Gå til innhold

Samlingsstund i barnehagen - hva mener dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I barnehagen hvor barnet mitt går er det kjernetid fra kl 9. Vi leverer 2 åringen kl 9 siden jeg er hjemme i permisjon og hun får derfor litt kortere dager :)

Men, det som er litt dumt da.. når vi kommer kl 9 så har de omtrent alltid fullført eller er nesten ferdig med samlingsstund.  Er det ikke litt rart å ha sånne aktiviteter før alle barna har kommet? 

I fjor hadde de alltid samlingsstund litt over 9 slik at alle fikk være med. De fikk likevel tid til å gå ut før lunch (som er argumentet deres nå, ikke tid til å gå ut etterpå eller andre aktiviteter).

Hvordan er det i deres barnehager med slike koselige fellesaktiviteter? Har de det før kjernetiden?

(Synes det er litt ekstra dumt fordi datteren min sliter med språket og hadde hatt godt av å være med på samlingsstundene. Kjipt å måtte levere kvart over 8 og for at hun skal rekke å være med...) 😒

Anonymkode: da8c7...6f0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det hørtes veldig rart ut å ha samling på det tidspunktet. I barnehagen til sønnen min har de også det, men den tidlige samlingen (kl 9) snakker de kun om hva de skal gjøre I dag og synger en sang. Så har de enogså lengre samling senere på dagen.

Der jeg jobber venter vi alltid til etter at senvakta har begynt på jobb (kl 09.30 eller 10).

Ta det opp med dem. Kanskje de ikke har tenkt på at det passer bedre med et annet tidspunkt. Eller så har de kanskje valgt tidspunktet for en grunn. :)

Anonymkode: 9c85c...108

Skrevet

Hvis de alltid har samling feks 8.45, så hadde jeg bare begynt å levere noe tidligere. Man får jo likevel en rolig morgen hjemme. 

Snakk med dem, og hør om de ikke kan ha et fast klokkeslett på når de starter. 

Anonymkode: 2819f...e86

Skrevet

I vår bhg har de kjernetid fra 9.30, men de har alltid en liten samling kl. 9, etter frokost. Hovedsamling med tema og opplegg har de en eller annen gang mellom kl. 10 og 14. Sikker på at den tidlige samlinga ikke bare er en sånn "dette skal vi gjøre i dag"-samling?

Skrevet

Jeg synes det er veldig merkelig at de legger samlingsstunden til et tidspunkt som er utenfor kjernetiden. Jeg hadde nok spurt etter en begrunnelse for hvorfor det er slik. Avhengig av svaret hadde jeg nok vurdert å levere tidligere, hvis det er praktisk mulig. 

Skrevet

Tviler på at de har tre kvarter samling for to åringer så du slipper nok å levere 8.15... lever 8.45 så får hun med seg samlingen. 

Anonymkode: 5d2cb...dcb

Skrevet

I vår barnehage har de samling 0845-09 :) Perfekt for oss

Anonymkode: ca1a8...d39

Skrevet

Det er litt forskjellig når de starter, avhengig av når barna er ferdige med frokosten. Så det kan være alt fra 08.20 til rett før kl 9, men det vet man ikke før man har kommet egentlig. Noen ganger kommer vi i slutten av samlingen, og ser jo at det er sånn at de synger mye sanger og danser litt. Noen ganger tror jeg de leser litt i bøker for barna. 

Vet også at de ikke har samlingstund senere på dagen heller. Hvis de ikke er ute (noe de for så vidt sjeldent er) så er det frilek eller forming som gjelder.

Kjekt å høre hvordan det gjøres andre plasser. Første barnehagebarnet vårt så usikker på hvordan det er vanlig å gjør ting 😊

Skal ta det opp med de om de kan flytte det til litt over 9 som de hadde før. Det er jo ikke bare vi som levere kl 9 heller 😊

Hi

Skrevet

De aller fleste barnehager har kjernetid fra 9-9.30. Da skal man ikke begynne med aktiviteter eller samling før det.

Anonymkode: 524ae...47e

Skrevet

I vår barnehage har de frokost kl 9, lunsj klokken 13 og frukt klokken 15. Kjernetid fra 8.30.

Samlingstund har de klokken 8.30, så er det enten utetid eller aktiviteter frem til lunsj, også ut igjen etter lunsj.

Anonymkode: befe8...fd0

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

I vår barnehage har de frokost kl 9, lunsj klokken 13 og frukt klokken 15. Kjernetid fra 8.30.

Samlingstund har de klokken 8.30, så er det enten utetid eller aktiviteter frem til lunsj, også ut igjen etter lunsj.

Sorry, kjernetid fra 9.30 og samlingsstund klokken 9.30, altså rett etter frokost.

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sorry, kjernetid fra 9.30 og samlingsstund klokken 9.30, altså rett etter frokost.

Her er de strenge på at ALLE må være ferdig spist 0830. Jeg synes det er svært tidlig.

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her er de strenge på at ALLE må være ferdig spist 0830. Jeg synes det er svært tidlig.

Det er jo antageligvis fordi de skal rekke å rydde opp og komme seg ut før de må inn igjen.

Anonymkode: 1ed78...fba

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

I barnehagen hvor barnet mitt går er det kjernetid fra kl 9. Vi leverer 2 åringen kl 9 siden jeg er hjemme i permisjon og hun får derfor litt kortere dager :)

Men, det som er litt dumt da.. når vi kommer kl 9 så har de omtrent alltid fullført eller er nesten ferdig med samlingsstund.  Er det ikke litt rart å ha sånne aktiviteter før alle barna har kommet? 

I fjor hadde de alltid samlingsstund litt over 9 slik at alle fikk være med. De fikk likevel tid til å gå ut før lunch (som er argumentet deres nå, ikke tid til å gå ut etterpå eller andre aktiviteter).

Hvordan er det i deres barnehager med slike koselige fellesaktiviteter? Har de det før kjernetiden?

(Synes det er litt ekstra dumt fordi datteren min sliter med språket og hadde hatt godt av å være med på samlingsstundene. Kjipt å måtte levere kvart over 8 og for at hun skal rekke å være med...) 😒

Når spiser de lunsj? I min barnehage spiser vi lunsj 10.30, vi rekker heller ikke å ha samlingsstund etter at kjernetid har begynt, før vi skal ut. Så det argumentet forstår jeg veldig godt

Skrevet

I min sønns bhg har de samling før frokost. Tror da at de informerer litt hva planene for dagen er. Varer kanskje 5-10  min . Sjelden han får med seg den samlingen da jeg leverer etter kl.9. Nærmere 9.30. De har også samling før lunsj eller frukt.

Imens de sitter i den første samlingen,er ukas hjelper på kjøkkenet sammen en voksen og dekker på til frokost.

Anonymkode: f2426...940

Skrevet

Både kjernetid og samling begynner kl 9.30. 

Anonymkode: ff741...800

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo antageligvis fordi de skal rekke å rydde opp og komme seg ut før de må inn igjen.

Ja, de må jo være ute i 3 timer i strekk hver dag på morran. Og så gå inn og spise lunsj kl 11 og gå ut til kl 16. JEpp. Er nok derfor. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja, de må jo være ute i 3 timer i strekk hver dag på morran. Og så gå inn og spise lunsj kl 11 og gå ut til kl 16. JEpp. Er nok derfor. 

Omg, med den holdningen så er det ikke rart at du ikke forstår

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Omg, med den holdningen så er det ikke rart at du ikke forstår

For et svar. Det betyr jo overhodet ingenting. Svada :nigo:

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

For et svar. Det betyr jo overhodet ingenting. Svada :nigo:

For ditt svar var bedre mener du?

Skrevet

Jeg forstår bhg godt, skal de komme seg ut før lunsj så må de starte påkledning tidlig sikkert derfor de har en tidlig samling.

Det tar tid og kle på mange små barn, de skal jo prøve selv og.

Snakk med bhg og prøv og finn ett fast tidspunkt for den tidlige samlingen. 

Skrevet

Slike ting blir nok diskutert på avdelingsmøter i barnehagen din, og de har sikkert funnet ut at dette er den beste løsningen. At det ikke passer for EN forelder kan de ikke ta hensyn til. 

Anonymkode: 5f3f5...5cb

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at du kun ser din side av saken og ikke alle de andre sin. Trenger din unge mer hjelp får du levere henne tidligere og heller hente tidligere.

Anonymkode: 0ca11...964

Skrevet (endret)
59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Poenget med det er at de som blir levert senere enn "normalt" spiser hjemme. Da er de klare for aktivitet når de kommer. Kan ikke forvente at man har frokosttid i 1,5 time heller. Men hadde det vært totalt krise og noen hadde forsovet seg, hadde nok ungen fått spise frokost kl 08.30 vil jeg tro 😉 Det er helt normalt at frokost avsluttes rundt Kl 08.30. Man vil jo gjerne at ungene skal få være ute også før de må inn igjen til lunsj... Ikke alle som jeg skjønner, men de fleste foreldre er takknemlige for at ungene får masse frisk luft i bhg.

Men hi, jeg ville hørt med bhg om dette ja, helt klart.

Endret av Mamma til 2 søte
Skrevet

I barnas barnehage så er kjärnetiden fra 09-15. Frokost spises fra 07:30-08:00. Alle må leveres för 09, for da kan de gå ut på tur eller andre ting. Samling har de för lunsj. Jeg har en som spiser kl 11 og en som spiser kl12. Men det er i Sverige ,kanskje det er ulike praksisser rundt om.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...