Gå til innhold

Hvor vanskelig er det egentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i Norge. Språket vårt er norsk. Vår nasjonaldag er 17de mai. Samene har ikke gjort noe eller bidratt med noe for landet, da skal de for svingede ikke ha en egen nasjonaldag heller! Vil de bo i Norge får de prate norsk og feire Norges nasjonaldag som normale folk. Nasjonaldag betyr nasjonens dag, altså Norges dag.

– Samenes nasjonaldag må bli en fridag slik som 17. mai

Ordfører mener det er på tide at samenes nasjonaldag nå blir en fridag.
https://www.nrk.no/sapmi/_-samenes-nasjonaldag-ma-bli-en-fridag-slik-som-17.-mai-1.13374728

Anonymous poster hash: e0f2b...9f4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bor i Norge. Språket vårt er norsk. Vår nasjonaldag er 17de mai. Samene har ikke gjort noe eller bidratt med noe for landet, da skal de for svingede ikke ha en egen nasjonaldag heller! Vil de bo i Norge får de prate norsk og feire Norges nasjonaldag som normale folk. Nasjonaldag betyr nasjonens dag, altså Norges dag.

https://www.nrk.no/sapmi/_-samenes-nasjonaldag-ma-bli-en-fridag-slik-som-17.-mai-1.13374728

Samene har ikke "gjort noe" for landet?!

Er du sjuk i huet?

Anonymous poster hash: 39e06...cb9

Skrevet

Det er ingenting som heter samenes nasjonaldag! Samene HAR nasjonaldag 17.mai akkurat slik resten av oss nordmenn. Om det er 6.februar du tenker på, er dette Samefolkets dag!

Anonymous poster hash: 19d93...d59

Skrevet

Samene har ikke "gjort noe" for landet?!

Er du sjuk i huet?

Nei, jeg er ganske frisk. De har ikke gjort noe som fortjener en egen nasjonaldag. De har ikke skapt en grunnlov eller frigjort nasjonen fra svenskene. De har ikke gjort noe som helst spesielt som gjør at de skulle fortjene en nasjonaldag. Norges nasjonaldag er 17de mai. 

Skrevet

Nei, jeg er ganske frisk. De har ikke gjort noe som fortjener en egen nasjonaldag. De har ikke skapt en grunnlov eller frigjort nasjonen fra svenskene. De har ikke gjort noe som helst spesielt som gjør at de skulle fortjene en nasjonaldag. Norges nasjonaldag er 17de mai.

Frigjort nasjonen fra SVENSKENE?

Er du sjuk i huet?!

Skrevet

Frigjort nasjonen fra SVENSKENE?

Er du sjuk i huet?!

Du vet, vi var en gang underlagt danskene og siden svenskene. Hva gjorde samene da? De drev på med reinsdyrene sine oppe i lavoene sine. I mens vi kjempet for å bli forgjorte. Du har ikke fått det med deg altså? La meg gjette, du er en same?

Skrevet

Lite å gjøre i dag?

Skrevet

Du har tydeligvis litt tungt for det, så jeg prøver igjen: samenes og Norges nasjonaldag er 17.mai. Samefolkets dag er 6.februar. Hvor vanskelig er det??

Skrevet

Du har tydeligvis litt tungt for det, så jeg prøver igjen: samenes og Norges nasjonaldag er 17.mai. Samefolkets dag er 6.februar. Hvor vanskelig er det??

Vi prater forbi hverandre. De har ikke gjort noe som kan kalles "nasjonaldag". De har ikke gjort noe for nasjonen som fortjener en egen merkedag. De har ikke gjort noe som fortjener en egen fridag. De får han en folke-hva-de-vil, men det er altså ikke noen nasjonaldag. Sånn sett er vi helt enige.

Skrevet

Alle samer kan norsk. Men på samme måte som alle utlendinger som bor i Norge kan fritt prate sitt eget språk når de vil, kan samene også prate samisk og lære sine barn samisk. Så denne oppfordringen til at alle skal prate kun norsk er nasjonalistisk.

Samene er Norges urfolk og er beskyttet av flere internasjonale konvensjoner, blant annet ILO-konvensjon nr. 169. Det finnes mange land i verden der det prates flere språk, finnes flere statlige språk (for eksempel Belgia, Canada) uten at noen skriker om at alle må prate bare ETT språk. Ifølge Grunnloven er Norges språk norsk OG samisk. De internasjonale konvensjonene som er inkorporert i norsk rett, har fortrinn foran nasjonale rettsregler. Men dette visste du stakkars ingenting om.

Du kan heller ingenting om historie, blant annet at samiske barn ble tatt fra foreldrene og plassert i internat for å "viske ut" det samiske. Flere hunder år gammel urett må nødvendigvis rettes opp med positivt diskriminerende tiltak.

P. S. Jeg er ikke en same, men heller ikke norsk. Har opplevd masse forsøk på assimilering og at min kultur ikke er verdt noe. Så kan faktisk sette meg i deres ståsted.

Anonymous poster hash: c6f5f...5d9

Skrevet

Vi prater forbi hverandre. De har ikke gjort noe som kan kalles "nasjonaldag". De har ikke gjort noe for nasjonen som fortjener en egen merkedag. De har ikke gjort noe som fortjener en egen fridag. De får han en folke-hva-de-vil, men det er altså ikke noen nasjonaldag. Sånn sett er vi helt enige.

Men altså, før du skriker om noe og er påståelig, må du ha terminologien i orden. Når du skriver at samene har nasjonaldag, så er det jo ikke sant. Samefolkets dag feires på tvers av fire land: Norge, Sverige, Finland og Russland, og har utgangspunkt i første samiske politiske møte den 6. februar 1917 (derfor har det i år vært feiret 100 års jubileum for samefolkets dag). De har kanskje "ikke gjort noe" for Norge, men de har eksistert FØR grensene ble trukket opp. De har også betalt mye høyere skatt til flere land da Norge var under Danmark og Sverige, enkelte ganger firedobbelt av det norske bønder betalte, fordi de var samer. Da de "drev med reindrift oppi lavvoene sine" som du så fint skriver, fikk de ikke lov til å eie jord. I Karasjok for eksempel, har mange samiske slekter norsk etternavn som er en direkte oversettelse fra det samiske, for eksempel Nedrejord, Øvergård og diverse lignende. Dette måtte de gjøre for å kunne kjøpe jord og bygge seg hus. Så, nå har du lært noe nytt i dag. Og tips for fremtiden - før du går inn en diskusjon, bør du ha i hvert fall litt peiling på hva du snakker om. Ellers blir det bare pinlig.

Skrevet

Du vet, vi var en gang underlagt danskene og siden svenskene. Hva gjorde samene da? De drev på med reinsdyrene sine oppe i lavoene sine. I mens vi kjempet for å bli forgjorte. Du har ikke fått det med deg altså? La meg gjette, du er en same?

Og du feirer 17.mai som markering av din heltemodige kamp mot svenskene..??? 😂😂😂

Nei, jeg er ikke same. Jeg er bare historiekyndig. Du har fått med deg at unionen med Sverige var et frivillig valg fra Norges side? Og at den ikke ble oppløst på 17.mai? Og at det heller ikke var noen kamp verken i 1814 eller i 1905? Og at samisk territorium ble underlagt det norske i en ren koloniseringsprosess som ikke er noe du bør føle deg veldig stolt av?

Skrevet

Og du feirer 17.mai som markering av din heltemodige kamp mot svenskene..???

Nei, jeg er ikke same. Jeg er bare historiekyndig. Du har fått med deg at unionen med Sverige var et frivillig valg fra Norges side? Og at den ikke ble oppløst på 17.mai? Og at det heller ikke var noen kamp verken i 1814 eller i 1905? Og at samisk territorium ble underlagt det norske i en ren koloniseringsprosess som ikke er noe du bør føle deg veldig stolt av?

For øvrig driver bare en liten del av samer med reindrift. De fleste samer bodde på kysten og drev med jakt, fiske, fangst og bærsanking, slik mange nordmenn gjorde for 200-300 år siden. Men selvfølgelig, dumme folk tror at alle samer har rein, bor i lavvo og ikke kan norsk. Helt håpløst å diskutere med slike.

Skrevet

Denne var jo nesten litt søt da.

Så indignert og så kunnskapsløs.

Skrevet

Innlegget er blitt moderert grunnet hets mot folkegruppe!

Mod K. Taylor

Skrevet

Å hjelpes... Du burde kanskje ta deg noen historietimer før du begynner å slenge rundt deg på denne måten? Jeg blir jo helt pinlig berør på dine vegner over uvitenheten din. Som en første lille leksjon; det var en danske som satt i gang arbeidet med grunnloven i Norge, med baktanke om å selv bli konge (noe han også på sett og vis ble i noen få uker sommeren 1814).

Anonymous poster hash: 0d056...239

Skrevet

Og du feirer 17.mai som markering av din heltemodige kamp mot svenskene..???

Ikke så veldig historiekyndig synes jeg:

*Unionen med Sverige var slett ikke frivillig selv om noen nordmenn var for en slik union.

*Det var en kamp i 1814. Da Karl Johan var kommet på plass i Sverige igjen etter Napoleonskrigen og innså hva som egentlig skjedde i Norge gikk han til angrep med en rimelig stor hær. Slaget var verken stort, blodig eller langvarig i og med at nordmennene svært raskt kapitulerte, men det var like fullt en krigshandling.

Skrevet

Å hjelpes... Du burde kanskje ta deg noen historietimer før du begynner å slenge rundt deg på denne måten? Jeg blir jo helt pinlig berør på dine vegner over uvitenheten din. Som en første lille leksjon; det var en danske som satt i gang arbeidet med grunnloven i Norge, med baktanke om å selv bli konge (noe han også på sett og vis ble i noen få uker sommeren 1814).

Hi tror visst at det var hun selv og Max Manus som egenhendig gikk på ski over til Rena med lille Håkon på ryggen for å berge nasjonen fra Karl den tolvte og Hannibals elefanter! Det skjedde på den 17.3 etter romersk kalender og markeringen ble derfor flyttet til 17.5!

Skrevet

*Unionen med Sverige var slett ikke frivillig selv om noen nordmenn var for en slik union.

*Det var en kamp i 1814. Da Karl Johan var kommet på plass i Sverige igjen etter Napoleonskrigen og innså hva som egentlig skjedde i Norge gikk han til angrep med en rimelig stor hær. Slaget var verken stort, blodig eller langvarig i og med at nordmennene svært raskt kapitulerte, men det var like fullt en krigshandling.

Hallo. Det var ikke en frigjøringskrig. Norge var et rent krigsbytte.

Skrevet

Grunnloven har jo ingenting med noen krig å gjøre da...

Skrevet

Hallo. Det var ikke en frigjøringskrig. Norge var et rent krigsbytte.

Skrev jeg noe om frigjøringskrig da? Jeg skrev bare at det var en krig :) Poenget er jo at prins Christian Fredrik forsøkte å omgås avtalen som var gjort med Karl Johan om at Norge skulle gå til Sverige som et plaster på såret etter å ha mistet Finland til Russland. Da Karl Johan fikk med seg at Norge hadde innsatt Christian Fredrik som konge og ikke hadde tenkt å ble med i unionen, gikk han til angrep. Norge hadde tross alt bare et håp om å slippe union, de skjønte jo at de ikke hadde så mye å stille opp med ved en Ignore. Det hele var jo egentlig utelukkende et maktspill og intriger.

Skrevet

Grunnloven har jo ingenting med noen krig å gjøre da...

Men det var en krig i 1814 lell ... Og grunnloven var så absolutt gjenstand for diskusjon i forhandlingene ved Mossekonvensjonen.

Skrevet

Enda et faktafeil - du skriver i HI at vi bor i Norge og språket vårt er norsk. Nei, språket vårt er norsk og samisk. Språkene er likestilt i Grunnloven.

Skrevet

Skrev jeg noe om frigjøringskrig da? Jeg skrev bare at det var en krig :) Poenget er jo at prins Christian Fredrik forsøkte å omgås avtalen som var gjort med Karl Johan om at Norge skulle gå til Sverige som et plaster på såret etter å ha mistet Finland til Russland. Da Karl Johan fikk med seg at Norge hadde innsatt Christian Fredrik som konge og ikke hadde tenkt å ble med i unionen, gikk han til angrep. Norge hadde tross alt bare et håp om å slippe union, de skjønte jo at de ikke hadde så mye å stille opp med ved en Ignore. Det hele var jo egentlig utelukkende et maktspill og intriger.

Det Hi påstår er at nordmenn kjempet for sin frigjøring fra svenskene. Selv om man ser litt stort på det og skjønner at hun mener danskene, blir det feil.

Skrevet

Kjære vene. Jeg håper så for din skyld at du enten er tolv år eller ett troll.

Dette var bare skremmende å lese.

Anonymous poster hash: d3548...254

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...