Anonym bruker Skrevet 1. mars 2017 #26 Skrevet 1. mars 2017 Cøliaki kan gi store og alvorlige vitamin- og mineralmangler når man spiser feil over tid. Så alt av mineraler og vitaminer skal egentlig sjekkes hvis du har cøliaki. Flere mangler kan gi slike nevrologiske problemer og lammelser som du har. Jeg har en del av samme symptomene som du har, men ikke så ille lammelser, men flere tydelige nevrologiske symptomer, og det er pga. langvarige mangler de ikke finner ut av (jeg har ikke cøliaki, men mulig en ikke-cøliakisk glutenintoleranse). Anonymous poster hash: b2023...aa3 Alt var bra for 1 år siden, så det må ha skjedd noe med kroppen for 1 år siden. Det var da jeg begynte å få andre matvareallergier også... så kanskje kroppen har gått helt bananas? Og at gluten er en av de tingene jeg ikke tåler mer. Ble plutselig veldig allergisk, som sagt. (Har epipen liggende). Legen var litt sjokkert over hvor lave verdier jeg hadde, men jeg er i hvert fall spent på om verdiene har gått opp eller om de har gått ned/er de samme. Noe som vil forklare hvorfor kroppen min "skrur seg av". Jeg skal pushe på litt om testing av mineralmangler, da. I tillegg til vitaminer. Så håper jeg han har noen gode forslag, og litt lyst til å sjekke dette grundig. Anonymous poster hash: b6574...409
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2017 #27 Skrevet 1. mars 2017 Hvis du hadde jobbet noen år på psyk. avd. så burde du vite bedre enn kun å slenge ut "høres veldig psykisk ut" slik du gjorde i ditt første svar til Hi. Om du har jobbet noen år på psyk. så burde du hatt nok kunnskaper til å vite at slike mangler som det Hi har fått påvist på sine blodprøver kan være årsak både til hennes fysiske symptomer, og ev. psykiske symptomer. Å slenge ut "psykisk" er en håpløs holdning når man liksom også skal ha jobben innen psykiatrien, da man burde vite at psykisk ikke nødvendigvis trenger være "bare" psykisk, men kan komme sekundært til en fysisk sykdom. Du som sier du har jobbet innen psykiatrien noen år burde vite bedre enn å bare slenge ut en slik kommentar som du gjorde over, når du også har fått opplysninger om de fysiske dokumenterte vit.- og mineralmanglene Hi har! Anonymous poster hash: b2023...aa3 Hvis de svarene er så urovekkende, så hadde nok fastlegen tatt tak i det hvis det kunne forklare symptomene hennes. Og det er lov å kreve å få hjelp, stå på litt selv. Jeg har aldri hatt problemer med å få god hjelp eller utredning hvis jeg har hatt problemer. Anonymous poster hash: 9b607...e82
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2017 #28 Skrevet 1. mars 2017 Alt var bra for 1 år siden, så det må ha skjedd noe med kroppen for 1 år siden. Det var da jeg begynte å få andre matvareallergier også... så kanskje kroppen har gått helt bananas? Og at gluten er en av de tingene jeg ikke tåler mer. Ble plutselig veldig allergisk, som sagt. (Har epipen liggende). Legen var litt sjokkert over hvor lave verdier jeg hadde, men jeg er i hvert fall spent på om verdiene har gått opp eller om de har gått ned/er de samme. Noe som vil forklare hvorfor kroppen min "skrur seg av". Jeg skal pushe på litt om testing av mineralmangler, da. I tillegg til vitaminer. Så håper jeg han har noen gode forslag, og litt lyst til å sjekke dette grundig. Anonymous poster hash: b6574...409 Slike mangeltilstander utvikler seg som regel over tid, uansett årsak. Vi har en del å gå på i utgangspunktet. Vi greier oss forholdsvis greit inntil et visst nivå. Når det nivået er bikket, da begynner ofte problemene å vakke på seg. Og fordi slike mangler påvirker det meste i kroppen, så kan det også gi veldig mange eller veldig forskjellige og tilsynelatende ikke-relaterte symptomer. Og man kan også få matintoleranser pga. disse manglene og det kroppen sliter med. Jeg har også fått problemer med flere og flere matvarer, og det er bl.a. relatert til mangel på kobber. Flere mineralmangler kan gi nevrologiske problemer, bl.a. kobber og kalium, men også andre. Siden du har jernmangel bør absolutt kobber også sjekkes. Men har du cøliaki så bør enkelt og greit ALT av vitaminer og mineraler sjekkes hos deg! Cøliaki blir tradisjonelt sett på som en isolert tynntarmsykdom, men nyere forskning gjør at flere og flere nå kategoriserer det som en "multisystemsykdom". Det begynner også å kommer mer forskning som viser at cøliaki kan vise seg med helt andre symptomer enn typiske tarmproblemer som diaré, feilernæring pga. dårlig absorpsjon fra tarmen og vekttap. Om man googler så finner man at cøliaki kan gi en hel rekke nevrologiske problemer også, hvorav mange er relatert til mineralmangler. Kroppen har en fantastisk helingsevne, så såsant ev. nevrologisk skade ikke har blitt for stor så kan det ofte reverseres når man får riktig behandling (unngå alt med gluten) og riktige tilskudd. Hvis du er heldig nå så er det "bare" cøliaki som feiler deg, og da bør du merke det bra på formen allerede etter kort tid på glutenfri diett etter ev. stilt diagnose. Men ha også tålmodighet i så fall, for noen trenger et år og lenger for å bygge seg opp igjen om de har vært veldig syke før de fikk diagnosen. (Jeg er ikke lege, men jeg har helseutdanning, og har leste mye om disse tingene siste årene pga. egen utredning.) Anonymous poster hash: b2023...aa3
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2017 #29 Skrevet 1. mars 2017 Hvis de svarene er så urovekkende, så hadde nok fastlegen tatt tak i det hvis det kunne forklare symptomene hennes. Og det er lov å kreve å få hjelp, stå på litt selv. Jeg har aldri hatt problemer med å få god hjelp eller utredning hvis jeg har hatt problemer. Anonymous poster hash: 9b607...e82 Det er likevel uansvarlig av en som hevder å ha en viss kompetanse å være så unyansert som du var i ditt første svar! Og nei, det er dessverre ikke alle leger som følger godt nok opp - noe du, om du hadde kunnskap om det, ville ha forstått bare på det faktum at Hi ikke er blitt fulgt opp med videre blodprøver for å justere tilskudd! Om du også hadde lest Hi så hadde du sett at hun har stått på selv - og likevel ikke kommet lenger. At du aldri har hatt problemer med å få god hjelp eller utredning hvis du har hatt problemer betyr enten at du bare har vært i kontakt med dyktige leger, at du har hatt flaks, eller at du ikke har hatt særlig kompliserte problemer. Å komme med kommentaren om at du aldri har hatt problemer er helt irrelevant for Hi som helt tydelig har hatt problemer med å få riktig hjelp, til tross for at hun har stått på selv hele tiden. Dessverre er det holdninger som din som gjør at mange ikke får riktig hjelp i helsevesenet. Anonymous poster hash: b2023...aa3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå