Gå til innhold

Inspirert: Ang barnevernet


Anbefalte innlegg

Skrevet

Tror du barn blir fratatt uten grunn?

 

Tror du barnevernet gjør mange feil?

 

Anonymous poster hash: 9a355...b18

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror nok de gjør feil, og at en del ikke burde vært ansatt i bv. Men tror ikke mange barn blir fratatt uten grunn.

 

Anonymous poster hash: 85852...128

Skrevet

Tror du barn blir fratatt uten grunn?

 

Tror du barnevernet gjør mange feil?

 

Anonymous poster hash: 9a355...b18

Tror du det kommer til å snø på julaften?

 

Hva er poenget med denne tråden? Fikk du ikke nok av synsing i den forrige?

 

Anonymous poster hash: 6a990...35c

Skrevet

Barnevernet tar ikke barn. Det er kommunen som får tildelt omsorgen etter vedtak i fylkesnemnd eller tingretten.

 

Anonymous poster hash: 77119...28a

Skrevet

Ja det gjør de. I en forferdelig tragisk sak for noen uker tilbake gjorde de feil,mange feil med fatalt utfall. Barnet de tok er nå tilbake i familiemedlemmers varetekt,og det bare etter få dager.

Dette blir en stor mediasak.

Jeg har alltid trodd at bv har god grunn,men nå er jeg bare sjokkert.

Følg med i media.

 

Anonymous poster hash: 4b54d...4e4

Skrevet

Hva er hensikten med tråden din, Hi?

 

Feil gjøres overalt, det er dessverre ikke til å unngå. Men heldigvis er feilene langt færre enn alt det gode som bv gjør.



Anonymous poster hash: 40732...9a3
Skrevet

 

Hva er hensikten med tråden din, Hi?

 

Feil gjøres overalt, det er dessverre ikke til å unngå. Men heldigvis er feilene langt færre enn alt det gode som bv gjør.

 

Anonymous poster hash: 40732...9a3

Beklager å si det,men i bv skal det absolutt ikke forekomme feil. At det i disse dager er fokus på nettopp dette er flott,slik at de kan endre rutinene.

 

Anonymous poster hash: 4b54d...4e4

Skrevet

Beklager å si det,men i bv skal det absolutt ikke forekomme feil. At det i disse dager er fokus på nettopp dette er flott,slik at de kan endre rutinene.

 

Anonymous poster hash: 4b54d...4e4

 

Feil bør selvfølgelig ikke skje, men det er svært naivt å tro at det aldri vil skje feil. Det er mennesker som jobber der og de forholder seg til mennesker. Da er det dessverre også rom for at misforståelser skjer og at feil blir gjort.

Man kan aldri unngå alle feil, men man bør selvfølgelig alltid jobbe for at det blir så få feil som overhodet mulig og at rutiner stadig forbedres.

 

Feil bør absolutt ikke skje noen plasser, men det skjer. Sånn er livet. Er ikke noe mindre ille når f.eks. pasienter mister livet eller helsen for alltid pga. legefeil. Det bør heller absolutt ikke skje, men det skjer. Legene påpeker flere årsaker til at slike feil skjer, men det får ikke like mye oppmerksomhet som det alle bv-sakene gjør. Hvorfor tror du det?

 

Anonymous poster hash: 40732...9a3

Skrevet

Gråsonen er nok stor, og det skjer nok at barn blit tatt ut av hjemmet på for tynt grunnlag. Og at barn blir værende i hjemmet på for tynt grunnlag.

 

Men tror jeg at barnevernet går inn og fratar gode foreldre eller middels gode foreldre barna? Nei.

 

Anonymous poster hash: af0b6...85d

Skrevet

Ja det gjør de. I en forferdelig tragisk sak for noen uker tilbake gjorde de feil,mange feil med fatalt utfall. Barnet de tok er nå tilbake i familiemedlemmers varetekt,og det bare etter få dager.

Dette blir en stor mediasak.

Jeg har alltid trodd at bv har god grunn,men nå er jeg bare sjokkert.

Følg med i media.

 

Anonymous poster hash: 4b54d...4e4

I saken der mor tok selvmord?
Skrevet

Noen feil blir nok gjort, og boen barn blir feilaktig hentet ut. Andre barn kan oppleve det motsatte, og ikke bli hentet ut når de trenger det. Begge deler er helt forferdelig, men sikkert veldig vanskelig å vurdere riktig til enhver tid.

 

Anonymous poster hash: 1c110...853

Skrevet

De største og mest graverende feilene de gjør er i saker hvor barn ikke får hjelp. Det er alt for mange barn som vokser opp under elendige forhold som ikke blir oppdaget fordi barnehage, skole, familie, venner eller naboer ikke melder fra.

Skrevet

I saken der mor tok selvmord?

Vet ikke om det er den saken. Men én ting vet jeg, mye feil skjer med bv i den aktuelle kommunen. Og de som har vært bort i bv beskriver det som psykisk vold. Noe er riv ruskende galt når noen du ser på som gode foreldre blir kritisert for alt de gjør og en masse løgner blir fabrikert. Og det fra ansatte i bv uten så mye utdannelse og nyansatte.

 

Håper og tror det ikke er like ille i resten av landet.

 

Anonymous poster hash: de99c...0a2

Skrevet

De største og mest graverende feilene de gjør er i saker hvor barn ikke får hjelp. Det er alt for mange barn som vokser opp under elendige forhold som ikke blir oppdaget fordi barnehage, skole, familie, venner eller naboer ikke melder fra.

 

Det er jeg enig i. Vi ser det bare her inne, når noen spør om råd om de skal melde helt klare bekymringssaker, da er det alltid en god del som ber Hi i trådene om å ikke gjøre det. Det er rett og slett skremmende hvor lite folk bryr seg.

Barn får ikke hjelp uten at noen melder fra! Og det er bedre med tusen meldinger som viser seg å ikke være noen saker enn om ett barn blir ødelagt for livet fordi ingen melder fra!

 

Hun som rett over her skriver om at bv generelt i en kommune er preget av forhåndsdømming og inkompetanse, det må man selvfølgelig slå hardt ned på, om det stemmer. Da er det generelt at holdningene i arbeidsmiljøet er for dårlig, og det er et alvorlig ledelsesproblem som bør koste noen jobben.

 

Man skal aldri slutte å kjempe for at systemet skal bli bedre, men vi kan heller aldri la være å kjempe for hvert enkelt barn som kanskje eller helt sikkert trenger hjelp!

 

Anonymous poster hash: 40732...9a3

Skrevet

De største og mest graverende feilene de gjør er i saker hvor barn ikke får hjelp. Det er alt for mange barn som vokser opp under elendige forhold som ikke blir oppdaget fordi barnehage, skole, familie, venner eller naboer ikke melder fra.

Og det er altfor mange tilfeller der barnehage, skole, familie og andre melder i fra gang på gang, men lite/ingenting skjer.

 

 

Anonymous poster hash: 85709...aab

Skrevet

 

Feil bør selvfølgelig ikke skje, men det er svært naivt å tro at det aldri vil skje feil. Det er mennesker som jobber der og de forholder seg til mennesker. Da er det dessverre også rom for at misforståelser skjer og at feil blir gjort.

Man kan aldri unngå alle feil, men man bør selvfølgelig alltid jobbe for at det blir så få feil som overhodet mulig og at rutiner stadig forbedres.

 

Feil bør absolutt ikke skje noen plasser, men det skjer. Sånn er livet. Er ikke noe mindre ille når f.eks. pasienter mister livet eller helsen for alltid pga. legefeil. Det bør heller absolutt ikke skje, men det skjer. Legene påpeker flere årsaker til at slike feil skjer, men det får ikke like mye oppmerksomhet som det alle bv-sakene gjør. Hvorfor tror du det?

 

Anonymous poster hash: 40732...9a3

 

 

 

Det er vel heller at feil i sånne saker bør få konsekvenser, og enkelte barnevernsansatte bør sparkes av deres høye hest. Noen saksbehandlere i BV har verken respekt for leger, domstoler eller norske lover og er maktsyke, mens de aller fleste er redelige mennesker. Det er de få idioter som ødelegger for alle andre på et felt der feil får grusomme konsekvenser for flere menneskers liv. Når "feil" skjer, så sier bare BV at de ikke kan uttale seg om saken, og saksbehandlere blir ikke straffet verken for dokumentfalsk (der vi vanlige dødelige hadde fått bot/fengsel og IHVERTFALL mistet jobben), når en pedofilidømt får bo sammen med små barn og overgrepene gjentar seg, når de ikke respekterer rettskraftig dom fra tingretten og nekter å levere barnet tilbake fordi de ikke er enige med tingretten. Sånne som leker gud burde få sparken og aldri kunne få jobb i barnevernet igjen. Dessverre skjer ikke dette. Men sånn utvikling ser man også i helsevesenet - når man gjør grove feil som resulterer i permanent skade eller død, blir man skjermet og fortsetter å praktisere på et annet sykehus/legesenter. Ikke bra for rettssikkerheten.

Skrevet

 

Det er jeg enig i. Vi ser det bare her inne, når noen spør om råd om de skal melde helt klare bekymringssaker, da er det alltid en god del som ber Hi i trådene om å ikke gjøre det. Det er rett og slett skremmende hvor lite folk bryr seg.

Barn får ikke hjelp uten at noen melder fra! Og det er bedre med tusen meldinger som viser seg å ikke være noen saker enn om ett barn blir ødelagt for livet fordi ingen melder fra!

 

Hun som rett over her skriver om at bv generelt i en kommune er preget av forhåndsdømming og inkompetanse, det må man selvfølgelig slå hardt ned på, om det stemmer. Da er det generelt at holdningene i arbeidsmiljøet er for dårlig, og det er et alvorlig ledelsesproblem som bør koste noen jobben.

 

Man skal aldri slutte å kjempe for at systemet skal bli bedre, men vi kan heller aldri la være å kjempe for hvert enkelt barn som kanskje eller helt sikkert trenger hjelp!

 

Anonymous poster hash: 40732...9a3

 

 

 

Men det er jo aldri noen som mister jobben - verken i Erik og Natasha-saken der det ble forfalsket offentlige dokumenter, i Drammen-saken der foreldrene opplevde umenneskelig press og i en sak i Lakselv, der foreldrene rett og slett ble jaktet på av barnevernsansatte og ikke fikk lov til å reise ut av kommunen under trussel om fratakelse av barnet. Når barnevernet tinger 3 møter i uka på dagtid hver uke slik at moren mister jobben og må gå på sosialen, og andre lignende saker. Det får aldri noen konsekvenser for de ansatte.

 

Vi har stort behov for barnevern i Norge, men behovet er for et RYDDIG og kontrollert barnevern. Tilliten til BV hos de fleste blir ikke bedre før folk ser at maktsyke folk faktisk får sparken, og deres "feil" får konsekvenser så det svir. På samme måte som mange ikke ønsker å anmelde voldtektssaker lenger fordi det er nesten umulig å få noen dømt for det, er det mange som ikke tør anmelde kurante ting til barnevernet som ville ha resultert i hjelpetiltak i frykt for å møte på en maktsyk jævel som ødelegger familien på en irreversibel måte.

Skrevet

Svært mange her snakker kun om foreldrene, men det er et BARNEvern - ikke et foreldrevern. Hvem er det som skal være i fokus? Og hvem skal hjelpe barna når foreldrene ikke kan, vil eller ikke evner?



Anonymous poster hash: 77119...28a
Skrevet (endret)

 

Svært mange her snakker kun om foreldrene, men det er et BARNEvern - ikke et foreldrevern. Hvem er det som skal være i fokus? Og hvem skal hjelpe barna når foreldrene ikke kan, vil eller ikke evner?

 

Anonymous poster hash: 77119...28a

 

 

 

Problemet er jo de sakene der foreldre ble vurdert "feil" eller blitt forhåndsdømt i barnevernet, og når barnevernet forfalsker dokumenter for å vinne frem med eget syn på saken. Det er ikke til barnets beste at velfungerende foreldre og foreldre som muligens trenger en liten veiledning i form av hjelpetiltak fra BV, blir fratatt barna og barna blir adoptert bort i full fart sånn at foreldrene ikke får se barna igjen noen gang. Når det er snakk om omsorgssvikt, er jeg 100 % enig med at barna bør komme i ny familie snarest mulig. I saker der foreldre kan klare sin oppgave med veiledning fra BV er det ikke til barnets beste å bli fjernet fra hjemmet sitt uten at det er satt i gang tiltak. Familie er i henhold til barnekonvensjonen, som Norge er bundet av, noe barnet har krav på å ha, og har stor beskyttelse. I de fleste saker der flere søsken blir tatt ut av hjemmet, blir barna splittet på forskjellige kanter av landet og nektet kontakt. Hvordan er dette til barnets beste å verken se foreldre eller søsken igjen? Hele grunnlaget deres blir jo tatt fra dem, og de må begynne på nytt med stort savn etter foreldre og søsken.

 

Vi har også opplevd i nær omgangskrets at tante og onkel, som har vært tilstede i barnas liv fra de var født, ble nektet status som fosterforeldre for disse barna, og barna ble splittet på to forskjellige kommuner uten lov til å ha kontakt med hverandre. Disse tante og onkel ble godkjent som fosterforeldre av de samme saksbehandlere i BV bare noen måneder tidligere, slik at de absolutt var kvalifisert til å ta seg av nevøene sine. De har også sagt med en gang at de ville flytte til et annet sted slik at barna ikke kunne ha "ulovlig" kontakt med sine biologiske foreldre uten tilsyn, og passe på at dette ikke skjedde. Tante og onkel vant frem i fylkesnemnda, men de måtte gå mange runder med advokat og hele pakka for å få disse barna. Nå bor de 1000 km unna de biologiske foreldrene, slik at risikoen for kontakt er ikke-eksisterende, og trives kjempegodt - de har hverandre og sine elskede tante og onkel i livet sitt. Hvis barnevernet i denne saken fikk det som de ville, ville det medføre at barna vokste opp i to helt fremmede familier og for alltid mistet søskenkontakten.

Endret av MrsRiddick
Skrevet

Problemet er jo de sakene der foreldre ble vurdert "feil" eller blitt forhåndsdømt i barnevernet, og når barnevernet forfalsker dokumenter for å vinne frem med eget syn på saken. Det er ikke til barnets beste at velfungerende foreldre og foreldre som muligens trenger en liten veiledning i form av hjelpetiltak fra BV, blir fratatt barna og barna blir adoptert bort i full fart sånn at foreldrene ikke får se barna igjen noen gang. Når det er snakk om omsorgssvikt, er jeg 100 % enig med at barna bør komme i ny familie snarest mulig. I saker der foreldre kan klare sin oppgave med veiledning fra BV er det ikke til barnets beste å bli fjernet fra hjemmet sitt uten at det er satt i gang tiltak. Familie er i henhold til barnekonvensjonen, som Norge er bundet av, noe barnet har krav på å ha, og har stor beskyttelse. I de fleste saker der flere søsken blir tatt ut av hjemmet, blir barna splittet på forskjellige kanter av landet og nektet kontakt. Hvordan er dette til barnets beste å verken se foreldre eller søsken igjen? Hele grunnlaget deres blir jo tatt fra dem, og de må begynne på nytt med stort savn etter foreldre og søsken.

 

Vi har også opplevd i nær omgangskrets at tante og onkel, som har vært tilstede i barnas liv fra de var født, ble nektet status som fosterforeldre for disse barna, og barna ble splittet på to forskjellige kommuner uten lov til å ha kontakt med hverandre. Disse tante og onkel ble godkjent som fosterforeldre av de samme saksbehandlere i BV bare noen måneder tidligere, slik at de absolutt var kvalifisert til å ta seg av nevøene sine. De har også sagt med en gang at de ville flytte til et annet sted slik at barna ikke kunne ha "ulovlig" kontakt med sine biologiske foreldre uten tilsyn, og passe på at dette ikke skjedde. Tante og onkel vant frem i fylkesnemnda, men de måtte gå mange runder med advokat og hele pakka for å få disse barna. Nå bor de 1000 km unna de biologiske foreldrene, slik at risikoen for kontakt er ikke-eksisterende, og trives kjempegodt - de har hverandre og sine elskede tante og onkel i livet sitt. Hvis barnevernet i denne saken fikk det som de ville, ville det medføre at barna vokste opp i to helt fremmede familier og for alltid mistet søskenkontakten.

 

Her legger du frem mye der du ikke har innsyn i alle dokumentene og du fremlegger sak der ikke vi har innsyn i alle dokumentene. Ergo er det ikke mulig å si noe om det du skriver.

 

Anonymous poster hash: 77119...28a

Skrevet

Det er vel heller at feil i sånne saker bør få konsekvenser, og enkelte barnevernsansatte bør sparkes av deres høye hest. Noen saksbehandlere i BV har verken respekt for leger, domstoler eller norske lover og er maktsyke, mens de aller fleste er redelige mennesker. Det er de få idioter som ødelegger for alle andre på et felt der feil får grusomme konsekvenser for flere menneskers liv. Når "feil" skjer, så sier bare BV at de ikke kan uttale seg om saken, og saksbehandlere blir ikke straffet verken for dokumentfalsk (der vi vanlige dødelige hadde fått bot/fengsel og IHVERTFALL mistet jobben), når en pedofilidømt får bo sammen med små barn og overgrepene gjentar seg, når de ikke respekterer rettskraftig dom fra tingretten og nekter å levere barnet tilbake fordi de ikke er enige med tingretten. Sånne som leker gud burde få sparken og aldri kunne få jobb i barnevernet igjen. Dessverre skjer ikke dette. Men sånn utvikling ser man også i helsevesenet - når man gjør grove feil som resulterer i permanent skade eller død, blir man skjermet og fortsetter å praktisere på et annet sykehus/legesenter. Ikke bra for rettssikkerheten.

 

Jeg er ikke uenig i det du skriver. Jeg kommenterte i det svaret du siterte bare på det at jeg mener at vi ikke kan forvente å ha feilfrie systemer. Man skal alltid arbeide mot det som mål, men vi må også være virkelighetsorientert nok til å vite at det er utopi å tro at feil aldri vil skje.

 

Det du tar opp her er noe annet, men viktig likevel. Det er ikke et enkelt felt, for vi har tradisjoner om et sterkt arbeidstakervern i Norge, sterkt vern mot å bli oppsagt. Det bør diskuteres om det kanskje har gått for langt, at det bør være lettere å si opp personer som helt tydelig ikke er egnet i sine stillinger. Dette er et generelt problem, ikke bare for barnevernet. Barnevern, helsevesen, Nav, utdanningsinstitusjoner osv. osv.

Jeg tror det i det offentlige må komme klarere regler - eller kanskje de finnes, men da må de praktiseres tydeligere. Vi må ha rom for at mennesker gjør feil, og vi kan ikke ha det slik at man lett kan sies opp av mindre feil. Det må klare regler til, noe som sier noe om alvorlighetsgrad eller et visst antall mindre alvorlige feil som tilsammen blir nok. Det er sjelden noen som gjør grove brudd i f.eks. Nav og barnevernet blir straffet for dårlig jobb. I helsevesenet skjer det, men der er det dessverre en kultur som du sier, at de skjermes og bare flyttes til et annet sted i landet.

 

 

Anonymous poster hash: 40732...9a3

Skrevet

I veldig mange tilfeller blir barn som blir akutt fjernet fra foreldrene også flyttet hjem igjen ganske fort. Foreldre vinner jo i nemda også så det viser jo at barnevernet tar feil. Jeg er for barnevern, for de gjør en utrolig viktig jobb. Det som er utrolig viktig er at det er bra tilsyn med barnevernet, og det er vel ikke godt nok i dag. Jeg har selv bodd i forsterhjem og på institusjon som barn, så kjenner godt til systemet og hvor viktig jobben de gjør er. Mange barn er reddet av barnevernet!



Anonymous poster hash: c8527...d14
Skrevet

 

Jeg er ikke uenig i det du skriver. Jeg kommenterte i det svaret du siterte bare på det at jeg mener at vi ikke kan forvente å ha feilfrie systemer. Man skal alltid arbeide mot det som mål, men vi må også være virkelighetsorientert nok til å vite at det er utopi å tro at feil aldri vil skje.

 

Det du tar opp her er noe annet, men viktig likevel. Det er ikke et enkelt felt, for vi har tradisjoner om et sterkt arbeidstakervern i Norge, sterkt vern mot å bli oppsagt. Det bør diskuteres om det kanskje har gått for langt, at det bør være lettere å si opp personer som helt tydelig ikke er egnet i sine stillinger. Dette er et generelt problem, ikke bare for barnevernet. Barnevern, helsevesen, Nav, utdanningsinstitusjoner osv. osv.

Jeg tror det i det offentlige må komme klarere regler - eller kanskje de finnes, men da må de praktiseres tydeligere. Vi må ha rom for at mennesker gjør feil, og vi kan ikke ha det slik at man lett kan sies opp av mindre feil. Det må klare regler til, noe som sier noe om alvorlighetsgrad eller et visst antall mindre alvorlige feil som tilsammen blir nok. Det er sjelden noen som gjør grove brudd i f.eks. Nav og barnevernet blir straffet for dårlig jobb. I helsevesenet skjer det, men der er det dessverre en kultur som du sier, at de skjermes og bare flyttes til et annet sted i landet.

 

 

Anonymous poster hash: 40732...9a3

 

 

 

Ja, er enig med utdanningsvesenet - lærere og rektorer på skolen der det forekommer mobbing som skoleansatte driter i, får ingen konsekvenser at liv til flere barn blir ødelagt. I sakene der ungdom tok livet av seg på grunn av mobbing har jeg ikke hørt om noen konsekvenser for lærere som var klasseforstandere for disse barna, eller rektor på skolen der de gikk.

Skrevet

 

I veldig mange tilfeller blir barn som blir akutt fjernet fra foreldrene også flyttet hjem igjen ganske fort. Foreldre vinner jo i nemda også så det viser jo at barnevernet tar feil. Jeg er for barnevern, for de gjør en utrolig viktig jobb. Det som er utrolig viktig er at det er bra tilsyn med barnevernet, og det er vel ikke godt nok i dag. Jeg har selv bodd i forsterhjem og på institusjon som barn, så kjenner godt til systemet og hvor viktig jobben de gjør er. Mange barn er reddet av barnevernet!

 

Anonymous poster hash: c8527...d14

 

 

 

Akkurat mitt poeng - vi trenger tilsyn, kontroll med forvaltningen og tydelige konsekvenser. Så lenge dette ikke skjer, vil ikke tilliten til barnevernet i samfunnet bli bedre.

Skrevet

Tror du barn blir fratatt uten grunn?

Tror du barnevernet gjør mange feil?Anonymous poster hash: 9a355...b18

Nei og ja.

Barnevernet sitter ikke å kaster terning over hvilke familier de skal splitte kommende uke. Det skal MYE til før det kommer så langt som til omsorgsovertakelse.

 

De gjør feil der også, som i alle andre yrker. Ressursmangel forhindrer de i å yte nok og riktig hjelp til alle som, dessverre, har behov for vern.

 

Anonymous poster hash: 5790a...e6d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...