Anonym bruker Skrevet 26. februar 2017 #1 Skrevet 26. februar 2017 Datteren vår kunne spist hva som helst for tiden... I dag hadde vi spist stor søndagsmiddag. En time senere kommer venninna hennes og spør om hun vil være ved på gatekjøkkenet og spise burgere. Datteren min maser og maser...ingen argumenter biter på...hun sier at hun fremdeles er sulten hvis jeg sier at det er alt for mye å spise to middager. Til slutt ble jeg helt tom for argumenter og slengte ut at det er vi som bestemmer og at vi gjør det for å passe på henne. Hun er ikke overvektig, men på ingen måte undervektig heller... Ville dere forklart henne om kalorier og vekt? Anonymous poster hash: 5b42f...3de
TinaK 1990 Skrevet 26. februar 2017 #2 Skrevet 26. februar 2017 Datteren vår kunne spist hva som helst for tiden... I dag hadde vi spist stor søndagsmiddag. En time senere kommer venninna hennes og spør om hun vil være ved på gatekjøkkenet og spise burgere. Datteren min maser og maser...ingen argumenter biter på...hun sier at hun fremdeles er sulten hvis jeg sier at det er alt for mye å spise to middager. Til slutt ble jeg helt tom for argumenter og slengte ut at det er vi som bestemmer og at vi gjør det for å passe på henne. Hun er ikke overvektig, men på ingen måte undervektig heller... Ville dere forklart henne om kalorier og vekt? Anonymous poster hash: 5b42f...3de Nei, det ville jeg ikke gjort. Men tom for argumenter? Hvorfor diskutere dette med en 10 åring? Si nei, og så ferdig snakka
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2017 #3 Skrevet 26. februar 2017 Nei, det ville jeg ikke gjort! Du bestemmer - argumentet om at hun allerede har spist middag bør holde i massevis!! Anonymous poster hash: 58e0c...90e
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2017 #4 Skrevet 26. februar 2017 Jeg ville ikke snakket om kalorier isolert sett, for det blir feil - spesielt for et barn som er under vekst og trenger riktig næring. Det er jo mest kalorier i fett, og da risikerer du at hun nå eller senere begynner å unngå fett. Følgen av det er at hun får mer ustabilt blodsukker, ikke får i seg riktige fettstoffer for nervesystemet osv. Skal du ta opp noe så er det heller å snakke om for mye sukker og karbohydrater. I tilfellet i dag ville jeg trolig sagt at hvis de hadde avtalt det tidligere kunne hun droppet middag og blitt med dit istedenfor. Men siden hun nå hadde spist middag så ville jeg foreslått at de kunne gå sammen en annen helg. Jeg ville ikke fokusert på kalorier i seg, men jeg ville sagt at man ikke spiser to middager rett etter hverandre, det er for mye mat til at kroppen har godt av det. Anonymous poster hash: e3dd5...130
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2017 #5 Skrevet 26. februar 2017 Nei, det ville jeg ikke gjort, men jeg hadde sakt hun kunne få kveldsmat litt senere. Anonymous poster hash: abb4b...c86
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2017 #6 Skrevet 26. februar 2017 Reagerer vel så mye at venninna i den alderen får lov å gå ned å kjøpe junkfood på søndag...de aller fleste hjem har søndagsmiddag Anonymous poster hash: 50072...cde
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2017 #7 Skrevet 26. februar 2017 Reagerer vel så mye at venninna i den alderen får lov å gå ned å kjøpe junkfood på søndag...de aller fleste hjem har søndagsmiddag Anonymous poster hash: 50072...cde Er du dum i nøtta??? De aller fleste hjem?? Anonymous poster hash: b77ae...43f
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2017 #8 Skrevet 26. februar 2017 Reagerer vel så mye at venninna i den alderen får lov å gå ned å kjøpe junkfood på søndag...de aller fleste hjem har søndagsmiddag Anonymous poster hash: 50072...cde Hello 1950's! Anonymous poster hash: ce2f8...f29
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2017 #9 Skrevet 26. februar 2017 Ahh.. Jeg feiler igjen.. vi er et hjem, sjelden søndagsmiddag her. Huff, barn er nok traumatisert nå 😢 Anonymous poster hash: 5932e...db2
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2017 #10 Skrevet 27. februar 2017 Greit at søndagsmiddag ikke er for alle, men det er vel heller ikke normalt for to 10-åringer å stikke på gatekjøkken alene? Kunne sendt 10-åringen her med venners familie, men ikke alene. Hadde ikke snakket om kalorier, men enkelt og greit svart nei. Anonymous poster hash: 79f23...5c7
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2017 #11 Skrevet 27. februar 2017 Ahh.. Jeg feiler igjen.. vi er et hjem, sjelden søndagsmiddag her. Huff, barn er nok traumatisert nå 😢 Anonymous poster hash: 5932e...db2 Dere har vel middag på søndager selv om den ikke er så annerledes enn på andre dager? En annen sak er at mange spiser tidlig middag på søndagene. Da er det ikke så rart barna blir sultne igjen etterpå. Anonymous poster hash: abb4b...c86
prekæs Skrevet 27. februar 2017 #12 Skrevet 27. februar 2017 Tror nok du bør øve deg opp til å ikke ta diskusjoner på det grunnlaget. her hadde det holdt med nei. Å snakke kalorier er en ting, men å snakke litt om å lære og begrense seg er en annen.
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2017 #13 Skrevet 27. februar 2017 Dere har vel middag på søndager selv om den ikke er så annerledes enn på andre dager? En annen sak er at mange spiser tidlig middag på søndagene. Da er det ikke så rart barna blir sultne igjen etterpå. Anonymous poster hash: abb4b...c86 Faktisk så har vi kanskje middag 4/7 dager på en god uke, sjelden på søndager. Men jeg ville ikke latt barna stikke å spise burger uansett. Og jeg ville ikke brukt kalorier som utgangspunkt for samtale om måtehold/sunt/nødvendig ang mat og matinntak. Anonymous poster hash: 5932e...db2
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2017 #14 Skrevet 27. februar 2017 Hos oss hadde saken vært at det er uaktuelt å la barna bruke lommepenger på godteri og junk! Altså, de kan få dra på McDonalds med venner i forbindelse med at de er på bytur, eller på vei hjem fra kamp og dette ERSTATTER middagen hjemme. Eller vi tar middagen et slikt sted selv. (grøss, hater det, men en sjelden gang må man bare "gi etter..."), på samme måte så kjøper jeg inn og har lager av snack og godteri i tilfelle besøk, samt at jeg kjøper på tilbud for det er kjipt å betale full pris for noe så undøvendig(men man "Må "jo kose seg i helgene....), og at jeg prøver da å forklare barna at det er dumt av de å bruke SINE penger på mat og godteri som de VET de får av oss her hjemme,- ikke NÅR de vil, selvsagt, men når vi bestemmer de kan,- og jeg mener detter er mer enn nok (Vi skeier ut stort sett både fredagskvelder og lørdagskvelder!!!) og at de bør ikke spise det oftere uansett og heller bruke sine penger på ting de ikke nødvendigvis får av oss eller spare til noe som koster en del og de ønsker seg veldig! Tror ikke mine barn har kjøpt seg snop på vei hjem fra skolen mer enn et par ganger,- og det var hos begge rett etter de begynte å få lommepenger. Nå sparer de til spill (gutten) til Ps4 og jenta vil gjerne ha litt på konto slik at hun har noe å bruke om hun skal "på shopping" med venner, for det er begrenset hvor mye hun får med fra oss,- noen gang ingenting litt avhengig av hvor mye hun har gjort av sine plikter den siste tida. Så begge har funnet ut at alt koster penger, og de tar imot det de får fra oss med glede, så bruker de sine penger på det de virkelig ønsker og vet de ikke nødvendigvis får fra oss. Jenta mi hadde fått blitt med,- men ikke fått kjøpt seg noe, rett og slett. Det går an det også. Jeg er da også på kafe hvor jeg kjøper bare kaffe f.eks, selv om de jeg drar med kjøper noe "attåt"... Eller vice versa, alt etter hvordan det passer seg. Evt hadde hun brukt av sine lommepenger, hadde det kanskje betydd at hun måtte si nei neste gang en venninne ville ha henne med på shopping....DET er liksom det store for tiden for henne...Og jeg hadde selvsagt ikke sponset en bytur om jeg visste at grunnen til at hun manglet penger var kjøp av junkfood! Kalorier og slik holder vi oss litt unna å snakke om hjemme hos oss. Anonymous poster hash: 336d7...3ad
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2017 #15 Skrevet 27. februar 2017 Faktisk så har vi kanskje middag 4/7 dager på en god uke, sjelden på søndager. Men jeg ville ikke latt barna stikke å spise burger uansett. Og jeg ville ikke brukt kalorier som utgangspunkt for samtale om måtehold/sunt/nødvendig ang mat og matinntak. Anonymous poster hash: 5932e...db2 Hva spiser dere i steden for da? Anonymous poster hash: 683ec...7b4
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2017 #16 Skrevet 27. februar 2017 Hva spiser dere i steden for da? Anonymous poster hash: 683ec...7b4 Brødmat av en eller annan variant, vassgraut, tomatsuppe, rester fra lørdagen, vafler, gryn og melk eller noe. Mer i "frokost/lønsj/kvelds-gata". Vi er ofte ute på tur på søndager, da steker vi lapper, har pølse på termos eller griller, har med påsmurt ett eller annet eller ostesmørbrød. I går klinka jeg til med kjappe pizzasnurrer, som vi spiste når vi kom inn fra 3timer ute. Før fastelavnsbollene ble spist til fotballkampen. Stor mølje i sofaen, krem over alt. Sånn som folk her inne får fnatt av. Ingen satt rundt spisebordet når pizzasnurrene ble spist for å si det sånn. Anonymous poster hash: 5932e...db2
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2017 #17 Skrevet 27. februar 2017 Jeg har snakket om kalorier og energi i maten til åtteåringen. Han spurte hva det var fordi han hadde lest om det. 😊 Anonymous poster hash: 61ec2...818
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2017 #18 Skrevet 27. februar 2017 Brødmat av en eller annan variant, vassgraut, tomatsuppe, rester fra lørdagen, vafler, gryn og melk eller noe. Mer i "frokost/lønsj/kvelds-gata". Vi er ofte ute på tur på søndager, da steker vi lapper, har pølse på termos eller griller, har med påsmurt ett eller annet eller ostesmørbrød. I går klinka jeg til med kjappe pizzasnurrer, som vi spiste når vi kom inn fra 3timer ute. Før fastelavnsbollene ble spist til fotballkampen. Stor mølje i sofaen, krem over alt. Sånn som folk her inne får fnatt av. Ingen satt rundt spisebordet når pizzasnurrene ble spist for å si det sånn. Anonymous poster hash: 5932e...db2 Veldig usunt kosthold. Hva med grønnsaker til middag? Eller proteinkilder? Anonymous poster hash: 50072...cde
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2017 #19 Skrevet 27. februar 2017 Veldig usunt kosthold. Hva med grønnsaker til middag? Eller proteinkilder? Anonymous poster hash: 50072...cde Shit.. Protein og grønnsaker får man jo kun i seg ved middag - glemte det 😱 Anonymous poster hash: 5932e...db2
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2017 #20 Skrevet 27. februar 2017 Shit.. Protein og grønnsaker får man jo kun i seg ved middag - glemte det 😱 Anonymous poster hash: 5932e...db2 For de aller fleste er det til middag de får i seg mest, selv om det er lulig på andre måter også. Anonymous poster hash: abb4b...c86
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2017 #21 Skrevet 27. februar 2017 Shit.. Protein og grønnsaker får man jo kun i seg ved middag - glemte det 😱 Anonymous poster hash: 5932e...db2 Dumme nek. Du skal spise ganske store mengder av grønnsaker og proteinrike varer til de andre måltider for at det skal dekke dagens behov....men for all del... Anonymous poster hash: 50072...cde
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2017 #22 Skrevet 27. februar 2017 Dumme nek. Du skal spise ganske store mengder av grønnsaker og proteinrike varer til de andre måltider for at det skal dekke dagens behov....men for all del... Anonymous poster hash: 50072...cde Nek kan du selv være. Og det er bare noe du innbiller deg. Ikke trenger jeg stå skolerett for andre ang våre matvaner. Jeg er ikke redd for at de får for lite av hverken det ene eller det andre. Vi spiser mye grønnsaker, egg, fisk og kjøtt selv om vi ikke spiser middag hverdag. Trolig spiser vi mer fisk og grønt enn den gjengse nordmann. Barna spiser grønnsaker til nesten alle måltid, og som snacks. Ingen får søtt pålegg og vi spiser generelt mye fisk. Så at du er nødt til å lage middag for å gi barna dine nok, betyr ikke at andre klarer seg uten pølser/fiskepinner og ris/kokt potet. Dessuten får man nok i dagens samfunn mer protein enn man trenger, sjelden problematisk at man får for lite av det. Anonymous poster hash: 5932e...db2
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2017 #23 Skrevet 27. februar 2017 Dumme nek. Du skal spise ganske store mengder av grønnsaker og proteinrike varer til de andre måltider for at det skal dekke dagens behov....men for all del... Anonymous poster hash: 50072...cde Nek kan du selv være. Og det er bare noe du innbiller deg. Ikke trenger jeg stå skolerett for andre ang våre matvaner. Jeg er ikke redd for at de får for lite av hverken det ene eller det andre. Vi spiser mye grønnsaker, egg, fisk og kjøtt selv om vi ikke spiser middag hverdag. Trolig spiser vi mer fisk og grønt enn den gjengse nordmann. Barna spiser grønnsaker til nesten alle måltid, og som snacks. Ingen får søtt pålegg og vi spiser generelt mye fisk. Så at du er nødt til å lage middag for å gi barna dine nok, betyr ikke at andre klarer seg uten pølser/fiskepinner og ris/kokt potet. Dessuten får man nok i dagens samfunn mer protein enn man trenger, sjelden problematisk at man får for lite av det. Anonymous poster hash: 5932e...db2
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2017 #24 Skrevet 27. februar 2017 Nek kan du selv være. Og det er bare noe du innbiller deg. Ikke trenger jeg stå skolerett for andre ang våre matvaner. Jeg er ikke redd for at de får for lite av hverken det ene eller det andre. Vi spiser mye grønnsaker, egg, fisk og kjøtt selv om vi ikke spiser middag hverdag. Trolig spiser vi mer fisk og grønt enn den gjengse nordmann. Barna spiser grønnsaker til nesten alle måltid, og som snacks. Ingen får søtt pålegg og vi spiser generelt mye fisk. Så at du er nødt til å lage middag for å gi barna dine nok, betyr ikke at andre klarer seg uten pølser/fiskepinner og ris/kokt potet. Dessuten får man nok i dagens samfunn mer protein enn man trenger, sjelden problematisk at man får for lite av det. Anonymous poster hash: 5932e...db2 Hvem har snakket om fiskepinner/pølser etc???? Anonymous poster hash: 50072...cde
Gjest Darwinia:-) Skrevet 27. februar 2017 #25 Skrevet 27. februar 2017 Ahh.. Jeg feiler igjen.. vi er et hjem, sjelden søndagsmiddag her. Huff, barn er nok traumatisert nå 😢 Anonymous poster hash: 5932e...db2 Skamme deg, skulle du😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå