Gå til innhold

Dere med tre barn (eller flere)


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan organiserer dere legging? Tar en forelder en unge og den andre to, og så bytter dere neste kveld? Og hvordan gjør dere det når dere er alene med de? 😊

 

Anonymous poster hash: fd97a...1ec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har fem. De to eldste (11 og 13) ordner seg selv. Ser over tannpussen til 11-åringen. De tre yngste varierer det hvordan vi legger. Ofte er jeg alene med dem på kvelden. Da steller jeg dem, tar på pysj og leser for dem sammen. Minste på ett får sikkert ikke så mye ut av lesingen, men uansett en koselig stund. Deretter går de inn på rommene sine. Jeg synger for dem og småprater litt på sengekanten. Først de store, deretter minstemann somfortsatt sover med oss. Er mannen hjemme tar han ett eller to av barna.

 

Anonymous poster hash: 68796...593

Skrevet

Kommer helt an på. Har tre fra 6 til 11. Noen har jeg lagt alle noen ganger har gubben lagt alle selv om vi begge er hjemme. Noen ganger har vi lagt hver vår og pratet pga koster masse. Alt etter hva som passer seg. Ingen fast plan.

 

Anonymous poster hash: c6fac...dcf

Skrevet

Etter barnetv begynner jeg å kle av. De sparker, spreller og protesterer like mye hver kveld. Mannen flyr rundt og henter pysjer, sanker inn unger som stikker av osv. Innimellom lemper han en eller annen inn til meg på badet, og jeg vasker og skifter bleier. 6-åringen klarer seg selv, bare jeg maser nok på henne. Tannpussen foregår der vi fanger dem, enten i sofaen, under bordet, eller en og annen gang på badet. Så bæres de to minste opp, og mannen "leser" for dem. (Dvs, ingen av dem følger med da heller...) Eldste får sitte oppe litt med meg, og så tusler hun opp i 19:30 tiden.

 

Anonymous poster hash: ff083...29b

Skrevet

Har fire barn.

 

De to yngste legger seg samtidig. Går på badet med dem, steller, pusser snakker sammen og har egentlig en ganske hyggelig stund på badet. Følger først den ene til sengs, dytter dyna rundt, kos og klem, sov godt. Følger så den andre til sengs.

 

Lesing gjør vi ikke på sengen, det gjør vi før vi legger oss. Det er ingen her i huset som har TV på rommet, bøker, nettbrett, telefoner e.l. i senga. Alt sånt gjør vi unna før vi legger oss.

 

De to eldste legger seg med ca 30 minutters mellomrom. Først går nest eldste på badet, så blir han fulgt til rommet sitt. Drar igjen gardiner, dytter dyna rundt, får nattakos og sitter gjerne på sengekanten og snakker litt om dagen som var, dagen som kommer, ting som skjer i livet deres osv.

 

Så går eldste på badet og samme rutine der, følger til rommet, drar igjen gardiner, får nattaklem og snakker gjerne litt.

 

Jeg legger alle fire alene stort sett hver dag.



Anonymous poster hash: 3319c...9ab
Skrevet

De to eldste (11 og 14) legger seg selv. Yngste på 7 legges annenhver kveld av hver av oss voksne. Men for noen år siden var leggetiden et salig kaos, lignende til beskrevet over her. Så glad for at den tiden er forbi 😂

 

Anonymous poster hash: a4786...821

Skrevet

Sender først den yngste avgårde, og så fortsetter de i kronologisk rekkefølge.

 

Da de var virkelig små, jeg var alene og minste skrek. Da satt jeg eldste forran barne-tv, pyttaler yngste i bæresele på magen og la mellomste. Så tok jeg eldste før jeg godsnakket med yngste....

 

Anonymous poster hash: 07992...5f5

Skrevet

Etter barnetv begynner jeg å kle av. De sparker, spreller og protesterer like mye hver kveld. Mannen flyr rundt og henter pysjer, sanker inn unger som stikker av osv. Innimellom lemper han en eller annen inn til meg på badet, og jeg vasker og skifter bleier. 6-åringen klarer seg selv, bare jeg maser nok på henne. Tannpussen foregår der vi fanger dem, enten i sofaen, under bordet, eller en og annen gang på badet. Så bæres de to minste opp, og mannen "leser" for dem. (Dvs, ingen av dem følger med da heller...) Eldste får sitte oppe litt med meg, og så tusler hun opp i 19:30 tiden.Anonymous poster hash: ff083...29b

Oisann. Og dette synes dere er helt greit? Ingen regler liksom?

 

Anonymous poster hash: 8772e...125

Skrevet

Tre barn, på 1, 3 og 5. Ofte alene med dem. Alle blir med på badet for stell og pysj. De eldste ordner seg jo selv, jeg bare pusser over tennene. Så legger jeg yngste mens de to eldste leker eller ser på TV eller nettbrett. Så legger jeg mellomste, evt de to eldste sammen. Vi leser og koser på senga. For yngste synger jeg på senga.

 

Er mannen hjemme legger kanskje en av oss yngste, og den andre mellomste. Og en av oss eldste til slutt om de to ikke legges sammen.

 

Pysj og tannpuss hører badet til. Blir kaos om man lar ungene bestemme.

 

Anonymous poster hash: 8772e...125

Skrevet

Oisann. Og dette synes dere er helt greit? Ingen regler liksom?

 

Anonymous poster hash: 8772e...125

Ingen humor, liksom?

 

Synes det var en morsom og søt beskrivelse. Regner med det ikke er fullt Texas hver dag.

 

Anonymous poster hash: 68796...593

Skrevet

Ingen humor, liksom?

 

Synes det var en morsom og søt beskrivelse. Regner med det ikke er fullt Texas hver dag.

 

Anonymous poster hash: 68796...593

Humor? Nei, dette var da hverken søtt eller morsomt? Mange lar jo ungene holde på sånn, løper etter dem med tannbørsten. Prøver å pusse mens ungene leker eller ser på tv. Synes ikke det er sjarmerende med unger helt ute av kontroll og tafatte foreldre. Sorry, men sånn er jeg. 

 

Anonymous poster hash: 8772e...125

Skrevet

Ingen humor, liksom?

Synes det var en morsom og søt beskrivelse. Regner med det ikke er fullt Texas hver dag. Anonymous poster hash: 68796...593

:)

You got it.

Selvsagt er det ikke like kaos hver dag. Men det er nok ikke så helt gærne beskrevet uansett. Regler? Jo, jeg har masse regler, jeg. Men hva gjør man når 1-åringen ikke hører etter? Når han vrir den glatte, lille kroppen sin ut av hendene mine? Skal jeg sette ham i skammekroken, mener du? Spiller ingen rolle hvor mange regler jeg har når ingen av dem vil sove. Det er jo myyye morsommere å gjemme seg under bordet med storesøster. Eller inni buret til hunden.

De er små, og det er litt kaos. Spiller det noen rolle, da? De er lykkelige og glade, og sovner som regel ganske kjapt noen minutter over sju.

:)

 

Anonymous poster hash: ff083...29b

Skrevet

Har 4 med flere år mellom hver.

Jeg legger minste på 15 mnd kl 19

Hun på 6 legger seg 19.30-20 , bare å følge på bad og i seng.

Hun på 10 legger seg 21,sovner ca 21.30

Hun på 16 klarer seg selv😉

Skrevet

De to på 9 og 12 ordner seg selv. Jeg legger 3 åringen hver kveld, selvom mannen er hjemme. Orker ikke kampen det er å skulle få mannen til å legge han. Han hyler og skriker og blir helt krakilsk. Skulle jo selvsagt ønske at det gikk an for meg å flate ut på sofaen i 18 tiden og bare bli der, men den gang ei. Det kommer sikkert en dag han syns det er ok at pappa legger og. Det er forøvrig ingen problem når jeg ikke er hjemme, så det er bare trass. Han legger seg mellom 19 og 19.30 mens de 2 andre legger seg kl 21



Anonymous poster hash: c8748...c82
Skrevet

 

Humor? Nei, dette var da hverken søtt eller morsomt? Mange lar jo ungene holde på sånn, løper etter dem med tannbørsten. Prøver å pusse mens ungene leker eller ser på tv. Synes ikke det er sjarmerende med unger helt ute av kontroll og tafatte foreldre. Sorry, men sånn er jeg.

 

Anonymous poster hash: 8772e...125

Loosen up, Miss Trunchbull😉 Det er freddan💃🏻

 

Anonymous poster hash: 68796...593

Skrevet

Har tre stk. 6mnd, 4år og 6år.

 

De spiser sammen i 6tiden. Så får de eldste se barnetv, eller så leser en av oss til de. Den andre steller minstemann. Så får minste kos og flaske før han legger seg halv 7-7. Etter det stelles de eldste. Legger fra seg skitne klær, finner nye, vaskes (med mindre de har badet\dusjet før kveldsmat), pusse tenner, seng.

 



Anonymous poster hash: f8621...9f6
Skrevet

4 barn. Legger de alene. Får litt hjelp av mannen i helgene. Baby legger seg kl.18.30, 3-åring kl.19.00, 6 og 8-åring legger seg kl.19.30. Vi leser ikke på senga,men i stua etter middag kl.18.00. Men hjelper alle med tannpuss/pysj og alle har hver sin nattasang. Men jeg har vært heldig,det er sjelden noe tull ved legging.

 

Anonymous poster hash: 09593...500

Skrevet

:)

You got it.

Selvsagt er det ikke like kaos hver dag. Men det er nok ikke så helt gærne beskrevet uansett. Regler? Jo, jeg har masse regler, jeg. Men hva gjør man når 1-åringen ikke hører etter? Når han vrir den glatte, lille kroppen sin ut av hendene mine? Skal jeg sette ham i skammekroken, mener du? Spiller ingen rolle hvor mange regler jeg har når ingen av dem vil sove. Det er jo myyye morsommere å gjemme seg under bordet med storesøster. Eller inni buret til hunden.

De er små, og det er litt kaos. Spiller det noen rolle, da? De er lykkelige og glade, og sovner som regel ganske kjapt noen minutter over sju.

:)

 

Anonymous poster hash: ff083...29b

Vel, hadde dere vært på badet med døra lukket hadde vel antall muligheter for flukt begrenset seg noe? Og da hadde de jo lært at nå er det stell, nå skal vi gjøre dette, på badet. Lære seg rutiner. Jeg er absolutikk ikke nazi jeg heller, men enkelte ting som stå opp og kle på seg, spise, levere, hente, stelle og legge er faste rutiner som ungene kan og er med på uten kamp. Deilig for alle det da.

 

Lek og kos kan man fint ha med i det uten at det blir kaos. Også blir det jo autmoatisk mer gøy og kos når det ikke er noen kamp eller fluktforsøk osv.

 

Når jeg sier at det er leggetid er det ettåringen som først tusler mot badet, så dette lærer de raskt. Om man lærer dem det. Legging er jo ingen straff, det er kos og det er godt å legge seg når man er trett og sliten. 

 

Anonymous poster hash: 8772e...125

Skrevet

Vanligvis legges babyen først rundt kl 19. 7åringen og nesten 6åringen tar på pysj alene,de får tran av faren,og pusser tenner. De sover sammen og da er det bare å si fra sofaen "tid for å sove". De legger seg sammen.

 

Anonymous poster hash: 89017...ab3

Skrevet

Er alene med 4. Går på badet med 1- og 4-åringen rundt 18.30. Gjør begge klare, så får 4-åringen være med de to eldre søsknene på 10 og 12 eller se TV mens jeg legger minste. Når minste sover legger jeg 4-åringen. De to eldste legger seg selv rundt 21.30 ;)

Skrevet

Vel, hadde dere vært på badet med døra lukket hadde vel antall muligheter for flukt begrenset seg noe? Og da hadde de jo lært at nå er det stell, nå skal vi gjøre dette, på badet. Lære seg rutiner. Jeg er absolutikk ikke nazi jeg heller, men enkelte ting som stå opp og kle på seg, spise, levere, hente, stelle og legge er faste rutiner som ungene kan og er med på uten kamp. Deilig for alle det da. Lek og kos kan man fint ha med i det uten at det blir kaos. Også blir det jo autmoatisk mer gøy og kos når det ikke er noen kamp eller fluktforsøk osv. Når jeg sier at det er leggetid er det ettåringen som først tusler mot badet, så dette lærer de raskt. Om man lærer dem det. Legging er jo ingen straff, det er kos og det er godt å legge seg når man er trett og sliten.  Anonymous poster hash: 8772e...125

Aaahhh. Der kom fasiten. Ok, du har rett, jeg tar feil.

 

Tror du ikke jeg har prøvd å lukke døra til badet? Eller sagt til dem at nå skal vi stelle oss for kvelden?

Eller har du kanskje tenkt på at barn er forskjellige, foreldre er forskjellige, og at det ikke finnes noen fasit på dette?

 

Anonymous poster hash: ff083...29b

Skrevet

Aaahhh. Der kom fasiten. Ok, du har rett, jeg tar feil.

 

Tror du ikke jeg har prøvd å lukke døra til badet? Eller sagt til dem at nå skal vi stelle oss for kvelden?

Eller har du kanskje tenkt på at barn er forskjellige, foreldre er forskjellige, og at det ikke finnes noen fasit på dette?

 

Anonymous poster hash: ff083...29b

Jeg har vel ikke sagt det er noen fasit? Men å løpe etter dem og la dem herje på den måten er hvertfall ikke fasiten. Da er det jo de som har kontrollen. Du skriver jo på en slik måte at jeg antar du synes det er helt greit at de gjør som de vil. At det er greit å pusse tenna på et barn under bordet mens du holder det fast. Javel. Det fungerer kanskje for dere. Men hva lærer barna av dette? Hvordan blir de å ha med når de blir eldre? Og det må da være slit når dere er alene med dem eller har gjester?

 

 

Anonymous poster hash: 8772e...125

Skrevet

 

De to på 9 og 12 ordner seg selv. Jeg legger 3 åringen hver kveld, selvom mannen er hjemme. Orker ikke kampen det er å skulle få mannen til å legge han. Han hyler og skriker og blir helt krakilsk. Skulle jo selvsagt ønske at det gikk an for meg å flate ut på sofaen i 18 tiden og bare bli der, men den gang ei. Det kommer sikkert en dag han syns det er ok at pappa legger og. Det er forøvrig ingen problem når jeg ikke er hjemme, så det er bare trass. Han legger seg mellom 19 og 19.30 mens de 2 andre legger seg kl 21

 

Anonymous poster hash: c8748...c82

Haha, et lite øyeblikk trodde jeg det var mannen som hylte og skrek og var helt krakilsk.

 

Her måtte mannen legge yngste et halvt års tid. Jeg kunne forsåvidt legge ham, men nåde meg om jeg prøvde å forlate rommet etterpå...

 

Når mannen ikke var hjemme, måtte jeg sitte med ham til han var sovnet, og det kunne ta timer. Og så, plutselig, hadde det ordnet seg og nå legger han seg like fint med meg som med pappaen.

Skrevet

 

Jeg har vel ikke sagt det er noen fasit? Men å løpe etter dem og la dem herje på den måten er hvertfall ikke fasiten. Da er det jo de som har kontrollen. Du skriver jo på en slik måte at jeg antar du synes det er helt greit at de gjør som de vil. At det er greit å pusse tenna på et barn under bordet mens du holder det fast. Javel. Det fungerer kanskje for dere. Men hva lærer barna av dette? Hvordan blir de å ha med når de blir eldre? Og det må da være slit når dere er alene med dem eller har gjester?

 

 

Anonymous poster hash: 8772e...125

Alltid like sjarmerende når mammapolitiet dukker opp.

Hva er det egentlig med dere? Har dere ikke humor? Evner dere ikke å lese en tekst uten å ta alt bokstavelig? Ser dere ikke snerten i det hun skrev? Lo godt av det jeg, og kjenner meg igjen (til tider)

Hjelpes, dere må være traurige mennesker.

Skrevet

Alltid like sjarmerende når mammapolitiet dukker opp.

Hva er det egentlig med dere? Har dere ikke humor? Evner dere ikke å lese en tekst uten å ta alt bokstavelig? Ser dere ikke snerten i det hun skrev? Lo godt av det jeg, og kjenner meg igjen (til tider)

Hjelpes, dere må være traurige mennesker.

Dere? Hallo jeg er da for pokker en person? Hva er det med dere mødre som gir f ibarneoppdragelse? Se der, like saklig. 

 

Er ikke humor i slikt, det er faktisk heller motsatt. Og da fordi vi ikke deler ditt syn så må vi?? være traurige?

 

Anonymous poster hash: 8772e...125

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...