Gå til innhold

Ungdom som velger å ikke konfirmere seg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Velger de da bort alt av fest, gaver etc også? Jeg har en sønn med autisme og skolevegring. Jeg kan ikke se for meg at han skal klare å følge konfirmasjonsundervisning når han ikke engang er på skolen omtrent. Så lurer jeg litt på da... Dere med barn som ikke konfirmerer seg, får de noe pengegave av dere foreldre og evnt besteforeldre?

Anonymous poster hash: 4063b...572

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mine foreldre ville ikke at vi skulle velge konfirmasjon for å få fest og gaver. Så vi fikk valget mellom tradisjonell konfirmasjon eller en intern markering innad i familien med middag og en gave fra mine foreldre og noen til, som var med på planen.

Jeg valgte konfirmasjon. Mine søsken valgte den andre løsningen.

Anonymous poster hash: 5ee44...0eb

Skrevet

Jeg har døtre da, og de får bunad uansett. Har hatt en spareordning (bunadskonto) i mange år og ønsker at de skal få bunad. De er nå 8 og 10 år og begge er veldig glad i bunader, så de gleder seg til å få når de blir 14 år.

Anonymous poster hash: 233ac...912
Skrevet

i ditt tilfelle så ville jeg hatt en "konfirmasjon" på egenhånd, og skippa konf.undervisningen :-) 
Inviter til konfirmasjon, og festdag som du ville gjort uansett, men skipp kirka å undervisning om det er best for konfirmanten du. 

Anonymous poster hash: 0c4d2...c3e
Skrevet

Sønnen vår får ikke pengegave uansett, men skal få en ting han ønsker seg når den tid kommer, uavhengig av hva han velger. Penger skal han heller få når han skal ta lappen og kjøpe bolig.

Men vet du at det noen steder finnes tilpasset konfirmasjonsundervisning for de med spesielle behov? Jeg var i kirken under presentasjon av en slik gruppe i høst, de hadde et enkelt skuespill hvor de deltok etter evne. Noen hadde ikke replikker, og noen fikk hjelp av veilederne til å si replikkene og leie dem dit de skulle gå. Andre klarte seg mer selv. De var bare 6 stk på gruppa. Virket som et veldig fint og tilpasset opplegg. :)

Anonymous poster hash: e94cd...c95
Skrevet

Velger de da bort alt av fest, gaver etc også? Jeg har en sønn med autisme og skolevegring. Jeg kan ikke se for meg at han skal klare å følge konfirmasjonsundervisning når han ikke engang er på skolen omtrent. Så lurer jeg litt på da... Dere med barn som ikke konfirmerer seg, får de noe pengegave av dere foreldre og evnt besteforeldre?

Om han ønsker å konfirmere seg så får han det selv uten å følge undervisningen altså. I kirken har de gjerne et alternativt opplegg hvor han kan komme alene og snakke med presten eller den som er ansatt som ansvarlig for trosopplæringen i menigheten deres osv.

Da nevøen min ble konfirmert var det en gutt i klassen hans som var borte fra skolen (og konfirmasjonsundervisningen) nesten hele det året pga kyssesyken. Han ble konfirmert han altså, men han hadde hatt noen private timer.

Anonymous poster hash: 233ac...912

Skrevet

For meg er konfirmasjonen en overgangsrite.

Dersom min datter ønsket å konfirmere seg borgerlig ville hun fått samme type fest som om det var i kirken. Hvis hun ike ønsket å følge neo opplegg ville vi hatt en mindre markering innad familien.

Jeg tenker at dersom barnet ikke følger et konfirmasjonsløp grunnet spesielle behov, så ville jeg ha markert det like mye som om barnet hadde fulgt opplegget. Dere kan kanskje gå gjennom temaene hjemme?

Anonymous poster hash: 3d243...e1a
Skrevet

i ditt tilfelle så ville jeg hatt en "konfirmasjon" på egenhånd, og skippa konf.undervisningen :-) 

Inviter til konfirmasjon, og festdag som du ville gjort uansett, men skipp kirka å undervisning om det er best for konfirmanten du. 

Enig.

Anonymous poster hash: acd86...5a6

Skrevet

Mine får ikke gaver for ikke å konfirmere seg akkurat som de ikke kommer til å få gaver for ikke å gifte seg.

Anonymous poster hash: 1a7a2...e12

Skrevet

nei, men så er vel dine barn i en litt annen situasjon også kansje? 
Eller har dem begge autisme og sliter med skolevegring dem også ? 

Skrevet

Tante lot unga velge mellom konfirmasjon og. Det ho måtte betale for festen + gave.

En av de valgte å konfirmere seg enn ikke. Tror at de kom ca likt ut selv om han som konfirmerte seg fikk gaver fra slekta.

Anonymous poster hash: f482e...84a

Skrevet

nei, men så er vel dine barn i en litt annen situasjon også kansje?

Eller har dem begge autisme og sliter med skolevegring dem også ?

På den andre siden er det kanskje ikke så smart å gi en autist på 15 veldig mye penger? Sansynlig vis får foreldrene mer enn nok å betale for det barnet når det blir eldre og skal flytte for seg selv.

Skrevet

Eldste her vil ikke konfirmere seg. Han får ikke gaver og fest, men får en skiferie til alpene med sin far. Gull verdt når man har mange småsøsken :) han satser i idretten sin, og har ikke tid til konfirmasjonsundervisning.

Anonymous poster hash: a011b...a87

Skrevet

På den andre siden er det kanskje ikke så smart å gi en autist på 15 veldig mye penger? Sansynlig vis får foreldrene mer enn nok å betale for det barnet når det blir eldre og skal flytte for seg selv.

Jeg synes ikke det er så smart å gi noen 15-åring "veldig mye penger". Men det må jo ikke være veldig mye eller ingenting...

Skrevet

Kansje foreldrene er såpass lure at dem setter evt pengegaver på en sperret konto?? Det er vanlig her hos konfirmanter hvertfall! Dem får noe, resten på konto.  Noen av konfirmantene fikk mest gaver også. 

Skal ikke en autist få ha en konfirmasjon fordi man tenker at dem ikke takler å håndtere evt penger som kommer? 

Kjenner fler OPPEGÅENDE ungdommer som har rota bort konf.pengene sine enn de med autisme for å si det sånn... 

*its allowed to use youre braaaaain*

Skrevet

Jeg har en sønn med autisme og skolevegring + sterk angst.

Klarte ikke se for meg noen form for konfirmasjon på han.

Men han har valgt å gjennomføre det og skal konfirmeres nå til våren.

Han møter ikke sammen med de andre, han følger eget opplegg.

Planen er at selve konfirmasjonen skal gjennomføres sammen med resten, men går det ikke så blir det alternativ løsning der også.

Dette er veldig gjennomtenkt og koster mye for min sønn.

Men for en mestringsfølelse han har for hver gang han klarer å gjennomføre et kurs :)

Anonymous poster hash: 858c3...968

Skrevet

Han er virkelig fornuftig med penger, så det er ingen fare.

Skrevet

Kjenner jeg er spent på hvordan dette blir for min egen med autisme. Han er bare 9 år ennå, og vet lite om hva konfirmasjon er. Har ekstra ressurser på skolen og takler lite når det blir noe ekstra. Men vi får se når det nærmer seg, og tror nok vi uansett skal ha selskap og en markering av noe slag. Fra gammelt av var jo konfirmasjon en markering for det å tre inn i de voksnes rekker... I dag er man egentlig litt vel ung for det da, men han skal ikke bli glemt tenker jeg, det er jo bare slemt.

Skrevet

Velger de da bort alt av fest, gaver etc også? Jeg har en sønn med autisme og skolevegring. Jeg kan ikke se for meg at han skal klare å følge konfirmasjonsundervisning når han ikke engang er på skolen omtrent. Så lurer jeg litt på da... Dere med barn som ikke konfirmerer seg, får de noe pengegave av dere foreldre og evnt besteforeldre?Anonymous poster hash: 4063b...572

Men om han er autist har han vel ikke særlig forståelse for penger, fest osv uansett? Nå kjenner jeg ikke din sønn men de med autisme jeg kjenner kommer aldri til å disponere egne penger og skjønner heller ikke at en blir feiret.

Hva med en "voksenfeiring", for å markere en går inn i ungdomslivet med noen gaver men ikke hele pakka?

Anonymous poster hash: 4ff9a...62d

Skrevet

Men om han er autist har han vel ikke særlig forståelse for penger, fest osv uansett? Nå kjenner jeg ikke din sønn men de med autisme jeg kjenner kommer aldri til å disponere egne penger og skjønner heller ikke at en blir feiret.

Hva med en "voksenfeiring", for å markere en går inn i ungdomslivet med noen gaver men ikke hele pakka?

Mennesker med autisme er veldig forskjellige, men jeg tror de fleste av dem skjønner hva en fest er altså. Disponere egne penger er det nok ikke alle som kan, men det betyr ikke at man ikke trenger dem. Gaver kan dessuten være andre ting enn penger.

Skrevet

Hvis han egentlig ønsker konfirmasjon i kirken og du synes det er ok tar dere opp luren og kontaktet prestekontoret der dere bor. De finner en tilpasset løsning og gutten får det slik han ønsker 👍

Anonymous poster hash: 1f96e...bc1

Skrevet

Hvis han egentlig ønsker konfirmasjon i kirken og du synes det er ok tar dere opp luren og kontaktet prestekontoret der dere bor. De finner en tilpasset løsning og gutten får det slik han ønsker 👍

Leser endel av svarene... Hva søren??? Er det noen her som i samme slengen vil innrømme at de ikke ønsker et annerledes barn på bildet med sin perfekte skitunge? Ere mulig? 😡

Skrevet

Leser endel av svarene... Hva søren??? Er det noen her som i samme slengen vil innrømme at de ikke ønsker et annerledes barn på bildet med sin perfekte skitunge? Ere mulig?

Jeg kan ikke se at noen av svarene her kan tolkes i den retningen.

Skrevet

Jeg har en sønn med autisme og skolevegring + sterk angst.

Klarte ikke se for meg noen form for konfirmasjon på han.

Men han har valgt å gjennomføre det og skal konfirmeres nå til våren.

Han møter ikke sammen med de andre, han følger eget opplegg.

Planen er at selve konfirmasjonen skal gjennomføres sammen med resten, men går det ikke så blir det alternativ løsning der også.

Dette er veldig gjennomtenkt og koster mye for min sønn.

Men for en mestringsfølelse han har for hver gang han klarer å gjennomføre et kurs :)

Anonymous poster hash: 858c3...968

Så flott å høre! Det ga håp altså 😊

Og uansett tenker jeg nå at han bør få en markering. I det minste med aller nærmeste familie (selv om det stort er de som bes uansett).

Skrevet

Leser endel av svarene... Hva søren??? Er det noen her som i samme slengen vil innrømme at de ikke ønsker et annerledes barn på bildet med sin perfekte skitunge? Ere mulig? Anonymous poster hash: 1f96e...bc1

Hvor leser du dette hen? Ser heller ikke at noen av svarene sier dette?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...