Gå til innhold

Noen her som ikke gir barna godteri?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har samme erfaring som andre nevner. Jeg kjenner et barn som "aldri" fikk godterier og søtt hjemme, og h*n tok helt av i bursdager og selskaper. Ble sittende alene ved bordet og kaste innpå med kake, kjørte i seg hele godteposen på et blunk og hvis noen andre la fra seg godteposen sin et øyeblikk forsvant den. 

Selvsagt er ikke denne erfaringen statistisk gyldig. Men å avfeie slike erfaringer, som flere i tråden gjør, med at vi som forteller om det skammer oss fordi vi ikke klarer å sette grenser, blir ikke mer riktig det heller. 

Jeg tror selv på måtehold, og av mine barn er det et som aldri spiser godterier og drikker brus. H*n liker det ikke. Det til tross for at h*n har fått lov å smake på eldre søskens lørdagsgodt, og fått tilbud om desserter, brus og kake ved anledninger der vi serverer slikt. De to andre har det jeg vil kalle et normalt forhold til søtsaker. De har spist lørdagsgodtet sitt, men stopper når de er forsynt og kan gjerne ha det liggende på rommet en uke til neste lørdag uten at de kaster seg over det. Jeg forteller dette for å vise at jeg slett ikke har noen skamfølelse rundt min egen grensesetting. 

Jeg var også sånn som du beskriver i første avsnitt, selv om jeg fikk alt for mye godteri hjemme, så det er nok veldig individuelt. Jeg er vill etter godteri fortsatt, selv om jeg nå kan kjøpe meg det jeg har lyst på når jeg vil. ;)

Min sønn er motsatt, selv om han har omtrent samme tilgangen som jeg hadde fordi jeg er så svak for det selv... Han er fornøyd etter noen få biter, så sparer han resten til det blir så gammelt at det må kastes. :P Men hadde han vært som meg så hadde jeg jo blitt nødt til å sette mer grenser.

Barn er forskjellige.

Anonymous poster hash: 3107b...360

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har også sett det hos barna til noen som ikke fikk sukker i noen form. De var helt ville bare det var yoghurt med sukker på bordet, smoothie, is eller godteri. Helt ville var de, spiste fra gulvet etterpå og prøvde å ta andres når de hadde spist opp. Ungene her får godteri i små mengder og kan fint ha en skål på bordet uten at de tar helt av. Veldig veloppdragne barn ellers, men rundt sukker ble de virkelig som ville sultne bavianer.

Anonymous poster hash: a2550...b13

Det der er jo bare tull. Da får de garantert mye mer sukker enn det foreldrene sier de får. Man må "mate trollet" for å få søtsug, det er ikke automatisk. (Dette vet jeg - etter søtsmakfritt kosthold i 2 år. Sukker er rett og slett ikke godt lenger, hvis man ikke fortsetter å fôre søthungeren).

Anonymous poster hash: 5de3b...37c

Skrevet

Jeg holdt min vekk fra brus, godteri og kake osv.. Han smakte litt kake på sin 3-årsdag.

Nå er han 6 år, spiser litt godteri på lørdager, liker ikke brus så det drikker han ikke. Det har funket helt fint.

Ser ikke meningen med å putte masse sukker i småbarn ;-)

Anonymous poster hash: 08316...140

Helt enig! Jeg tenker hvorfor framskynde introduksjonen av sukker? HI

Anonymous poster hash: cbaa3...f3b

Skrevet

Lever dere i et vakuum? Er dere aldri sammen med andre folk og barn?

Anonymous poster hash: 15bfd...bc8

Hvorfor har du så stort behov for å rakke ned på avgjørelsen vår? Hvor så du det at vi aldri var sammen med andre?

Folk rundt oss respekterer livsstilen vår. Barnet vårt vet ikke hva kaker er. Det står på bordet når vi eks er på besøk og h*n spør ikke om å få det en gang. HI

Skrevet

Tenker også på dette med spiseforstyrrelse og messing om at enkelte typer mat er farlig. Forvridd syn på sunne mengder med godteri hos foreldrene kan gi uheldige virkninger for barna.

Ganske utrolig at du klarer å vinkle det til spiseforstyrrelse. Vi snakker kun positivt om mat til lille. Vi går ikke rundt og "snakker dritt" om godteri. HI

Skrevet

Vår er 2 år og har så vidt smakt ren sjokolade, men ikke godteri (ikke fra meg i hvertfall). Han er derimot godt kjent med kaker og gjærbakst. Han fikk smake sjokoladekake for første gang på 1-års dagen sin og har fått smake hver gang i bursdag siden. Han ønsker å smake på alt vi spiser så såframt det ikke inneholder det han er allergisk mot, alkohol eller store mengder salt får han smake. Han er altetende og vil gjerne oppmuntre dette med å la han smake. Men godteri får han ikke ennå.

Anonymous poster hash: f37b1...e23

Skrevet

Eldstejenta fikk ikke godteri før hun var nærmere to år. Det var mormor som introduserte henne for sjokolade. Er visstnok tradisjon siden min mormor gjorde det samme med meg. Lillesøster begynte naturlig nok litt tidligere siden storesøster fikk lørdagsgodt.

Nå er de 3 og 6 år og jeg vil si de har et avslappet forhold til godteri og sukker. De får lørdagsgodt, i tillegg kan vi slå til med bakst eller dessert av og til. De får vanlig yoghurt med sukker og de får brunost og syltetøy på (ene) brødskiva. Nugatti er forbeholdt helgene.

Blir aldri mas om søtsaker, de godtar å bli begrenset i tillegg til at de klarer å begrense seg selv om det er mye tilgjengelig.

Er nok ingen fasitsvar når det gjelder sukker og barn, men min personlige mening er at det er viktig å lære dem begrensning og jeg ser ikke helt hvordan det skal gjøres om de aldri får muligheten til det.

Anonymous poster hash: 458b0...cfe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...