Anonym bruker Skrevet 1. mars 2017 #1 Skrevet 1. mars 2017 Det har blitt mye verre den siste uken. De siste dagene, også. Vært dårlig i 4 måneder snart, det startet med svimmelhet. Fikk påvist jernmangel, samt veldig vitaminmangel (enkelte vit). Har tatt tilskudd i 3-4 mnd. Ingen har tatt initiativ til å følge opp dette, på noen som helst måte. Jeg hadde ekstremt lav verdi b-vitamin, og ble satt på en pillekur. Uten oppfølging. Var hos øre-nese-hals i forbindelse med svimmelhet, og fastlegen skulle ringe meg etter timen, når svar var mottatt fra ønh. Ikke hørt noenting. Jeg har tatt mr fordi jeg får lammelser i kroppen. Ikke hørt noenting, måtte ringe, og fikk vite ta de ikke fant noe. Ikke fått tilbud om utredning på noen som helst måte, det er nesten som om problemet ikke eksisterer lenger, for legene, så lenge de ikke finner noe feil med ryggen på mr? Jeg er så syk at jeg ikke kan gå 10 meter engang uten å miste nesten all følelsen i ben. Og mye av følelsen i armer. Det er såvidt jeg får kavet meg til barnehagen, som heldigvis ligger 1 min unna i gangavstand. Det er såvidt. Jeg mister følelsen, blir svimmel (ser dobbelt noen ganger), og alt gjør vondt. Hvis jeg spenner muskler i bena, får jeg vondt. Som om jeg har ekstreme mengder melkesyre der. Som om jeg trente drithardt dagen før. Løfter jeg armene over hodet, får jeg vondt. Først blir jeg nummen, så får jeg store smerter i dem og mister kraft. Jeg er kraftløs, generelt sett. Bare det å sette strikk i håret gjør vondt, og gjør meg følelsesløs i armene. Og jeg har det forferdelig, i tillegg, må jeg google og spørre på nett, komme med forslag for legen. JEG må ordne alt selv, jeg må komme med en diagnose som jeg kan utredes for, for fastlegen (eller andre leger, har vært på sykehus som mente at jeg bare skulle gi faen i alle symptomene, og lammelsene. Er ikke farlig ) tar overhodet ikke initiativ til å utrede meg på noen som helst måte. Hvis de tar en prøve, som ikke viser noe alvorlig galt... Ja... Da eksisterer ikke problemet mer. Nei, da får jeg ikke lammelser. Eller smerter. Kan virke som om de tenker sånn. Jeg trodde faktisk at fastleger skulle utrede pasientene. "Neivel, de så ingenting på den prøven, da må vi ta en annen prøve for å utrede dette her - for du skal jo ikke gå rundt og stadig miste mer og mer følelsen i armer og ben!". Jeg føler det er så håpløst. Jeg føler jeg må tilegne meg kunnskap legen egentlig skulle hatt, komme med forslag legen egentlig skulle tenkt på. Som nå, så må jeg mase meg til en ussel blodprøve for å sjekke verdiene i blodet. For ingen andre har tenkt på å følge opp en med vitaminanemi. Anonymous poster hash: b6574...409
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2017 #2 Skrevet 1. mars 2017 Om du har ekstremt lave verdier på flere vitaminer er det jo noe galt med opptaket i tarmen, jeg ville begynt der. Få tatt test for cøliaki og matallergier, du trenger ikke ha direkte symptomer fra tarmen som kvalme, diare e.l selv om det er noe galt nedi der. Alle symptomene du oppgir kan komme av noe så enkelt som lave verdier av D-vitamin, jern, B12-mangel osv så dette må jo følges opp. Ny time hos lege, nye blodprøver for å se om verdiene stiger. Gjør de ikke det må du har sterkere tilskudd, kanskje sprøyter. Anonymous poster hash: de55a...645
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2017 #3 Skrevet 1. mars 2017 Start med å bytte fastlege. Han skal være dirigenten og den samstyrende enheten i dette. Høres ikke ut som han gjør jobben sin. Anonymous poster hash: 0d844...3ab
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2017 #4 Skrevet 1. mars 2017 Om du har ekstremt lave verdier på flere vitaminer er det jo noe galt med opptaket i tarmen, jeg ville begynt der. Få tatt test for cøliaki og matallergier, du trenger ikke ha direkte symptomer fra tarmen som kvalme, diare e.l selv om det er noe galt nedi der. Alle symptomene du oppgir kan komme av noe så enkelt som lave verdier av D-vitamin, jern, B12-mangel osv så dette må jo følges opp. Ny time hos lege, nye blodprøver for å se om verdiene stiger. Gjør de ikke det må du har sterkere tilskudd, kanskje sprøyter. Anonymous poster hash: de55a...645 Ja, for jeg har et normalt kosthold. Bortsett fra ta jeg har matvareallergier - og de allergiene jeg vet om, de unngår jeg. Det innebærer all frukt, skalldyr, egg, nøtter.. kort fortalt.. (gjelder noe mer, men de jeg nevner mener jeg er de viktigste matvarene). Jeg tenkte på cøliaki, eller en form for hveteintoleranse. Hadde ikke vært merkelig i det hele tatt mtp at jeg allerede har mye matvareallergier fra før av. Hvordan sjekker de cøliaki? Har lege- og sykehusskrekk og traumer ifb med det, så jeg må håndteres varsomt. Tåler en sprøyte i rumpa, men jeg har som sagt traumer og kan lett bli retraumatisert så om det er noe svært smertefullt vil jeg helst i narkose. Det kommer opp i journalen min sånn at folk MÅ lese om dette før de går videre inn i journalen. Psykologen min har ordnet det sånn, heldigvis.. Etter et uheldig sykehusopphold for 1 mnd siden. Som retraumatiserte meg. Ja, jeg leste at vitamin b-mangel kan gi nerveskader, så det ville absolutt forklart hvorfor jeg har nerveproblemer og lammelser i kroppen. Men det er så trist at jeg må lese om det, google det, finne det ut for så å maaase på legen om en blodprøve. Og det har jeg gjort, skal ta den på fredag. Så dersom vitaminene fortsatt er lave tross tilskudd peker det jo mot cøliaki? (Eller en annen allergi...). Jeg var og tok allergiprøve, prikktest og blodprøver, hos allergiolog i oktober. Jeg har holdt meg unna alt de fant på prøvene + kryssallergier. Men kan være noe jeg ikke vet om. F.eks hvetemel. Tusen takk for svar, det hjelper veldig å ha noen å prate med om dette her Anonymous poster hash: b6574...409
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2017 #5 Skrevet 1. mars 2017 Start med å bytte fastlege. Han skal være dirigenten og den samstyrende enheten i dette. Høres ikke ut som han gjør jobben sin. Anonymous poster hash: 0d844...3ab Ja, men jeg er litt sånn at jeg vet hva jeg har, ikke hva jeg får. Har hatt denne legen i "alle år", og når man først er der, tar han deg som oftest på alvor. Er fornøyd sånn sett, har møtt på mye verre leger enn denne legen her. Men det er nok mye sløvhet og stress inni bildet, jeg fremstår ikke dødelig syk kanskje, så da blir jeg ikke prioritert nok... Som overlegen på sykehuset sa. "Det ser ikke akkurat ut som du har vondt" (Bare fordi jeg dissosierte meg fra situasjonen og tok på steinansiktet) Anonymous poster hash: b6574...409
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2017 #6 Skrevet 1. mars 2017 På apoteket har de en hjemmetest for cøliaki, du må stikke deg selv i fingeren for å få ut en dråpe blod da. Blir hjemmetesten positiv har du uten tvil cøliaki, men problemet er at du kan ha cøliaki selv om den er negativ. Da må man ta biopsi for å få sikkert svar. https://www.vitusapotek.no/coliaki-test/p/921923?gclid=CjwKEAiA_9nFBRCsurz7y_Px8xoSJAAUqvKCdrNANpdaOiac7DxGzX5KnbB6aMmXZxoG1njpLrcIZxoC5XPw_wcB Anonymous poster hash: de55a...645
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2017 #7 Skrevet 1. mars 2017 På apoteket har de en hjemmetest for cøliaki, du må stikke deg selv i fingeren for å få ut en dråpe blod da. Blir hjemmetesten positiv har du uten tvil cøliaki, men problemet er at du kan ha cøliaki selv om den er negativ. Da må man ta biopsi for å få sikkert svar. https://www.vitusapotek.no/coliaki-test/p/921923?gclid=CjwKEAiA_9nFBRCsurz7y_Px8xoSJAAUqvKCdrNANpdaOiac7DxGzX5KnbB6aMmXZxoG1njpLrcIZxoC5XPw_wcB Anonymous poster hash: de55a...645 Stikk i fingeren går fint. Takk. Skal ta den! Men biopsi.. av tarmen? 😨 Anonymous poster hash: b6574...409
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2017 #8 Skrevet 1. mars 2017 Stikk i fingeren går fint. Takk. Skal ta den! Men biopsi.. av tarmen? 😨 Anonymous poster hash: b6574...409 Den tar du ikke på hjemmetest😜 Anonymous poster hash: 0d844...3ab
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2017 #9 Skrevet 1. mars 2017 Stikk i fingeren går fint. Takk. Skal ta den! Men biopsi.. av tarmen? 😨 Anonymous poster hash: b6574...409 Ja, da må du "svelge slangen" Men ikke ta sorgene på forskudd, om du ikke klarer gjøre det pga angsten din kan de gjøre det i narkose. Anonymous poster hash: de55a...645
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2017 #10 Skrevet 1. mars 2017 Har du snakket med psykologen om det kan være psykologiske årsaker til problemene? Anonymous poster hash: 95e2a...773
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2017 #11 Skrevet 1. mars 2017 Har du snakket med psykologen om det kan være psykologiske årsaker til problemene? Anonymous poster hash: 95e2a...773 Ja. Og det er det ikke. Anonymous poster hash: b6574...409
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2017 #12 Skrevet 1. mars 2017 Ja, da må du "svelge slangen" Men ikke ta sorgene på forskudd, om du ikke klarer gjøre det pga angsten din kan de gjøre det i narkose. Anonymous poster hash: de55a...645 Åja.. ja, må bli narkose i så fall... Huff. Anonymous poster hash: b6574...409
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2017 #13 Skrevet 1. mars 2017 Den tar du ikke på hjemmetest Anonymous poster hash: 0d844...3ab Det skjønte jeg Anonymous poster hash: b6574...409
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2017 #14 Skrevet 1. mars 2017 Tok en hjemmetest for cøliaki. Det kom en svak strek! Stod at svak strek også er gyldig. Men jeg vet ikke... Mannen så den også. Anonymous poster hash: b6574...409
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2017 #15 Skrevet 1. mars 2017 Høres veldig psykisk ut Anonymous poster hash: 9b607...e82
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2017 #16 Skrevet 1. mars 2017 Høres veldig psykisk ut Anonymous poster hash: 9b607...e82 Psykisk å få smerter i armer, og miste førligheten i bena? Høres ikke ut som du vet hva du prater om, angst er overdiagnostisert nettopp pga slike som deg. Anonymous poster hash: b6574...409
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2017 #17 Skrevet 1. mars 2017 Psykisk å få smerter i armer, og miste førligheten i bena? Høres ikke ut som du vet hva du prater om, angst er overdiagnostisert nettopp pga slike som deg. Anonymous poster hash: b6574...409 Kan godt være angst. Bare Google angst fysiske symptomer eller Google funksjonelle somatiske lidelser. MEN at man stiller en "psykisk" diagnose krever at man utreder de fysiske symptomene. Hi, hvis du har et begrenset kosthold kan det i seg selv gi mangeltilstander. Anonymous poster hash: 3b055...b9c
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2017 #18 Skrevet 1. mars 2017 Psykisk å få smerter i armer, og miste førligheten i bena? Høres ikke ut som du vet hva du prater om, angst er overdiagnostisert nettopp pga slike som deg. Anonymous poster hash: b6574...409 Du vet tydeligvis ikke hva du snakket om. Jobbet på psyk noen år under utdanning og du aner ikke hva slags somatiske symptomer de hadde. Lammelser/nedsattførlighet er langt ifra unormalt. Og det finnes flere psykiatriske diagnoser enn angst... Men man bør absolutt utelukke en del somatiske diagnoser først. Anonymous poster hash: 9b607...e82
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2017 #19 Skrevet 1. mars 2017 Du vet tydeligvis ikke hva du snakket om. Jobbet på psyk noen år under utdanning og du aner ikke hva slags somatiske symptomer de hadde. Lammelser/nedsattførlighet er langt ifra unormalt. Og det finnes flere psykiatriske diagnoser enn angst... Men man bør absolutt utelukke en del somatiske diagnoser først. Anonymous poster hash: 9b607...e82 Jeg vet at man kan "miste følelsen" av angst. Der er ikke det denne tråden handler om, men du kan godt krangle med en som er minst like utdannet som deg innen psykologi. Anonymous poster hash: b6574...409
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2017 #20 Skrevet 1. mars 2017 Tok en hjemmetest for cøliaki. Det kom en svak strek! Stod at svak strek også er gyldig. Men jeg vet ikke... Mannen så den også. Anonymous poster hash: b6574...409 Gå til legen og si akkurat det, at du fikk en svak positiv hjemmetest for cøliaki så du ønsker at han skal ta en blodprøve. Tror det er to blodprøver de kan ta hos legen og er de positive blir du henvist til sykehuset. Pass på å spise hvetemel og gluten nå når du skal testes da, veldig viktig at du ikke slutter å spise det for da kan testene bli negative. Krysser nesten fingene for at det er cøliaki, av alle tarmsykdommer du kan få er dette absolutt den letteste å leve med og det hadde jo vært en enkel løsning på alle problemene Anonymous poster hash: de55a...645
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2017 #21 Skrevet 1. mars 2017 Du vet tydeligvis ikke hva du snakket om. Jobbet på psyk noen år under utdanning og du aner ikke hva slags somatiske symptomer de hadde. Lammelser/nedsattførlighet er langt ifra unormalt. Og det finnes flere psykiatriske diagnoser enn angst... Men man bør absolutt utelukke en del somatiske diagnoser først. Anonymous poster hash: 9b607...e82 Hvis du hadde jobbet noen år på psyk. avd. så burde du vite bedre enn kun å slenge ut "høres veldig psykisk ut" slik du gjorde i ditt første svar til Hi. Om du har jobbet noen år på psyk. så burde du hatt nok kunnskaper til å vite at slike mangler som det Hi har fått påvist på sine blodprøver kan være årsak både til hennes fysiske symptomer, og ev. psykiske symptomer. Å slenge ut "psykisk" er en håpløs holdning når man liksom også skal ha jobben innen psykiatrien, da man burde vite at psykisk ikke nødvendigvis trenger være "bare" psykisk, men kan komme sekundært til en fysisk sykdom. Du som sier du har jobbet innen psykiatrien noen år burde vite bedre enn å bare slenge ut en slik kommentar som du gjorde over, når du også har fått opplysninger om de fysiske dokumenterte vit.- og mineralmanglene Hi har! Anonymous poster hash: b2023...aa3
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2017 #22 Skrevet 1. mars 2017 Flott at du tok den selvtesten for cøliaki i dag, HI! Gjør som en over her sa, bestill deg en time til legen så fort du får, og for all del, fortsett å spise hvete og gluten inntil alle tester er tatt, også ev. biopsi på sykehus! Slutter du å spise hvete og gluten så kan du feilaktig få negative prøver både på blodprøver og biopsi. Har sett flere av trådene dine - håper inderlig at du har funnet årsaken til problemene dine nå. Hvis ikke, skriv igjen. Lykke til videre! Anonymous poster hash: b2023...aa3
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2017 #23 Skrevet 1. mars 2017 Hi her Tusen takk for støtten Skal be om en cøliakitest hos lege også, og har spist gluten idag. Skal spise i kveld. Og frem til legetimen, ja. Spiste pizza med hvetemel i går kveld. Så har helt klart fått i meg mye gluten... Vi får se hva testene viser. Stod også det kunne være lurt å teste mangel på mineraler? Går bare og venter på legetimen i hvert fall. Anonymous poster hash: b6574...409
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2017 #24 Skrevet 1. mars 2017 Bytt fastlege, slik skal det ikke være. Anonymous poster hash: 21c15...6a7
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2017 #25 Skrevet 1. mars 2017 Hi her Tusen takk for støtten Skal be om en cøliakitest hos lege også, og har spist gluten idag. Skal spise i kveld. Og frem til legetimen, ja. Spiste pizza med hvetemel i går kveld. Så har helt klart fått i meg mye gluten... Vi får se hva testene viser. Stod også det kunne være lurt å teste mangel på mineraler? Går bare og venter på legetimen i hvert fall. Anonymous poster hash: b6574...409 Cøliaki kan gi store og alvorlige vitamin- og mineralmangler når man spiser feil over tid. Så alt av mineraler og vitaminer skal egentlig sjekkes hvis du har cøliaki. Flere mangler kan gi slike nevrologiske problemer og lammelser som du har. Jeg har en del av samme symptomene som du har, men ikke så ille lammelser, men flere tydelige nevrologiske symptomer, og det er pga. langvarige mangler de ikke finner ut av (jeg har ikke cøliaki, men mulig en ikke-cøliakisk glutenintoleranse). Anonymous poster hash: b2023...aa3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå