Gå til innhold

Inspirert: Hvorfor har du dårlig råd?

Anbefalte innlegg

Skrevet

..

Anonymous poster hash: 62200...831
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har dårlig råd fordi jeg er student og mannen er student. Gleder meg til å tjene penger!! 
HI

Skrevet

Jeg er ufør.

Anonymous poster hash: a6b6b...ded
Skrevet

Bil gikk i stykker for tre år siden, betaler ned på lånet enda, måtte ta opp forbrukslån da det kostet rett over 100 000 kr. Kredittkortgjeld over flere år blant annet også. Tjener godt nå, men bruker mye inntekt på å nedbetale. Gjeld som har kommet av dårlige vaner - betalt ferie på krita, spis mye ute, planlegger ikke innkjøp, impulskjøp på klær osv. Men opplever ikke at vi har dårlig råd nå, men hadde vi ikke jobbet oss opp "tulllegjeld" kunne vi levd veeeeldig godt.

Anonymous poster hash: 17d24...03b

Skrevet

Dårlig råd er jo et definisjonsspørsmål. Jeg har vel ikke i teorien dårlig råd, men føler jeg har det siden jeg har brukt så mye av bufferkontoen. Men jeg klare utgiftene greit og har en plan for å øke bufferen.

Grunnen er luksusgrunner som reiser, ny sykkel og ny mobil. Alt på en gang i stede for litt spredt.

Blir en billigere ferie i år og til neste år, pluss økt sparing i ett år nå.

Anonymous poster hash: 82295...33f

Skrevet

Fordi jeg ble veldig syk rett etter å ha fått yngste barnet vårt.

Jeg fikk to barn ganske tett, 21 mnd mellom dem, og var hjemme i ulønnet permisjon frem til barnehagestart med begge. Yngste er født i februar også var jeg hjemme med henne da til august hvor vi fikk barnehageplass.

I november samme år ble jeg veldig syk, og endte etterhvert på aap. Siden jeg da hadde hatt to permisjoner med 80% lønn og ganske mange måneder med ulønnet permisjon i påvente av barnehageplass ble mitt grunnlag for aap så lavt at jeg havnet på nesten minstesats. Det var ikke akkurat planlagt nei, så istedenfor en lønn på 380-400.000 som jeg ville hatt i full jobb endte jeg på 240.000 i året.

Hus, bil, gjeld og livsstil var jo lagt opp etter min fulle lønn, så det ble en omstilling ja... Men vi klarer oss da, selv om det ikke er rom for særlig utskeielser eller luksus.

Anonymous poster hash: 35969...c74
Skrevet

Fordi jeg ble syk i begynnelsen av 20 årene :(

Anonymous poster hash: f3ce9...943

Skrevet

Fordi jeg arvet mamma sin drittgjeld da hun døde. Hadde jeg takket nei til arven måtte jeg også takke nei til minner jeg ønsket å ta vare på (bilder, smykker, gitaren til mamma etc.). Så da ble jeg stuck med forbrukslånene hennes også.

Anonymous poster hash: 3ed8a...c8f

Skrevet

Jeg fikk dårlig råd da jeg ble syk og havnet på aap, men fikk orden på økonomien da jeg gikk fra samboer som kunne vært med i luksusfellen.

Anonymous poster hash: b1e51...269

Skrevet

Fordi mannen er student.

Anonymous poster hash: 4aca9...e0e

Skrevet

Fordi jeg arvet mamma sin drittgjeld da hun døde. Hadde jeg takket nei til arven måtte jeg også takke nei til minner jeg ønsket å ta vare på (bilder, smykker, gitaren til mamma etc.). Så da ble jeg stuck med forbrukslånene hennes også.

Ting uten særlig annen verdi enn emosjonell verdi får man da ut av et dødsbo selv om man frasier seg arven. Det er bare om du ønsker ting av økonomisk verdi du må ta gjelden også....

Jeg hadde tatt bildene o.l. uten verdi og frasagt meg arven.

Anonymous poster hash: 35969...c74

Skrevet

Fordi jeg går på AAP og har endel gjeld

Anonymous poster hash: 6be9c...4e8
Skrevet

Jeg er alenemamma og holder på med utdannelsen.

Itellegg er det ofte at far ikke betaler barnebidrag når han skal,så sier seg selv at det blir ekstra tøft da.

Anonymous poster hash: 8fc47...1bc

Skrevet

Jeg har kroniske smerter og klarer maks å jobbe 80%. Behandling koster, medisiner koster. I tillegg flyttet jeg nylig fra samboeren min og trengte derfor møbler og en del kjøkkenutstyr. Og så måtte bilen på verksted, og det ble veldig dyrt, og jeg måtte låne penger for å få betalt regningen.

Nå går jeg i minus hver måned, men så vidt litt mindre minus for hver gang. Regner med at jeg går i null og eventuelt med noen hundrelapper i pluss til sommeren en gang. Men jeg vil nok aldri få god råd så lenge jeg bor alene. Kan knapt kjøpe nye klær og må satse på å klippe håret så sjelden jeg kan, og da hos billigste frisør. Det er stusselig. Lever i angst for store, uforutsette regninger og har et veldig stramt budsjett. Ferieturer kan jeg bare glemme.

Anonymous poster hash: 37a7b...e42

Skrevet

Merkelig valg fra din side.

Skrevet

Fordi jeg var så snill med min familie og hjalp de. Men plutselig betalte de ikke tilbake og da ble jeg i uføre. Lesson learned!!!!

Anonymous poster hash: 86f96...5db

Skrevet

Merkelig valg fra din side.

Hvordan i all verden kan du si noe sånt? Jeg hadde gjort akkurat det samme! For en utrolig unødvendig kommentar.

Når det gjelder det praktiske er jeg derimot usikker på om du ikke er blitt noe lurt. Slike ting skal være mulig få ut av dødsboet uten å takke ja til arven. Tar også tid før slike ting ordnes og i mellomtiden har en jo tilgang til disse sakene.

Anonymous poster hash: 7c08b...643

Skrevet

Ble alvorlig kronisk syk og alenemor på kort tid. Har også lånt ut en stor sum til et familiemedlem som var i stor krise... men får nok ikke de pengene igjen (skulle få dem i løpet av et år men nå har det gått fem, og de var hele bufferkontoen min, så har måttet låne penger)

Anonymous poster hash: b58d2...fb5

Skrevet

Er alene med to funksjonshemmede barn. Eksen var en økonomisk katastrofe og han skylder meg enda 100 000. Jeg jobber bare 80%, men har ikke mulighet til å jobbe mer. Vi har dårlig råd, men vi klarer oss.

Anonymous poster hash: 6aedb...15f

Skrevet

For sløser bort alt vi tjener ...

Anonymous poster hash: f66ac...46b

Skrevet

Min ex mann, ble spilleavhengig og brukte alt vi hadde, og ikke hadde av penger. Han makset ut flere kredittkort, huset gikk på tvangssalg, så vi satt igjen med mye gjeld. Og siden vi var gift, og alt sto i mitt navn og. Så har dette kostet meg en formue. Så er jeg syk, og lever på laveste sats AAP.

Anonymous poster hash: f96a0...76e
Skrevet

Alene med to. Akkurat kjøpt hus som måtte pusses noe opp. Vært mye "ekstra" i overgangen fra drittforhold til nå, men blir bedre på sikt. Har også jobbet redusert en periode, men begynner straks 100% igjen.

Anonymous poster hash: fcaf9...94d

Skrevet

Fordi jeg ble syk og går nå på aap :( Merker ekstra godt mtp at jeg tjente langt over 6G før jeg ble syk :( I tillegg mistet mannen dessverre jobben sin for 6 måneder siden, og er arbeidsledig for tida.

Anonymous poster hash: 31f8e...970

Skrevet

Hvordan i all verden kan du si noe sånt? Jeg hadde gjort akkurat det samme! For en utrolig unødvendig kommentar.

Når det gjelder det praktiske er jeg derimot usikker på om du ikke er blitt noe lurt. Slike ting skal være mulig få ut av dødsboet uten å takke ja til arven. Tar også tid før slike ting ordnes og i mellomtiden har en jo tilgang til disse sakene.

Anonymous poster hash: 7c08b...643

Var i samme situasjon som HI i fjor. Man har lov til å ta med noe til minne om den avdøde, samt albumer, bilder osv som ikke har noen verdi for en kreditor. Tar man ting av noen verdi, kan man risikere å måtte levere dem tilbake til boet fikk vi beskjed om . Tingene vi tok med burde også bevitnes. Men det kommer vel an på hvor ærlig man er selv og da, går sikkert an å lure unna noe.

Anonymous poster hash: 244e0...7f0

Skrevet

Fordi jeg alltid velger feil lottorekke😜

Anonymous poster hash: 3b079...04d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...