Anonym bruker Skrevet 6. mars 2017 #1 Skrevet 6. mars 2017 Jeg liker ikke ordet kondolerer, men hva sier man egentlig til noen som har mistet noen?gir man en klem?det her er snakk om en kunde....vil jo vise at jeg bryrmeg, men ikke gjøre henne lei seg når hun først er kommet seg ut...  Anonymous poster hash: de02d...1dc
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2017 #2 Skrevet 6. mars 2017 Jeg pleier å si noe om "så trist at .... døde", eller noe lignende. På Facebook pleier jeg å skrive klem med et hjerte bak til de jeg kjenner godt, og gjerne en blomst bak til de som er mer perifere.  Anonymous poster hash: 30a3f...5ed
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2017 #3 Skrevet 6. mars 2017 Kondolerer er alltid riktig. Eventuelt kan du legge til at "det var leit å høre at xx døde".  Anonymous poster hash: 54556...578
Yellow Brick Road Skrevet 6. mars 2017 #4 Skrevet 6. mars 2017 (endret) Kondolerer blir aldri feil, og i alle fall ikke til folk man ikke er veldig nær. Jeg vil mye heller at en perifer venn / bekjent / kollega / butikkdame / busssjåfør / nabo, eller hva det nå er, skal si Kondolerer enn å komme med setninger som "Å, så trist at X døde" eller klemme, spørre hvordan går det eller andre ting. Kondolerer er et ord man bare kan svare et enkelt "Takk" til, ikke trenger man å utdype noe, ikke forklare noe, om man ikke føler for det selv. Det er et ord som ikke nødvendigvis innleder til noen samtale, men likevel viser at den andre bryr seg / viser respekt / vet hva som har skjedd.  Til en som har hatt bursdag, sier man Gratulerer med dagen, ikke "Så kjekt at du har bursdag" Kondolerer er det motsatte av Gratulerer, men heldigvis trenger vi ikke å bruke det like ofte som vi bruker gratulerer. Dermed blir ordet litt mer fremmed for oss og føles kanskje litt overfladisk på en måte. Men denne overfladiskheten kan faktisk være veldig god også. Endret 6. mars 2017 av Yellow Brick Road
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2017 #5 Skrevet 6. mars 2017 Kondolerer er et utrolig upersonlig og forferdelig uttrykk!!!  Mye annet det går an å si, feks trist å høre, tenker på deg, jeg er lei meg på dine vegne osv.  Anonymous poster hash: eec96...f48
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2017 #6 Skrevet 6. mars 2017 Jeg hatet ordet kondulerer, da jeg var i en såpass trist situasjon at jeg fikk høre det av mange. Klarer ikke å si det til andre fordi jeg selv mislikte det sterkt (jeg vet at det er det mest korrekte, men det føles så ekstremt overflatisk og upersonlig.  Anonymous poster hash: 623b4...1ae
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2017 #7 Skrevet 6. mars 2017 Da pappa døde hadde jeg lyst til å blir kjempe sint på de som sa det og kvalmen kom med en gang. Mulig det er rikig å si, men fy faen det var grusomt å høre. Mye med med de som sa så trist at dette x er gikk bort, gav en klem, fortale at de var det om det var noe (selv om de fleste mest sannsynlig ikke mente det) ol.  Alt annet enn kondolerer. Dette er snart 10 år siden og ordet er like sårt enda.  Anonymous poster hash: 6056e...65b
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2017 #8 Skrevet 6. mars 2017 Kondolerer er et utrolig upersonlig og forferdelig uttrykk!!!  Mye annet det går an å si, feks trist å høre, tenker på deg, jeg er lei meg på dine vegne osv.  Anonymous poster hash: eec96...f48   Synes du "gratulerer" er upersonlig også?  Anonymous poster hash: 531f2...5cd
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2017 #9 Skrevet 6. mars 2017 Da pappa døde hadde jeg lyst til å blir kjempe sint på de som sa det og kvalmen kom med en gang. Mulig det er rikig å si, men fy faen det var grusomt å høre. Mye med med de som sa så trist at dette x er gikk bort, gav en klem, fortale at de var det om det var noe (selv om de fleste mest sannsynlig ikke mente det) ol.  Alt annet enn kondolerer. Dette er snart 10 år siden og ordet er like sårt enda.  Anonymous poster hash: 6056e...65b   Men da er det jo du som er rar og ikke vet hva ordet betyr.  Anonymous poster hash: 531f2...5cd
*Miss Marple* Skrevet 6. mars 2017 #10 Skrevet 6. mars 2017 Kondolerer er et fint uttrykk og passer spesielt der man ikke har nær relasjon.  At noen velger å se forbi gesten og bli fornærmet får bli deres sak. Om de er så sære skal det nok godt gjøres å ikke tråkke feil uansett.
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2017 #11 Skrevet 6. mars 2017 Jeg liker ikke ordet kondolerer, men hva sier man egentlig til noen som har mistet noen?gir man en klem?det her er snakk om en kunde....vil jo vise at jeg bryrmeg, men ikke gjøre henne lei seg når hun først er kommet seg ut...  Anonymous poster hash: de02d...1dc Du sier hva du vil som uttrykker medfølelse. Det er ikke så "farlig" å si noe klønete. (Dette vet jeg, etter mange dødsfall i familien.)  Si "så leit å høre om XX, jeg har tenkt sånn på deg etterpå."  Anonymous poster hash: 1a804...b06
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2017 #12 Skrevet 6. mars 2017 Kondolerer er et utrolig upersonlig og forferdelig uttrykk!!!  Mye annet det går an å si, feks trist å høre, tenker på deg, jeg er lei meg på dine vegne osv.  Anonymous poster hash: eec96...f48 Forferdelig, faktisk?!  Anonymous poster hash: 1a804...b06
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2017 #13 Skrevet 6. mars 2017  Synes du "gratulerer" er upersonlig også?  Anonymous poster hash: 531f2...5cd Teit å sammenligne begrepene. Kondolerer er hardt og brutalt  Anonymous poster hash: 7aff1...1b8
Gjest Darwinia:-) Skrevet 6. mars 2017 #14 Skrevet 6. mars 2017 (endret) Noen sa til meg at: "Kondolerer betyr det motsatte av kondolerer. Hvis man ikke kan ta seg bryet med å finne andre ord enn denne standardfrasen bryr man seg ikke nok om vedkommende og da kan man like godt la være."  Jeg vil IKKE si at jeg er helt enig, men jeg skjønner litt hva han mente. "Kondolerer" blir veldig upersonlig og følelsesløst. Hvis man setter seg ned og "kjenner på følelsene sine" vil de aller fleste klare å uttrykke sin medfølelse på andre måter. Klarer man ikke det kan man bruke kondolerer, det er tross alt bedre enn ingenting.  Til dere som sammenligner med "gratulerer med dagen": Ja, jeg synes ofte det også blir litt upersonlig, ihvertfall på sosiale medier. Pleier alltid å skrive noe mer enn bare "gratulerer med dagen". Endret 6. mars 2017 av Darwinia:-)
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2017 #15 Skrevet 6. mars 2017 Kondolerer er bedre enn når folk skriver RIP..  Men personlig syns jeg ikke noe om ordet, men det er fordi det alltid er trist når det ordet blir brukt. Dog blir jeg ikke fornærmet eller syns det er upersonlig å bruke. Jeg liker ikke ordet snerk heller.  Det er, som man ser i svarene på tråden, ikke lett å si det riktige til mennesker i sorg. Jeg tror at mennesker mener godt når de uttrykker medfølelse rundt dødsfall, derfor henger jeg meg ikke opp i hva de sier, om man får klemmer osv.  Anonymous poster hash: c3368...a2f
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2017 #16 Skrevet 6. mars 2017 Jeg liker ikke ordet kondolerer og prøver alltid å finne gode ord som utrykker det jeg føler.  Mistet søsteren min for 10 år siden og får helt noia av ordet kondolerer. Mamma føler det på samme måte. Sikkert fordi vi hørte det hele tiden og opplevdes upersonlig  Anonymous poster hash: b7fcb...042
Hjertefru Skrevet 6. mars 2017 #17 Skrevet 6. mars 2017 Noen sa til meg at: "Kondolerer betyr det motsatte av kondolerer. Hvis man ikke kan ta seg bryet med å finne andre ord enn denne standardfrasen bryr man seg ikke nok om vedkommende og da kan man like godt la være."  Jeg vil IKKE si at jeg er helt enig, men jeg skjønner litt hva han mente. "Kondolerer" blir veldig upersonlig og følelsesløst. Hvis man setter seg ned og "kjenner på følelsene sine" vil de aller fleste klare å uttrykke sin medfølelse på andre måter. Klarer man ikke det kan man bruke kondolerer, det er tross alt bedre enn ingenting.  Til dere som sammenligner med "gratulerer med dagen": Ja, jeg synes ofte det også blir litt upersonlig, ihvertfall på sosiale medier. Pleier alltid å skrive noe mer enn bare "gratulerer med dagen". Jeg skjønner godt hva du mener, men av og til har det sin misjon. Og det er hvis du ikke er særlig trist for at vedkommende er død. Nå uttrykker jeg meg klønete, men håper du skjønner hva jeg mener. Hvis tanta til en kunde er død, og du aldri har møtt dama, blir det feil å legge ut om hvor lei deg du er osv. Klemming passer kanskje heller ikke. Da er kondolerer et ord som signaliserer at du VET OM og anerkjenner at vedkommende er i sorg, uten at det nødvendigvis er så mye følelser engasjert. Det er vel derfor noen synes det blir feil å bruke det overfor folk man har en nærere relasjon til.
Iiiiik Skrevet 6. mars 2017 #18 Skrevet 6. mars 2017 Jeg synes heller ikke kondolerer er sÃ¥ personlig, men det er ikke i alle relasjoner og situasjoner det er riktig Ã¥ være personlig heller. Da pappa døde var det langt verre med dem som ble flakkete i blikket eller ikke sa noe i det hele tatt.Â
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2017 #19 Skrevet 7. mars 2017 Teit å sammenligne begrepene. Kondolerer er hardt og brutalt  Anonymous poster hash: 7aff1...1b8 Herregud. Er du 11 år, eller?  Anonymous poster hash: 1a804...b06
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2017 #20 Skrevet 7. mars 2017 Ordet kondolerer er verken hardt eller upersonlig, det er et ord som inneholder medfølelse. Det er jo naturlig at man forbinder ordet med noe negativt siden det brukes i situasjoner med stor sorg, men det er ikke ordet som er feil.  Jeg sier kondolerer og for meg er det et ord som sier mye i en situasjon hvor ord blir fattige. Jeg har også vært mottaker av ordet flere ganger og har aldri tenkt noe negativt om det.  Anonymous poster hash: 498c0...f07
Gjest Darwinia:-) Skrevet 7. mars 2017 #21 Skrevet 7. mars 2017 Jeg skjønner godt hva du mener, men av og til har det sin misjon. Og det er hvis du ikke er særlig trist for at vedkommende er død. Nå uttrykker jeg meg klønete, men håper du skjønner hva jeg mener. Hvis tanta til en kunde er død, og du aldri har møtt dama, blir det feil å legge ut om hvor lei deg du er osv. Klemming passer kanskje heller ikke. Da er kondolerer et ord som signaliserer at du VET OM og anerkjenner at vedkommende er i sorg, uten at det nødvendigvis er så mye følelser engasjert. Det er vel derfor noen synes det blir feil å bruke det overfor folk man har en nærere relasjon til. Det er jeg helt i😊
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2017 #22 Skrevet 7. mars 2017 Nei. Kondolerer er virkelig ikke noe som alltid er greit å si! Jeg har mistet de aller fleste rundt meg, og jeg gremmes av det ordet.  Anonymous poster hash: a6ca0...0fc
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2017 #23 Skrevet 7. mars 2017 Det er søren meg en større uting i dag at alle på død og liv skal føle så mye, synes jeg. Ett eksempel; en mann i en større organisasjon/på en større arbeidsplass etc dør og folk nærmest konkurrerer i hvem som kjente best, sto nærmest, jobbet tettes etc med vedkommende. Noen er til og med så frekke og lager egne faceb oppdateringer der de ønsker sympati for en perifer annens død. Det er plutselig ikke måte på hvor godt man plutselig kjenner vedkommende selv om det sitter mange og vet at sannheten er en ganske annen.  Jeg synes kondolerer er en helt grei "hilsen" der man ikke står pårørende nærme, kun ønsker å vise respekt. Man klemmer ikke fremmede og føler så med det, tross alt. Det blir bare falskt  Anonymous poster hash: 10d10...00b
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2017 #24 Skrevet 7. mars 2017 Nei. Kondolerer er virkelig ikke noe som alltid er greit å si! Jeg har mistet de aller fleste rundt meg, og jeg gremmes av det ordet.  Anonymous poster hash: a6ca0...0fc  Jeg syns det er et veldig fint ord som er laget akkurat for den situasjonen man bruker det til. Det uttrykker sog og medfølelse med den etterlatte. Det er utrolig dumt at så mange føler seg fornærmet hvis noen i beste meningen sier det ordet til dem. Det betyr overhodet ikek at vedkommende ikke er lei seg for at personen har gått bprt.  Jeg mistet mannen min, far til mine tre barn, klippen i livet mitt, min elskede, morsomme, kule, kjekke sjelevenn som jeg hadde vært sammen med hele mitt voksne liv. Og det var HELT fint at folk kondolerte meg da han døde. Eller at de sa de var lei seg, at det var trist, at de tenkte på meg eller sendte varme tanker. De kunne si det på den måten de ville. For meg var det viktigste at jeg visste at folk ville vise omtanke og medfølelse og at de kanskje strevde litt med å finne noe "riktig" å si. Så for min del var det ingenting som var "feil" å si - jeg tok imot varmen de ville sende meg og var takknemlig for den.  Så kondolerer er helt ok å si.  Anonymous poster hash: 7e1b3...c89
Anonym bruker Skrevet 7. mars 2017 #25 Skrevet 7. mars 2017 Jeg og synes kondolerer er ett fælt ord. Hatet å høre det når mamma døde. Var mye hyggeligere når noen ga meg en god klem istedet. Presten i kirken her bruker heller aldri ordet, han synes og det er veldig upersonlig.  Anonymous poster hash: 06fb7...3f6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå