Gå til innhold

Er dette snylting?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ei i mannens familie (fjern familie som vi ikke har noe kontakt med) venter barn med sin nye kjæreste. De har begge to barn hver og bor i hvert sitt hus. Når han ikke har barna sine (et par dager i uka og annenhver helg) så bor han hos henne og kommer til å fortsette med det når barnet kommer. De skal bevisst ikke bytte adresse og selge huset for at hun skal motta stønader som alenemor. Hun er jo i utgangspuktet ikke det, men har utgiftene på boligen og slik alene. Så, er dette riktig?

Anonymous poster hash: c272f...bc8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke lov.

For å ha rett på stønader som enslig mor har hun ikke lov til å ha et "kjærestelignende forhold" til barnets far. At de velger å være særboere gjør henne ikke til alenemor. Da ville jo alle som har en mann som ukependler, velger å ta et par år med studier i nabobyen osv også hatt krav på stønader som aleneforeldre, men det har de da altså ikke.

Anonymous poster hash: c624f...356
Skrevet

Nei, det er ikke lov.

For å ha rett på stønader som enslig mor har hun ikke lov til å ha et "kjærestelignende forhold" til barnets far. At de velger å være særboere gjør henne ikke til alenemor. Da ville jo alle som har en mann som ukependler, velger å ta et par år med studier i nabobyen osv også hatt krav på stønader som aleneforeldre, men det har de da altså ikke.

Er det galt av meg å melde fra, for jeg blir så irritert. De gjør det bevisst og har ikke noe imot å si det til alle de snakker med. Alle vet jo at de er kjærester

Skrevet

Nei, det er ikke lov.

Er du sikker på dette? Trodde de hadde lov så lenge de har hver sitt hjem og ikke bor sammen. Om han sover mer hos henne enn hos seg selv er det vel kanskje litt mer feil. Men de har vel lov å være kjærester med hver sitt hjem?

Anonymous poster hash: 6f80f...abd

Skrevet

Er du sikker på dette? Trodde de hadde lov så lenge de har hver sitt hjem og ikke bor sammen. Om han sover mer hos henne enn hos seg selv er det vel kanskje litt mer feil. Men de har vel lov å være kjærester med hver sitt hjem?

Kopiert fra regelverket til nav:

Det er gjennom langvarig praksis lagt til grunn at begrepet "lever sammen" er et videre begrep enn "bo sammen". Dette medfører at også andre bo- og samlivsforhold kan føre til at forsørgeren ikke har rett til stønad, fordi partene må anses for å leve sammen.

Skrevet

De ser bl.a på hvor mye de oppholder seg i hverandres hjem, og er de kjærester og er sammen hele tiden bortsett fra annenhver helg og en dag i uken har hun ikke trygderettigheter som enslig forsørger. 

Andre bo- og samlivsforhold

Som nevnt ovenfor anses uttrykket "lever sammen" for å være videre enn uttrykket "bor sammen". Foreldrene kan derfor anses for å leve sammen selv om de ikke bor sammen. I tilknytning til Trygderettens prinsippkjennelse om samliv uttalte Sosialdepartementet:

"Trygderettens kjennelse i ankesak nr. 1007/83 medfører ikke en prinsipiell ny rettsoppfatning, da forskriftene av 26. september 1980 ikke er å anse som uttømmende. Også andre momenter enn bare oppholdstid i boligen til den annen av foreldrene kan trekkes inn ved avgjørelsen av en sak."

Begrepet "lever sammen" gir uttrykk for at også andre momenter, enn tilknytning til samme bolig, kan få betydning for hvorvidt foreldrene anses for å leve sammen. At det ikke er brudd i forholdet mellom foreldrene, slik at de har personlig tilknytning, er ikke nok til å anse dem for å leve sammen. Det har vært lagt til grunn at foreldrene anses for å leve sammen bare dersom alle følgende forhold er til stede:

• Partene har et forhold tilbake i tid.
  • Partene har helt konkrete fremtidsplaner (skal gifte seg, bygger hus, venter på leilighet o.l.).
  • Partene har et aktuelt fellesskap og samvær som ligger nær opp til den botilknytning som alene fører til at de anses for å bo sammen, jf. lovens § 1-5.

Skrevet

Jeg synes ikke dette er noe du skal melde fra om.

Hun er fortsatt enslig mor, da hun bor selv. At han overnatter en gang i mellom, er jo ikke ensbetydende med at de deler utgifter?

Og dette er jo faktisk et økonomisk spørsmål.

Hun skal selv betale vann,strøm,husleie,Internett,telefon og alt annet, mat til huset og seg selv.

Hun er jo enslig.

Ikke meld fra. Legg vekk bitterheten. For når alt kommer til alt, den eneste du straffer er det uskyldige barnet.

Anonymous poster hash: 85934...03d

Skrevet

Meld fra. Det er dine og våre skattepenger det stjeles fra.

Anonymous poster hash: 32885...613

Skrevet

Jeg synes ikke dette er noe du skal melde fra om.

Hun er fortsatt enslig mor, da hun bor selv. At han overnatter en gang i mellom, er jo ikke ensbetydende med at de deler utgifter?

Og dette er jo faktisk et økonomisk spørsmål.

Hun skal selv betale vann,strøm,husleie,Internett,telefon og alt annet, mat til huset og seg selv.

Hun er jo enslig.

Ikke meld fra. Legg vekk bitterheten. For når alt kommer til alt, den eneste du straffer er det uskyldige barnet.

Hvordan mener du hi straffer barnet ved å melde fra?

Anonymous poster hash: 38349...4cd

Skrevet

Selvfølgelig melder du fra om lovbrudd.

Anonymous poster hash: baff4...652

Skrevet

Viss dette ikke er mennesker du har omgang med så har hvorfor legge deg i hvordan de bor og hvordan de får penger?

Du sier jo selv at dere ikke har kontakt så er du sikker på du har all fakta?

Du høres bitter ut.

Skrevet

Er det galt av meg å melde fra, for jeg blir så irritert. De gjør det bevisst og har ikke noe imot å si det til alle de snakker med. Alle vet jo at de er kjæresterAnonymous poster hash: c272f...bc8

Det er kun galt av deg å IKKE melde ifra.

Anonymous poster hash: 9d3fb...cca

Skrevet

Meld fra. Det er ikke synd på dem om du gjør det. De har valgt å få barn og de velger å bo fra hverandre selv om det koster mer, det er deres valg og da må de også ta de økonomiske konsekvensene det blir.

Skrevet

Det er svindel! Enkelt og greit. At så mange mener at det å stjele fra fellesskapet er helt greit er sjokkerende! Håper dere skjønner at det er slike holdninger som er med på å ødelegge velferdsstaten!

Skrevet

Hvordan mener du hi straffer barnet ved å melde fra?

Anonymous poster hash: 38349...4cd

Fordi mor trenger penger til utstyr, klær, mat osv. Hvis hun mister ytelsene, så går det utover barnet.

Sier seg selv.

Skrevet

Fordi mor trenger penger til utstyr, klær, mat osv. Hvis hun mister ytelsene, så går det utover barnet.

Sier seg selv.

Men det er dems valg ha to husstander og ikke noe samfunnet skal bekoste for dem.

Har de råd til det er det supert for dem, men jeg er ikke interessert i å påkoste denne ekstra luksusen for dem.

Det blir som da jeg og mannen måtte bo på hver vår side av landet et år.

Kunne gjerne ha trengt noen ekstra stønader, men siden det var vårt valg ble det opp til oss å leve litt fattig for å få ting til å gå rundt.

For selv om vi bodde langt fra hverandre, at han bare kom hjem noen ganger i året, var jeg fremdeles ikke alenemor. Og da hadde jeg heller ikke rett på stønad som alenemor.

Anonymous poster hash: 9d3fb...cca

Skrevet

Sier seg selv.

Men barnet har jo en pappa og

Anonymous poster hash: ce3d9...198

Skrevet

Sier seg selv.

Ja, mor trenger penger til å skaffe barnet nødvendig utstyr, men da bør heller barnets far stille opp å hjelpe til å sikre nødvendighetene. Hun har jo ikke krav på overgangsstønad, da hun 1) er i et kjærestelignende forhold med barnets far, 2) ikke er i en overgangsfase, foruten å sette et nytt liv til verden. Hun vil altså ikke få en betydelig endring i sin økonomiske situasjon, da en stor del av husholdningens inntekt ikke forsvinner.

Anonymous poster hash: 8d855...0bf

Skrevet

Jeg ville meldt fra «dobbelt», dvs både til NAV men også til snylterne sånn at de vet at de ikke bør prøve seg. Da kan du hindre et straffbart forhold før det oppstår, vinn-vinn. Ville vært anonym da.

Anonymous poster hash: 645cc...663

Skrevet

De er forresten også (veldig åpenlyst på sosiale medier) forlovet

Skrevet

Du melder selvfølgelig fra! Da er det opp til Nav å ta det videre.

Ingen tvil om at de snylter.

Anonymous poster hash: c975e...669
Skrevet

Viss dette ikke er mennesker du har omgang med så har hvorfor legge deg i hvordan de bor og hvordan de får penger?

Du sier jo selv at dere ikke har kontakt så er du sikker på du har all fakta?

Du høres bitter ut.

Når det gjelder alle disse "eksmannen er utro mot nye dama, skal jeg si i fra?" så er ikke det min sak.

Når det gjelder folk snyter velferdssamfunnet for mine skattepenger, som er ulovlig, så hadde jeg gjerne meldt i fra.

Anonymous poster hash: 42543...cf5

Skrevet

Bør jeg si fra før eller etter barnet er født?

Skrevet

Nei det er ikke snylting. Det kalles svindel.

Anonymous poster hash: 7f6e4...fca

Skrevet

Bør jeg si fra før eller etter barnet er født?

De svindler vel ikke før barnet er født? Det er vel etter barnet er født de tenker motta overgangsstønad, ekstra barnetrygd osv, så det er i tilfelle da du må melde. 

Nav får ikke gjort noe med en melding hvor det står at et par har tenkt til å svindle, ingen blir straffet for å planlegge trygdesvindel. Det er først når de gjennomfører svindelen de kan bli tatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...