Anonym bruker Skrevet 25. februar 2017 #1 Skrevet 25. februar 2017 Han er 3 år. Har 2-3 sett av vinterdress, regntøy, parkdress. 3- 4 ulldresser eller todelt ullsett fra Lille Lam. Mye hjemmestrikk. Mange ullsett til innebruk i merke Ulvang, Moods of norway, hust& claire, joha etc. Har generelt veldig mye klær i "ordentlig" merker. Det eneste jeg handler på H&M ol, er skjortser og t- skjorter. Av leker har han lekekjøkken, myyye duplo, alt fra brannmann sam, alt fra postmann pat, 10talls gravemaskiner, traktorer, lastebiler etc, 6-7 doble puslespill, 50 bøker(?), en søppelsekk med bamser, Brio togbane til mange tusen kroner, mye tegne- og malesaker, perler og gudene vet hva annet. Ute er det trampoline, balansesykkel, sparkesykkel, sandkasse med mye leker oppi, kjelke, stort barnebasseng. Mye leieverktøy. Jeg er typen som kjøper det jeg kommer på til ham, tenker aldri at det må jeg vente litt med å kjøpe.. Blir han materialistisk bortskjemt? Anonymous poster hash: b3b24...8ba
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2017 #2 Skrevet 25. februar 2017 Ja. Anonymous poster hash: 11e7e...f1d
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2017 #3 Skrevet 25. februar 2017 Han er 3 år. Har 2-3 sett av vinterdress, regntøy, parkdress. 3- 4 ulldresser eller todelt ullsett fra Lille Lam. Mye hjemmestrikk. Mange ullsett til innebruk i merke Ulvang, Moods of norway, hust& claire, joha etc. Har generelt veldig mye klær i "ordentlig" merker. Det eneste jeg handler på H&M ol, er skjortser og t- skjorter. Av leker har han lekekjøkken, myyye duplo, alt fra brannmann sam, alt fra postmann pat, 10talls gravemaskiner, traktorer, lastebiler etc, 6-7 doble puslespill, 50 bøker(?), en søppelsekk med bamser, Brio togbane til mange tusen kroner, mye tegne- og malesaker, perler og gudene vet hva annet. Ute er det trampoline, balansesykkel, sparkesykkel, sandkasse med mye leker oppi, kjelke, stort barnebasseng. Mye leieverktøy. Jeg er typen som kjøper det jeg kommer på til ham, tenker aldri at det må jeg vente litt med å kjøpe.. Blir han materialistisk bortskjemt? Anonymous poster hash: b3b24...8ba Alt dette har vi foreldrene kjøpt til ham, nesten ingen familie, så kun oss som kjøper... Anonymous poster hash: b3b24...8ba
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2017 #4 Skrevet 25. februar 2017 Tenker ikke han blir bortskjemt pga klærne, det er det ingen så små gutter som bryr seg om. Mht lekene kommmer det litt an på om han får dem til anledninger eller i hytt og pine. Tror ikke det er lurt å bli vant til å få gaver hver uke. Kanskje du kan kompensere ved å finhakket aktivt med å finne frem leker han kan gi videre til dem som har lite. Anonymous poster hash: 4f4da...da5
Lady lovely locks Skrevet 25. februar 2017 #5 Skrevet 25. februar 2017 Han får i alle fall ikke sjansen til å føle på det å ønske seg noe. Det er kanskje greit å begynne å tenke på at han kan ha god av å få et nei, eller det må vi vente med.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2017 #6 Skrevet 25. februar 2017 Hva skjer med barnet ditt om du bremser litt på innkjøpene? En liten bhg.unge blir ikke lykkelig av å ha alt det der. Mest sannsynlig er det heller overveldende enn gøy for ungen. Hva gir det deg? Føler du deg som en bedre mor fordi du kan spy på med ting? Hadde revurdert prioriteringene mine... Anonymous poster hash: 41cda...cba
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2017 #7 Skrevet 25. februar 2017 Tja, jeg tror ikke en 3-åring blir bortskjemt av å ha mye yttertøy, en unge legger da ikke merke til sånt. Om kompisen går i den samme regnbuksa hver dag og din bytter på med to forskjellige avgjør ikke om et barn er bortskjemt eller ikke altså... Det er mer hvordan dere er, om han forventer å få alt han peker på, aldri trenger ønske seg noe, aldri spare til noe han har lyst på osv, da kan han fort bli bortskjemt. En unge som krever, som forventer og alltid skal ha alt han ønsker seg blir ofte ikke særlig godt likt av andre. Jeg har fire barn, så vi har naturligvis mye ting. Det er mye lego i huset, det er mye leker i det hele tatt, de mangler ingenting. Vi har også mye sportsutstyr, akebrett osv, det er jo handlet inn til fire barn her og ting går i arv, så vi mangler ikke slike ting. Men barna er ikke vant til å få ting støtt og stadig, vi kjøper ikke ting bare fordi de har lyst på. De må ønske seg til bursdag og jul, de får veldig sjelden gaver, leker o.l. utenom. De har selv spart til dyrere ting som ipad, ps4 osv, de sparer bursdagspenger, spleiser gjerne med hverandre og kjøper selv. Til og med ting som sykkel, ski osv får de til bursdag/jul, og ikke ut av det blå på en vanlig tirsdag. Nest eldste her ønsket seg veldig bmx sykkel, men han hadde vanlig sykkel han har fått av oss så han fikk ikke flere. Da sparte han til bmx selv. De kan ikke bare få og få selv om vi har råd til det, de må lære seg verdien av penger og å spare/ønske seg, bygge seg opp verdier uten å bare få alt i hendene hele tiden Anonymous poster hash: e674b...3ae
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2017 #8 Skrevet 25. februar 2017 Tenker du er mest materialistisk som har så oversikt over alt dere har. Anonymous poster hash: 99017...a07
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2017 #9 Skrevet 25. februar 2017 Tenker du er mest materialistisk som har så oversikt over alt dere har. Anonymous poster hash: 99017...a07 Enig! Jeg har ikke peiling på hvor mange ullsett og leker sønnen min har. Jeg vil ikke at sønnen min skal drukne i leker. Ikke bare for å unngå å bli bortskjemt...men stadig nye leker ødelegger kreativ lek. Ikke ønsker jeg å oppdra han til bruk-og-kast heller. Anonymous poster hash: 943e4...d32
Nyttårs barn Skrevet 25. februar 2017 #10 Skrevet 25. februar 2017 Små barn tenker ikke over hvor mange ullsett de har og hva lekene koster. Men om du ønsker å gi sønnen din det aller beste, så behøver du ikke gjøre det gjennom å overøse ham med materielle goder. Det er andre ting du kan gjøre som vil bety mye mer i lengden.
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2017 #11 Skrevet 25. februar 2017 Det virker ikke som at dere eier tingene, men at tingene eier dere. Tror dere han er lykkeligere av å sitte på en haug av leker og merkeklær? Og hva skjer den dagen du ikke lenger kan kjøpe alt du vil til han? Tror du gjør en bjørnetjeneste Anonymous poster hash: 57169...444
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2017 #12 Skrevet 25. februar 2017 Han er 3 år. Har 2-3 sett av vinterdress, regntøy, parkdress. 3- 4 ulldresser eller todelt ullsett fra Lille Lam. Mye hjemmestrikk. Mange ullsett til innebruk i merke Ulvang, Moods of norway, hust& claire, joha etc. Har generelt veldig mye klær i "ordentlig" merker. Det eneste jeg handler på H&M ol, er skjortser og t- skjorter. Av leker har han lekekjøkken, myyye duplo, alt fra brannmann sam, alt fra postmann pat, 10talls gravemaskiner, traktorer, lastebiler etc, 6-7 doble puslespill, 50 bøker(?), en søppelsekk med bamser, Brio togbane til mange tusen kroner, mye tegne- og malesaker, perler og gudene vet hva annet. Ute er det trampoline, balansesykkel, sparkesykkel, sandkasse med mye leker oppi, kjelke, stort barnebasseng. Mye leieverktøy. Jeg er typen som kjøper det jeg kommer på til ham, tenker aldri at det må jeg vente litt med å kjøpe.. Blir han materialistisk bortskjemt?Anonymous poster hash: b3b24...8ba Barn i den alderen tenker ikke over hvor mye klær de har. Når det gjelder leker syntes jeg det hørtes ganske vanlig ut. Vi har mye mer, men tre barn da. Anonymous poster hash: 7eccf...e9e
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2017 #13 Skrevet 25. februar 2017 Hi her De gangene han er med i leketøysbutikken, og får lov til å velge seg en ting, så ender det med en traktor, gravemaskin eller lignende. Han får som regel en ting når vi først er der. ...jeg var i byen alene på tirsdag, kom plutselig på at han kanskje synes det er gøy med lego nå, ikke bare duplo. Kjøpte da 4 pakker lego. Han blir jo veldig glad, virker som han er takknemlig selv om han ikke må vente til bursdag etc for å få nye leker. Anonymous poster hash: b3b24...8ba
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2017 #14 Skrevet 25. februar 2017 Og hvor mange av alle lekene leker han med jevnlig? 5% av dem? Anonymous poster hash: 57169...444
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2017 #15 Skrevet 25. februar 2017 Og hvor mange av alle lekene leker han med jevnlig? 5% av dem? Anonymous poster hash: 57169...444 Hi her Jeg har veldig system i lekene hans, så det er mye variasjon i hvilke leker han leker med. Ofte så foreslår jeg en ting og han blir veldig glad og vil leke med det jeg har foreslått. Vi leker sammen hver ettermiddag, og blir som sagt mye forskjellig type lek Anonymous poster hash: b3b24...8ba
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2017 #16 Skrevet 25. februar 2017 Hi her De gangene han er med i leketøysbutikken, og får lov til å velge seg en ting, så ender det med en traktor, gravemaskin eller lignende. Han får som regel en ting når vi først er der. ...jeg var i byen alene på tirsdag, kom plutselig på at han kanskje synes det er gøy med lego nå, ikke bare duplo. Kjøpte da 4 pakker lego. Han blir jo veldig glad, virker som han er takknemlig selv om han ikke må vente til bursdag etc for å få nye leker. Anonymous poster hash: b3b24...8ba Om han ikke er bortskjemt allerede, er du godt på vei til å hjelpe ham med å bli det. Ikke på grunn av tøy, men fordi han hele tiden får nye leker uten at han rekker å ønske seg dem. På denne måten synes jeg faktisk du gjør ham en bjørnetjeneste og tar fra ham noe veldig viktig. Anonymous poster hash: b365d...69c
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2017 #17 Skrevet 25. februar 2017 Hi her De gangene han er med i leketøysbutikken, og får lov til å velge seg en ting, så ender det med en traktor, gravemaskin eller lignende. Han får som regel en ting når vi først er der. ...jeg var i byen alene på tirsdag, kom plutselig på at han kanskje synes det er gøy med lego nå, ikke bare duplo. Kjøpte da 4 pakker lego. Han blir jo veldig glad, virker som han er takknemlig selv om han ikke må vente til bursdag etc for å få nye leker. Anonymous poster hash: b3b24...8ba Og hvor ofte er dere i leketøysbutikken? Anonymous poster hash: f74a7...b7e
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2017 #18 Skrevet 25. februar 2017 Og hvor ofte er dere i leketøysbutikken? Anonymous poster hash: f74a7...b7e Det er litt opp og ned. Han er med 1-2 ganger i mnd.. De større lekene er det oftest jeg som kjøper når jeg er i byen alene.. Anonymous poster hash: b3b24...8ba
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2017 #19 Skrevet 25. februar 2017 Slutt å kjøp på impuls, og slutt å kjøpe for å glede ham til enhver tid. Lek med det han har, og ikke hele tiden tenk at han trenger nytt. Han kommer til å bli både motbydelig og bortskjemt. Anonymous poster hash: d0b03...603
Kathrine. Skrevet 25. februar 2017 #20 Skrevet 25. februar 2017 Men kva skal han ønske seg til jul og bursdag når han får alt han trenger underveis?
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2017 #21 Skrevet 25. februar 2017 Her er det du som er problemet. En 3-åring bryr seg ingenting om hvilket merke klærne hans er i, men det virker som om du har et behov for å vise andre at du er opptatt av merker. Og når du får lyst å kjøpe lego til han en helt vanlig dag, og ender opp med FIRE esker da er det noe som skurrer. Du tar fra han muligheten til å ønske seg noe, kjenne på at han har lyst på et eller annet og kanskje spare til det selv. Eller ønske seg noe og har forventninger til bursdag/jul. Dette frarøver du han med å komme alle behov i forkjøpet. Synes du det er greit? At du på sikt kommer til å skape et lite bortskjemt monster er en bivirkning av ditt handlemønster. Men det er vel nå du skal si at dette ikke gjelder deg, men en venninne og at du er bekymret? Anonymous poster hash: 83a8d...e29
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2017 #22 Skrevet 25. februar 2017 Jo mer du skriver jo mer får jeg inntrykk av at du bare troller. Handle 4 pakker Lego uten noen "grunn", få noe flere ganger hver måned i butikken osv. Finnes det virkelig folk som holder på sånn? Tenker du ikke på hva du lærer ham og hvordan han skal klare seg når han blir så gammel at han skal flytte forseglet selv om levevis studielån for eksempel? Hvor enkelt tror du det blir når du hele ditt liv har vært vant til å få alt før du har rukket å ønske deg det? Anonymous poster hash: 11e7e...f1d
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2017 #23 Skrevet 25. februar 2017 Jo mer du skriver jo mer får jeg inntrykk av at du bare troller. Handle 4 pakker Lego uten noen "grunn", få noe flere ganger hver måned i butikken osv. Finnes det virkelig folk som holder på sånn? Tenker du ikke på hva du lærer ham og hvordan han skal klare seg når han blir så gammel at han skal flytte forseglet selv om levevis studielån for eksempel? Hvor enkelt tror du det blir når du hele ditt liv har vært vant til å få alt før du har rukket å ønske deg det? Anonymous poster hash: 11e7e...f1d Hi her Ikke troll dette. Og det gjelder meg ja! Hmmm Jeg ser at jeg bør roe innkjøpene noen hakk ja. Ihvertfall på leker 🤔 Anonymous poster hash: b3b24...8ba
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2017 #24 Skrevet 25. februar 2017 Jeg trodde min sønn var bortskjemt, men nå følte jeg meg plutselig veldig flink. Vi er på lekebutikken sjeldnere enn dere, og de fleste gangene får han ikke noe annet enn å peke ut det han ønsker seg til jul eller bursdag. Han synes det er kjempegøy. Anonymous poster hash: 970c3...cd0
Anonym bruker Skrevet 25. februar 2017 #25 Skrevet 25. februar 2017 Hi her De gangene han er med i leketøysbutikken, og får lov til å velge seg en ting, så ender det med en traktor, gravemaskin eller lignende. Han får som regel en ting når vi først er der. ...jeg var i byen alene på tirsdag, kom plutselig på at han kanskje synes det er gøy med lego nå, ikke bare duplo. Kjøpte da 4 pakker lego. Han blir jo veldig glad, virker som han er takknemlig selv om han ikke må vente til bursdag etc for å få nye leker. Anonymous poster hash: b3b24...8ba Selvsagt blir han glad, han får jo det han ønsker seg. Men hvordan ville han reagert om du sa nei? Anonymous poster hash: 5abb5...e89
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå