Anonym bruker Skrevet 25. februar 2017 #26 Skrevet 25. februar 2017 Jeg trodde min sønn var bortskjemt, men nå følte jeg meg plutselig veldig flink. Vi er på lekebutikken sjeldnere enn dere, og de fleste gangene får han ikke noe annet enn å peke ut det han ønsker seg til jul eller bursdag. Han synes det er kjempegøy. Anonymous poster hash: 970c3...cd0 Hi her Så irriterende at han har bursdag i desember 😡 Vi får bruke deres metode fremover. Da blir det en vårgave, sommergave og høstgave. (Pluss bursdag og jul). Anonymous poster hash: b3b24...8ba
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2017 #27 Skrevet 25. februar 2017 Hi her Så irriterende at han har bursdag i desember 😡 Vi får bruke deres metode fremover. Da blir det en vårgave, sommergave og høstgave. (Pluss bursdag og jul). Anonymous poster hash: b3b24...8ba Hi igjen 🙈 Ser med en gang at det er lite sannsynlig at vi (jeg) kommer til å kjøpe så sjeldent leker til ham.. Anonymous poster hash: b3b24...8ba
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2017 #29 Skrevet 25. februar 2017 Jeg tror ikke bortskjemt er det beste begrepet. Men du oppdrar barnet ditt til å bli veldig materialistisk. Det håper jeg du er klar over. Ønsker du deg virkelig et materialistisk barn? Anonymous poster hash: 1a6ec...993
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2017 #30 Skrevet 25. februar 2017 Hi igjen 🙈 Ser med en gang at det er lite sannsynlig at vi (jeg) kommer til å kjøpe så sjeldent leker til ham.. Anonymous poster hash: b3b24...8ba Hva med at du heller oppretter en konto der du sparer til innskudd i bolig til ham hvis du har penger du "må" bruke opp var de svir hull i lomma. Hver gang du har lyst til å kjøpe noe så setter du heller inn en sum på den kontoen. Det er noe han vil ha mye mer nytte av og du gir ham gleden av å ønske seg noe. Anonymous poster hash: 11e7e...f1d
Mostly Harmless Skrevet 25. februar 2017 #32 Skrevet 25. februar 2017 Hi her De gangene han er med i leketøysbutikken, og får lov til å velge seg en ting, så ender det med en traktor, gravemaskin eller lignende. Han får som regel en ting når vi først er der. ...jeg var i byen alene på tirsdag, kom plutselig på at han kanskje synes det er gøy med lego nå, ikke bare duplo. Kjøpte da 4 pakker lego. Han blir jo veldig glad, virker som han er takknemlig selv om han ikke må vente til bursdag etc for å få nye leker. Anonymous poster hash: b3b24...8ba Jeg tenker han kan ha godt av å øve på å bli med i lekebutikken uten å få noe. Hva skjer hvis dere skal velge en bursdagsgave til noen andre, og han ikke også får velge en ting til seg selv? Samme med matbutikk. Barna her er ofte med på butikken uten å få noe. Noen ganger får de velge noe skikkelig mat, som oliven eller en spesiell ost, men ikke godterier og nugatti. Jeg er overbevist om at vi sparer oss mye rabalder ved å øve på dette tidlig. Alt i alt tenker jeg det ikke hovedsakelig er mengde ting slik gjør barna bortskjemt, men hvordan de forholder seg til det å få ting, og ikke minst til det å _ikke_ få.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2017 #33 Skrevet 25. februar 2017 Han er 3 år. Har 2-3 sett av vinterdress, regntøy, parkdress. 3- 4 ulldresser eller todelt ullsett fra Lille Lam. Mye hjemmestrikk. Mange ullsett til innebruk i merke Ulvang, Moods of norway, hust& claire, joha etc. Har generelt veldig mye klær i "ordentlig" merker. Det eneste jeg handler på H&M ol, er skjortser og t- skjorter. Av leker har han lekekjøkken, myyye duplo, alt fra brannmann sam, alt fra postmann pat, 10talls gravemaskiner, traktorer, lastebiler etc, 6-7 doble puslespill, 50 bøker(?), en søppelsekk med bamser, Brio togbane til mange tusen kroner, mye tegne- og malesaker, perler og gudene vet hva annet. Ute er det trampoline, balansesykkel, sparkesykkel, sandkasse med mye leker oppi, kjelke, stort barnebasseng. Mye leieverktøy. Jeg er typen som kjøper det jeg kommer på til ham, tenker aldri at det må jeg vente litt med å kjøpe.. Blir han materialistisk bortskjemt? Anonymous poster hash: b3b24...8ba Han blir sikkert lei og overmett av ting. Men bortskjemt - det er når unger tror de kan bestemme over hele familien, og når voksne hopper til for å tilfredsstille barnas nykker. Dette barnet har så mange ting at han neppe rekker å gråte seg til noe nytt. Og hva du gjør med nykkene hans, kan jo være avgjørende da. Anonymous poster hash: d7efd...d23
Mamma til 2 søte Skrevet 25. februar 2017 #34 Skrevet 25. februar 2017 Du har jo null impulskontroll! I lengden vil du mest sannsynlig ikke ha råd til å holde på som du gjør. Kravene fra gutten din vil bli dyrere og større! For ikke å snakke om hvor miljøfiendtlig det er! Håper virkelig du gir til veldedighet når lekene er "brukt opp". Jeg vil ikke kalle han bortskjemt når han er 3 år. Men dere kan få en vanskelig fremtid med mye misnøye. Håper gutten din er mer fornuftig. Om du tror du gjør han en tjeneste er du helt på bærtur...
Kathrine. Skrevet 25. februar 2017 #35 Skrevet 25. februar 2017 Problemet er også at du fyller opp huset. Om noken år kjem du til å spy av alt rotet.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2017 #36 Skrevet 25. februar 2017 Du tar fra han muligheten til å ønske seg noe, kjenne på at han har lyst på et eller annet og kanskje spare til det selv. Eller ønske seg noe og har forventninger til bursdag/jul. Dette frarøver du han med å komme alle behov i forkjøpet. Synes du det er greit? Anonymous poster hash: 83a8d...e29 DETTE syns jeg er mer essensielt enn hvilket antall leker et barn eier. Forventningens glede er også en glede... Jeg glemmer faktisk aldri den jula da jeg var 12 år. Vi fikk en leketøyskatalog i posten, eller kanskje ble den med fra en butikk. Der var de vidunderligste ting. Jeg ønsket meg en smellvakker Barbie (som jeg visste jeg ALDRI ville få), et frisørhode, et pannebånd/ørevarmerbånd, samt en hel grøde andre ting. Hele katalogen var som å kikke i en godteributikk. Til jul hadde mormor strikket et pannebånd som lignet det i brosjyren. Jeg fikk masse annet fint også, men ingen ting som hadde med den katalogen å gjøre. Unntagen altså pannebåndet. Og likevel husker jeg det som utrolig givende, bare å ha fått lov å drømme om hvor fine de tingene kunne ha vært... Anonymous poster hash: d7efd...d23
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2017 #37 Skrevet 25. februar 2017 Du tar fra barnet ditt gleden og forventningen ved å ønske seg noe, glede seg til å få gaver. Magien ved jul og bursdag blir borte. Takknemlighet lærer han heller ikke når det å overøses av gaver blir en selvfølge. "Bortskjemt" blir han nok også, og det er det dere foreldre som påfører ham. Jeg skjønner ikke hvorfor ditt behov for å overøse barnet med ting for deg retten til å frata barnet gleden og magien ved bursdag og jul. Hver gang du har lyst til å kjøpe noe til barnet ditt, så gi ham en opplevelse i stedet. -Gå på biblioteket sammen og lån bøker. -Bak boller sammen, eller stek vafler. -Gå ut i skogen og studere kongler og insekter sammen. -Ta med gammelt brød, gå tur og mat ender. -Brenn bål og grill pølser på stranda, plukk skjell og fisk krabber. -Spill fotball på plenen. -Gå i badeland/dyreparken/lekeland el.l. Det finnes et uendelig antall store og små opplevelser du kan gi barnet ditt, som ikke gjør ham materialistisk og utakknemlig, men som bidrar til å styrke samholdet mellom dere og styrke ditt barns utvikling. Kutt materialismen og vær sammen med barnet ditt uten alle tingene. Anonymous poster hash: 95351...bcf
SuperFries Skrevet 25. februar 2017 #38 Skrevet 25. februar 2017 Får han det han peker på med en gang han peker på det, eller må han noen ganger vente? Hvor lenge må han vente? Hvordan reagerer han hvis han får et nei?
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2017 #39 Skrevet 25. februar 2017 Hi her De gangene han er med i leketøysbutikken, og får lov til å velge seg en ting, så ender det med en traktor, gravemaskin eller lignende. Han får som regel en ting når vi først er der. ...jeg var i byen alene på tirsdag, kom plutselig på at han kanskje synes det er gøy med lego nå, ikke bare duplo. Kjøpte da 4 pakker lego. Han blir jo veldig glad, virker som han er takknemlig selv om han ikke må vente til bursdag etc for å få nye leker. Anonymous poster hash: b3b24...8ba Virker som han er takknemlig SELV om han ikke må vente til bursdag/jul?! Hjelpes... Jeg vil si ja, han er bortskjemt. Vi har også desemberbarn men driver da ikke og kjøper inn leker og klær flere ganger i måneden av den grunn. Anonymous poster hash: 31724...207
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2017 #40 Skrevet 25. februar 2017 Du tar fra barnet ditt gleden og forventningen ved å ønske seg noe, glede seg til å få gaver. Magien ved jul og bursdag blir borte. Takknemlighet lærer han heller ikke når det å overøses av gaver blir en selvfølge. "Bortskjemt" blir han nok også, og det er det dere foreldre som påfører ham. Jeg skjønner ikke hvorfor ditt behov for å overøse barnet med ting for deg retten til å frata barnet gleden og magien ved bursdag og jul. Hver gang du har lyst til å kjøpe noe til barnet ditt, så gi ham en opplevelse i stedet. -Gå på biblioteket sammen og lån bøker. -Bak boller sammen, eller stek vafler. -Gå ut i skogen og studere kongler og insekter sammen. -Ta med gammelt brød, gå tur og mat ender. -Brenn bål og grill pølser på stranda, plukk skjell og fisk krabber. -Spill fotball på plenen. -Gå i badeland/dyreparken/lekeland el.l. Det finnes et uendelig antall store og små opplevelser du kan gi barnet ditt, som ikke gjør ham materialistisk og utakknemlig, men som bidrar til å styrke samholdet mellom dere og styrke ditt barns utvikling. Kutt materialismen og vær sammen med barnet ditt uten alle tingene. Anonymous poster hash: 95351...bcf Hi her Dette tar jeg med meg videre Anonymous poster hash: b3b24...8ba
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2017 #41 Skrevet 25. februar 2017 Får han det han peker på med en gang han peker på det, eller må han noen ganger vente? Hvor lenge må han vente? Hvordan reagerer han hvis han får et nei? Når vi er i leketøysbutikken så får han KUN en ting, og det går helt greit. Det samme når vi er i matbutikken, han kan velge en ting, men jeg styrer litt hva den tingen er.. Anonymous poster hash: b3b24...8ba
Mostly Harmless Skrevet 25. februar 2017 #42 Skrevet 25. februar 2017 Når vi er i leketøysbutikken så får han KUN en ting, og det går helt greit. Det samme når vi er i matbutikken, han kan velge en ting, men jeg styrer litt hva den tingen er.. Anonymous poster hash: b3b24...8ba En ting ved hvert bidige butikkbesøk, det er å be om bråk den dagen dere skal i en fristende butikk men ikke kjøpe noe som helst til ham. Før eller siden kommer den dagen, og ta den heller før enn siden, for barnets og din egen skyld.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2017 #43 Skrevet 25. februar 2017 Om han er bortskjemt er det lett å finne ut av. Til uken tar du har med til lekebutikken for å finne en bursdagsgave til fetter Erik, når sønnen din spør hva han skal få svarer du at i dag skal ikke du få noe, i dag skal vi bare kjøpe den gaven til Erik. Reaksjonen til sønnen din forteller om han er bortskjemt eller ikke. Alle vet hvordan et bortskjemt barn vil oppføre seg da.... Anonymous poster hash: e674b...3ae
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2017 #44 Skrevet 25. februar 2017 Jeg leste ca halve tråden bare, men har et svar til deg: ja han er bortskjemt. I tillegg skal du få et bonusbarn: han kommer til å vokse opp til å bli en kravstor og lite selvstendig voksen, om du ikke endrer dette ganske snart. Vi har god råd, men ungene får aldri noe utenom jul og bursdag. Da er det i så fall snakk om et nytt viskelær eller lignende bare. Jul og bursdag er kjempestas!! Det kan jeg ikke tenke meg at sønnen din mener...? Anonymous poster hash: 2a994...ae8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå