Gå til innhold

Barnevern og ressurssvake familier

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest endel om barnevernet og saker og det som slår meg er at det er i ressurssvake familier de blir fratatt barna. Men er det slik egentlig?

Aleneforeldre,foreldre uten nettverk,foreldre med lave inntekter og de som får støtte av nav,de som ikke klarer å sette grenser og de med dårlige boforhold,de som er synlig nervøse i samtaler med bv eller de som overdriver,rus osv osv.

Jeg ble selv meldt til bv en gang pga en misforståelse og gal nabo,men det var ett møte så var det ute av verden. Jeg setter meg inn i barnehageloven og skole for å være oppdatert og alle regler og lover i kommune og nav for. Eks. Skulle jeg eller far bli syke,har jeg reserveløsninger og planer for det meste. Er kanskje i overkant nøye på slike ting,men ser på meg selv som ressurssterk,har fast jobb,barna har alt for mye leker og klær,kjærlighet i lange baner,frukt og youghurt hver dag i matpakkene,regninger blir betalt osv. Vet ikke hva jeg mener med innlegget,men stemmer min oppfatning?

Anonymous poster hash: b300c...38d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får finne en statistikk på det. Du blander tidligere rusmisbrukere med yoghurt i matpakka, så for meg fremstår innlegget ditt som ei eneste røre!

Anonymous poster hash: 233df...9d5

Skrevet

Så du er en ressurssterk mamma fordi barna dine får yoghurt (får i seg unødvendig mye sukker) i matpakke og alt for mange leker (bortskjemte og går glipp av grunnleggende lærdom hva gjelder materialisme og verdioppfatning)? Gratulerer da.

Anonymous poster hash: 23ec8...47b

Skrevet

Du får finne en statistikk på det. Du blander tidligere rusmisbrukere med yoghurt i matpakka, så for meg fremstår innlegget ditt som ei eneste røre!

Støtter den. Innlegget fremstår bare som fordomsfullt.

Anonymous poster hash: 75517...e01

Skrevet

Snakk om å lese innlegget som fanden leser bibelen. Skjønner hva du mener HI men kanskje litt selvgod?

Anonymous poster hash: ac930...038

Skrevet

Vil ikke påstå det du beskriver som ressurssterkt..

Anonymous poster hash: 2ed36...879

Skrevet

Ble svimmel av å lese innlegget ditt.

Men er enig med deg, vet ikke hva du mener med dette??

Inntrykket av deg er at du er opptatt av å fremstå som perfekt. Noen ganger så kan hus med perfekt fasade ha pill råtten grunnmur.

Anonymous poster hash: f9079...823

Skrevet

Så du er en ressurssterk mamma fordi barna dine får yoghurt (får i seg unødvendig mye sukker) i matpakke og alt for mange leker (bortskjemte og går glipp av grunnleggende lærdom hva gjelder materialisme og verdioppfatning)? Gratulerer da.

Anonymous poster hash: 23ec8...47b

Jeg er altså ikke HI, men kan ikke skjønne vitsen med å dra disse elementene ut av sammenhengen.  Sa HI at hun var en ressurssterk mamma siden de får youghurt? Såvidt jeg leser innlegget trakk hun den sammenhengen før hun gikk inn på youghurten spesifikt. Å være ressurssterk vil si at en klarer å benytte seg av de ressursene en har rundt seg. Når HI setter seg inn i lovverk,følger opp barnehage og skole og  har planer klar om eventuelle "avvik" skulle forekomme har hun absolutt lov å kalle seg ressurssterk. At hun deretter kaster inn noen materielle elementer er vel bare flott for barna hennes?

Kan ikke skjønne at det ikke er lov å "skryte" litt av seg selv. 

Jeg jobber i bv.tj og ja- det er stor andel av det en kan kalle som ressurssvake under tiltak. Dette er ingen hemmelighet, så HI ville funnet denne informasjonen om hun hadde gått inn for det. Videre er det jo ikke slik at en er ressurssvak bare fordi en f. eks er alenemor. Som aleneforelder - om det er mor eller far- er en mer utsatt når omsorgen kun utøves av en voksen. Om en har lav inntekt er en heller ikke ressurssvak. En er derimot ansett ressurssvak om en ikke klarer prioritere regninger: om en lar strømmen stenges fordi en valgte røyk over regningen. Dette kan også skje hos familier som tjener godt. og da er de vel så ressurssvake på det området. Likevel er det jo slik at de med lav inntekt vil være høyst representert: og ta slike valg behøves som regel ikke gjøres av de med god inntekt.

Anonymous poster hash: 3809e...268

Skrevet

Har lest endel om barnevernet og saker og det som slår meg er at det er i ressurssvake familier de blir fratatt barna. Men er det slik egentlig?

Aleneforeldre,foreldre uten nettverk,foreldre med lave inntekter og de som får støtte av nav,de som ikke klarer å sette grenser og de med dårlige boforhold,de som er synlig nervøse i samtaler med bv eller de som overdriver,rus osv osv.

Jeg ble selv meldt til bv en gang pga en misforståelse og gal nabo,men det var ett møte så var det ute av verden. Jeg setter meg inn i barnehageloven og skole for å være oppdatert og alle regler og lover i kommune og nav for. Eks. Skulle jeg eller far bli syke,har jeg reserveløsninger og planer for det meste. Er kanskje i overkant nøye på slike ting,men ser på meg selv som ressurssterk,har fast jobb,barna har alt for mye leker og klær,kjærlighet i lange baner,frukt og youghurt hver dag i matpakkene,regninger blir betalt osv. Vet ikke hva jeg mener med innlegget,men stemmer min oppfatning?

Og bare så det er sagt: å overdrive, være nervøs etc i  samtaler med bv er ikke noe som vektlegges. Vi er alle mennesker, og hvem ville ikke reagert i en slik situasjon.

Skrevet

De aller fleste som du ramser opp: aleneforeldre, de uten særlig nettverk, de som mottar en ytelse fra NAV, de som bor dårligere enn de ideelt burde, de som har jobber med lav lønn. Så fremt de har litt utdannelse, så orienterer de seg mest sannsynlig akkurat like godt eller til og med muligens bedre enn deg i regelverk og samfunnet.

Jeg er selv aleneforsørger for to barn, leier leilighet, har lite familie, er arbeidssøkende (dermed med lav inntekt per i dag) og har en del gjeld. Men jeg har også fem år med høyere studier, god innsikt i regelverk og juss, gode relasjoner, flere verv i lokalsamfunnet og finner ofte frem til tilbud og muligheter for barna som andre ikke kjenner til eller har tenkt på.

Men dessverre er slike fordommer som du viser her langt fra uvanlige hos mennesker, og det er høyst sannsynlig at de påvirker en vurdering. Jeg har selv opplevd slik forhåndsdømming, og fikk på et møte jeg hadde bedt om på skolen høre "Jøss, du er jo veldig reflektert og oppegående du!". Jeg ble helt satt ut. Hvorfor i alle dager skulle jeg ikke være det? Slike holdninger til aleneforsørgere og arbeidsledige er skremmende.

Skrevet

Bare for å avkrefte noen av fordommene dine: Jeg er en ressurssterk, flink Mamma som er uføretrygdet etter en bilulykke der jeg fikk en ryggmargsskade. Jeg har ikke noe nettverk, men klarer fint å ta meg av barna mine på egenhånd 😊

Jeg har lav inntekt, men ikke dårlig økonomi. Så man kan være smart, oppegående og ressurssterk selv med mange av eksemplene dine! Mine barn er alltid fine i klærne, har alt av materielle goder og reiser på fine ferier. De driver med idrett på høyt nivå, og spiser sunn mat.

I motsetning til deg har jeg aldri vært meldt til barnevernet 😜

Anonymous poster hash: b6105...253

Skrevet

Når ble det posetivt med yogurt hver dag??

Det er ikke akkurat sånn at yogurt er sunt.

Her i huset er det uaktuelt at sønnen min får yogurt så ofte.

Anonymous poster hash: 99ddf...350

Skrevet

Barnevernet henter også barn fra ressurssterke foreldre. Min oppfatning er heller at de aller fleste som blir fratatt barna enten er alvorlig psykisk syke eller rett og slett bare har veldig lite i topplokket.

Noen er ondskapsfulle og dårlige foreldre dessverre. Du vet at det er mange som sørger for rene klær, sunn mat, stort og fint hus, alle mulige leker og annet barnet kan ønske seg, men som mishandler barnet eller gir det altfor lite omsorg. Det finnes dårlige foreldre i alle samfunnslag. Lettere å skjule for ressurssterke foreldre, men de er ikke noe bedre.

Anonymous poster hash: aa53a...2c2

Skrevet

Som samfunnsengasjert medborger med empati for de rundt meg vil jeg si den største feilen mange gjør er og ikke innse hvor tilfeldig livet er. Hvor tilfeldig sykdom rammer, død osv. Hvor forskjellige unger som vokser opp likt alikevel kan utvikle seg til og bli. Hvor kort vei det er mellom suksess og ruin, både i jobb og privatsammenheng. Vi råder ikke over alle faktorer! Vi kan ikke betegne folk som resurssvake eller sterke kun på bakgrunn av livets tilfeldigheter. I øyeblikket er du kanskje ressurssterk hi, men hva om mannen din dør i en ulykke i morgen og du blir sykmeldt over lang tid, er du da resurssvak?

Slutt og sett mennesker i bås, slutt og anta noe om noen. Ha respekt for at alle har sin historie og uansett unntak er ikke tilfeller der barnevern er innblandet noe noen tjener noe på! Alle kan stå til knea i den shiten før vi vet ordet av det, kun tilfeldighetene avgjør dessverre.

Skrevet

De aller fleste som du ramser opp: aleneforeldre, de uten særlig nettverk, de som mottar en ytelse fra NAV, de som bor dårligere enn de ideelt burde, de som har jobber med lav lønn. Så fremt de har litt utdannelse, så orienterer de seg mest sannsynlig akkurat like godt eller til og med muligens bedre enn deg i regelverk og samfunnet.

Jeg er selv aleneforsørger for to barn, leier leilighet, har lite familie, er arbeidssøkende (dermed med lav inntekt per i dag) og har en del gjeld. Men jeg har også fem år med høyere studier, god innsikt i regelverk og juss, gode relasjoner, flere verv i lokalsamfunnet og finner ofte frem til tilbud og muligheter for barna som andre ikke kjenner til eller har tenkt på.

Men dessverre er slike fordommer som du viser her langt fra uvanlige hos mennesker, og det er høyst sannsynlig at de påvirker en vurdering. Jeg har selv opplevd slik forhåndsdømming, og fikk på et møte jeg hadde bedt om på skolen høre "Jøss, du er jo veldig reflektert og oppegående du!". Jeg ble helt satt ut. Hvorfor i alle dager skulle jeg ikke være det? Slike holdninger til aleneforsørgere og arbeidsledige er skremmende.

Men da måtte det da gå an å få seg en jobb?

Anonymous poster hash: 3a136...ce3

Skrevet

Hi angriper jo ikke noen av dere, så skjønner ikke hvorfor dere føler dere må forsvare dere. 

JA- de fleste barn som er under tiltak av bv kommer fra hjem en kan anse som ressurssvake. Som regel er det flere element som gjør at noen er ressurssvake. Det betyr ikke at alle med lav inntekt, uføre og aleneforeldre er ressurssvake. Heller ikke de som har flere av disse såkalte risikifaktorene.

Skrevet

De aller fleste som du ramser opp: aleneforeldre, de uten særlig nettverk, de som mottar en ytelse fra NAV, de som bor dårligere enn de ideelt burde, de som har jobber med lav lønn. Så fremt de har litt utdannelse, så orienterer de seg mest sannsynlig akkurat like godt eller til og med muligens bedre enn deg i regelverk og samfunnet.

Jeg er selv aleneforsørger for to barn, leier leilighet, har lite familie, er arbeidssøkende (dermed med lav inntekt per i dag) og har en del gjeld. Men jeg har også fem år med høyere studier, god innsikt i regelverk og juss, gode relasjoner, flere verv i lokalsamfunnet og finner ofte frem til tilbud og muligheter for barna som andre ikke kjenner til eller har tenkt på.

Men dessverre er slike fordommer som du viser her langt fra uvanlige hos mennesker, og det er høyst sannsynlig at de påvirker en vurdering. Jeg har selv opplevd slik forhåndsdømming, og fikk på et møte jeg hadde bedt om på skolen høre "Jøss, du er jo veldig reflektert og oppegående du!". Jeg ble helt satt ut. Hvorfor i alle dager skulle jeg ikke være det? Slike holdninger til aleneforsørgere og arbeidsledige er skremmende.

Som aleneforelder med lite familie har du en av disse såkalte risikofaktorene som du kaller fordommer. Det er ingen fordom, men fakta. Det betyr ikke noe i hverdagen, og det er ingen som kommer i kontakt med bv kun fordi en har risikofaktorer. Det sier seg jo selv at det er større andel barn av aleneforeldre under tiltak. 

Skrevet

Barnevernets jobb er jo nettopp å verne om barns interesser siden de selv ikke er i stand til å hjelpe seg selv i sin situasjon. Det finnes garantert familier med rike og ressurssterke foreldre som har at kontakt med BV, men ressurssvake familier er nok overrepresentert. Grunnene til det er nok flere, men det er klart at faktorer som rusproblematikk, økonomi, psykisk helse og sosial og kulturell bakgrunn spiller inn i mange saker. Mange mødre og fedre som blir meldt til BV har selv vokst opp i hjem med vansker. Gjelder ikke alle - men mange. På samme måte som alkoholisme og rus kan være arvelige sykdommer, er også visse ideer om barneoppdragelse (f.eks fysisk koreks) også arvelig. Ingen av oss går upåvirket gjennom livet med erfaringene våre og vårt perpektiv på "normalitet" i fra barndommen.

Er du vokst opp i et hjem der vold er vanlig, ja, da er det "normalen". Er du oppvokst i et hjem der man bruker hver helg på å ligge inne på sofaen hele dagen med TV og Ipad - da er det normalen. Er du oppvokst i et hjem der alt bestandig er strøkent, klærne dine alltid rene og hele og med en mor og far som sier de elsker deg - ja da er det normalen..

Ressurssvake familier er nok mer utsatt for hverdagsbelastningene som vi alle har. Er man alene forsørger, sliter med rus, har ekstra dårlig råd, er mye syk fysisk eller psykisk, snakker dårlig norsk og mangler nettverk og i tillegg har en vanskelig bagasje fra livet - da er det ikke alltid så lett å mestre foreldrerollen for endel....

Anonymous poster hash: 868fa...483

Skrevet

Jeg er altså ikke HI, men kan ikke skjønne vitsen med å dra disse elementene ut av sammenhengen.  Sa HI at hun var en ressurssterk mamma siden de får youghurt? Såvidt jeg leser innlegget trakk hun den sammenhengen før hun gikk inn på youghurten spesifikt. Å være ressurssterk vil si at en klarer å benytte seg av de ressursene en har rundt seg. Når HI setter seg inn i lovverk,følger opp barnehage og skole og  har planer klar om eventuelle "avvik" skulle forekomme har hun absolutt lov å kalle seg ressurssterk. At hun deretter kaster inn noen materielle elementer er vel bare flott for barna hennes?

Kan ikke skjønne at det ikke er lov å "skryte" litt av seg selv. 

Jeg jobber i bv.tj og ja- det er stor andel av det en kan kalle som ressurssvake under tiltak. Dette er ingen hemmelighet, så HI ville funnet denne informasjonen om hun hadde gått inn for det. Videre er det jo ikke slik at en er ressurssvak bare fordi en f. eks er alenemor. Som aleneforelder - om det er mor eller far- er en mer utsatt når omsorgen kun utøves av en voksen. Om en har lav inntekt er en heller ikke ressurssvak. En er derimot ansett ressurssvak om en ikke klarer prioritere regninger: om en lar strømmen stenges fordi en valgte røyk over regningen. Dette kan også skje hos familier som tjener godt. og da er de vel så ressurssvake på det området. Likevel er det jo slik at de med lav inntekt vil være høyst representert: og ta slike valg behøves som regel ikke gjøres av de med god inntekt.

Essensen i innlegget hennes er at hun ikke evner å forstå at foreldre i kategoriene hun ramser opp, har stor sannsynlighet for å være like kompetent på slikt som hun selv.

Dersom du faktisk jobber i barnevernet slik du påstår og deler de samme fordommene, så er det virkelig trist. Og å omdefinere og ensidig se økonomiske problemstillinger som prioriteringsproblemer, viser så lite kunnskap om slikt at jeg blir helt matt.

Skrevet

Essensen i innlegget hennes er at hun ikke evner å forstå at foreldre i kategoriene hun ramser opp, har stor sannsynlighet for å være like kompetent på slikt som hun selv.

Dersom du faktisk jobber i barnevernet slik du påstår og deler de samme fordommene, så er det virkelig trist. Og å omdefinere og ensidig se økonomiske problemstillinger som prioriteringsproblemer, viser så lite kunnskap om slikt at jeg blir helt matt.

Du har helt mistet gangsyn for det snakkes alldeles ikke om fordommer. At ressurssvake har størst andel tiltak fins i enhver pensumbok, du kan se på forskning fra NTNU, du kan se på statistikker fra bufdir etc. Aller størst andel- og også økende- finner vi blant innvandrerfamilier. Mener du at siden jeg kommer med den faktaen har jeg fordommer mot innvandrere? 

Når det gjelder eksempelet ang prioritering er det tatt direkte fra nav. Kommer du til nav noen ganger på rad for å trenge hjelp til strømregningen, OG du har hatt inntekt nok til å betale denne er det en god del kommuner som sender melding til bv.tj. Om en velger og ikke prioritere strøm over andre unødvendige ting er det klart at familien kan trenge hjelp. At du tar dette ut av sammenheng og ilegger meg lite kunnskap- vel, det er jo det som er trist. 

Å vise til fakta er ikke fordommer, og å trekke frem et eksempel er ikke å være ensidig.

Skrevet

Ordet ressurssvak er et relativt vidt begrep, så det kommer helt an på hva du legger i begrepet. Du kan ha allverdens penger og materialistisk ting du kan gi ungene dine, men fremdeles være ressurssvak, dine mentale ressurser strekker ikke til. Og omvendt. Så ja, det er nok ressurssvake familier som er overrepresesntert, fordi de i mange tilfeller mangler nødvendige ressurser for å ta vare på barna sine på en adekvat måte. Hvilke ressurser som mangler varierer nok i stor grad.

Anonymous poster hash: 75cd7...866

Skrevet

Som samfunnsengasjert medborger med empati for de rundt meg vil jeg si den største feilen mange gjør er og ikke innse hvor tilfeldig livet er. Hvor tilfeldig sykdom rammer, død osv. Hvor forskjellige unger som vokser opp likt alikevel kan utvikle seg til og bli. Hvor kort vei det er mellom suksess og ruin, både i jobb og privatsammenheng. Vi råder ikke over alle faktorer! Vi kan ikke betegne folk som resurssvake eller sterke kun på bakgrunn av livets tilfeldigheter. I øyeblikket er du kanskje ressurssterk hi, men hva om mannen din dør i en ulykke i morgen og du blir sykmeldt over lang tid, er du da resurssvak?

Slutt og sett mennesker i bås, slutt og anta noe om noen. Ha respekt for at alle har sin historie og uansett unntak er ikke tilfeller der barnevern er innblandet noe noen tjener noe på! Alle kan stå til knea i den shiten før vi vet ordet av det, kun tilfeldighetene avgjør dessverre.

Særdeles enig. Det er svært få år siden jeg ble ansett som ressurssterk av andre, mens jeg etter endring av min sosioøkonomiske status ikke blir det på samme måte lengre. Mennesker flest har kort hukommelse. Jeg tror at jeg selv kanskje har blitt enda mindre fordomsfull nå etter å kjent slike fordommer på kroppen, og det er en verdifull lærdom å både ta med seg og gi videre til mine barn

.

Skrevet

Det hi skal frem til i innlegget er vel det at ressurssvake" har lettere for å komme under radaren til bv, pga fordommer.

Slik leser jeg det ihvertfall.

Og det tror jeg hi kan ha rett i . Litt skummelt egentlig.

Da min mor fikk meg, kom helsesøster på hjemmebesøk. Mamma var utdannet og eldre førstegangs. Hs la ikke skjul på at et formål med besøket var kontroll, og sa litt unnskyldende " men vi vet jo at alt r på stell hos deg." Noen år siden dette, men tror mye av de samme holdningene finnes også i dag.

Nå vet vi jo også at trøblete oppvekstforhold er vanligere i hjem med svak sosioøkonomisk status, men fordommer kan føre til at barn som lever ex med psykisk mishandling ikke får hjelp, fordi alt ser fint ut på utsida.

Skrevet

Altså,ta det litt med ro noen av dere. Jeg angriper overhodet ingen,har ikke fordommer mot noen av nevnte heller. En alenemor kan da godt være en bedre mor en meg,var ikke det som var poenget mitt. Nå mener jeg ikke at om du har youghurt så er du ressurssterk heller... og ting er jo sammensatt,flere ting som spiller inn. Noen er det ikke lettere for bv å ta omsorg fra foreldre som er resurssvake?

Kommer selv fra en meget ressurssvak familie der begge var uføre alkoholikere og har bodd på barnehjem og i fosterhjem,men respekt og forståelse for mine foreldre har jeg den dag i dag,så jeg er virkelig ikke fordomsfull eller uten empati. Jeg beklager om det virker sånn i innlegget mitt.

Hi

Skrevet

Som aleneforelder med lite familie har du en av disse såkalte risikofaktorene som du kaller fordommer. Det er ingen fordom, men fakta. Det betyr ikke noe i hverdagen, og det er ingen som kommer i kontakt med bv kun fordi en har risikofaktorer. Det sier seg jo selv at det er større andel barn av aleneforeldre under tiltak. 

Så dersom det kommer en bekymringsmelding til dere, så vurderer dere ikke selve saken eller omsorgsevnen i stor grad, men trekker raske konklusjoner og iverksetter nærmest rutinemessig tiltak dersom det er såkalte risikofaktorer (arbeidsledighet, lav inntekt, lav utdannelse) i bildet. Det høres ut som fordommer, fremfor god forvaltningspraksis.  

Og risikofaktorer på overordnet nivå, hva sier egentlig det noe som helst om individer om? Lite.

Å anses som, og behandles som, ressurssvak av samfunnet eller sine omgivelse, vil kunne påvirke følelsen av egenverd og tro på egne evner, og er mest sannsynlig en svært stor risikofaktor i seg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...