Gå til innhold

Skal barnebidrag dekke barnebursdag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser om en dame som absolutt vil ha barnebursdagen til barnet sitt på leos lekeland men hun har ikke råd til å betale det selv.

Nå forventer hun at far skal betale halvparten av bursdagsfeiringen selv om hun mottar barnebidrag fra han.

Skal ikke barnebidrag dekke barnebursdager?

Det er jo heller ikke nødvendig å ha bursdagen på leos når hun helt tydlig ikke har råd til det,har hun så dårlig råd så bør hun heller ha bursdagen hjemme eller leie barnehagen billig.

Far nekter å være med å betale ettersom han betaler barnebidrag.

Hvem har rett her?

Anonymous poster hash: b95dc...083
Videoannonse
Annonse
Skrevet

...

Skrevet

Det er bare et par klart definerte unntak, som konfirmasjon og tannregulering som er utenom, resten skal dekkes av bidrag.

Anonymous poster hash: b15b1...33c

Skrevet

Okey var det jeg også mente,men så det var mange som mente at barnebidrag ikke skal dekke bursdager så ble litt nygjerrig på hva som er rett her.

Syns ikke det er rett at barnefar skal betale halve bursdagbesøket itellegg til at han betaler barnebidrag.

Skulle han vært med på å betale bursdagsbesøk så burde hun hvertfall valgt en mye rimligere bursdag.

Det blir for dumt å planlegge å ha bursdagen på leos lekeland også bare regne med at far skal villig stille opp med pengene hun mangler.

Skrevet

Okey var det jeg også mente,men så det var mange som mente at barnebidrag ikke skal dekke bursdager så ble litt nygjerrig på hva som er rett her.

Syns ikke det er rett at barnefar skal betale halve bursdagbesøket itellegg til at han betaler barnebidrag.

Skulle han vært med på å betale bursdagsbesøk så burde hun hvertfall valgt en mye rimligere bursdag.

Det blir for dumt å planlegge å ha bursdagen på leos lekeland også bare regne med at far skal villig stille opp med pengene hun mangler.

Jeg svarte på hva som var reglene, ikke på hva jeg synes er rett. Lekeland er i overkant kanskje, men jeg synes det er rimelig at far er med på å spleise på bursdag.

Barnebidraget er ofte en vits i forhold til hva barna koster.

Skrevet

Hun kan spørre om far har lyst til å være med på å spleise på en ekstra dyr burdag, men han trenger ikke betale noe ekstra om han ikke har lyst.

Om mor vil ha dyre bursdager kan hun spare i forkant eller velge etter lommeboken slik andre gjør.

Anonymous poster hash: a72f0...252
Skrevet

Det eneste far oppnår her, er å drite i ungen sin. Mulig mor ikke har plass hjemme og vil ha det ute, og at ungen selv ønsker å ha bursdag der?

Mange fedre tror at bidraget deres redder og skal dekke alt! Oppegående fedre hadde gladlign vært med å bidra til en feiring som kun er 1 gang i året, men så var det disse fedrene som skal lage kull på kull, og dermed ikke klarer dette. Hva med å kneble beina litt og ta vare på de ungene en har? 

Anonymous poster hash: cd07a...b6d
Skrevet

Hun kan spørre om far har lyst til å være med på å spleise på en ekstra dyr burdag, men han trenger ikke betale noe ekstra om han ikke har lyst.

Om mor vil ha dyre bursdager kan hun spare i forkant eller velge etter lommeboken slik andre gjør.

Far var ikke intressert i å betale noe

Skrevet

Barnet ønsket å feire bursdagen på Leos lekeland ja,men har ikke mor råd til det så er det ikke verre enn å si til barnet at det dessverre ikke blir aktuelt.

Har selv ett barn som ønsker å feire bursdagen sin på Leos men som student så er ikke det ett realistisk mål.

Barn må lære seg å tåle at penger ikke vokser på trær.

Her leiet vi heller barnehagen for 300 kr å hadde en veldig fin bursdag der barna storkoste seg.

Ikke ble det dyrt heller ettersom vi laget all maten selv.

Skrevet

Det er bare et par klart definerte unntak, som konfirmasjon og tannregulering som er utenom, resten skal dekkes av bidrag.

Det stemmer.

Anonymous poster hash: c434a...ae6

Skrevet

Det eneste far oppnår her, er å drite i ungen sin. Mulig mor ikke har plass hjemme og vil ha det ute, og at ungen selv ønsker å ha bursdag der?

Mange fedre tror at bidraget deres redder og skal dekke alt! Oppegående fedre hadde gladlign vært med å bidra til en feiring som kun er 1 gang i året, men så var det disse fedrene som skal lage kull på kull, og dermed ikke klarer dette. Hva med å kneble beina litt og ta vare på de ungene en har? 

Eller kanskje far har plass og kan ha den hos seg, men mor mener det er kun hun som skal være vertinne og far betale.

Skrevet

Eller kanskje far har plass og kan ha den hos seg, men mor mener det er kun hun som skal være vertinne og far betale.

Tror heller mor mener at ikke det er fin nok bursdag.

Barnet ønsker jo å feire på leos og alle andre har jo hatt bursdagen der,da MÅÅÅ jo de også ha bursdag der kan du skjønne :P

Skrevet

Det der oppfatter jeg som en rimelig drøy påstand! Kanskje det heller er mor som bør stikke fingeren i jorda og innse sitt ståsted. En bursdagsfeiring trenger ikke koste mange kronene, og lekeland-bursdager er absolutt ikke nødvendig, og er slett ikke de feiringene barna selv husker tilbake på. En utebursdag i akebakken, på skøytebanen, i skogen, derimot, det skaper gode minner. Med pølser grillet på bål, saft og enkel kakeservering, gjerne som muffins. Koster nesten ikke noe, men er mye artigere enn en rådyr lekelandbursdag.

Anonymous poster hash: 2b051...b45

Skrevet

Hun får sette tæring etter næring...

Anonymous poster hash: f2885...688

Skrevet

Det der oppfatter jeg som en rimelig drøy påstand! Kanskje det heller er mor som bør stikke fingeren i jorda og innse sitt ståsted. En bursdagsfeiring trenger ikke koste mange kronene, og lekeland-bursdager er absolutt ikke nødvendig, og er slett ikke de feiringene barna selv husker tilbake på. En utebursdag i akebakken, på skøytebanen, i skogen, derimot, det skaper gode minner. Med pølser grillet på bål, saft og enkel kakeservering, gjerne som muffins. Koster nesten ikke noe, men er mye artigere enn en rådyr lekelandbursdag.

Anonymous poster hash: 2b051...b45

Enig. Det er heller ikke slik at mor kan bestemme form på bursdagen og deretter be far hoste opp pengene. Kanskje far har det vanskelig økonomisk?

Barnebursdag kan gjøres billig. Har selv nettopp arrangert bursdag for 15 7-åringer for 650,- Pølser, saft, kake, popcorn og noen små godteposer.

Det finnes helt klart skilte fedre som ikke bidrar som de burde, men det finnes helt klart også skilte mødre som fortsatt lever som de tror de fortsatt har to inntekter.

Anonymous poster hash: af7cb...132

Skrevet

Ut ifra innlegget til mor så tror jeg han har grei økonomi men syns ikke likevel mor kan kreve at han gjerne må betale 1000 kr for en bursdag fordi mor velger å ha en dyr bursdag.

Skrevet

Hun kan ikke kreve det, men de fleste jeg kjenner som er skilt velger å dele på slike utgifter.

Har flere skilte i omgangskretsen og det er helt vanlig at de samarbeider om både gjennomføring og betaling av barneselskaper, om mor også ser dette i sin omgangskrets er det ikke så rart at hun forventet at hennes eks også skulle ta del i dette.

Jeg synes personlig det er veldig rart at far ikke vil være med å betale for barneselskapet, men du har helt rett i at mor ikke kan kreve det..

Anonymous poster hash: 109c2...18c
Skrevet

Det må gå ann å spørre men om den andre foreldren ikke ønsker eller har mulighet til å være med å betale må man droppe det.

Mitt barn ønsker å feire 6-års dagen sin på Leo's men det prioriterer vi ikke å bruke penger på, prioriterer ferie i år. Vi er gift og har ok økonomi men ikke mye til ekstravaganse. Så har vi plass til 15-18 gjester hjemme da.

Anonymous poster hash: 0d7bb...d55

Skrevet

Om barnet ønsker bursdag på Leos, så får de nå vel greie å komme til en løsning slik at barnet får en fin bursdag.

Det koster litt, men koster da ikke så mye. At de gidder krangle om det, og ikke heller fokusere på barnet.

Anonymous poster hash: c9e81...e5d

Skrevet

Hva koster egentlig bursdag på leos?

Anonymous poster hash: 82cc2...657

Skrevet

Hva koster egentlig bursdag på leos?

Anonymous poster hash: 82cc2...657

Du betalere en pris pr barn, så hva det koster kommer an på hvor mange gjester du velger ha...

Koster ca 200 kr pr barn, litt avhengig av hvilken meny du velger.

Her vi bor er det vanlig å slå seg sammen om slike bursdager, datteren min hadde akkurat bursdag på Vitensenteret, der koster det 190 kr pr gjest. Vi slo da sammen tre jenter som alle har bursdag i samme måned også spleiset vi på kostnaden. Tre venninnen feiret altså bursdag sammen istedenfor å invitere i tre forskjellige selskaper hver for seg i løpet av en drøy uke. Alle synes det er greit å gjøre det på den måten egentlig, de er mange jenter i klassen så det blir mange bursdager...

Anonymous poster hash: 109c2...18c

Skrevet

Altså vi betalte 650 kroner hver på leos. Det vil si pappaen 50% og jeg. Godteposen hadde jeg kjøpt og laget selv. Men vi hadde slush og brus inkludert samt pannekaker for det var det han ønsket seg. En veldig glad gutt og vellykket bursdag. Vi arrangerte den begge to og det gikk fint det og (greide det helt uten krangling 😂)

Anonymous poster hash: 7bf74...e7b

Skrevet

Også har de sånne teit regel om at du ha minst 8 gjester.

Så da blir det gjerne dyrere enn det hadde trengt å blitt.

Skrevet

Far har rett. jeg krever ikke at Far skal være med og betale bursdager, han har dårlig råd,men min har ennå ikke spurt om og feire det sånne steder, han er glad bare han får ha bursdag han

Skrevet

Også har de sånne teit regel om at du ha minst 8 gjester.

Så da blir det gjerne dyrere enn det hadde trengt å blitt.

her jeg bor er det 6, men jeg forstår det på en måte

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...