Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #1 Skrevet 13. februar 2017 Barnet maste om at sambo skulle lese, men jeg hadde sagt til barnet at det var leggetid og at jeg skulle lese. Sambo er inne på barnets rom og hjelper til med å finne frem noe til skolen i morgen, når barnet låser døren og gjemmer nøkkelen. Jeg roper gjennom døren at de må låse opp øyeblikkelig, men får beskjed om at han ikke vet hvor nøkkelen er og barnet svarer meg ikke. Barnet klarer visst å overtale ham til å lese bok mot å få nøkkelen, og han gjør det. Han kommer ut av rommet etter en halv time, og skjønner ikke hvorfor dette er et problem. Jeg forklarer at jeg er sint fordi han ikke respekterte beskjeden jeg hadde gitt til barnet, fordi han undergravde meg som mor, og fordi han ga etter for slik utpressing som vil kunne skape store problemer på hjemmebane om barnet opplever at det fungerer... Han skjønner ikke problemet og mente at det var hyggeligere og mer effektivt å lese, mens jeg mener at han må tåle å ta kampen eller stå i en slik situasjon uten å gi etter. Anonymous poster hash: 20e85...cc9
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #2 Skrevet 13. februar 2017 Skjønner ikke hvorfor barnet har nøkkel til soverommet sitt i det hele tatt jeg. Anonymous poster hash: 6a94f...243
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #3 Skrevet 13. februar 2017 Oi ! Jeg er enig med mannen. Velg dine kamper.Det skal være hyggelig rett før sovetid. Koselig at han ville at samboer skulle lese.hadde han nekter å pusse tenner o.l.må du stå i stormen. Men jeg syns du var skikkelig urimelig faktisk. Unødvendig Anonymous poster hash: 2b031...e86
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #4 Skrevet 13. februar 2017 Skjønner ikke hvorfor barnet har nøkkel til soverommet sitt i det hele tatt jeg. Anonymous poster hash: 6a94f...243 Det tok en nøkkel fra en annen dør. Anonymous poster hash: 20e85...cc9
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #5 Skrevet 13. februar 2017 Jeg skjønner ikke helt hvilken kamp du skulle kjempe her. Hvorfor var det et problem at samboer leste i stedet for deg??? Anonymous poster hash: 411fe...292
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #6 Skrevet 13. februar 2017 Du høres bare ut som ei sur,vrang megge! Anonymous poster hash: b1298...d8a
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #7 Skrevet 13. februar 2017 Hvorfor startet du krangel på dette i utgangspunktet? Anonymous poster hash: 9e673...7e9
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #8 Skrevet 13. februar 2017 Jeg skjønner ikke helt hvilken kamp du skulle kjempe her. Hvorfor var det et problem at samboer leste i stedet for deg??? Anonymous poster hash: 411fe...292 Fordi jeg allerede hadde sagt nei til barnet foran ham, og sagt at det ble slik i kveld (samboer hadde lovt å hjelpe en kamerat med bilen og skulle av gårde så snart som mulig). Og når jeg hadde sagt nei og han går med på det barnet vil uten å diskutere det med meg, så forteller han indirekte barnet at det bare er å spørre ham om mamma har sagt nei og at utpressing lønner seg. Jeg ender opp i rollen som den strenge og fornuftige, og han som den snille som nesten alltid lar seg overtale. Sambo er forresten barnets stepappa. Anonymous poster hash: 20e85...cc9
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #9 Skrevet 13. februar 2017 Du høres bare ut som ei sur,vrang megge! Anonymous poster hash: b1298...d8a Det var jammen konstruktivt. Ditto. Anonymous poster hash: 20e85...cc9
*Miss Marple* Skrevet 13. februar 2017 #10 Skrevet 13. februar 2017 Selv om akkurat dette fremstår som en filleting, så skjønner jeg at det er et problem hvis ungen ofte klarer å overtale stefar til å gå mot beskjeder som mor alt har gitt. Det er koselig å lese, men det er IKKE koselig at ungen lærer at det er ok å mase og true (med å ikke låse opp døren) for å få viljen sin.
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #11 Skrevet 13. februar 2017 Hvorfor startet du krangel på dette i utgangspunktet? Anonymous poster hash: 9e673...7e9 Av flere grunner: Jeg ønsker å oppdra barnet mitt til å få gode og sunne måter å håndtere ting på, og at utpressing lønner seg er ikke en slik strategi. Og jeg tror ikke det er bra for barn å oppleve at en omsorgsperson undergraver forelderen ved å gjøre det motsatte av det mamma/ pappa akkurat har sagt. Anonymous poster hash: 20e85...cc9
Mostly Harmless Skrevet 13. februar 2017 #12 Skrevet 13. februar 2017 Jeg kunne gjerne ombestemt meg med tanke på hvem som skulle lese, men ville reagert på at mannen responderte på direkte utpressing. Den døra skulle vært låst opp før noe lesing kom på tale i det hele tatt. Hadde barnet nektet å fremskaffe nøkkelen, ville jeg forventet at mannen brukte lesetiden på å lete etter nøkkelen fremfor å lese. Nå lærte barnet at det kan skaffe seg goder ved å låse folk ute/inne. Hva om han neste gang låser mamma inne på badet når han ikke får det som han vil?
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #13 Skrevet 13. februar 2017 Selv om akkurat dette fremstår som en filleting, så skjønner jeg at det er et problem hvis ungen ofte klarer å overtale stefar til å gå mot beskjeder som mor alt har gitt. Det er koselig å lese, men det er IKKE koselig at ungen lærer at det er ok å mase og true (med å ikke låse opp døren) for å få viljen sin. Nettopp. Anonymous poster hash: 20e85...cc9
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #14 Skrevet 13. februar 2017 Jeg kunne gjerne ombestemt meg med tanke på hvem som skulle lese, men ville reagert på at mannen responderte på direkte utpressing. Den døra skulle vært låst opp før noe lesing kom på tale i det hele tatt. Hadde barnet nektet å fremskaffe nøkkelen, ville jeg forventet at mannen brukte lesetiden på å lete etter nøkkelen fremfor å lese. Nå lærte barnet at det kan skaffe seg goder ved å låse folk ute/inne. Hva om han neste gang låser mamma inne på badet når han ikke får det som han vil? Han hadde gått med på å lese, og så fått nøkkelen, men ventet med å låse opp døren til etter han hadde lest. Jeg sa etterpå at han ikke kan velge minste motstands vei i en slik situasjon, og at dersom han var uenig i det jeg hadde sagt så fikk han diskutere det med meg, men at dette ikke var greit. Anonymous poster hash: 20e85...cc9
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #15 Skrevet 13. februar 2017 Oi ! Jeg er enig med mannen. Velg dine kamper.Det skal være hyggelig rett før sovetid. Koselig at han ville at samboer skulle lese.hadde han nekter å pusse tenner o.l.må du stå i stormen. Men jeg syns du var skikkelig urimelig faktisk. Unødvendig Anonymous poster hash: 2b031...e86 Så du lar barnet ditt presse deg til å gjøre noe du har sagt nei til? Hvis barnet ditt sier "jeg gjør ikke lekser hvis du ikke lager spaghetti til meg", så lager du spaghetti? Og hvis far har sagt nei til å spille TV-spill, så overkjører du far og lar barnet spille likevel? Anonymous poster hash: fb0fb...1b4
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #16 Skrevet 13. februar 2017 Av flere grunner: Jeg ønsker å oppdra barnet mitt til å få gode og sunne måter å håndtere ting på, og at utpressing lønner seg er ikke en slik strategi. Og jeg tror ikke det er bra for barn å oppleve at en omsorgsperson undergraver forelderen ved å gjøre det motsatte av det mamma/ pappa akkurat har sagt. Anonymous poster hash: 20e85...cc9 Du oppdrar barnet til å hate deg.det er det du driver med. Anonymous poster hash: 2b031...e86
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #17 Skrevet 13. februar 2017 Fordi jeg allerede hadde sagt nei til barnet foran ham, og sagt at det ble slik i kveld (samboer hadde lovt å hjelpe en kamerat med bilen og skulle av gårde så snart som mulig). Og når jeg hadde sagt nei og han går med på det barnet vil uten å diskutere det med meg, så forteller han indirekte barnet at det bare er å spørre ham om mamma har sagt nei og at utpressing lønner seg. Jeg ender opp i rollen som den strenge og fornuftige, og han som den snille som nesten alltid lar seg overtale. Sambo er forresten barnets stepappa. Anonymous poster hash: 20e85...cc9 Skjønner deg godt. Og jeg hadde blitt så rasende på mitt barn hvis hun/han hadde låst noen inne på rommet sitt at barnet aldri ville ha gjort det igjen, kan jeg love deg! Det er ikke OK å lage egne små allianser og "gjøre seg populær" hos barn. Anonymous poster hash: 4b0d3...c23
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #18 Skrevet 13. februar 2017 Fordi jeg allerede hadde sagt nei til barnet foran ham, og sagt at det ble slik i kveld (samboer hadde lovt å hjelpe en kamerat med bilen og skulle av gårde så snart som mulig). Og når jeg hadde sagt nei og han går med på det barnet vil uten å diskutere det med meg, så forteller han indirekte barnet at det bare er å spørre ham om mamma har sagt nei og at utpressing lønner seg. Jeg ender opp i rollen som den strenge og fornuftige, og han som den snille som nesten alltid lar seg overtale. Sambo er forresten barnets stepappa. Anonymous poster hash: 20e85...cc9 Jeg forstår det slik at samboeren din ikke er far til barnet? Du burde vært takknemmlig for å ha en samboer som faktisk prioriterer å lese for barnet ditt på tross av at han blir forsinket til en avtale med kompiser. Å Lage et spetakkel av dette synes jeg er høyst unødvendig. Hvorfor ikke se det komiske I det? Anonymous poster hash: 050ce...c94
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #19 Skrevet 13. februar 2017 Du oppdrar barnet til å hate deg.det er det du driver med. Anonymous poster hash: 2b031...e86 Det var da dramatisk. Hva i alle dager begrunner du det med? Anonymous poster hash: 20e85...cc9
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #20 Skrevet 13. februar 2017 Du oppdrar barnet til å hate deg.det er det du driver med. Anonymous poster hash: 2b031...e86 Mens du oppdrar barnet ditt til å tro at andre mennesker skal danse etter barnets pipe... Anonymous poster hash: 4b0d3...c23
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #21 Skrevet 13. februar 2017 Mannen din har feil her,hi, ikke du. At en unge låser døren igjen og "tvinger" faren til å lese bok før han får komme ut er jo helt idiotisk og jeg hadde blitt så forbanna om det var meg! Anonymous poster hash: 7a68e...7e4
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #22 Skrevet 13. februar 2017 Det var da dramatisk. Hva i alle dager begrunner du det med? Anonymous poster hash: 20e85...cc9 Det kan jeg godt 😊 Ho kan fort drive sønnen vekk fra seg når ho er så unødvendig streng feks. Ho er urimelig. Anonymous poster hash: 2b031...e86
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #23 Skrevet 13. februar 2017 Så du lar barnet ditt presse deg til å gjøre noe du har sagt nei til? Hvis barnet ditt sier "jeg gjør ikke lekser hvis du ikke lager spaghetti til meg", så lager du spaghetti? Og hvis far har sagt nei til å spille TV-spill, så overkjører du far og lar barnet spille likevel? Anonymous poster hash: fb0fb...1b4 Nettopp. Anonymous poster hash: 20e85...cc9
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #24 Skrevet 13. februar 2017 Det kan jeg godt 😊 Ho kan fort drive sønnen vekk fra seg når ho er så unødvendig streng feks. Ho er urimelig. Anonymous poster hash: 2b031...e86 En liten drittunge som bruker utpressing for å få det som han vil trenger en streng mor, ikke en veik stefar uten prinsipper som lar seg presse . Anonymous poster hash: fb0fb...1b4
Anonym bruker Skrevet 13. februar 2017 #25 Skrevet 13. februar 2017 Det kan jeg godt 😊 Ho kan fort drive sønnen vekk fra seg når ho er så unødvendig streng feks. Ho er urimelig. Anonymous poster hash: 2b031...e86 Å ikke tillate utpressing er å være "unødvendig streng" i din bok??! Tja, hva når ungen begynner å lugge for å få viljen sin? Knuse ting? Slå? Låse inn nabobarna til de går med på å leke det h*n bestemmer? Anonymous poster hash: 4b0d3...c23
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå