dele pengene på barna. Da har du i realiteten brukt av deres felles penger på spare gen.

Om dere har adskilt økonomi der begge betaler like mye for å bo ol synes jeg det er greit nok at du har brukt dine penger på sparing. Hvis dere har bodd lenge sammen synes jeg det er rart at du ikke ønsker å sørge for begge barna, men jeg har forstått at det ikke egentlig er så mange som bryr seg om stebarn sine.

Anonymkode: 4d934...678

Vi har delvis felles økonomi. Det jeg har spart er spart av det som betraktes som egne penger etter penger er overført til felleskonto. 

I tillegg har min mamma spart, mamma har alltid vært generøs med stedatter og hun har alltid vært pinlig nøyaktig på størrelser på gaver. 

Jeg har oppmuntret mannen til å spare til begge jentene i mange år men han er så treg. 

Og jo jeg bryr meg om stebarnet, men jeg må prioritere eget barn av hardt oppsparte midler. 

HI

Skrevet

Far og mor er ansvar for eget barn. Jeg sparer også til mine barn og har gjort det siden de ble født (månedlig). Disse pengene er på egen konto, men i mitt navn. Det blir også en større arv etter meg, da jeg har større familiearv. Slik er det bare, og stebarna er forhåpentligvis store nok til å forstå når den tid kommer.

Anonymkode: 708b0...02d

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg synes det er rart dere ikke sammen har opprettet spareordninger til barna, at dere har satt dere ned og laget faste trekk til sparing til barn som en del av den felles økonomien.

Men når dere ikke har gjort det og du har spart av dine lommepenger til ditt barn synes jeg ikke du skal ha dårlig samvittighet for at du ikke har gjort det samme til stebarn, du sier du har oppfordret far til å gjøre det men han har latt være og da er det i tilfelle han som skal ha dårlig samvittighet.

Når det er sagt, du er klar over at barnet ikke får stipend med såpass stor formue? Håper du har pengene i ditt navn. Jeg vet for min datter har også formue, og den står i hennes navn og det gjør at hun ikke får noe annet enn lån fra lånekassen, det er litt kjedelig altså.

Anonymkode: 2e778...ed2

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg må innrømme at jeg synes det er rart dere ikke sammen har opprettet spareordninger til barna, at dere har satt dere ned og laget faste trekk til sparing til barn som en del av den felles økonomien.

Men når dere ikke har gjort det og du har spart av dine lommepenger til ditt barn synes jeg ikke du skal ha dårlig samvittighet for at du ikke har gjort det samme til stebarn, du sier du har oppfordret far til å gjøre det men han har latt være og da er det i tilfelle han som skal ha dårlig samvittighet.

Når det er sagt, du er klar over at barnet ikke får stipend med såpass stor formue? Håper du har pengene i ditt navn. Jeg vet for min datter har også formue, og den står i hennes navn og det gjør at hun ikke får noe annet enn lån fra lånekassen, det er litt kjedelig altså.

Anonymkode: 2e778...ed2

De første årene hadde vi ikke felles økonomi og da vi fikk det så fortsatte jeg bare å spare slik jeg hadde gjort. Pengene står i mitt navn ja. Var så himla mye styr å opprette konto, dessuten kommer vel overformynderiet inn etter ett visst beløp. 

Skrevet

Du prioriterer selvfølgelig ditt eget barn i denne situasjonen. Ferdig snakket. 

Anonymkode: 8086d...2b2

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har delvis felles økonomi. Det jeg har spart er spart av det som betraktes som egne penger etter penger er overført til felleskonto. 

I tillegg har min mamma spart, mamma har alltid vært generøs med stedatter og hun har alltid vært pinlig nøyaktig på størrelser på gaver. 

Jeg har oppmuntret mannen til å spare til begge jentene i mange år men han er så treg. 

Og jo jeg bryr meg om stebarnet, men jeg må prioritere eget barn av hardt oppsparte midler. 

HI

Men da skal du jo i hvert fall ikke tenke på det. Ellers får jo ett av barna BÅDE jordomseilinger og penger til f eks moped. Mens den andre kun får én av delene.

Anonymkode: e69d9...297

Skrevet

Prat i alle fall med barna og ikke overøst dine barn med gaver og fordeler.

Jeg satt og så på at mine halvsøsken (og et helt søsken) fikk både bunad, moped og sertifikat. Jeg fikk ikke ei krone til slikt, og ja det skaper bitterhet når det pøses ut til enkelte og ikke alle, selv når det kommer fra "stefamilien"

Skrevet (endret)
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Problemstillingen er den at jeg har spart penger til eget barn i alle år. I tillegg har min mamma satt i penger på denne kontoen. 

Jeg bor sammen med barnets far og han har en fra før. 

Pappa har ikke spart til eget barn eller vårt felles. 

Nå er de 16 og 19 år. Jeg har spart 450 000,- disse er øremerket utdannelse men jeg har tenkt å kjøpe moped. 

Eller har lyst, har ikke bestemt meg. Samboers datter fikk ikke dette da hun ble 16 år. Moren hennes har dårlig råd og samboer har ikke spart. Han har ikke dårlig råd så kunne nok helt sikkert cashet ut en moped. 

Hva tenker dere? Er dette forskjellsbehandling som ikke er ok, eller lar jeg vare vær å kjøpe den mopeden?

Altså.. hadde det vært MEG, hadde jeg kjøpt en moped til dem hver.  Hun har mer enn nok penger igjen.

Endret av Lagertha
Skrevet

Du skal da ikke under noen omstendigheter dele din datters sparepenger med stedatter!! Det er jo kriminelt! Din stedatter er overhodet ikke ditt økonomiske ansvar, at foreldrene ikke har spart er ikke ditt problem. At stebarn føler det urettferdig kan så være, men det er fortsatt ikke ditt problem. Den følelsen må stebarnet adressere til de ansvarlige - foreldrene! Om stebarnet sier noe svarer du enkelt og greit at det må hun ta opp med foreldrene. 

Skrevet

At mannen din ikke har spart til barnet sitt skal jo ikke ødelegge for ditt barn. 

Og 19 åringen er voksen. Bor hjemme fortsatt? 😨 

Uansett.. mitt helsøsken fikk en 50 000-kroners ferie av mamma og pappa. Jeg fikk ingenting. Hun var myndig. Da ble jeg sur 😂 men vi er jo i familie og slekt.

Anonymkode: 01432...b5f

Skrevet

Du har ikke plikt til å forsørge hans datter, for så lenge du betaler det du skal til fellespotten og etterpå sparer av dine penger kan han fint spare til sine barn av de lommepengene han har igjen.

Anonymkode: 7b4f7...5c9

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

At mannen din ikke har spart til barnet sitt skal jo ikke ødelegge for ditt barn. 

Og 19 åringen er voksen. Bor hjemme fortsatt? 😨 

Uansett.. mitt helsøsken fikk en 50 000-kroners ferie av mamma og pappa. Jeg fikk ingenting. Hun var myndig. Da ble jeg sur 😂 men vi er jo i familie og slekt.

En 19 åring går forhåpentligvis på skolen og da er det vel ganske naturlig at hun bor hjemme?

ser du for deg å kaste ungene dine ut på 18 års dagen?

Anonymkode: 117ff...55f

Skrevet

Om mannen din har ok råd kan du jo foreslå for han at han kan kjøpe moped eller heller hjelpe henne med å betale for bil lappen. 

Noe kan han vel hjelpe datteren sin med?

Skrevet

Åå herregud. Skremmende hvordan man snakker her inne. Stakkars "stedatter". Er man familie så er man familie uavhengig av kjøtt og blod. Jeg har tre jenter og en "stedatter". Kunne aldri ha forskjellsbehandlet de. De er alle jentene mine fordi om det er en annen mor inni i bildet. Jeg har økonomien til det. Ja da får alle det samme. Ingen forskjellsbehandling. Jeg elsker mannen min og selvfølgelig barnet hans. Hun er en del av han. Skulle bare mangle. Så sant man ikke har planer om å skilles. Jeg har i hvertfall ikke det så han sine barn er mine barn og omvendt. Hadde han sittet med pengene så vet jeg han hadde tenkt det samme. Hva penger kan gjøre med en familie. Skremmende. Mitt bare mitt.  

Anonymkode: 1bee9...24b

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

En 19 åring går forhåpentligvis på skolen og da er det vel ganske naturlig at hun bor hjemme?

ser du for deg å kaste ungene dine ut på 18 års dagen?

Anonymkode: 117ff...55f

Nei. Menn jeg oppdrar dem til å bli selvstendige. Ikke mammadalter. Eller pappadalter ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...