Gå til innhold

Pedaogosk korrekt av skolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Alle små barn trenger bevegelse og avveksling. Feilen er ikke primært at noen barn får det, feilen er jo at det nærmest oppfattes som en belønning for dårlig oppførsel.

Anonymous poster hash: 4440f...20d

Da må skole og foreldre endre andre barn sin oppfatning da.

Anonymous poster hash: 90432...9d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenkte jeg ikke skulle svare her, men blir faktisk ganske lei meg. Er selv mamma til en herlig jente med store lærevansker og andre vansker. For at hun skal fungere og faktisk lære noe på skolen, så er hun avhengig av å gå ut 1til1 med lærer eller i en gruppe. Det er ikke en belønning, hun er en rolig jente som ikke lager bråk.

På barneskolen var hun i en bakegruppe ,der trivdes hun godt. For barn med ulike utfordringer eller handicap, så må det av og til lages alternative læringsstratergier eller læringsarenaer. At utagerende barn som bråker får gå ut av timen, vil vel gavne alle barna i klassen, i og med at de da kan lære uten å bli forstyrret.

Jeg tror også på informasjon om hvorfor de ulike løsningene velges, så kan en unngå unødvendig misunnelse blant de andre barna.

Og blant voksne som burde vite bedre.

Skrevet

Den virkelig store tabben skolen har gjort, mener jeg, er å la de andre barna få bli med på disse turene som belønning for god atferd eller gode resultater (eller hva det nå var). De kunne ha løst det veldig enkelt ved å si at de skulle bygge opp dette barnets sosiale relasjoner, og så latt de andre få bli med etter tur. Tatt det alfabetisk eller noe. 

Så tenker jeg at de burde vært mye tydeligere på å kommunisere til de andre barna at dette ikke er en belønning Xxx får fordi han er urolig eller slår eller whatever, men at dette er noe som Xxx trenger for å lære. Unger kan akseptere mye hvis de får en forklaring de forstår, og hvis de opplever en viss rettferdighet i det. 

Enig!

Mitt barn har sine utfordringer med å sitte stille i klasserommet, og hadde i en periode belønningsskjema der premien for god oppførsel ble belønnet med utelek eller lignende der en medelev kunne bli med. Det ble tatt bort i samråd med lærer, da det viste seg å bli vanskelig for barnet mitt å velge ut, det ble et press fra de andre barna om å få være med på disse tiltakene. 

Anonymous poster hash: dbcee...0f4

Skrevet

Alle små barn trenger bevegelse og avveksling. Feilen er ikke primært at noen barn får det, feilen er jo at det nærmest oppfattes som en belønning for dårlig oppførsel.

Jeg tror ikke du har barn med utfordringer. Hvis du hadde hatt det, ville du ikke tenkt at å få gå ut og avreagert er belønning for dårlig oppførsel.

Anonymous poster hash: 57039...3de

Skrevet

Hva det blir oppfattet som eller ikke ; hvis klassen får arbeidsro og eleven drar nytte av aktiviteten er vel det vinn-vinn? Og hva er egentlig alternativet? Skolen gjør det de kan og løser en problemstilling , og om det heter fotball, gåtur eller baking, hvilken rolle spiller det?

Leste du hovedinnlegget?

Hvis ikke, gjør det.

Skrevet

Jeg tror ikke du har barn med utfordringer. Hvis du hadde hatt det, ville du ikke tenkt at å få gå ut og avreagert er belønning for dårlig oppførsel.

Anonymous poster hash: 57039...3de

Jeg?

Jeg tenker ikke det. Men HIs barn tenker det... Og da har man oppnådd det motsatte.

Skrevet

Jeg tenkte jeg ikke skulle svare her, men blir faktisk ganske lei meg. Er selv mamma til en herlig jente med store lærevansker og andre vansker. For at hun skal fungere og faktisk lære noe på skolen, så er hun avhengig av å gå ut 1til1 med lærer eller i en gruppe. Det er ikke en belønning, hun er en rolig jente som ikke lager bråk.

På barneskolen var hun i en bakegruppe ,der trivdes hun godt. For barn med ulike utfordringer eller handicap, så må det av og til lages alternative læringsstratergier eller læringsarenaer. At utagerende barn som bråker får gå ut av timen, vil vel gavne alle barna i klassen, i og med at de da kan lære uten å bli forstyrret.

Jeg tror også på informasjon om hvorfor de ulike løsningene velges, så kan en unngå unødvendig misunnelse blant de andre barna.

Og blant voksne som burde vite bedre.

Syns du ditt barns situasjon har noen som helst likhet med situasjonen som beskrives i hovedinnlegget? I så fall vil jeg gjerne at du utdyper, for jeg ser absolutt INGEN berøringspunkter. Og aller minst ser jeg at dette liksom skal ligne så mye at du føler deg "truffet" på ditt barns vegne.

Skrevet

Da må skole og foreldre endre andre barn sin oppfatning da.

Eller skolen må gi alle barn mulighet til avveksling og bevegelse, mente du sikkert?

Skrevet

Eller skolen må gi alle barn mulighet til avveksling og bevegelse, mente du sikkert?

Nei. Jeg mente ikke det. Vi snakker ikke om avveksling og bevegelse i skolen. Vi snakket om tilrettelagt undervisning for barn med IOP. Men det skjønte du sikkert?

Skrevet

Nei. Jeg mente ikke det. Vi snakker ikke om avveksling og bevegelse i skolen. Vi snakket om tilrettelagt undervisning for barn med IOP. Men det skjønte du sikkert?

Jeg personlig skjønte det, men jeg ser ikke helt hvorfor et antall tilfeldig valgte tredjeklassinger burde skjønne at dette godet kun tilfaller dem som har avveksling og bevegelse skrevet inn i IOP-en.

Skrevet

Kanskje man bare bør konkludere med at spesialskoler bør opprettes tettere i landet

Anonymous poster hash: 2d294...cce

Skrevet

Jeg personlig skjønte det, men jeg ser ikke helt hvorfor et antall tilfeldig valgte tredjeklassinger burde skjønne at dette godet kun tilfaller dem som har avveksling og bevegelse skrevet inn i IOP-en.

Det er viser seg er at barna selv forstår dette veldig godt og tar det på strak arm dersom det gjøres riktig. Rulleres det på å være med ut av klassen blir dette rettferdig og en vinn vinn situasjon.

Skrevet

Noen av "urokråkene" i min sønns klasse har fått spesial avtale om turer ut av skolen en gang i uken. Dette skal da gavne resten av klassen som får mer ro og da læringsutbytte.

Flott det, men en gang i mellom har de med seg andre barn som har oppført seg godt og vist en god arbeidsinnsats. Min sønn har det siste året jobbe mye med seg selv ettersom klassemiljøet er vært urolig/ustabilt lenge og dette påvirket han. Han har derfor gått fra å være en elev som skolen sendte til PPT til å være en ressurs i klassen. Ettersom han (og mange andre) har jevn prestasjon på skolen så får de ikke være med på tur.

Han er derfor begynt å utagerer igjen for han ønsker også tur bort fra skolen.

Er det pedagogisk korrekt av skolen å belønne de urolige barn med å slippe skole?

En kollega forteller at de på skolen til hennes barn har Playstation rom til de som fortyrrer undervisningen. Skjønner de må sørge for ro i klassene, men det må da kunne gjøres på en annen måte en med "kos".

Jeg har ikke pedagogosk utdanning, men ha da skjønt i min prosess som mor til 2 i gjennom 11 år at om jeg belønner dårlig adferd så vil den bare fortsette og det andre barn vil hoppe med på ideen slik jeg har to som utvider dårlig/negativ adferd.

Hva tenker dere?

Anonymous poster hash: 60857...142

Jeg tenker at det er greit å hente ned igjen hovedinnlegget.

Dette dreier seg ikke om en individuelt tilpasset undervisning basert på elevens behov for å få læring.

Dette er noe skolen gjør for å få styr på en klasse der det har utviklet seg en ukultur og dårlig adferd blandt elevene, sannsynligvis pga at rektor har latt dårlig klasseledelse få fortsette i lengre tid.

Anonymous poster hash: a1398...b57

Skrevet

Hva det blir oppfattet som eller ikke ; hvis klassen får arbeidsro og eleven drar nytte av aktiviteten er vel det vinn-vinn? Og hva er egentlig alternativet? Skolen gjør det de kan og løser en problemstilling , og om det heter fotball, gåtur eller baking, hvilken rolle spiller det?

Hvis du leser innlegget til HI, så er ikke det et problem at de urolige får dette tilbudet. Men, det blir i tillegg brukt som belønning for de flinkeste. Gruppen som ligger mellom faller utenom. Det er her problemet begynner for barnet hennes som også vil, men er ikke flink nok, ergo har han funnet ut at han må være urolig for å få blitt med.

Anonymous poster hash: 65119...70c

Skrevet

Som mor til et barn med tourettes og lærevansker kan jeg si litt om det fra et annet ståsted.

Mitt barn klarer ikke nyttiggjøre seg tradisjonell klasseromsundervisning. Han har derfor IOP og tilrettelagt undervisning. En dag i uken er han tatt ut av undervisningen helt og drar da ut på tur, jobber med prosjekter og får alternativ undervisning gjennom dette. Det er da ikke snakk om goder og belønning, men andre undervisningsformer. Eksempelvis følger han ikke klassens undervisning i naturfag, matte og kunst og håndverk. I stedet bygger han olabiler over noen uker (matte og håndverk) og dro på skogstur og lærte om fugler og trær/planter. På den måten klarer han å lære pensum klassen skal gjennom.

Jeg vet ikke hva skolens beskjed til dere har vært, men i min sønns klasse var det noen foreldre som reagerte på urettferdigheten de mente lå i denne spesialundervisningen. Etter å ha tydeliggjort at dette ikke var kosetid, men høyst nødvendige tiltak for at mitt barn skulle klare å gjennomføre barneskolen ble det slutt på klager.

Det er dessverre ikke nok tilpassede skoleplasser til alle barna som faller utenfor, da må den offentlige skolen tilpasse undervisningen for de barna som sliter med læring, eller har funksjonsnedsettelser.

Om det er urettferdig at andre barn i ditt barns klasse får være med på tilrettelagte opplegg av og til vet jeg ikke om faktisk er urettferdig. Det kan nok kanskje oppleves slik.

😊👏👏👏👏👏👍

Anonymous poster hash: 356e6...c81

Skrevet

Stort sett skjønner unger dette veldig godt, det er ofte vanskeligere å få foreldrene til å skjønne at tilpasset undervisning ikke er goder eller belønning.

Skrevet

Det er nok en bred enighet om at det burde vært flere skoler med avdelinger for barn med spesielle behov eller spesialskoler. Nå er det slik at alle skal inn i den vanlige skolen , og da vil mange elever på hver skole trenge spesiell oppfølging og tilrettelagt undervisning . Vi må huske på at uansett hvilke utfordringer disse barna har , så er det ikke barnas skyld. Vi må slutte å kalle barna pøbler og diverse andre nedsettende ord, man ser at dersom utfordrende adferd møtes på riktig måte, da får man resultater. Hi, det gjøres jo på ingen måte på riktig måte på din skole! Dette må du ta videre med ledelsen.

Skrevet

Syns du ditt barns situasjon har noen som helst likhet med situasjonen som beskrives i hovedinnlegget? I så fall vil jeg gjerne at du utdyper, for jeg ser absolutt INGEN berøringspunkter. Og aller minst ser jeg at dette liksom skal ligne så mye at du føler deg "truffet" på ditt barns vegne.

Situasjonen er lik i den betydningen av at også mitt barn har tilrettelagt undervisning og får gå ut av timen. Så sånn sett kan vel også andre ungdommer i klassen synes at det er "urettferdig" at hun har den goden.

Skrevet

Situasjonen er lik i den betydningen av at også mitt barn har tilrettelagt undervisning og får gå ut av timen. Så sånn sett kan vel også andre ungdommer i klassen synes at det er "urettferdig" at hun har den goden.

Åh Herrefred. Vil man bli sårer så inntar man den stillingen 😳 Les igjen du!

Anonymous poster hash: 2d294...cce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...