Gå til innhold

Blir jeg utnyttet, eller har far rett?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tapte en barnefordelingssak for min da 2 år gamle sønn. Han er nå blitt 5 år. Jeg har ca 40% og far har 60. 

Jeg har aldri innfunnet meg med at jeg tapte. Det har vært så vondt, mye fordi jeg føler han vant fordi min ganske omfattende traumatiske barndom ble brukt i mot meg opp og ned for å male et dårlig bilde av meg. Jeg har kommet til å akseptere at det er sånn, og vi samarbeidet stort sett godt og krangler ikke for å skjerme barnet. Jeg flyttet nærme barnehagen og nærme far når han flyttet. 

Jeg har forsøkt å leve så normalt som mulig etter dommen kom og være

Jeg stiller opp på dugnad, vi baker annenhver gang til barnehage, begge er på foreldremøter, begge følger opp lege, helsestasjon osv, begge planlegger og arrangerer og handler inn til barnebursdag.

Barnet har eget rom hos meg. Han har sykkel, badebasseng, sparkesykkel, masse spill, massevis av esker med lego, male,tegne og hobbysaker. Han har barnemøbler på rommet og masse bøker, filmer og biler og andre leker. Matboks, drikkeflasker, julepynt, termos og masse uteleker. Han har alt. 
Jeg kjøper alt av klær til han. Regnklær, sko, penklær, hverdagsklær etc. Siden jeg ikke har noen familie passer jeg på å få kjøpt flere julegaver til barnet mitt slik at han skal få nok. Far kjøper også disse tingene. Han har klær, utstyr og ting hos pappan sin, og han har akkurat det samme hos meg. 
Poenget er ikke å få fram hver minste detalj av hva jeg kjøper, for for meg er det det eneste rette og det som er mest naturlig. Jeg ønsker at han skal ha et godt hjem hos meg og. Poenger er bare å vise at jeg virkelig bruker mye penger på barnet mitt til tross for lav inntekt og kun 38% omsorg.

Jeg er opptatt av at barnet mitt skal ha fullverdig hjem hos meg, selv om han er mest hos pappaen sin. Jeg vil ikke at han skal mangle noe og han har derfor det som jeg tror de fleste andre barn har. Har selv levd i en bag når mine foreldre skilte seg, og jeg ønsker ikke det for barnet vårt. Klærne i en bag som går fram og tilbake. 

Far er ikke så interessert i å sende med klær, eller dele på alt heller. Han følger alt til punkt og prikke. Det er også en liten del av grunnen til at det er blitt slik. Han var kjip det første halvåret vi delte på klær, og sendte for eksempel ikke med de fine klærne, feks stygge sko over fine sko. Så da vil jeg heller ha alt selv og ikke være redd for å erstatte noe heller omd et blir ødelagt. Barnet mitt mistet en lue en gang han var hos meg, og da måtte jeg sende penger med i konvolutt for å erstatte luen. 

Jeg går på arbeidsavklaringspenger fra nav, studer litt og har en veldig, veldig lav inntekt. Det er så vidt jeg klarer meg. Og slik det ser ut framover vil det bli enda trangere da jeg vil studere fulltid og jobbe, får ingen støtte og jeg er alene og må kunne stille opp med klær og utstyr til barnet mitt.

Far søkte nettopp nav om barnebidrag, og vi venter på at søknaden skal bli ferdig behandlet. Jeg har så liten inntekt at han jeg snakket med i NAV mener jeg ikke er bidragsdyktig.

Far maser mye om å dele utgifter. I sommer når han, samboeren og vårt barn og deres felles barn skulle på ferie til utlandet, ville han til og med at jeg skulle betale halvparten av det det kostet å skaffe barnet mitt pass, selv om jeg ikke skulle reise noen plass..

Så situasjonen er: Jeg har lav inntekt. Far har samboer, to barn, begge er studenter, men begge jobber. Begge har støttende familier. Jeg har ingen familie rundt meg eller støtte. Far har søkt om barnebidrag og vi venter på svar fra nav. Far har fra før barnetrygd.

Far spør hele tiden om jeg skal betale ting. Jeg betaler 50 % for bursdagsfeiringer, klær og utstyr, og alt som er. 

For noen dager siden ringte far og spurte at jeg måtte være forberedt på å betale han halvparten av noen såler barnet kanskje trenger i noen sko, pga problemer med foten. Og det måtte jeg være klar over.. 
Erfaringen forteller meg at far ved en hver mulighet prøver å få penger ut av meg. 

Ingenting gjør meg mer godt enn å kjøpe, glede, betale og forsørge barnet mitt. Samtidig føler jeg at jeg allerede gjør  mye og yter maks min evne med tanke på situasjonen min og nå når far kommer til å få bidrag fra nav, er jeg redd jeg blir utnyttet. 

Hva sier loven? Er jeg pliktig til å betale? Hva er det meningen jeg med lav inntekt, om jeg ikke er bidragsdyktig, skal betale? Kan han kreve noe? 

Kan han kreve at jeg skal betale halvparten av skolepengene? Far og jeg vurderer å sende barnet på privatskole siden han har gått i tilhørende barnehage. Far tar siste avgjørelse og samarbeider dårlig om beslutningen, men det virker som det er dit barnet ender, og det koster hver måned. Burde begge betale? 

Hvem betaler for barnebursdag?  Hvem betaler for pass? Hvem betaler til barnehagen om det er noe spesielt feks bondegårdsturer eller annet? Ofte er det bare små betalinger på 100-200. Hvem betaler for såler i sko? De koster 1300.

Jeg hadde en samtale med far for en stund siden når han ville jeg skulle betale han penger for 3 år gamle barnehageregninger (rett etter bruddet). Jeg sa at jeg legger all min tid og mye penger inn i at barnet skal ha det absolutt beste hos meg og aldri mangle noe, men at det er utrolig tøft å få det til og at jeg håpte han og kunne se viktigheten av det, og derfor ikke kreve penger for alt mulig.

Hva sier loven?

Beklager at jeg formulerer meg dårlig og skriver rotete. 

Jeg har ikke vært inne på DIB på noen år, men jeg trenger råd. Håper noen av dere kan hjelpe meg. På forhånd tusen takk! :-) 

Anonymous poster hash: 44c39...23a
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Be om en samtale med nav. De kan forklare deg alle rettigheter. Her mottar jeg bidrag. Far betaler ingenting utover det. (har bidratt til konfirmasjon da) Fritidsaktiviteter, klær og utstyr som ski, skøyter o.s.v. har jeg betalt. Tror far prøver å utnytte deg her. Ikke la han spille på samvittigheten din. Er far skal også sørge for klær.

En samtale på fvk hørers også ut som en god ide.

Anonymous poster hash: a7725...fee
Skrevet

Han utnytter deg!

Anonymous poster hash: eaff6...58f

Skrevet

Trist lesning. Du blir utnyttet sånn skikkelig😪

Skrevet

Han har ungen mest og får bidrag skal ikke du betale noe utenom konfirmasjon, briller og slik.

Usikker på det med sålene, men de hørtes dyre ut. Jeg bruker fotsenger og betaler bare ca 450 kr for ett par i året.

Anonymous poster hash: a553b...1a5
Skrevet

Du blir utnyttet ja. Og det virker som far prøver å dynke deg enda lenger ned i søla. Du må faktisk bli strengere og si nei.

Anonymous poster hash: fe474...59d

Skrevet

Så lenge far har hovedomsorgen så er det hans plikt å betale alt og det ink også klær og utstyr til barnet.

Eneste han kan kreve deg for er vel bidrag til konfirmasjon, tannregulering og andre sær utgifter. Ikke engang bursdager kan han kreve at du betaler halvparten av.

Men ta en prar med nav og hør hva far kan kreve av deg.

Skrevet

Du trenger ikke betale noe som helst når barnet har bursdag nei,faren her har ikke betalt en eneste krone i de 5 bursdagene småen har hatt til nå.

Ikke forventer jeg det heller for det er noe jeg VELGER å bruke pengene på.

Anonymous poster hash: 32396...c23
Skrevet

Dra far med til megling.

Du må sette hardt mot hardt

Anonymous poster hash: 85bfc...72f

Skrevet

Så lenge du betaler bidrag så skal det dekke slike ting, men hvis jeg forstår det riktig så gjør du ikke det? Da blir det rettferdig at du også er med på å betale slike ting..

Skrevet

Så lenge du betaler bidrag så skal det dekke slike ting, men hvis jeg forstår det riktig så gjør du ikke det? Da blir det rettferdig at du også er med på å betale slike ting..

Men hvis ikke hun er bidragsdyktig, så får jo han forskuddsbidrag fra nav

Anonymous poster hash: aa82a...77a

Skrevet

Feil! Hvis nav finner henne som ikke bidragsdyktig så kan ikke far kreve at hun skal betale halvparten av barnets utgifter. Han kan faktisk ikke kreve henne for en eneste krone.

Anonymous poster hash: fe474...59d

Skrevet

Enig med de andre her. Far utnytter deg!

Siden han gjør det, så må du være smart. Det første du gjør er finne ut hva som er dine rettigheter og plikter.

Be derfor om et møte med Nav for å finne ut hva som er riktig, pass på å få utskrifter av lovverket.

Når du har funnet ut dette, og du har satt deg så godt inn i det at du ikke er i tvil om hva som er riktig, da kaller du far inn til møte med familievernkontoret. Så tar du opp dette med ham der, sammen med en nøytral tredjeperson.

Det virker som om far er en manipulerende mann som også vet å trykke på de knappene hos deg hvor du er mest sårbar.

Da må du beskytte deg selv, og det gjør du ved å være fullt oppdatert på dine rettigheter og plikter - og også fars plikter og rettigheter. OG du bør sørge for at alle slike "formelle" ting diskuteres sammen med en nøytral tredjeperson. Da vil ikke barnets far kunne manipulere deg så mye.

Når det kommer til privatskole for barnet. Du har ikke råd til privatskole, da bør ikke barnet gå i privatskole!

Vil far likevel tvinge dette gjennom, da må dere skrive en kontrakt hvor det står at han tar på seg utgiftene dette medfører, og at dere ev. tar saken opp igjen den dagen du har fått bedre økonomi. Om du ikke vil at barnet skal begynne der, da vil jeg tro far ikke kan tvinge det gjennom, men jeg er usikker på det. Uansett, han kan nok ikke tvinge deg til å betale noe for privatskole om du ikke kan og vil. Så lenge vi har offentlig skole i landet så er privatskole unødvendig.

Pass - du har ikke mulighet til å reise med barnet på flere år, vil far reise med barnet og skaffe det pass, da får han ta utgiften for det, etter min mening.

Det at du betaler 50 % av alt, klær, ting, utstyr, bursdagsfeiringer osv., det er feil. Hadde dere hatt 50/50-samvær så hadde det vært riktig. Siden du ikke har betalt bidra frem til nå, så har det vært en god ting av deg å gjøre. Men om vi ser på hva du skal betale bidrag for, så er jo det lite, og dermed tror jeg du betaler langt mer enn du egentlig trenger å gjøre. Men der MÅ du få hjelp til å vite hva som gjelder av lover og regler.

Når det kommer til spesialsåler til sønnen din - jeg er litt usikker, men sjekk med Helfo om så små barn skal betale for slike utgifter. Jeg mener det bare er en egenandel, men jeg er usikker på hvor stor egenandelen er. Forutsetning er at fotsengen/ortosen (spesialsålen) er foreskrevet av spesialist og kjøpes gjennom noen som har avtale med helfo.

Om det er slik at gutten også har behov for spesialfottøy pga. dette så vil også dette gå inn under samme ordning.

Spesialsåler kalles også for fotsenger av de som lager dem, og det går under begrepet ortoser. Her kan du lese om det:

https://www.nav.no/no/Person/Hjelpemidler/Hvor+trenger+du+hjelp/Dagligliv+og+fritid/ortopediske-hjelpemidler

Ring og forhør deg om egenandelene hos Helfo, for jeg tror ikke du kan stole på guttens far.

Uansett hva det er dere skal dele på i fremtiden, sørg for at du alltid får kopi av kvitteringene! Og du skal vel aldri betale mer av beløpene enn den prosenten du har i samvær, skal du betale bidrag så er det vel ikke sikkert at du skal betale noe.

Hvis gutten trenger spesialsko pga. sålen han nå skal ha, da kommer det inn i "Spesialsko, gruppe 3".

http://www.ortopediteknikk.no/article.php?articleID=158&categoryID=148

http://www.ortopediteknikk.no/article.php?articleID=157&categoryID=148

Ringer du Ortopediteknikk eller et annet firma som driver med ortoser kan du høre hva egenandelene er, de bruker også ha god oversikt over reglementet for å få dekket slike fotsenger/såler. Om sønnen din har en diagnose på fotproblemene, ha denne klar, for jo mer konkret informasjon du kan gi til dem eller helfo/Nav, jo mer konkrete svar kan de gi deg.

Jeg gjentar til slutt - det aller viktigste du kan gjøre nå, det er å skaffe deg kunnskap!

Bruk den tiden du må nå til å skaffe deg full oversikt over dine plikter og rettigheter ut fra den samværsfordelingen dere har.

Bruk Nav, bestill deg en time der, ta med en ryddig liste over ting du lurer på (også alle slike ting som at han krever at du skal betale 50 % av alt til sønnen, i tillegg til at du har alt hjemme hos deg til gutten.)

Ikke tro noe som helst av det guttens far sier uten at du dobbelsjekker det og får dokumentasjon på at det han sier stemmer. Og når du har fått det, da ser du om det er noe du har plikt til å dele på eller ikke, og om det er noe far kan kreve eller ikke.

Spør Nav både om reglement når du til nå ikke har betalt bidrag, men betalt så mye, og også hva som skjer/endrer seg hvis du må betale et lite bidrag, og hva du er pliktig å dekke hvis det bestemmes at du ikke har mulighet til å betale bidrag.

Ditt beste "våpen" nå, det er kunnskap!

Sett deg inn i alt som har med Nav å gjøre, alt som som har med lover og regler å gjøre, alt som har med ev. din sønns fysiske helse og egenandeler osv.

Om du skaffer deg kunnskap om alt dette så kan han ikke lenger utnytte deg! :)

Til slutt vil jeg bare si at du virker som en mor som prøver å gjøre alt du kan for at ditt barn skal ha det godt :)

Anonymous poster hash: 614f8...7d3
Skrevet

Utnyttet ja.

Anonymous poster hash: 9347c...f02

Skrevet

Her blir du utnyttet, og du må sette ned foten. Betaler du bidrag eller ikke er bidragspliktig skal du ikke betale far noe. Du må kontakte nav ang det økonomiske. Og har dere delt foreldreansvar så må du samtykke til st barnet skal ha pass, tror ikke du skal betale for det nei.

Hadde kontaktet en advokat og undersøkt litt hvordan du bør gå frem, hadde kanskje vurdert å fremmet øndke om å ha barnet mer. Da må du kartlegge og der kan en advokat hjelpe deg.

Anonymous poster hash: 95b62...84e

Skrevet

Å om far prøver seg, nei han kan ikke nekte deg samvær om du setter foten ned.

Skrevet

Uff jeg får helt vondt av deg.

Ikke la far til barnet presse deg mer om pengebidrag.

Skrevet

Privatskole??? Ja det skulle vel bare mangel... Hele gjengen er studenter, men ungen skal man ha på privatskole. LATTERLIG.

Du blir nok utnyttet her ja, han høres slem ut synes jeg. 

Skrevet

Jeg vil ikke si du blir utnyttet, men det kan være en fordel for deg å få bidraget fastsatt av nav. Da vil det være klare regler for hvem som skal betale hva.

Anonymous poster hash: f9311...3bf

Skrevet

Du BLIR utnyttet.

Og spesialsålene skal selvsagt far betale. Han får deler av det (det meste) dekket av NAV. Dette VET jeg, for ett av mine barn får også ortopediske såler.

Jeg orket ikke lese alt, men det jeg ser er: dere "samarbeider" ikke bra, selv om du kaller det det. Realiteten er at du står på pinne, og far kjører slækkis. Han trenger ikke pakke en bag, som vi "vanlige" foreldre gjør når barnet skal på samvær, for du kjøper likevel alt likt til barnet.

Anonymous poster hash: 96dd8...ac7

Skrevet

Og 3 år gamle barnehageregninger kan han selvsagt glemme. Skolepenger til privatskole også.

Anonymous poster hash: 96dd8...ac7

Skrevet

Enig med de andre her. Far utnytter deg!

Siden han gjør det, så må du være smart. Det første du gjør er finne ut hva som er dine rettigheter og plikter.

Be derfor om et møte med Nav for å finne ut hva som er riktig, pass på å få utskrifter av lovverket.

Når du har funnet ut dette, og du har satt deg så godt inn i det at du ikke er i tvil om hva som er riktig, da kaller du far inn til møte med familievernkontoret. Så tar du opp dette med ham der, sammen med en nøytral tredjeperson.

Det virker som om far er en manipulerende mann som også vet å trykke på de knappene hos deg hvor du er mest sårbar.

Da må du beskytte deg selv, og det gjør du ved å være fullt oppdatert på dine rettigheter og plikter - og også fars plikter og rettigheter. OG du bør sørge for at alle slike "formelle" ting diskuteres sammen med en nøytral tredjeperson. Da vil ikke barnets far kunne manipulere deg så mye.

Når det kommer til privatskole for barnet. Du har ikke råd til privatskole, da bør ikke barnet gå i privatskole!

Vil far likevel tvinge dette gjennom, da må dere skrive en kontrakt hvor det står at han tar på seg utgiftene dette medfører, og at dere ev. tar saken opp igjen den dagen du har fått bedre økonomi. Om du ikke vil at barnet skal begynne der, da vil jeg tro far ikke kan tvinge det gjennom, men jeg er usikker på det. Uansett, han kan nok ikke tvinge deg til å betale noe for privatskole om du ikke kan og vil. Så lenge vi har offentlig skole i landet så er privatskole unødvendig.

Pass - du har ikke mulighet til å reise med barnet på flere år, vil far reise med barnet og skaffe det pass, da får han ta utgiften for det, etter min mening.

Det at du betaler 50 % av alt, klær, ting, utstyr, bursdagsfeiringer osv., det er feil. Hadde dere hatt 50/50-samvær så hadde det vært riktig. Siden du ikke har betalt bidra frem til nå, så har det vært en god ting av deg å gjøre. Men om vi ser på hva du skal betale bidrag for, så er jo det lite, og dermed tror jeg du betaler langt mer enn du egentlig trenger å gjøre. Men der MÅ du få hjelp til å vite hva som gjelder av lover og regler.

Når det kommer til spesialsåler til sønnen din - jeg er litt usikker, men sjekk med Helfo om så små barn skal betale for slike utgifter. Jeg mener det bare er en egenandel, men jeg er usikker på hvor stor egenandelen er. Forutsetning er at fotsengen/ortosen (spesialsålen) er foreskrevet av spesialist og kjøpes gjennom noen som har avtale med helfo.

Om det er slik at gutten også har behov for spesialfottøy pga. dette så vil også dette gå inn under samme ordning.

Spesialsåler kalles også for fotsenger av de som lager dem, og det går under begrepet ortoser. Her kan du lese om det:

https://www.nav.no/no/Person/Hjelpemidler/Hvor+trenger+du+hjelp/Dagligliv+og+fritid/ortopediske-hjelpemidler

Ring og forhør deg om egenandelene hos Helfo, for jeg tror ikke du kan stole på guttens far.

Uansett hva det er dere skal dele på i fremtiden, sørg for at du alltid får kopi av kvitteringene! Og du skal vel aldri betale mer av beløpene enn den prosenten du har i samvær, skal du betale bidrag så er det vel ikke sikkert at du skal betale noe.

Hvis gutten trenger spesialsko pga. sålen han nå skal ha, da kommer det inn i "Spesialsko, gruppe 3".

http://www.ortopediteknikk.no/article.php?articleID=158&categoryID=148

http://www.ortopediteknikk.no/article.php?articleID=157&categoryID=148

Ringer du Ortopediteknikk eller et annet firma som driver med ortoser kan du høre hva egenandelene er, de bruker også ha god oversikt over reglementet for å få dekket slike fotsenger/såler. Om sønnen din har en diagnose på fotproblemene, ha denne klar, for jo mer konkret informasjon du kan gi til dem eller helfo/Nav, jo mer konkrete svar kan de gi deg.

Jeg gjentar til slutt - det aller viktigste du kan gjøre nå, det er å skaffe deg kunnskap!

Bruk den tiden du må nå til å skaffe deg full oversikt over dine plikter og rettigheter ut fra den samværsfordelingen dere har.

Bruk Nav, bestill deg en time der, ta med en ryddig liste over ting du lurer på (også alle slike ting som at han krever at du skal betale 50 % av alt til sønnen, i tillegg til at du har alt hjemme hos deg til gutten.)

Ikke tro noe som helst av det guttens far sier uten at du dobbelsjekker det og får dokumentasjon på at det han sier stemmer. Og når du har fått det, da ser du om det er noe du har plikt til å dele på eller ikke, og om det er noe far kan kreve eller ikke.

Spør Nav både om reglement når du til nå ikke har betalt bidrag, men betalt så mye, og også hva som skjer/endrer seg hvis du må betale et lite bidrag, og hva du er pliktig å dekke hvis det bestemmes at du ikke har mulighet til å betale bidrag.

Ditt beste "våpen" nå, det er kunnskap!

Sett deg inn i alt som har med Nav å gjøre, alt som som har med lover og regler å gjøre, alt som har med ev. din sønns fysiske helse og egenandeler osv.

Om du skaffer deg kunnskap om alt dette så kan han ikke lenger utnytte deg! :)

Til slutt vil jeg bare si at du virker som en mor som prøver å gjøre alt du kan for at ditt barn skal ha det godt :)

Anonymous poster hash: 614f8...7d3

👏👏👏👏❤

Anonymous poster hash: 08c68...91b

Skrevet

Du har fri rettshjelp så ta kontakt med advokat. Spar på alt fra far, du burde kunne få mer samvær siden du faktisk betaler så mye og gjør så mye for sønnen din

Skrevet

Privatskole høres drøyt ut. Samme med passet. Han kan ikke ta valg alene som passer hans økonomi og forvente at du skal ta halvparten av regningen. Han bør tilpasse seg din økonomi. Ikke omvendt. 

Det er å se i bakspeilet, men det med barn, samlivsbrudd, dårlig økonomi, ikke ferdig med utdannelse er en gjenganger her på forumet og i livet. Det er så risikofylt. Jeg forstår ikke at dere tar sjansen. Jeg har alltid visst at jeg ikke villa ha barn uten utdannelse og stålkontroll på boliglån. 

Anonymous poster hash: 06058...027
Skrevet

Privatskole??? Ja det skulle vel bare mangel... Hele gjengen er studenter, men ungen skal man ha på privatskole. LATTERLIG.

Du blir nok utnyttet her ja, han høres slem ut synes jeg. 

Signerer denne. Man må leve etter evne. Er man student og har valgt å bli sammen med en student, må privatskole og andre unødvendige kostbare ting utgå. Det er ikke ditt problem at de er "originale" og ikke ønsker å sende barnet på vanlig skole.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...