Gå til innhold

Pedaogosk korrekt av skolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen av "urokråkene" i min sønns klasse har fått spesial avtale om turer ut av skolen en gang i uken. Dette skal da gavne resten av klassen som får mer ro og da læringsutbytte.

Flott det, men en gang i mellom har de med seg andre barn som har oppført seg godt og vist en god arbeidsinnsats. Min sønn har det siste året jobbe mye med seg selv ettersom klassemiljøet er vært urolig/ustabilt lenge og dette påvirket han. Han har derfor gått fra å være en elev som skolen sendte til PPT til å være en ressurs i klassen. Ettersom han (og mange andre) har jevn prestasjon på skolen så får de ikke være med på tur.

Han er derfor begynt å utagerer igjen for han ønsker også tur bort fra skolen.

Er det pedagogisk korrekt av skolen å belønne de urolige barn med å slippe skole?

En kollega forteller at de på skolen til hennes barn har Playstation rom til de som fortyrrer undervisningen. Skjønner de må sørge for ro i klassene, men det må da kunne gjøres på en annen måte en med "kos".

Jeg har ikke pedagogosk utdanning, men ha da skjønt i min prosess som mor til 2 i gjennom 11 år at om jeg belønner dårlig adferd så vil den bare fortsette og det andre barn vil hoppe med på ideen slik jeg har to som utvider dårlig/negativ adferd.

Hva tenker dere?

Anonymous poster hash: 60857...142
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pedagogisk.....

HI

Skrevet

Det er så skrekkelig mye dårlig som foregår i norsk skole at det et skremmende.

Det er skremmende fordi mange av disse inkompetente menneskene uttaler seg om "barna våre" til PPT, de involverer barnevern, de involverer ikke barnevern, de uttaler seg i forhold til diagnoser etc.

En ser det jo her også, lærere som uttaler seg over en lav sko om det ene og det hint, og det er så møkka fjernt at en får helt bakoversveis.

De forvalter ikke bare opplæringen av våre barn, de forvalter også temmelig mye penger.

Nei, det du beskriver er ikke en måte å drive skole på. Det er bøtte fjernt.

Anonymous poster hash: a1398...b57

Skrevet

Foreldrene til disse barna, hvor er de? Om mitt barn (med eller uten diagnose) hadde fått bruke dagen på Play Station hadde jeg klikka! Jeg har heller ikke sansen for at noen skal belønnes med turer og ikke alle. Hadde mitt barn vært ei urokråke hadde jeg selv satt meg på skolen til ting endret seg. Hadde ikke skolen klart å imøtese min unge og klassens behov ville jeg heller byttet skole enn og plassere ungen ved en Play Station 😳

Forøvrig tok jeg opp samme tema her for snart 10 år siden, der er barn med tydelige utfordringer (slem med andre), men uten dignose, fikk hva de andre barna anså som belønning (ekstra turer etc) og flere begynte ta etter denne gutten. Min var en av de som etterapet og så fikk dra på tur. Vi flyttet! Mange her den gang svarte at man som voksen burde forstå at man tar hensyn til de vanskelige... Min mening er fremdeles NEI. Skolen/barnehage sier de skal være for alle, men mange mestrer det ikke på noen god måte. Som foresatt må man da gripe inn. Jeg ga opp tidligere barnehage og flyttet. Hadde ikke sønnen min gitt seg med den destruktive adferden hadde jeg heller tatt han på spesialskole etc enn å se på at han fikk belønning for adferd som ikke passer med andre. Folk later til å tro unger ikke kan læres opp til å oppføre seg, da er de rammet av en eller annen diagnose som gjør de slik, men det er ikke slik at foreldres uvitenhet eller resignasjon og en unges oppførsel skal gå utover alle andre!

Anonymous poster hash: 2d294...cce

Skrevet

Noen av "urokråkene" i min sønns klasse har fått spesial avtale om turer ut av skolen en gang i uken. Dette skal da gavne resten av klassen som får mer ro og da læringsutbytte.

Flott det, men en gang i mellom har de med seg andre barn som har oppført seg godt og vist en god arbeidsinnsats. Min sønn har det siste året jobbe mye med seg selv ettersom klassemiljøet er vært urolig/ustabilt lenge og dette påvirket han. Han har derfor gått fra å være en elev som skolen sendte til PPT til å være en ressurs i klassen. Ettersom han (og mange andre) har jevn prestasjon på skolen så får de ikke være med på tur.

Han er derfor begynt å utagerer igjen for han ønsker også tur bort fra skolen.

Er det pedagogisk korrekt av skolen å belønne de urolige barn med å slippe skole?

En kollega forteller at de på skolen til hennes barn har Playstation rom til de som fortyrrer undervisningen. Skjønner de må sørge for ro i klassene, men det må da kunne gjøres på en annen måte en med "kos".

Jeg har ikke pedagogosk utdanning, men ha da skjønt i min prosess som mor til 2 i gjennom 11 år at om jeg belønner dårlig adferd så vil den bare fortsette og det andre barn vil hoppe med på ideen slik jeg har to som utvider dårlig/negativ adferd.

Hva tenker dere?

Du har ekstremt mange skrivefeil...

Anonymous poster hash: 46eaf...9ee

Skrevet

Strengt tatt så straffer din sønns skole de som oppfører seg? Er det mulig. Jeg er også møkk lei av at det som lager uro skal få alle godene. På tide å innføre noen konsekvenser igjen snart?

Jeg får da ikke lønnsforhøyelse på jobb om jeg ikke jobber og bare går rundt og forstyrrer alle andre.

Anonymous poster hash: c2f9b...738
Skrevet

Det er så skrekkelig mye dårlig som foregår i norsk skole at det et skremmende.

Det er skremmende fordi mange av disse inkompetente menneskene uttaler seg om "barna våre" til PPT, de involverer barnevern, de involverer ikke barnevern, de uttaler seg i forhold til diagnoser etc.

En ser det jo her også, lærere som uttaler seg over en lav sko om det ene og det hint, og det er så møkka fjernt at en får helt bakoversveis.

De forvalter ikke bare opplæringen av våre barn, de forvalter også temmelig mye penger.

Nei, det du beskriver er ikke en måte å drive skole på. Det er bøtte fjernt.

Ta gjerne lærerutdannelse og kom og jobb med oss idiotene i skolen! Vi trenger sårt en ledestjerne som deg til å påpeke våre feil, generalisere over en lav sko og henge oss alle kollektivt ut for vår udugelighet!

(Når det sagt bør HI klage skolen inn for fylkesmannen. Dette er en totalt feilslått måte å drive skole på. Her er det tydeligvis dårlig klasseledelse og en dårlig rektor)

Anonymous poster hash: 6b6f1...0df

Skrevet

Som mor til et barn med tourettes og lærevansker kan jeg si litt om det fra et annet ståsted.

Mitt barn klarer ikke nyttiggjøre seg tradisjonell klasseromsundervisning. Han har derfor IOP og tilrettelagt undervisning. En dag i uken er han tatt ut av undervisningen helt og drar da ut på tur, jobber med prosjekter og får alternativ undervisning gjennom dette. Det er da ikke snakk om goder og belønning, men andre undervisningsformer. Eksempelvis følger han ikke klassens undervisning i naturfag, matte og kunst og håndverk. I stedet bygger han olabiler over noen uker (matte og håndverk) og dro på skogstur og lærte om fugler og trær/planter. På den måten klarer han å lære pensum klassen skal gjennom.

Jeg vet ikke hva skolens beskjed til dere har vært, men i min sønns klasse var det noen foreldre som reagerte på urettferdigheten de mente lå i denne spesialundervisningen. Etter å ha tydeliggjort at dette ikke var kosetid, men høyst nødvendige tiltak for at mitt barn skulle klare å gjennomføre barneskolen ble det slutt på klager.

Det er dessverre ikke nok tilpassede skoleplasser til alle barna som faller utenfor, da må den offentlige skolen tilpasse undervisningen for de barna som sliter med læring, eller har funksjonsnedsettelser.

Om det er urettferdig at andre barn i ditt barns klasse får være med på tilrettelagte opplegg av og til vet jeg ikke om faktisk er urettferdig. Det kan nok kanskje oppleves slik.

Anonymous poster hash: 90432...9d1

Skrevet

Ta gjerne lærerutdannelse og kom og jobb med oss idiotene i skolen! Vi trenger sårt en ledestjerne som deg til å påpeke våre feil, generalisere over en lav sko og henge oss alle kollektivt ut for vår udugelighet!

(Når det sagt bør HI klage skolen inn for fylkesmannen. Dette er en totalt feilslått måte å drive skole på. Her er det tydeligvis dårlig klasseledelse og en dårlig rektor)

Anonymous poster hash: 6b6f1...0df

Det er ikke enestående dette eksempelet til HI. Det er så langt der i fra. Det er jo flere skoler som gjør tilsvarende.

Her er det en rektor som ikke helt har forstått hva han/hun driver med.

Det er en inspektør, eller flere avdelingsledere som lar dette passere.

Det er flere lærere som slutter seg til dette idiotiske opplegget. Lyser da ikke kvalitet.

De kunne jo fint ha løftet dette opp på administrasjonsnivå i kommunen. Det har de ikke ryggrad til?

Alle er ansvarlig for en slik ukultur.

Skrevet

Som mor til et barn med tourettes og lærevansker kan jeg si litt om det fra et annet ståsted.

Mitt barn klarer ikke nyttiggjøre seg tradisjonell klasseromsundervisning. Han har derfor IOP og tilrettelagt undervisning. En dag i uken er han tatt ut av undervisningen helt og drar da ut på tur, jobber med prosjekter og får alternativ undervisning gjennom dette. Det er da ikke snakk om goder og belønning, men andre undervisningsformer. Eksempelvis følger han ikke klassens undervisning i naturfag, matte og kunst og håndverk. I stedet bygger han olabiler over noen uker (matte og håndverk) og dro på skogstur og lærte om fugler og trær/planter. På den måten klarer han å lære pensum klassen skal gjennom.

Jeg vet ikke hva skolens beskjed til dere har vært, men i min sønns klasse var det noen foreldre som reagerte på urettferdigheten de mente lå i denne spesialundervisningen. Etter å ha tydeliggjort at dette ikke var kosetid, men høyst nødvendige tiltak for at mitt barn skulle klare å gjennomføre barneskolen ble det slutt på klager.

Det er dessverre ikke nok tilpassede skoleplasser til alle barna som faller utenfor, da må den offentlige skolen tilpasse undervisningen for de barna som sliter med læring, eller har funksjonsnedsettelser.

Om det er urettferdig at andre barn i ditt barns klasse får være med på tilrettelagte opplegg av og til vet jeg ikke om faktisk er urettferdig. Det kan nok kanskje oppleves slik.

Men, det er jo helt irrelevant hva du, din sønn, hi og andre foreldre måtte mene! Opplever en klasse på 25 elever at det er urettferdig og begynner etterape din sønn (eller andre) er jo "løpet kjørt". Klarer ikke skolen håndtere ting på en måte som fungerer for ALLE, kan ikke skole drives på den måten.

Skrevet

Min sønn har noe undervisningstid utenfor klasserommet, det kan være snekring , turer eller svømmehall etc. Alle tingene de er ute på er praktisk rettet og han drar nytte av det. Han selv skulle selv ønske han kunne være som alle de andre som klarer en vanlig skoledag, og misunner dem. Noen ganger får andre barn være med, men alle får sjansen og hvem som blir med rulleres på. Min sønn er ikke noe urokråke, men sliter med konsentrasjonsvansker og noe sosialt. De avbrekkene gir mestring og det er gull på det sosiale. Det samme gjøres i klassen til minste, og minste synes det er stas når det er hans gruppe som blir med den gjeldene elev ut. Jeg tenker at vi må lære barna våre at de er heldige som klarer en vanlig skolehverdag og at det ikke er noe å misunne de som ikke klarer det.

Skrevet

Den virkelig store tabben skolen har gjort, mener jeg, er å la de andre barna få bli med på disse turene som belønning for god atferd eller gode resultater (eller hva det nå var). De kunne ha løst det veldig enkelt ved å si at de skulle bygge opp dette barnets sosiale relasjoner, og så latt de andre få bli med etter tur. Tatt det alfabetisk eller noe. 

Så tenker jeg at de burde vært mye tydeligere på å kommunisere til de andre barna at dette ikke er en belønning Xxx får fordi han er urolig eller slår eller whatever, men at dette er noe som Xxx trenger for å lære. Unger kan akseptere mye hvis de får en forklaring de forstår, og hvis de opplever en viss rettferdighet i det. 

Skrevet

Dette gjorde de også da jeg gikk på skolen.

"Bølleguttene" var et annet sted hver torsdag. Det var ikke en belønning. Vi visste alle sammen, at det var de håpløse tilfellene som var på de turene.

Det var mye snakk, og en smule stigmatisering.

Men, ingen av de andre fikk bli med på turen. DER ligger feilen hos deres skole, vil jeg si.

Anonymous poster hash: a1457...796

Skrevet

Det du beskriver er noe helt annet enn det HI beskriver. Det du beskriver er noe helt annet enn det hun med PlayStation timene beskriver.

Den utløsende faktor er ulik.

Formålet er annerledes.

Gjennomføringen er annerledes.

Det kan ikke sammenlignes.

Skrevet

Men, det er jo helt irrelevant hva du, din sønn, hi og andre foreldre måtte mene! Opplever en klasse på 25 elever at det er urettferdig og begynner etterape din sønn (eller andre) er jo "løpet kjørt". Klarer ikke skolen håndtere ting på en måte som fungerer for ALLE, kan ikke skole drives på den måten.

Faktum er at enhetsskolen ikke fungerer for alle elevene. Elevene har krav på tilrettelagt undervisning. Man kan faktisk ikke la enkelte elever gå til grunne akademisk fordi noen elever blir misunnelige. Det er jo en voldsomt misforstått misunnelse, disse elevene må ofte jobbe dobbelt så hardt for halvparten av resultatene.

HI sin påstand om at skolen gir andre elever tilgang til spesialundervisning som belønning er hårreisende. Medfører det riktighet bør det definitivt adresseres. Det betyr derimot ikke at man skal frata sårbare barn undervisning som fungerer.

Skrevet

Da mitt barn gikk i barnehagen, var hun med på språkgruppe. Hun hadde vanskeligheter med språket og det var helt tydelig at hun trengte det. Det var en liten gruppe som samlet seg en gang i uka og hadde et opplegg.

Dette syntes en annen mor var et fantastisk opplegg, hvorfor kunne ikke alle ha det? Vel, de andre barna hadde normal språkutvikling, det var rett og slett ikke behov for alle å være med på det. Og jeg tenkte at hun skulle være glad sønnen ikke trengte å være med på språkgruppe.

Anonymous poster hash: 57039...3de

Skrevet

Faktum er at enhetsskolen ikke fungerer for alle elevene. Elevene har krav på tilrettelagt undervisning. Man kan faktisk ikke la enkelte elever gå til grunne akademisk fordi noen elever blir misunnelige. Det er jo en voldsomt misforstått misunnelse, disse elevene må ofte jobbe dobbelt så hardt for halvparten av resultatene.

HI sin påstand om at skolen gir andre elever tilgang til spesialundervisning som belønning er hårreisende. Medfører det riktighet bør det definitivt adresseres. Det betyr derimot ikke at man skal frata sårbare barn undervisning som fungerer.

Feilslår spesialtilpasninger for en hel klasse, kan den ikke fortsette på den måten. Burde være udiskutabelt!

Skrevet

Det du beskriver er noe helt annet enn det HI beskriver. Det du beskriver er noe helt annet enn det hun med PlayStation timene beskriver.

Den utløsende faktor er ulik.

Formålet er annerledes.

Gjennomføringen er annerledes.

Det kan ikke sammenlignes.

Både PlayStation, iPad og film brukes i spesialundervisningen på mitt barns skole, uten at jeg ser noe problem med det.

Skrevet

Feilslår spesialtilpasninger for en hel klasse, kan den ikke fortsette på den måten. Burde være udiskutabelt!

Det er sant. De normaltfungerende elevene bør nok ikke inkluderes i spesialundervisningen, så sant det ikke helt objektivt rullerer.

Skrevet

De elevene som på fast basis blir tatt ut av klassen og får sin opplæring med blant annet en annen organisering enn resten av klassen, vil jeg gå ut ifra at har vedtak om dette. Like muligheter innebærer ikke nødvendigvis likt tilbud. Eller rettferdighet som enkelte andre vil kalle det. Skolen gjør ikke noe galt akkurat her.

Det skolen derimot gjør feil er å belønne elever uten spesialundervisning/vedtak. Det er vel kanskje dette som oppfattes som urettferdig? Og her gjør de det vanskeligere for seg selv når elevene uten vedtak selv oppfatter at de har gjort det godt uten å bli belønnet på lik linje med flere av de andre elevene som ikke har vedtak. Om de skal ha med andre elever på tur burde det vært mer eller mindre tilfeldig rullering.

Anonymous poster hash: f04d2...1ef

Skrevet

Her snakker vi om en kortsiktig løsning som har begynt å backfire... Tror dere trenger problemløsning på et annet nivå!

Anonymous poster hash: 4440f...20d

Skrevet

Jeg tror dessuten at barn forstår mer enn vi tror, i klassen til minste er det en elev som ikke er helt som alle de andre. Måten eleven blir sett på som en ressurs i stedet for ett problem er bare helt fantastisk . Dette er selvsagt pga dyktige lærere og fantastisk foreldregruppe. Vi har fra dag en hatt åpenhet om elevens utfordringer og hvilke situasjoner som kan oppstå . Barna tar dette på strak arm og vet at noen ganger kan undervisningen bli litt anderledes

Skrevet

Er lærer selv og vil nyansere dette litt fra mitt ståsted..

Jeg har en elev som er ekstremt urolig og tidvis veldig utagerende i klasserommet. Denne eleven blir fulgt opp av eksterne etater, men det er jo vi på skolen som møter dette barnet mest. Denne eleven kan egenhendige ødelegge for en hel klasse og skape veldig mye uro. For å sikre at klassen, vi lærere/assistenter og eleven selv skal ha en rolig, positiv og god dag har vi en ordning der eleven kan gå ut sammen med assistenten sin og spille fotball ute. Dette barnet MÅ få "frese" fra seg for å fungere. En luftetur ute kan vare i fra 5 minutter til nesten en skoletime, men vi ser at eleven etter en slik luftepause roer seg og er mer samarbeidsvillig og lydhør for korreksjon. Det er IKKEbelønning eller at vi gir etter, men rett og slett en av de virkemidlene vi har for at dette barnet, lærer og klassen skal få en god dag.

Anonymous poster hash: b35f4...2c7

Skrevet

Er lærer selv og vil nyansere dette litt fra mitt ståsted..

Jeg har en elev som er ekstremt urolig og tidvis veldig utagerende i klasserommet. Denne eleven blir fulgt opp av eksterne etater, men det er jo vi på skolen som møter dette barnet mest. Denne eleven kan egenhendige ødelegge for en hel klasse og skape veldig mye uro. For å sikre at klassen, vi lærere/assistenter og eleven selv skal ha en rolig, positiv og god dag har vi en ordning der eleven kan gå ut sammen med assistenten sin og spille fotball ute. Dette barnet MÅ få "frese" fra seg for å fungere. En luftetur ute kan vare i fra 5 minutter til nesten en skoletime, men vi ser at eleven etter en slik luftepause roer seg og er mer samarbeidsvillig og lydhør for korreksjon. Det er IKKEbelønning eller at vi gir etter, men rett og slett en av de virkemidlene vi har for at dette barnet, lærer og klassen skal få en god dag.

Anonymous poster hash: b35f4...2c7

Alle små barn trenger bevegelse og avveksling. Feilen er ikke primært at noen barn får det, feilen er jo at det nærmest oppfattes som en belønning for dårlig oppførsel.

Skrevet

Alle små barn trenger bevegelse og avveksling. Feilen er ikke primært at noen barn får det, feilen er jo at det nærmest oppfattes som en belønning for dårlig oppførsel.

Hva det blir oppfattet som eller ikke ; hvis klassen får arbeidsro og eleven drar nytte av aktiviteten er vel det vinn-vinn? Og hva er egentlig alternativet? Skolen gjør det de kan og løser en problemstilling , og om det heter fotball, gåtur eller baking, hvilken rolle spiller det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...